Gå til innhold

Alt håp ute for Abit?


Anbefalte innlegg

Foxconn er for smale med alt for få alternativer - de er jo først og fremst en kjempestor oem produsent, MSI har mye å gjøre for å bli tatt seriøst av entusiaster, MSI lager stort sett bare middelmådige kort - greie nok for folk flest, en sjelden gang får de til kort som er verdt å nevne, sånn har de vært i alle år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette forklarer en del. Etter AN32x Fatal1ty, et kort jeg personlig liker veldig godt, har ikke Abit kommet med noe nytt hovedkort i 1000-1500kr segmentet etter at dette kortet ble faset ut. Og det er i grunn ganske opplagt at dette er et stort tap.

Jeg anser 1000-1500kr segmentet som kanskje det viktigste segmentet blant de som bygger PCer selv. Jeg vet ihvertfall at det er et segment jeg har holdt meg til i alle år og jeg er rimelig sikker jeg er langt fra alene.

 

Fryktlig synd om det er kroken på døra for Abit. Jeg har hatt Abit i alle år og er storfornøyd med kortene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Dette er tragisk om det er en realitet.

 

Jeg hadde Abit BH6 i sin tid. Jeg har hatt 10-15 kort fra ASUS. Per i dag har jeg Universal abit ix38 QuadGT. Dette er et av de beste hovedkortene jeg noen gang har hatt, om ikke det beste.

 

Enkelte skriver at de ikke kommer til å savne abit, da er de nok mest sannsynlig ikke klar over hvilke kvalitetskort selskapet produserer. I tillegg har de markedets beste pris på hovedkort.

 

Kom for all del ikke å si at de ikke er innovative. Så vidt jeg vet så er de eneste produsent på markedet som har digital PWM som gir meget stabil spenning og lavere kraftforbruk. Viftestyringen er så genial at den alene er grunn nok til å velge abit. Jeg vil og nevne at de er helt i topp på BIOS med sin uGuru. De er en av få produsenter som har BIOS i egen sokkel slik at om uhellet er ute så kan man bare taste inn visanummeret og få en ny bios i posten få dager etter.

 

Jeg hadde hovedkort fra ASUS i samtlige av mine maskiner mellom 1998 og 2004. På det tidspunktet hadde de meget gode kort. Mye har skjedd siden da. Jeg synes ASUS i dag har slett kvalitet jevnt over i tillegg til at de er priset høyest i markedet til tross for at kortene deres er fulle av "lavkvalitetskomponenter". De yter godt i tester, men det kan likevel ikke forsvare dårlig komponentvalg og høy pris. Ytelse er ikke alt for det er så marginale forskjeller kort imellom at det har ingen praktisk betydning.

 

Jeg presiserer at påfølgende avsnitt kun er min personlige mening basert på mine erfaringer i en periode på >18 år.

At de gikk over til å benytte mer og mer BIOS fra American Megatrends Inc er også en avgjørende faktor for meg. AMI lever klart gode produkter i dag, men jeg vil aldri klare å benytte meg av et pga de dårlige er efaringer og minner jeg har fra flere av deres BIOSer i første halvdel av 90-tallet. Nesten på samme måte som jeg aldri vil kunne kjøpe et LG-produkt pga de dårlige erfaringer jeg har hatt med Goldstar-produkter. Feks. monitorene til Goldstar var så dårlige og vonde for øynene at de aldri burde vært i salg. Likevel ble de solgt over hele verden :/ Sett at jeg hadde et flatpanel fra LG eller et DVD-drev med LG-logo i fronten av maskinen, jeg ville blitt så kvalm at jeg måtte ha revet det ut av maskinen og kjørt det i en søppelcontainer omgående.

 

Vel, før jeg sklir helt ut. Det som bekymrer meg er hvordan ASUS kommer til å utvikle seg videre dersom de får større markedsandel. Da kan de jo gjøre hva de vil og prise hovedkort som de vil. Kanskje får vi kort til 4000 kr der fullverdige eller kanskje til og med bedre alternativer kunne ha kostet 1500-2000.

 

Jeg har hatt mange gode kort fra ASUS. Spesielt husker jeg P2B fra slutten av 90-tallet og A7V333 fra starten av dette tiåret, men slik de driver i dag kommer jeg ikke til å kjøpe flere produkter fra dem. Isåfall må de ta seg kraftig sammen først.

 

Det er sikkert en hel rekke personer som er meget godt fornøyd med ASUS per i dag, men jeg tviler på at mange er uenig i at de har overprisede kort med lavere kvalitet på komponentene enn det prisen tilsier. Nå er det ikke noe galt i seg selv å benytte rimeligere komponenter, men da må prisen på sluttproduktet være deretter.

 

Jeg er på ingen måten noen abit fanboy. IX38 QuadGT er det første Universal abit-kort jeg har kjøpt på 10 år.

 

Heldigvis har man Gigabyte dersom Universal abit faller fra.

 

Dere som sverger til ASUS skal gjerne få kjøpe det. Jeg bryr meg ikke om dere vil betale 1000 kr mer enn dere behøver. Jeg ønsker bare det skal være valgfrihet i markedet slik at produsenter som ASUS ikke bare kan slenge beina på bordet og gjøre hva de vil.

 

Jeg kan jeg nevne at jeg har bygget flere maskiner for bekjente den siste tiden. Samtlige med ix38 QuadGT og det har vært helt problemfritt. Et av de beste og minst smertefulle hovedkort å jobbe med imo. Det var egentlig ment å bruke DS4R fra Gigabyte, men siden det kortet ikke har god nok klaring rundt prosessorsokkelen og prisen på ix38 sank så ble det et enkelt valg. Selv om jeg ikke jobber med datamaskinen lenger så har jeg montert en del hundre maskiner i den tiden jeg gjorde det i tillegg til ca 20 egne maskiner så noe grunnlag for sammenligning har jeg.

 

Andre produsenter har nok vel så gode produkter, poenget mitt er at Universal abit har konkuransedyktige produkter med gode features og pris og at de absolutt ikke bør forsvinne.

Lenke til kommentar
Grunnen til at de evt. blir borte, er jo at konkurransen i dette markedet er steinhard, og dersom man ikke klarer å være innovative nok, vil man ikke overleve. Sånn sett tror jeg ikke markedet heller vil lide mye uten Abit.

Jeg skjønner ikke den logikken der. Hvis Abit ikke er så innovative som konkurrentene så vil markedet lide når de mister den minst innovative produsenten?

 

Jeg synes det er synd Abit har økonomiske problemer og vil savne de om de forsvinner, men ikke av den grunnen du oppgir der. Jo mindre innovativt et firma er jo mindre mener jeg det fortjener sin plass i markedet. Vi driver jo ikke veldedighet for de som lager dårligst mulig produkter. Derimot synes jeg ikke Abit er noen dårlig produsent. Jeg vil gjerne ha de i markedet for all innovasjonen og sunne konkurransen de tilbyr.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolket uttalelsen min må jeg innrømme, men slik jeg tolker deg, er vi helt enige. Jeg kan prøve å omformulere meg:

 

Konkurransen i markedet er steinhard, og lite innovative produsenter overlever ikke. Dersom Abit går dukken, impliserer det altså at de ikke er innovative nok, og dermed vil ikke markedet savne dem så mye heller. (Bortsett fra nostalgiske kunder, kanskje ;))

 

Synes ikke Abit er så veldig uinnovative, når det gjelder funksjoner er det latterlig lite innovasjon genrelt i bransjen, untatt litt hos asus og noen få andre. Tl gjengjeld er det mye problemer med asus, kundestøtte og nettsider suger lut osv. Har lenge kjøpt asus, men gikk over til et abit-kort nå nylig, pga prs, grei funksjonalitet, og at det støtter andre ting enn skjermkort i PCIe16x-slottene, det bude kanskje ikek være innovatitvt, men det er det mange som ikke gjør. Jeg oppfattet ikke Abit som noen spesielt dårlig eller lite innovativ produsent kontra konkurrentene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for et par år siden, hvor det ble spådd at vi tilsist vil sitte igjen med 3 hovedkort-produsenter på det vestlige markedet. (Kina/Asia markedet lever vel sitt eget liv med produsenter vi ofte ikke har hørt om engang).

 

Jeg har iallefall min mening om hvem de to neste er som ryker ut, men ikke noe vits i å nevne det her. Skaper bare dårlige vibber :p

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Asus fanboys legge Gigabyte & Abit for hat lurer jeg på? Er det fordi de lager bra hovedkort som ikke ser ut som en indisk taxi og har flere navn en kongebarna ? Eller er det fordi du kan få et like bra eller bedre toppkort billigere? Eller fordi begge lager billig/middel klasse kort som fremdeles duger mens Asus med det samme du dupper noe særlig under 1000 lappen leverer stort sett de samme korta du finner i cheapo Elkjøp maskiner?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal Asus fanboys legge Gigabyte & Abit for hat lurer jeg på? Er det fordi de lager bra hovedkort som ikke ser ut som en indisk taxi og har flere navn en kongebarna ? Eller er det fordi du kan få et like bra eller bedre toppkort billigere? Eller fordi begge lager billig/middel klasse kort som fremdeles duger mens Asus med det samme du dupper noe særlig under 1000 lappen leverer stort sett de samme korta du finner i cheapo Elkjøp maskiner?

Jeg må si meg enig i at generelt så er Abit, eller Gigabyte for den saks skyld, bedre pr krone enn Asus, men å si at kortene deres er elendige er vel å gå litt langt.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Usikker på om det var meg ulvenPer sikter til som Asus fanboy(?), det er i tilfelle feil :) Dvs. jeg er ikke fanboy av et spesiellt merke, synes alle produsentene har og har hatt sine gullkorn av noen hovedkort.

 

Var kanskje fanboy (first love :love: ) av AOpen en gang i tiden. Forøvrig vel også en produsent som har fallt i fra oss(?), forsvant iallefall ubemerket og lydløst har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal Asus fanboys legge Gigabyte & Abit for hat lurer jeg på? Er det fordi de lager bra hovedkort som ikke ser ut som en indisk taxi og har flere navn en kongebarna ? Eller er det fordi du kan få et like bra eller bedre toppkort billigere? Eller fordi begge lager billig/middel klasse kort som fremdeles duger mens Asus med det samme du dupper noe særlig under 1000 lappen leverer stort sett de samme korta du finner i cheapo Elkjøp maskiner?

Jeg må si meg enig i at generelt så er Abit, eller Gigabyte for den saks skyld, bedre pr krone enn Asus, men å si at kortene deres er elendige er vel å gå litt langt.

 

Asus sine toppkort er stort sett meget bra (og koster..), men skal du ned på rimeligere kort - f.eks helt enkle kort rundt 500 så er Asus sine kort ribbet for både funksjonalitet, muligheter i bios og kvalitet - selvfølgelig er de brukbare, men i denne klassen er både Abit og Gigabyte mye flinkere.

Lenke til kommentar
Kom for all del ikke å si at de ikke er innovative. Så vidt jeg vet så er de eneste produsent på markedet som har digital PWM som gir meget stabil spenning og lavere kraftforbruk.

Nå har jeg på ingen måte kjennskap til elektronikk, men jeg ser vansklig hvordan det skal være mulig å lage ett hovedkort som benytter analog "Pulse Width Modulation" til viftene sine.

 

At ikke de andre produsentene har like fancy verktøy for å styre det kan være.

 

Jeg synes ASUS i dag har slett kvalitet jevnt over i tillegg til at de er priset høyest i markedet til tross for at kortene deres er fulle av "lavkvalitetskomponenter".

 

Jeg vil gjerne se noen troverdige kilder på det.

 

At de gikk over til å benytte mer og mer BIOS fra American Megatrends Inc er også en avgjørende faktor for meg. AMI lever klart gode produkter i dag, men jeg vil aldri klare å benytte meg av et pga de dårlige er efaringer og minner jeg har fra flere av deres BIOSer i første halvdel av 90-tallet.

 

Dette sier mer om deg enn om Asus/AMI.

 

Takk og pris for at de ikke kjører på med BIOSer fra Phoenix sier jeg bare.

 

Dere som sverger til ASUS skal gjerne få kjøpe det. Jeg bryr meg ikke om dere vil betale 1000 kr mer enn dere behøver. Jeg ønsker bare det skal være valgfrihet i markedet slik at produsenter som ASUS ikke bare kan slenge beina på bordet og gjøre hva de vil.

 

Goddag?

 

Sier du at man ikke får kvalitetskort fra Asus for en 1200-1300 kr?

 

Min erfaring er helt motsatt. Og ja, jeg har prøvd flere produsenter.

poenget mitt er at Universal abit har konkuransedyktige produkter med gode features og pris og at de absolutt ikke bør forsvinne.

 

Nå lever vi ikke i en kommunistisk verden, så det er de som er konkurransedyktige som overlever.

 

Hvorfor skal Asus fanboys legge Gigabyte & Abit for hat lurer jeg på? Er det fordi de lager bra hovedkort som ikke ser ut som en indisk taxi og har flere navn en kongebarna ?

 

Ærlig talt.

 

Jeg har ikke sett noen som legger noe for hat. Som jeg sa, det er fint om de overlever, men dersom de ikke gjør det er det en grunn.

 

Vet ikke hva jeg skal si om den indiske taksien eller kongebarna engang. Blir bare for dumt.

 

Eller er det fordi du kan få et like bra eller bedre toppkort billigere? Eller fordi begge lager billig/middel klasse kort som fremdeles duger mens Asus med det samme du dupper noe særlig under 1000 lappen leverer stort sett de samme korta du finner i cheapo Elkjøp maskiner?

 

Nå er det riktignok ett til halveannet år siden, men en kamerat av meg kjøpte alltid billigkort fra MSI og Abit. Fire kort brukte han i løpet av ett halvt år (typisk 500kr kort).

 

Mitt intrykk av kort under 1k er at det er hipp som happ om man kjøper det ene eller det andre.

 

 

 

Når vi snakker om å være innovativ; dette er god nok grunn for meg til å bruke Asus:

C.P.R. (CPU Parameter Recall

Asus CrashFree BIOS

Q-Connector

O.C. Profile

 

 

 

Når alt dette er sagt.

Jeg har faktisk ikke ett Asus-produkt selv lengre. (Tro det eller ei)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Det er spenningsreguleringen som er gjort ved hjelp av Digital PWM. Med de fordeler det innebærer. Feks stabilitet i tillegg til lavere effektbruk.

 

"By controlling analog circuits digitally, system costs and power consumption can be drastically reduced. What's more, many microcontrollers and DSPs already include on-chip PWM controllers, making implementation easy.

 

In a nutshell, PWM is a way of digitally encoding analog signal levels. Through the use of high-resolution counters, the duty cycle of a square wave is modulated to encode a specific analog signal level.

 

Kilde: http://www.netrino.com/Embedded-Systems/Ho...idth-Modulation

"

 

Det er egentlig meningsløst å diskutere vilke fabrikat som er best osv. Personer vil ha ulike preferanser uansett hvordan man snur og vender på det. Poenget er at Universal abit produserer kort som hevder seg både funksjonsmessig og prismessig så det vil være trist om de blir borte.

 

Jeg er delvis enig i det med at konkurransedyktige produkter overlever, men de fleste som kjøper hovedkort har verken interesse eller innsikt til å se forskjeller utover sokkeltype og minnetype som er understøttet hovedkort. Designet på emballasjen kan ha mer å si for kundens valg enn kortets funksjonalitet. Det skal mer enn bare gode produkter til for å overleve. Nå er det ingen tvil om at Universal abit lager gode hovedkort. Kanskje de feiler på andre områder. Det må finnes en utløsende årsak til at eiere setter spørsmålstegn om videre drift. Om de ikke greier lønsom drift vil de nok legge ned uavhengig om det er gode produkter eller ei. Det er likevel trist for meg som sluttbruker som er upåklagelig fornøyd som sluttbruker og ønsker at de skal fortsette produksjonen i all fremtid, men kun så lenge de er i stand til å opprettholde en like god kvalitet på produkter.

 

Jeg synes det hele er trist for jeg føler at ix38 QuadGT hadde samme spirit som det BH6 jeg kjøpte for 10 år siden, men dette er nå meg. Det BH6-kortet er fremdeles i jevnlig drift 10 år etter. Upåklagelig kvalitet.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Dear XXXXXX,

 

Thanks for you message and rest assured, those rumors are not true, abit stick with mobos!

 

We already informed media that the DigiTimes news from two days ago are absolutely not fact based.

 

 

 

If you want to see for yourself, we will have live stream cams installed for this years Computex in Taiwan and you can watch the action at the abit booth from June 3 through 7 for yourself then on www.abit.com.tw

 

Have a good one

 

th

 

Får håpe de ikke ljuger til meg over mail da ;) Om det er sant som han sier så er nok abit med i gamet enda

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
forøvrig spiller det ingen rolle for Norske kjøpere om de blir nedlagt eller ikke. Vi har fortsatt 5 års reklamasjonsrett på sånne ting.

 

Hvilket kan føre til at butikkene blir skeptiske og setter opp prisene (eller lar være og selge kortene), fordi de er redde for å bli sittende med regningen.

 

Det er alltid uheldig for et selskap når slikt kommer ut fra eier, fordi både kreditorer, kunder, leverandører og eventuelle minoritetsaksjonærer kan få kalde føtter.

Lenke til kommentar

Abit droppet med vilje Nvidia etter den monumentale katastrofen som Nforce 6xx egentlig var/er hvis man tar alt i betraktning - det gikk jo et år før de verste feilene var plukket bort, også Gigabyte gjorde dette, Gigabyte hadde ferdig et high end DQ6 780i kort ved juletider, men trakk det tilbake og skrinla alle videre planer.

Det er gegntlig kun Asus og til dels MSI (MSI og high end høres liksom ikke heeelt riktig ut i mine ører...) som lager egne Nforce kort, alle andre er stort sett Foxconn produserte Nvidia rereransedesign.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...