Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Hei :) Noen som har funnet eksempler på hva militærmakt betyr for staters maktposisjon?

 

EDIT: *Gah. leste feil. her er man trøtte.*

 

Strømmen gikk forresten for 20 minutter siden. Mistet 1,5 side med notater i skriftstørrelse 8. Blir en lang natt. Jeg som hadde tenkt å sove godt.

Endret av ochryl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :) Noen som har funnet eksempler på hva militærmakt betyr for staters maktposisjon?

 

De fem faste landene i FNs sikkerhetsråd er "tilfeldigvis" vinnerene av 2.WW. USA, England, Frankrike, Russland og Kina... En posisjon de kom i grunnet militærmakt. Kanskje ikke helt det du var ute etter, men det er hvertfall noe.

 

Lykke til i morgen alle sammen!

Lenke til kommentar
Noen som legger ut sine notatark snart?

Trenger en liten liste over definisjoner på ulike begrep. Resten skal jeg klare å skrive sjøl, etter jeg klarte å miste alt arbeidet jeg har lagt i notatarkene tidligere.

 

Jeg er også interessert i å høre ulike begreper folk har skreve ned på forberedelses arket :)

Lenke til kommentar
Noen som legger ut sine notatark snart?

Trenger en liten liste over definisjoner på ulike begrep. Resten skal jeg klare å skrive sjøl, etter jeg klarte å miste alt arbeidet jeg har lagt i notatarkene tidligere.

 

Jeg er også interessert i å høre ulike begreper folk har skreve ned på forberedelses arket :)

 

Kan vel si det jeg har skrevet ned hittil:

-hva asymmetrisk krigføring er

-hva uni, bi og -mulitpolart system er

-om maktbalansen

-definisjon på internasjonal politikk

-folkeretten

-hva militærmakt er

-om utvidet sikkerhetsbegrep

-hvem som har atomvåpen og ikke-spredingsavtalen

 

Dette utgjør litt over en halv side, og jeg kommer til skrive litt om NATO, EU, FN og kanskje litt om USA, Russland, Kina, India. Begreper skal også være med.

 

Kommer til å bli en lang natt..

Lenke til kommentar
Noen som legger ut sine notatark snart?

Trenger en liten liste over definisjoner på ulike begrep. Resten skal jeg klare å skrive sjøl, etter jeg klarte å miste alt arbeidet jeg har lagt i notatarkene tidligere.

 

Jeg er også interessert i å høre ulike begreper folk har skreve ned på forberedelses arket :)

 

Kan vel si det jeg har skrevet ned hittil:

-hva asymmetrisk krigføring er

-hva uni, bi og -mulitpolart system er

-om maktbalansen

-definisjon på internasjonal politikk

-folkeretten

-hva militærmakt er

-om utvidet sikkerhetsbegrep

-hvem som har atomvåpen og ikke-spredingsavtalen

 

Dette utgjør litt over en halv side, og jeg kommer til skrive litt om NATO, EU, FN og kanskje litt om USA, Russland, Kina, India. Begreper skal også være med.

 

Kommer til å bli en lang natt..

 

Kan du forklare det med uni- bi- og multipolare system er?

Lenke til kommentar
nilsMeister, gidder du poste definisjonen på internasjonal politikk?

 

Samhandling mellom stater og andre aktører om fordeling av viktige goder i verdenssamfunnet.

 

 

lyd1: Maktbalansen i internasjonal politikk sier at dersom en stat eller allianse av stater blir for sterk, vil andre stater forsøke å balansere denne dominerende makten.

Lenke til kommentar

DER går grensen, jeg klarer ikke putte noe som helst slags informasjon inn i hodet mer. det koker rett og slett over.

 

VI får håpe oppgava i morgen er gull, og at all kunnskapen ikke detter bort.

 

God natt, og lykke til i morgen! (i dag er det vel)

Lenke til kommentar
"I vurderingen av besvarelsen blir det lagt lite vekt på lærebokstoff som er gjengitt direkte fra forberedelsesdelen."

 

Hva vil dette egentlig si?

 

 

Ikke skriv av tekst fra bok/internett osv.. lag dine egene selvstendige settninger. Ikke skriv at teksten du har skrevet på forbredelses arket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...