Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone


Anbefalte innlegg

Hehe, la oss se hva den prisen blir samlet med 12 måneders abo... Jeg vil nok tro at det lett kommer opp på det samme som en dyr htc.

 

Sant nok, men fordelen er at abb'et vil inneholde fri bruk av datatrafikk. Og siden iPhone definitivt er den beste telefonen og surfe på, så taler det for seg selv at folk vil bruke surfemuligheten veldig mye, i og med at det ikke koster 15-20kr/mb eller 20-50kr/døgnpris eller et tillegg på 400-500kr pr. måned på en tjeneste.

 

La oss si at abb'et koster 200-400kr/mnd og inkluderer 100 ringeminutter, 200sms, fri 3g/databruk og har "normale" ringe og sms priser utover det som er gratis, så er det fortsatt en utrolig bra deal tatt i betraktning at man får fri bruk av datatrafikk på en telefon som faktisk gjør det praktisk og bruke disse funksjonene som alle de andre også har, men som ingen har gidda og bruke fordi det er klønete og bruke dem!

 

Jeg synes denne artikkelen hos Aftenposten sier det hele veldig bra: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2476318.ece

 

(angående iPhone) I tillegg lar den deg i praksis gjøre mange av de tingene andre mobilprodusenter har fortalt deg at du kan gjøre med deres dingser, men som du sjelden tar deg bryet med.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng, bidz. Jeg ville vel være fornøyd om det ble flere flate priser på datatrafikk for andre abonnement enn et som kom sammen med en spesiell telefon - men det er helt sikkert riktig at iPoon kan komme til å pushe leverandørene på akkurat dette. Fordi det plutselig blir oppfattet som om den nå er mer tilgjengelig å bruke web- tjenester. (Som jo ville vært fint, for eksempel med Opera 9.5 med widgets, om det noensinne kommer....*sukk*).

Kan ikke se for meg at folk tar med SLR på fester og slikt

Ikke en iPhone heller ;p

Lenke til kommentar

iphone her og iphone der. Jeg driter i iPhone. Hvorfor skrev du iPhone egentlig? Bare for å provosere de som har iPhone ? Kunne jo skrivet mobil..

 

Åjo. Jeg kan se for meg iphone blir brukt på fester akkurat på lik linje med resten av dagens dårlige mobiler!

 

 

 

 

 

Les postene mine før du putter "fanboy"-statusen over meg... pff :)

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Sant nok, men fordelen er at abb'et vil inneholde fri bruk av datatrafikk.

 

[...]

 

La oss si at abb'et koster 200-400kr/mnd og inkluderer 100 ringeminutter, 200sms, fri 3g/databruk og har "normale" ringe og sms priser utover det som er gratis, så er det fortsatt en utrolig bra deal tatt i betraktning at man får fri bruk av datatrafikk på en telefon som faktisk gjør det praktisk og bruke disse funksjonene som alle de andre også har, men som ingen har gidda og bruke fordi det er klønete og bruke dem!

At du i det hele tatt bruker "prisen" på 1000-1500kr med 12mnd abonnement som et for-argument? Det kommer jo helt an på abonnementet, og i Europa har telefonen normalt kostet over 7000 inkludert månedsprisen.

 

Du kommer _aldri_ til å få 100 minutter, 200 sms og fri databruk fra NetCom til 400kr/mnd. Bare fri databruk koster idag 499kr/mnd. Om vi leker med tanken at abonnementet er så billig som 500kr for internett uten ringetid og sms blir prisen 7000kr før du har ringt ett minutt.

 

Fordi det plutselig blir oppfattet som om den nå er mer tilgjengelig å bruke web- tjenester. (Som jo ville vært fint, for eksempel med Opera 9.5 med widgets, om det noensinne kommer....*sukk*).
Opera 9.5 final til desktop er rett rundt hjørnet, og tanken er at Opera og Opera Mobile skal følge hverandre (derfor Opera Mobile hoppet over 9.0) så Opera Mobile følger nok kjapt etter. :love: Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Å komme med "kamera på mobil er så dårlig at det ikke kan brukes til noe uansett" blir bare så latterlig.
Det er ikke latterlig. Det er et faktum.

Jeg ler. Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Nei, det er ikke et faktum. Det er løgn.

 

En mobil kommer aldri til å erstatte et mobilkamera. Årsaken er først og fremst at optikk er umulig å erstatte digitalt.

Hahaha, umulig å erstatte digitalt, ja. Du minner meg om han som i 1899 sa at "alt som kan finnes opp har allerede blitt funnet opp". Bare fortsett å fortell deg selv at teknologien ikke går videre du. Realiteten er at optikken blir mindre og bedre i rekordfart. Dagens mobilkameraer er markant bedre enn digitalkameraer laget for 5 år siden. Hvem vet hvordan mobilkamerane er om 5 år? De fleste begynner å skjønne at digitalkameraene går en tung tid i møte. Jeg tipper at i løpet av få år vil brorparten av digitalkameraprodusentene begynne å fase ut digitalkameraene og gå over til å kun produsere speilrefleks.

 

Egentlig vet jeg ikke hva jeg skal svare på dette siden det er ganske åpenbart at du ikke vet hva du snakker om. Du slenger ut en masse løse påstander som du svikter fullstendig med å dokumentere.

 

Det er et faktum at digitale formater er rommer mindre data enn analoge. Spesielt når det gjelder bilder, lyd og video. Komprimering betyr at noe MÅ vekk.

 

Digitale kameraer består av både optiske og digitale prosesser. Skikkelig optikk tar plass. Det er derfor et speilreflekskamere er betydelig større enn et kompaktkamera. Skikkelig optikk vil selvsagt bli mindre med årene men vil aldri bli fullt ut erstattet av digitale løsninger. På samme måte som en LP aldri blir fullt ut erstattet av digitale lydformater. Et kamera med optisk zoom på 4x tar ( i prinsippet) like klare bilder på 1x som på 4x. Et kamera med kun digital zoom tar mer og mer grovkornede bilder jo mer man zoomer.

 

Digitale lydformater er imidlertid så enkle å bruke, lette å ta med seg og tar så liten plass når man lagrer dem at de fleste lever fint med den dårligere lydkvaliteten en mp3 representerer. Når det gjelder kamera så er det litt annerledes. Kvaliteten på mobilkameraer er pr i dag (på tross av hva overivrige mobiljournalister påstår) ikke god nok til å erstatte digitalkameraer. Det er derfor alle har både mobil med kamera og digitalt kamera.

 

Når det gjelder de som henger seg opp i at nye iphone kun har to megapixler og åpenbart tror at dette er avgjørende for billedkvaliteten så avslører også disse manglende kunnskaper om digitale foto.

 

bidz har et godt poeng. Som ipod touch eier kan jeg bekrefte at den brukes på en helt annen måte enn andre mp3 spillere. For iphone vil tilgang til 3G hele tiden uten å måtte tenke på kostnader gjør at man f.eks kan være på msn og bruke epost livetime 24/7.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar
"Prisen er for høy" - Nylig priskutt, prisen er nå 1000 for 8gb og litt over 1500 for 16gb. iPhone har ikke alle funksjoner og best kamera osv., men vil "forsvare" det med at noen ganger er det ikke bare spesifikasjonene som teller, men opplevelsen av å bruke produktet. I dette tilfelle er det softwaren som er "genial" og gode synkroniserings muligheter. Eks. skal du kjøpe et nytt lydanlegg kjøper du ikke på noen tall du leser på internet, du går å hører på lyden de gir i butikken.

 

Hehe, la oss se hva den prisen blir samlet med 12 måneders abo... Jeg vil nok tro at det lett kommer opp på det samme som en dyr htc.

 

 

Jeg har en SE P1. Den kostet 2990,- i innkjøp for ett år siden.

Mobilabonnementet koster meg 129,- pr måned = 1548,-

Jeg har brukt datatrafikk for i snitt kroner 312,- pr måned = 3744,-

I sum blir dette 8282,- kroner.

 

Netcom kan da forlange 2000,- for iphone og 500,- pr måned i abonnement* hos meg og det vil fortsatt være en sweet deal.

 

*abonnement med fri datatrafikk.

 

Legg til i regnestykket at jeg først kjøpte en totalt ubrukelig og fullstendig håpløs Nokia N73 før P1 som jeg måtte selge med stort tap etter kort tid. (jeg hører ennå knirkelyder i hodet og har drømmer om blåskjermer i alle mulige tenkelige situasjoner.)

Lenke til kommentar
Kan dere ta kameramobil vs. skikkelig kamera et annet sted? Denne diskusjonen er OT, og det er flere andre tråden om temaet.

 

Det ble nødvendig å oppklare at "kun 2mp kamera" ikke er et tungtveiende argument mot iphone. Dette er ikke en diskusjon om kameramobiler vs digitalkameraer det er en diskusjon om argumentene for å hate iphone holder vann. "Kun 2mp" holdt ikke vann.

 

Edit: faktum er at iphone (den gamle) er kjent for å ta svært gode bilder på tross av det lille kameraet den har.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar
Fordi det plutselig blir oppfattet som om den nå er mer tilgjengelig å bruke web- tjenester. (Som jo ville vært fint, for eksempel med Opera 9.5 med widgets, om det noensinne kommer....*sukk*).
Opera 9.5 final til desktop er rett rundt hjørnet, og tanken er at Opera og Opera Mobile skal følge hverandre (derfor Opera Mobile hoppet over 9.0) så Opera Mobile følger nok kjapt etter. :love:

Ja... mon det. Tydelivis har Opera inngått en eller annen deal med WM og UIQ (når det gjelder UIQ er dette sikkert - UIQ eier Opera buildene). Så det blir opp til kundene av UIQ eller WM (HTC og SE, for eksempel) å bestemme når eller om dette blir sluppet. Sammen med den siste telefonen, selvsagt, med et lass av reklame. Som vel blir et år etter at browseren faktisk er ferdig. Hvorpå den blir sluppet utestet på markedet, og oppdateringer blir - som i SE's tilfelle med UIQ - ikke aktuelle.

 

Så ja - det kan nok være det at iPhone, samme hvor mye en hater Apple, faktisk er en bedre deal enn mye annet på markedet (hvis en klarer seg uten klippe og lime, etc. Men - nå er jo ikke "undo/redo" muligheten engang brukt i SEs UIQ implementasjon, selv om det er lagt opp til det, så det blir brått veldig få objektive grunner til å hate iPhone i forhold til andre produkter på markedet. Som jo ikke akkurat er å rose noen av mobilprodusentene opp i skyene, selvsagt).

Lenke til kommentar
Hvis kamera er så viktig så velger man selvsagt ikke iPhone. Men så mener nå jeg at dersom kamera og bildekvalitet er viktig, så velger man heller ingen annen kameratelefon - man velger et dediktert digital kamera/speilrefleks kamera.

 

Hayward approves this message.

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at mange hater iPhone (meg selv inkludert) og liker å grine litt i slike tråder som dette er massehysteriet media har når det gjelder iPhone. Særlig om man leser til eksempel dagbladet, vg, itavisen og digi. Det er i og for seg ikke noe problem, problemet oppstår når media bruker haugevis av tid på å skrive ubrukelige jallaartikkler som kanskje ikke engang inneholder noen nyhet bare fordi de klarer å lure inn ordet iPhone. Det går da utover annen mer interesant informasjon, som det ikke skrives om fordi alle journalistene er opptatt av å trekkke til seg annonseinntekter med å sperme iPhone overalt hvor de kan på nettstedene. Det har skjedd utrolig mye spennende på mobilfronten de siste par årene, men nesten ikke noe nevnes i norske tidsskrifter med mindre de klarer å lirke inn iPhone ordet.

 

Hvor mange artikkler har du f. eks. lest om openmoko i det siste? Ingen? Hvor mange artikkler har du lest om android i det siste? Kanskje et par (og da er det somregel fordi de kan skrive at det er en iPhone konkurent, eller iPhone killer eller noe annet tøv).

 

iPhone hysteriet har rett og slett gjort at de som ønsker seriøs informasjon om mobilmarkedet er nødt for å finne helt andre kilder, og antall kilder har skrumpet betraktelig.

Lenke til kommentar

@cyclo: Jeg kunne ikke sagt det bedre. :thumbup:

 

Hvor mange artikkler har du f. eks. lest om openmoko i det siste? ... Hvor mange artikkler har du lest om android i det siste?
I år har jeg lest kanskje fem artikkeler om Andriod og Openmoko med litt dybde, og alle var i Linux Journal. Jeg tenker "endelig en mobil (nesten) hvem som helst kan lage skikkelige programmer til", og skal selv ta fatt på SDKen så snart siste eksamen er i boks. At man kun trenger litt Java-kunnskaper for å skrive et Android-program hørte tilfeldigvis fra en forumbruker, ikke Amobil.

 

Hvorfor kan ikke Amobil la iPhone ligge og heller skriver en skikkelig Android-artikkel (gå i dybden samt dropper iPhone-sammenligningene)?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at android er en utrolig spennende plattform, gleder meg jo så klart til å se mer av det. Videoen fra den development congress eller hva det enn var viste jo mye spennende.

 

Jeg forventer jo bra integrasjon med google maps, gmail, gcal og picasa. Kanskje gmail kommer med noe push-lignende, også følger det sikkert en ny fin kontakttjeneste.

 

Ellers kan man jo irritere seg over all oppmerksomhet iphone stjeler fra andre, mer seriøse, telefoner, men dere skjønner da vel alle sammen at det handler om lesertall? Hvis all statistikk viser at iphone er en usedvanlig populær telefon når det kommer til lesertall, så er det jo ingen som slutter å skrive om den.

 

Misforstå nå for all del ikke, jeg mener ikke at man skal nedprioritere dybdesaker om openmoko og android av den grunn, for det er jo akkurat slikt spesialsider som amobil skal komme med. Men amobil er heller ikke unntatt markedskrefter, og må derfor også holde et visst fokus på det kommersielle. Siden det nok er betydelig større allmenn interesse for iphone pga pr-jippoen, blir det nødvendigvis sånn.

 

Likevel er det bra at vi kan hate det litt her inne i denne tråden ;)

 

En liten tanke til slutt.

Tenk hvor mange brukere google har.

Tenk hvis de bestemte seg for å legge inn en liten Android-notis i alle søkeresultater en uke.

 

:)

 

Edit: jeg tenkte jeg måtte kommentere at selv om det står at jeg er "skribent", så er jeg idle for tiden siden jeg arbeider fulltid med noe annet i utlandet. Alle mine kommentarer er altså derfor helt personlige, og har ikke noe med amobil å gjøre :)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at android er en utrolig spennende plattform, gleder meg jo så klart til å se mer av det. Videoen fra den development congress eller hva det enn var viste jo mye spennende.

Jeg har langt større tro på openmoko jeg :D av to årsaker:

1) Android har bare java API, på openmoko derimot kan man benytte seg av C(++) i tillegg til å installere det man selv ønsker av scriptspråk (Python, Perl, PHP, Javascript, etc. etc.)

2) Android er bare åpen på programvarebiten. Openmoko derimot er åpen både på programvaredelen og hardwaredelen. Og det er et megastort pluss for en litt over gjennomsnittet nerd som meg selv. Tenk å kunne aksessere GSM-modemet i telefonen direkte fra eget program. *sukk*

 

Forøvrig tror jeg at android ligger mye lenger fremme enn openmoko når det kommer til UI og grafikk, men for min del er pnkt. 1 og 2 langt mer fristende. Så om de bare får ut fingern og endelig lanserer telefonen så får jeg en lang spontanorgasme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...