Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tanken er jo at OM skal bli en mobil for "folk flest".

På lik linje som Linux? Linux har jo vært et OS for "folk flest" det siste tiåret, men alikevel ikke.

Etter det jeg har fulgt med av utviklingen av OM vil det nok ikke bli helt slik som mange kanskje innbiller seg (og i en stor grad kanskje også har rett i) hvordan Linux er. OM kommer sannsynligvis til å bli ganske så lik en hvilken som helst smartphone i bruk, med unntak av at man faktisk kan gjøre hardcore saker om man vil. Slik det står nå tror jeg problemet er at det kanskje mangler litt rød tråd i applikasjonene, men jeg tipper dette forbedrer seg etterhvert som flere applikasjoner blir ferdig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lureriet fortsetter. NetCom annonserte nettopp iTalk Small, Medium og Large, og gjør det klart at iPhone ikke kan kjøpes uten binding til dette abonnementet. Spørs hvor lenge Forbrukerombudet lar denne praksisen fortsette...

 

8GB-utgaven koster ca 6200, 9100 og 13200 kr mens 16GB-utgaven kommer på ca 7100, 10000 og 14100, alt avhengig av abonnement. Jeg kjenner allerede skadefryden fra når en iPhone-kjøper "forsvarer" at iTalk-abonnement er så billig for vedkommende, og at før kom jo regninga på 200-300kr fordi man "ikke brukte telefonen"...

 

Om vi plukker prisen fra hverandre har vi først 900kr for 8GB ekstra. Hadde iPhone hatt minnekortslot kunne du fått 8GB ekstra fra ca 300kr inkl frakt. Videre betaler Large-kunder 1100 kr månenden, men har allikevel en begrenset mengde MB. Andre NetCom-abonnementer bruker derimot maks 750kr/mnd (25kr/dagen, 30 dager i en bankmnd), og bestiller du NetCom Connect har du fri bruk til 499kr/mnd. 1000 ringeminutter kan for mange høres mye ut, men det er bare 33 minutter/dagen og de som ringer mye vil derfor få en kjemperegning. 1000 sms er heller ikke så imponerende, da NetComs egen SMSmania gir 2000 sms for 200kr/mnd.

 

Det finnes sikkert noen som i gjennomsnitt ringer en halvtime og sender under 30 sms dagen, men aldri i verden om det gjelder mange av de som går for iTalk Large.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Lureriet fortsetter. NetCom annonserte nettopp iTalk Small, Medium og Large, og gjør det klart at iPhone ikke kan kjøpes uten binding til dette abonnementet. Spørs hvor lenge Forbrukerombudet lar denne praksisen fortsette...

 

Igjen det er ikke den verdens ting Forbrukerombudet kan gjøre med dette. Det er produsenten og leverandøren selv som bestemmer prise. Hvis det hadde vært flere leverandører i bildet og det hadde vært mistanker om prissamarbeid derimot ...

Lenke til kommentar
Lureriet fortsetter. NetCom annonserte nettopp iTalk Small, Medium og Large, og gjør det klart at iPhone ikke kan kjøpes uten binding til dette abonnementet. Spørs hvor lenge Forbrukerombudet lar denne praksisen fortsette...

 

8GB-utgaven koster ca 6200, 9100 og 13200 kr mens 16GB-utgaven kommer på ca 7100, 10000 og 14100, alt avhengig av abonnement. Jeg kjenner allerede skadefryden fra når en iPhone-kjøper "forsvarer" at iTalk-abonnement er så billig for vedkommende, og at før kom jo regninga på 200-300kr fordi man "ikke brukte telefonen"...

 

Om vi plukker prisen fra hverandre har vi først 900kr for 8GB ekstra. Hadde iPhone hatt minnekortslot kunne du fått 8GB ekstra fra ca 300kr inkl frakt. Videre betaler Large-kunder 1100 kr månenden, men har allikevel en begrenset mengde MB. Andre NetCom-abonnementer bruker derimot maks 750kr/mnd (25kr/dagen, 30 dager i en bankmnd), og bestiller du NetCom Connect har du fri bruk til 499kr/mnd. 1000 ringeminutter kan for mange høres mye ut, men det er bare 33 minutter/dagen og de som ringer mye vil derfor få en kjemperegning. 1000 sms er heller ikke så imponerende, da NetComs egen SMSmania gir 2000 sms for 200kr/mnd.

 

Det finnes sikkert noen som i gjennomsnitt ringer en halvtime og sender under 30 sms dagen, men aldri i verden om det gjelder mange av de som går for iTalk Large.

 

 

Lureri ? Du velger da selv om du vil kjøpe eller ikke ?? Ingen liten skrift eller informasjon som ikke kommer frem - dette er fakta, lik det eller ikke. Du MÅ ikke kjøpe...

Lenke til kommentar
Igjen det er ikke den verdens ting Forbrukerombudet kan gjøre med dette.
I Tyskland ble en operatør dømt til å selge iPhone uten binding, og i Nederland skal det ikke være lov å selge mobiler med binding. Hvorfor skulle ikke Forbrukerombudet ha noe å gjøre med dette?

 

Ingen liten skrift eller informasjon som ikke kommer frem - dette er fakta, lik det eller ikke.
Jeg har aldri hatt planer om å kjøpe iPhone. Lureriet jeg påpekker er at dette "iPhone-tilpassede" abonnementet ikke er en god deal, og at mange vil si "Wow, 1000 ringeminutter, 1000 meldinger og 1000 MB (MB er noe mannen i gata ikke aner hva betyr) for kun 1099,-kr/mnd og superdupper-telefonen iPhone til én kronen?!" også ender de opp med å ringe 2 timer dagen og betale 2500kr den første måneden.

 

Jeg kaller det lureri da det kan minne om leiligheter til et par hundre tusen med fellesgjeld på flere millioner...

Lenke til kommentar

Nå hater jeg ikke iPhone. Tvert imot har jeg vært meget interessert i å skaffe meg en. Jeg skulle bare vente til 2 generasjonen. Så kom den: Med GPS som jeg igrunnen var mest "hungrig" på. Selv om jeg spør meg selv om jeg virkelig trenger dette...

 

Apple gikk ut med nyheten at den ikke bare hadde fått det etterlengtede 3G (noe jeg selv ikke trenger) og Gps, men at telefonen over hele verden ville koste ca 1000kr. Kjempebra, tenkte jeg, selv om jeg var MEGET skeptisk. Jeg forventet en pris tilsvarende det som var på 1 generasjonen, og da i USA. I Norge forventet jeg den ville bli dyr. Så kom nyheten at 2-generasjonen måtte man tegne abonnement over disken, og ikke "aktivere" slik det har vært på 1 gen. Så da så ting langt mørkere ut. I dag vet jeg ærlig talt ikke om jeg skal kjøpe eller ei...

Så til saken: Kritikk av iPhone, er bra. Det er dette vi forbrukerne ønsker, vi ønsker å høre kritikken! Haterne av iPhone har rett i mye av det de sier, men jeg syns kritikerne bommer en del på målskiven! Det jeg mener med dette, er at kritikerne sier at "iPhone er en dårlig[lite for pengene] proff-mobil". Ja, dette er jeg helt enig i! (Jeg ser nå bort ifra kameraet i mobilen, som andre har sagt, kjøp dere heller proff-kamera! Selv tar jeg ikke bilder.) iPhone er ikke en fantastisk proff-mobil, eller smartmobil om du vil. For 4500kr uten abonnement her i Norge, får du langt bedre proff-mobiler. Helt enig her.

 

Men dere bommer som sagt på målskiven litt. For den største målskiven omhandler ikke proff-brukere. Den omhandler en mer gjennomsnittlig mobil-bruker. iPhone er først og fremst en "enkel", trendy, nydelig og interessant touch "dings". På dette området er den genial, og den har en stor "sikle-faktor". (Som proff-bruker er man kansje slettes ikke ute etter dette! For mange kan det kansje også være vanskelig å forstå). Men mange som bruker mobil i jobb-sammenheng, vil også ønske en trendy dings som iPhonen er. Men jeg syns kritikerne har veldig mange gode poeng mot en "proff-bruker"!

 

Så hva med "folk flest" da? Jo, det hele avhenger av pris! Til 4500kr, betaler du veldig mye for en trendy dings med tvilsom levetid. Ja, for levetiden på iPhonen er noe av det som jeg er mest tvilsom til. Jeg tenker da på batteriet. Apple har vært meget sleipe her. Men det gjelder jo 5 års reklamasjon på mobiler i Norge nå, så sånn er det! Kan man få kjøpt en generasjon 1 eller 2 til nærmere 2000kr, mener jeg dette vil være et godt kjøp man vil være fornøyd med. Jeg kan da fint også strekke meg til 3000kr. (8gb eller 16gb ut ifra eget behov!) Men 4500kr er alt for mye. Da betaler man virkelig kun for merket.

 

Det positive med den høyere Norske prisen, er at ikke "alle" vil ha en iPhone.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Så sykt latterlig å lage en sånn tråd :p ingen har vel prakket på dere noen iPhone?? det er ditt valg om du gidder å lese de mange artiklene om telefonen (enig at det blir litt overdrevent med så mye mediadekning..), men det gjelder vel alle andre artikler om f.eks kjendiser og politikk også? iPhone er noe nytt fra apple, som ikke har lagd telefoner før, og det var ikke så mange telefoner som var kjent for "hvermansen" med trykkskjerm o.l når iPhone først ble annonsert. Og da snakker jeg ikke om dere teknofreaker som leter etter alternative dingser for å være først ute med alt. Målgruppen til iPhonen er vel heller ikke smartphone-brukeren? Jeg jobber selv i en mobil butikk, og har mange kunder hver dag som vil ha en telefon de kan ringe med, sende sms med, har greit kamera og mp3 spiller på. Det er vel heller disse kundene iPhone retter seg mot? selvfølgelig blir prisen litt i stiveste laget for disse funksjonene, men at man betaler for design og "hippe" funksjoner er vel ikke noe nytt det heller.

Jeg har selv iPhone, og har aldri vært så fornøyd med en telefon :) Den passer perfekt til mitt bruk og er en eyecatcher. den er jo veldig fin ;) det mest ergelige med den, mener jeg er at de har felt ned jacken, så man ikke kan bruke egne headset.. men man får jo fikset det og, uten store anstrengelser :)

må si mobiltilhengere er noen av de mest kranglete jeg har sett :p tåler ikke at yndlingsprodusenten får konkurranse, som til tross for manglende funksjoner får mediadekning. Creds til apple sier heller jeg, som gang på gang klarer å lage produkter som man har sett mange ganger før, men allikevel får til enorm blest rundt dem.

Lenke til kommentar
Creds til apple sier heller jeg, som gang på gang klarer å lage produkter som man har sett mange ganger før, men allikevel får til enorm blest rundt dem.

Du ville vel kanskje ikke sagt det hvis du hørte mobilprodusenter prise iPhone opp til himmelen, i og med at de åpner en ny renessanse av operatør og produsent- kontrollerte håndsett. Slik at den konseptmessig danker ut alt i fra Symbian til Palm, og gjør pda og smarttelefon- markedet til enda mer dominert av ubrukelige telefoner.

 

Men - det er jo et stort, stort skritt fremover når en selger flate abonnement, isteden for å bruke et par års telenorbudsjett på å utvikle egne browsere og datatrafikk- abonnement - som bare kan brukes til å selge ringetoner og animerte bilder til ti kroner stykket. Halleluja! Prise Apple!

 

Btw - noen som vil tippe salgstall på iPhone når den må låses opp i butikken, og ikke kan selges uten abonnement?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt planer om å kjøpe iPhone. Lureriet jeg påpekker er at dette "iPhone-tilpassede" abonnementet ikke er en god deal, og at mange vil si "Wow, 1000 ringeminutter, 1000 meldinger og 1000 MB (MB er noe mannen i gata ikke aner hva betyr) for kun 1099,-kr/mnd og superdupper-telefonen iPhone til én kronen?!" også ender de opp med å ringe 2 timer dagen og betale 2500kr den første måneden.

 

Jeg kaller det lureri da det kan minne om leiligheter til et par hundre tusen med fellesgjeld på flere millioner...

 

Hvis du ikke har hatt planer om å skaffe deg iphone så skjønner jeg heller ikke dette korstoget mot iphone. Jeg tror du rett og slett har sykt lyst på en iphone.

 

Hvis man ikke klarer å sette opp enkle regnestykker så burde man heller ikke skaffe seg mobil. italk abonnementet til netcom sparer meg for tusenvis av kroner i året mot active talk som jeg har i dag. Hvis man er så stokk dum i hodet at man skaffer seg en iphone til 1 krone og betaler 1099 i måneden i abonnement og ikke skjønner at dette er ett tusen og nitti ni kroner i tolv måneder så bør man beskyttes fra seg selv hvis man ikke allerede er umyndiggjort.

 

Det samme gjelder folk som kjøper leiligheter til 300 000 kroner og ikke skjønner at andel fellesgjeld er en faktisk gjeld. Folk som ikke skjønner dette er dumme. Det er ikke lureri og det er verken ulovlig eller i strid med god moral. Det er en måte å finansiere leiligheter på som faktisk hjelper mennesker med dårlig inntekt å skaffe seg et hjem. Det samme er italk. Det er en finasieringsordning for folk med lite sparepenger for å skaffe seg en kul mobil.

 

Hvis man ikke forstår såpass så bør man holde seg til enkle kontanttelefoner. For sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
[...]

Men det gjelder jo 5 års garanti på mobiler i Norge nå, så sånn er det!

[...]

 

*BUUUUZZZZ*

5 års garanti er IKKE lovpålagt. Det du forveksler dette med er muligheten for å reklamere på en vare - reklamasjonsretten. Frykt ei, du er ikke alene om å forveksle dette - så ikke vær flau, men merk at garanti og reklamasjonsrett er to helt forskjellige ting.

 

Her er en grei oppsummering (første Google-treff på søk etter "forskjellen på garanti og reklamasjon": http://www.estrategi.no/tema/lovverk/garan...r-forskjellen?/

 

Jepp. Dette vet jeg selv meget godt. Kjempefeil av meg å skrive garanti istede for reklamasjon. Det må ha gått alt for fort i svingene. Dette har jeg rettet opp i nå. Men godt du "arresterte" meg på dette punktet. Det var altså kun en stor skrivefeil fra min side.

 

PS: linken du ga er treffer noenlunde, men det som skrives er ikke helt bra. Personen treffer ikke helt på skillet mellom reklamasjon og garanti. Jeg nevner dette for at folk ikke skal ta det som står for god fisk! Dette blir off-topic, så jeg går ikke nærmere inn på det. Jeg nevner bare kort at garanti først og fremst har nytte i å gi kjøperen bedre rettigheter enn han har etter loven. (Altså etter reglene om reklamasjon).

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Jeg tror du rett og slett har sykt lyst på en iphone.
Det kan jeg avkrefte her og nå.

 

italk abonnementet til netcom sparer meg for tusenvis av kroner i året mot active talk som jeg har i dag.
Spør telepriser.no hvor mye du kan spare på å gå vekk fra ActiveTalk, du vil bli overrasket. ;)

 

[Leiligheter med høy fellesgjeld] er en måte å finansiere leiligheter på som faktisk hjelper mennesker med dårlig inntekt å skaffe seg et hjem.
Skal si jeg er glad for å ikke ha mottatt slik "hjelp", enkelte som fikk det for noen år siden opplever idag å betale to til tre ganger så mye i fellesgjeld som når de kjøpte.
Lenke til kommentar
Jeg tror du rett og slett har sykt lyst på en iphone.
Det kan jeg avkrefte her og nå.

 

italk abonnementet til netcom sparer meg for tusenvis av kroner i året mot active talk som jeg har i dag.
Spør telepriser.no hvor mye du kan spare på å gå vekk fra ActiveTalk, du vil bli overrasket. ;)

 

[Leiligheter med høy fellesgjeld] er en måte å finansiere leiligheter på som faktisk hjelper mennesker med dårlig inntekt å skaffe seg et hjem.
Skal si jeg er glad for å ikke ha mottatt slik "hjelp", enkelte som fikk det for noen år siden opplever idag å betale to til tre ganger så mye i fellesgjeld som når de kjøpte.

 

Jeg tror ikke du helt forstår hva fellesgjeld er for noe. Hvis fellesgjelden i seg selv har økt så er det pga at borettslaget eller sameiet har lånt mer penger i felleskap til å bygge ut eller restaurere eller noe slikt. Dette har alle i sameiet / borettslaget fått uttale seg om før det ble vedtatt i et demokratisk valg. Hvis det er innbetalingene pr måned som har økt så kan det ha to årsaker:

1. Renten har gått opp. At renten svinger er noe alle burde forstå.

2. Borettslaget / sameiet har hatt en avdragsfri periode på noen år og har nå begynt å betale avdrag i tillegg til renter på fellesgjeld. Dette opplyses det krystallklart om i alle dokumenter vedrørende borettslaget / sameiet. Det foreligger faktisk en opplysningsplikt her.

 

Og alt dette er argumenter for at borettslag er et dårlig eksempel i denne saken. Hos netcom betaler man 1099,- kroner pr måned om man ønsker en iphone til 1 krone. Det kan koste mer - men det er helt opp til deg selv.

 

Det vil nesten alltid finnes rimeligere alternativer enn det alternativet man har valgt. Dette fordi man svært sjelden velger tjenester kun basert på pris. Jeg for min del har telefon gjennom min arbeidsgiver som har avtale med netcom. Prisen er da for min del helt likegyldig. Men om jeg skulle betale dette selv så hadde jeg fortsatt valgt netcom. Fordi jeg SKAL ha en iphone så raskt som mulig. Og vurdert ut fra en min totalbruk i året så velger jeg en 16 gb iphone med large abonnement. Jeg er mye på reise og har stor sans for min ipod touch. Denne pakken kommer ikke til å koste min arbeidsgiver noe mer enn pakken jeg valgte i fjor. Tvert i mot.

 

Så respekterer jeg selvsagt at andre ikke har de samme behovene som meg og at andre ikke gjør de samme valgene som meg. Og i det ligger det også at jeg respekterer andres valg ved å f.eks ikke rakke ned på valgene de gjør. Etter å ha eid Nokia, Samsung og Motorolatelefoner så kunne jeg ha latt min vrede over elendige produkter fra disse komme til uttrykk i diverse hat-tråder men som sagt jeg respekterer at andre ikke gjør de samme valgene som meg og at andre ikke har de samme behovene som meg.

 

Verden trenger mer peace and love, ikke hat.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du helt forstår hva fellesgjeld er for noe.
Hvorfor vanner du ut poengene mine i det meningsløse? For enkelthetens skyld sa jeg at de månedlige innbetalingene av fellesgjelden ble høyere, på samme måte som man sier bensinen har blitt dyrere når det er prisindeksen, avgiftspolitikk, reallønn osv. som er endret, og ikke prisen på bensin. Det forstår du som meg, så dropp tullpratet.

 

 

Det vil nesten alltid finnes rimeligere alternativer enn det alternativet man har valgt.
Greit nok. Allikevel står jeg på mitt når det kommer til iPhone og at det er urimelig å selge den kun med 12 måneders bindingsavtale. Du nevner alternativer, og det er jo akkurat hva som mangler.

 

Apple og NetCom gir forbrukerne kun ett alternativ; å kjøpe telefonen med bindingavtale og bryte denne umiddelbart. Det er unødvendig når tilnærmet alle mobiler på det norske markedet kan kjøpes uten bindingsavtale. Jeg vet finnes det meninger av alle typer, men har allikevel vanskelig å forstå hvordan du kan være uenig i akkurat dette.

 

Men, det er jo de som forsvarer minijacken på iPhone (fikk til og med et foredrag om at det er øreproppodusentenes feil de ikke har propper tilpasset iPhone av en kunde når jeg ikke hadde minijackadapter til iPhone) så alt er jo mulig.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du helt forstår hva fellesgjeld er for noe.
Hvorfor vanner du ut poengene mine i det meningsløse? For enkelthetens skyld sa jeg at de månedlige innbetalingene av fellesgjelden ble høyere, på samme måte som man sier bensinen har blitt dyrere når det er prisindeksen, avgiftspolitikk, reallønn osv. som er endret, og ikke prisen på bensin. Det forstår du som meg, så dropp tullpratet.

 

Jeg vanner ikke ut poengene dine jeg viser bare at de ikke er spesielt gode. Hvis du tenker deg litt om så skjønner du sikkert at minijackproblemet på iphone ikke er et særlig stort problem. Jeg har hatt ipod i årevis og mengder med forskjellige høretelefoner uten å ha hatt problemer i det hele tatt.

 

Tullpratet står du for selv. Den type dårlig hersketeknikk kan du forøvrig spare deg for.

Lenke til kommentar
Men, det er jo de som forsvarer minijacken på iPhone (fikk til og med et foredrag om at det er øreproppodusentenes feil de ikke har propper tilpasset iPhone av en kunde når jeg ikke hadde minijackadapter til iPhone) så alt er jo mulig.

 

Vet du ikke at det er ørepropprodusentene sin feil at ikke de passer i iPhonens 3,5mm jack-plugg? Det er jo direkte skammelig at de ikke tar hensyn til en mobil det kun finnes en modell av på markedet (snart to). Utrolig hva folk kan lire av seg! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...