Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Konkret hvilke land burde jeg ta med ? Hittil har jeg:

 

Småstat: Norge

Regionale stormakter: Russland, Kina, Brasil, India. Noe mer her?

Stormakt: Usa

 

 

 

 

Du burde ta med Israel... konsentrer om land som har atomvåpen. De som står for den beste posisjonen innenfor militær makt. Selv om et lite land som Israel ikke burde vært en trussel, blir de det p.g.a atomvåpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konkret hvilke land burde jeg ta med ? Hittil har jeg:

 

Småstat: Norge

Regionale stormakter: Russland, Kina, Brasil, India. Noe mer her?

Stormakt: Usa

 

 

 

 

Du burde ta med Israel... konsentrer om land som har atomvåpen. De som står for den beste posisjonen innenfor militær makt. Selv om et lite land som Israel ikke burde vært en trussel, blir de det p.g.a atomvåpen

oooog..pga støtte fra USA..

Lenke til kommentar
Konkret hvilke land burde jeg ta med ? Hittil har jeg:

 

Småstat: Norge

Regionale stormakter: Russland, Kina, Brasil, India. Noe mer her?

Stormakt: Usa

 

 

 

 

Du burde ta med Israel... konsentrer om land som har atomvåpen. De som står for den beste posisjonen innenfor militær makt. Selv om et lite land som Israel ikke burde vært en trussel, blir de det p.g.a atomvåpen

oooog..pga støtte fra USA..

 

 

 

 

 

ooook;) Hva er viktigst å ta med på notatarket?

Lenke til kommentar

Er det smart å ha noe informasjon med om Kina og Tawian/Tibet og det som skjer i Burma?

 

Forresten; det at Kina har stor militær makt, trenger vel ikke bety at maktposisjonen deres er stor hvis de ikke har penger til våpen osv.? Men jeg tror at det landet gjør i dag med for eksempel Tibet, viser bare at de har økonomi nok til å kunne si at maktposisjonen deres er høy. Forstår?

 

Igjen; er det riktig å si at USA sin idémakt er svekket etter Irak-invasjonen på tross av FNs godkjennelse?

Lenke til kommentar
Er det smart å ha noe informasjon med om Kina og Tawian/Tibet og det som skjer i Burma?

 

Forresten; det at Kina har stor militær makt, trenger vel ikke bety at maktposisjonen deres er stor hvis de ikke har penger til våpen osv.? Men jeg tror at det landet gjør i dag med for eksempel Tibet, viser bare at de har økonomi nok til å kunne si at maktposisjonen deres er høy. Forstår?

 

Igjen; er det riktig å si at USA sin idémakt er svekket etter Irak-invasjonen på tross av FNs godkjennelse?

 

 

 

Kan vel si at deres idemakt er svekket på en måte--- Selv om verden har forstått at det er Bush admin. som har hatt manglende kunnskaper på å føre en slik krig. Men ryktet er absolutt svekket etter min mening, (men mest Bush som er en hockey puck spøør du meg)

Lenke til kommentar

Hvilke begreper har folk så langt tatt med? Jeg har konvensjonelle/konvensjonelle (abc/nbcr), ulike typer system (bipolart/unipolart), ulike type konflikter (regional, etnisk, økonomisk, religiøs-ideologisk) og sikkerhetspolitisk arkitektur i europa.

Lenke til kommentar
Hvilke begreper har folk så langt tatt med? Jeg har konvensjonelle/konvensjonelle (abc/nbcr), ulike typer system (bipolart/unipolart), ulike type konflikter (regional, etnisk, økonomisk, religiøs-ideologisk) og sikkerhetspolitisk arkitektur i europa.

 

 

 

 

kan du forklare hva du mener med biopolart/unipolart og sikkerhetspolitisk arkitektur i europa?

takk

Lenke til kommentar
kan du forklare hva du mener med biopolart/unipolart og sikkerhetspolitisk arkitektur i europa?

takk

Bipolart: To supermakter (Kalde krigen)

Unipolart: Verden er preget av èn supermakt (Engelske kolonitiden, industrielle - eller USA idag).

Sikkerhetspolitisk arkitektur i Europa: Hvilke land vil ha hovedvekten hvor? OSSE (sikkerhet som bygger på normer og verdier), EU(Sikkerhet som bygger på politisk og økonomisk samarbeid) eller NATO (Sikkerhet som bygger på politisk og militært samarbeid)? (+FN). Det er en trekant-formet tegning på side 142 i "I samfunnet - Internasjonal politikk" hvis du har den.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
kan du forklare hva du mener med biopolart/unipolart og sikkerhetspolitisk arkitektur i europa?

takk

Bipolart: To supermakter (Kalde krigen)

Unipolart: Verden er preget av èn supermakt (Engelske kolonitiden, industrielle - eller USA idag).

Sikkerhetspolitisk arkitektur i Europa: Hvilke land vil ha hovedvekten hvor? OSSE (sikkerhet som bygger på normer og verdier), EU(Sikkerhet som bygger på politisk og økonomisk samarbeid) eller NATO (Sikkerhet som bygger på politisk og militært samarbeid)? (+FN). Det er en trekant-formet tegning på side 142 i "I samfunnet - Internasjonal politikk" hvis du har den.

 

 

Hva med selve forberedelses delen..... Kartlegg de militære styrkeforholdene i verden i dag og finne eksempler på hva dette har å bety for statenes maktposisjon? noen eksempler her?

Lenke til kommentar

Har ikke kommet så langt. Tenkte èn side til begreper og div. ting som konfliktløsning/strategier/usikkerhetsfaktorer og siste side til å kartlegge de militære styrkeforholdene. Kan poste når jeg er ferdig med side 2. Tror det blir veldig viktig å kunne bruke alle begrepene.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Har ikke kommet så langt. Tenkte èn side til begreper og div. ting som konfliktløsning/strategier/usikkerhetsfaktorer og siste side til å kartlegge de militære styrkeforholdene. Kan poste når jeg er ferdig med side 2. Tror det blir veldig viktig å kunne bruke alle begrepene.

 

 

 

 

Blir det noe post snart?

Lenke til kommentar
Er det noen som kan nevne noen land som har:

 

-> Militær makt

->Økonomisk makt

 

og/eller påvirkningkraft?

 

Jeg kan verken finne det i læreboken eller på nettet, så hadde satt pris på litt hjelp nå :huh:

Man kan si at Russland har større makt og innflytelse grunnet store energiressurser i form av olje og gass. Gazprom er verdens største selskap innen gassutvinning.

 

Husker dere denne saken?

Russland stenger kranene til Ukraina

 

Videre har Kina spyttet inn flerfoldige millioner dollar inn i den Amerikanske økonomi, noe som flere frykter kan ha konsekvenser dersom en konflikt vil ramme landene.

 

Ellers kan man jo nevne FNs sikkerhetsråd som er sterkt handlingsrammet av de 5 faste medlemmene som sitter med vetorett. I Januar i år foreslo FN å sende stryrker til Burma men både Russland og Kina la ned veto mot dette. Mulig grunnet Kina ikke ønsker militært nervær i sin bakgård nå når OL skal holdes? Mine tanker bare...

Lenke til kommentar
Hva skriver dere på deres forberedelsesark ?

Tenkte jeg skulle legge opp mitt når jeg kommer så langt!

 

Ja, kan du ikke gjør det? Jeg liker og sammenligne det jeg har gjort med andre som har sikkert litt mer peiling enn meg..

Er ikke akkurat stor fornøyd med temaet, det kunne vært bedre for å si det sånn..

Håper på at du legger det ut når du er ferdig :)

lykke til i morgen alle sammen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...