Gå til innhold

2,5'' IDE/ATA-disk som primærdisk/OS for desktop


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noe tanker om dette emnet ?

 

Altså hvor lurt/lite lurt dette kan være rent teknisk ?

 

Jada, vet at SATA ville vært myye bedre koblingsmessig i forhold til PATA/IDE, men la det ligge for øyeblikket...

 

1. Noen spesielle tekniske problem som kan oppstå ved å putte bærbar disk inn i en desktop ? Som feks har med at de egentlig er ment for en helt annen type maskin, og har annen elektronikk/logikk/utførelse osv ?

 

2. Forslag til hvilke overganger/adaptere (PATA/IDE!) som er best ? Konkrete modeller(link) ?

 

Jeg har forstått at de løse 'kortene' du putter på for å midlertidig accessere disken kanskje ikke er så heldig å bruke permanent/på årsvis... De sitter rimelig... løst(!) og kan muligens forårsake andre problemer?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=103373

 

(og de jeg har kjøpt ser sånn passe lugubre ut i utførelsen, dårlig loddearbeid osv - men billige var de...)

 

3. Vil 5400 RPM være et problem ? Ser nesten umulig ut å finne 7200 RPM til salgs lenger...

(satser på Hitachi)

 

Andre ting jeg bør være obs på ?

Har forsøkt meg på google osv, for å finne noe stoff om emnet, men enten får jeg 10000 treff(de fleste skivebom), eller så ingen... :\

(muligens klarer jeg ikke å finne de riktige søkeordene/kombinasjonen, så...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du SATA støtte på hovedkortet så går du får en 2.5" SATA disk - da slipper du overganger. Utover det trenger du noen feste muligheter for 2.5" disk i 3.5" brønn - får du sikkert rimelig på ebay.com eller dealextreme.com.

 

Er ingenting i veien for å bruke 2.5" disk i desktop, utover at det er dyrer og 5400rpm disker har lavere ytelse. Men støy/strøm messig så er det bare bra med 2.5" disk.

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne 2.5" IDE Hitatchi-disker? Har du sjekket Prisguiden?

Når det gjelder disse adapterene er det vel bare å forsøke å støtte den opp litt, så skal den ligge fint. I værste fall legger du et par runder elektrikerteip rundt overgangene. Jeg har selv en slik overgang i bruk på filserveren min, uten teip. Har ikke tatt på den på halvannet år. :)

 

Edit: Overgangen jeg bruker gjør samme jobben, men er ikke helt lik... Jeg bruker et slikt.

Fungerer svært bra.

Endret av ca2
Lenke til kommentar

"Vanskelig å finne 2.5" IDE Hitatchi-disker? Har du sjekket Prisguiden?"

 

Selvfølgelig...! :|

Og, prøver man å se om de FAKTISK har den på lager, eller i det minste har en forventet dato eller den minste antydning til at den kommer inn igjen, blir man nok ganske så skuffet...

 

Prisguiden er vel og bra den, men gir ikke særlig godt bilde for ukurante varer...

 

Jaja... that's life - får vel altså klare meg med 5400 RPM dah.

Antar det ikke er såå stor real-life-forskjell ?

 

Angående adapter, synes jeg disse(mine iallefall) virker å være av ganske dårlig byggekvalitet - altså, jeg er redd for korrupte data etter hvert.

Jeg har faktisk MAKEN til det du har (HX-IDE-K), fra Kina/Hongkong-dingadong.... :)

 

Har hatt noen skremmende opplevelser med flytting av data via div adaptere - ser ut som alt gikk bra, men dataene på mange filer har 'småfeil', merkes i lyd/vidoefiler osv...

Derfor noe 'skeptisk'.

 

Forøvrig; Utstyret er litt for gammelt til onboard SATA, og tilleggskort vil nok bare skape xtra problemer, spesielt siden meningen var å ha den som master/OS-disk.

Men har seff skjønt at SATA hadde vært mye bedre da kontaktene er de samme for alle størrelser.

Lenke til kommentar
Forøvrig; Utstyret er litt for gammelt til onboard SATA, og tilleggskort vil nok bare skape xtra problemer, spesielt siden meningen var å ha den som master/OS-disk.

Men har seff skjønt at SATA hadde vært mye bedre da kontaktene er de samme for alle størrelser.

 

Ingen problemer å kjøre pci sata kontroller til master disken, når du installerer xp får du et valg om å trykke f6 for å installere scssi drivere, du trenger bare en floppy med driverne til kontrolleren din.

Lenke til kommentar

Samsung eller var det hitachi 160GB 5400rpm disken er vel faktisk raskere en 200GB seagate 7200rpm disken på ide. ellers er det en ulempe med ide at du kun får de opp til 250gb mens du får sata opp i 500gb. Men hvorfor vil du ha en 2,5" på en stasjonærmaskin? Så lenge du ikke får 10k sas disker vil du jo ha mye lavere ytelse en gode 3,5" sata disker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...