Gå til innhold

Kulturo: Tolkien vil stoppe Hobitten-filmatisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner han jo utrolig godt da. Det er jo faktisk snakk om å beholde familiens ære. Ringenes Herre er jo et mesterverk som New Line Cinema ikke bare kan gå hen og ta på denne måten. Og når en slik avtale egentlig skal ha sikret Tolkien inntekter av en eventuell filmatisering så må de jo bare få det. Det er tross alt snakk om hardt arbeid bak slike fortellinger, ikke minst denne. Burde de ikke da få lønn for strevet? Selvfølgelig, skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
J.R.R. Tolkiens sønn vil stikke kjepper i hjulene for Peter Jackson og Guillermo del Toro.

Denne beskrivelsen synes jeg gir et urettferdig inntrykk at situasjonen. Jeg får liksom inntrykk av at sønnen bare er vrang eller noe slikt.

 

Men når de som laget filmene har tjent så sinnssyke summer på det, så er det bare rett og rimelig at familien til Tolkien får nyte godt av mannens desperate gjerning for å komme ut av en økonomisk krise. Jeg er helt sikker på at Tolkien selv ville ønsket at familien skulle nyte godt av filmatiseringen.

 

Nå håper jeg at det faktisk blir film av Hobbiten også. Jeg leste boken en gang i tiden, og likte den veldig godt. Jeg kunne gjerne tenke meg å gjenoppleve den i filmformat.

Lenke til kommentar

Tror faktisk filmene har fått flere til å lese bøkene til faren hans, og i hvertfall ikke færre.

Han bør heller komme til en god avtale med New Line Cinema angående de pengene, ikke bli for grådig, og la filmprosjektet fortsette.

 

Er mange som gleder seg til flere filmer fra Tolkien-universet.

 

Familien er sikkert rik nok fra bøkene og filmene allerede, så tror ikke det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Tror faktisk filmene har fått flere til å lese bøkene til faren hans, og i hvertfall ikke færre.

Han bør heller komme til en god avtale med New Line Cinema angående de pengene, ikke bli for grådig, og la filmprosjektet fortsette.

Ikke bli grådig? Tror du må våkne opp og se hvem som har vært grådig. J.R.R. Tolkien solgte rettighetene til filmatiserig av bøkene fordi han var i pengeknipe. Heldigvis var han i det minste oppegående nåk til å sikre seg en viss prosent av overskuddet fra filmene. Hvor mange som leser bøkene hans, bryr nok ikke skjelettrestene til Tolkien seg mye om, selv om sønnen hans kanskje gjør det.
Er mange som gleder seg til flere filmer fra Tolkien-universet.
Det er mange som vil ha mye. Uten at det har noe med saken å gjøre.
Familien er sikkert rik nok fra bøkene og filmene allerede, så tror ikke det er det som er problemet.
Og du tror ikke New Line Cinema har nok penger? :!: Endret av NgZ
Lenke til kommentar
...

Tingen er at han trolig aldri vil få de 750 millionene, i såfall må han nok kjempe i mange å i retten for dem.

 

Hadde vært smart om han hadde inngått et kompromiss med dem, kanskje 100 millioner.

 

Hvis ikke New Line er villige til det engang, betyr det at han ikke har en sak som vil holde i retten, og kan han ikke bevise at dem skylder så mye, så har han ikke en sak.

 

Kanskje hvis han senker kravet, et krav dem kan gå med på, så kan filminnspillingen begynne.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Boka er hvertfall laget slik Tolkien ville at vi skulle oppfatte hans univers!

 

 

Ikke for å kverrulere, men nå har jo alle som har lest boka sin egen versjon av universet hans.

:) det var vel akkurat det Tolkien ville, regner jeg med.

 

Herregud. 750 millioner dollar er faen meg mye penger!

Mm. Jeg tenker Christopher sitter å biter negler akkurat nå: "Ånei!", tenker han.. "Enten krever jeg 750 mill, stopper filmen, og får en haug dollar etter hvert uansett. Men på den annen side får jeg ikke se Peter Jackson lage Hobbiten filmen neste år, eller at New Line kommer på døra og ber på sine knær om søksmålet ikke kan ligge, så de kan lage filmen allikevel! Akk og ve! For et dilemma!".

 

Stakkars Christopher.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Rock on Tolkien !! Opphavsmannen (sønnen) bør få betalt etter avtalen .. På tide at MPAA / New Line blør de også .. Med deres korstog mot filmpirater .. :-) Er det ikke det de sier ? At opphavsmennene MÅ få betalt ?

Men ærlig talt, 750 millioner dollar?

Lenke til kommentar

Hva skal enkeltpersoner (og arvingene) med så mye penger egentlig?

 

Hvis alle måtte betale 10$ som en del av totalprisen, for at Tolkien skal få disse pengene, hvor mange personer har da måttet bidra med 10$ hver?

 

Nå er ikke 10$ så veldig mye, men hva om de hadde redusert det til 1/10? Hvor urettferdig og fattig måttet Tolkien og arvingene da leve? Kanskje de siste 9/10 ville gitt mye mer lykke og velstand til sammen for betalerne i stedet for at Tolkien skulle fått alt sammen?

Lenke til kommentar
Hva skal noen med så mye penger som filmbransjen og eierne av filmselskapene tjener? Har de en avtale der Tolkien (og da evt. etterkommere) skal ha visse prosenter av overskuddet, har de jammen råd til å betle. Det er ingn kinogjeneger som får noen regning av dette. Det er en del av overskuddet de skal ha, ikke av totalsummen.

 

O.J: show me your license. :p Ikke det at jeg har sjekket noe opp om denne saken, men er den så rett-frem som kulturoi beskriver den, så er det nok liten sjanse for NLC til å slippe unna. Jeg tror ikke Tolkien har det så travelt med å få pengene, det er verre for NLC om de ikke får filme Hobbiten før de har gjort opp for seg.

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg har sjekket noe opp om denne saken, men er den så rett-frem som kulturoi beskriver den, så er det nok liten sjanse for NLC til å slippe unna. Jeg tror ikke Tolkien har det så travelt med å få pengene, det er verre for NLC om de ikke får filme Hobbiten før de har gjort opp for seg.

Tenkte litt at det å få farens film ut til fansen ville gjøre ære på han. Hvis Tolkien(jr) driter i om filmen blir laget eller ikke (isåfall om 10år), så gjør han vel litt skam på faren.

 

Tror ikke det er sånn Tolkiens navn bør huskes i ettertid, ikke mange år med rettsrunder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...