Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man må nesten ta med generellt om militær makt, men det er viktig å få vist mange eksempler.

Innledning og problemstilling er viktig, og at du hele tiden snakker om det du har forklart kort om i innledningen..

 

Hvordan du gjør din innledning og problemstilling?

Har fått høre at vi må begrense og definere jeg.. Kanskje et fett..? Eller?

Lenke til kommentar
Man må nesten ta med generellt om militær makt, men det er viktig å få vist mange eksempler.

Innledning og problemstilling er viktig, og at du hele tiden snakker om det du har forklart kort om i innledningen..

 

Hvordan du gjør din innledning og problemstilling?

Har fått høre at vi må begrense og definere jeg.. Kanskje et fett..? Eller?

 

Nja, blir vel det samme. Men skjønner ikke helt det med begrensning. En kan vel ikke skrive svært mye, men må få fram det man ønsker å fortelle om. Det skal ikke være noe forklaring her. Bare hva du skriver om og hvorfor du velger å skrive om nettopp det. Typ: Jeg vil ta for meg USAs overveldende teknologiske forsprang, fordi...

 

edit:

 

Dette med kartlegging av de militære styrkeforholdene...Noen som har tenkt på det?

Skal en ta for seg de viktigste statene og ressursene deres..?

Endret av Ms-Me
Lenke til kommentar

jeg har litt problemer med å skjønne forberedelsen. hva er det sannsynlig at oppgaveteksten vil være? tror dere kanskje at det vil være mer fokus på makt generelt enn militær makt? hvilket kapittel i "Politikk og makt" er mest sentralt? noen som har tips til gode notater?

Lenke til kommentar
Det er også viktig å vise at man kan bruke begreper riktig, så skriv opp noen av begrepene på notatarket.

 

Ja. Læreren vår sa også dette. Fremmedord og faguttrykk er absolutte +

 

edit: skriveleif

Endret av Ms-Me
Lenke til kommentar

Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

EDIT:

 

Hvis man får spørsmål om andre typer makt enn militær er jo forberedelsesdelen EKSTREMT villedende

Endret av Mandelpotet
Lenke til kommentar
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Hm, Kina og Russland?

Lenke til kommentar
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Få med Russland også - som er ferd med å reise seg opp igjen. Kina er en mer økonomisk stormakt som skremmer USA.

Lenke til kommentar

Har skrevet blandt annet dette på notatarket til nå; "Forbud mot bruk av militær maktbruk mellommedlemsstatene i FN (FN-pakten), men Sikkerhetsrådet eneste orogan i verden som kan vedta kollektive militæraksjoner for å fjerne fremdtidige trusler" Hva syns dere om det?

 

Har dessuten planlagt å legge til de ulike fredsoperasjonene FN driver med, smart eller ikke?

 

Kan tenke meg at det vil være lurt å skrive om Russlands forhold til NATO, med tanke på de militære aksjonene som drives for å få Russland nærmere NATO-landene, hva syns dere?

 

EDIT; Har dessuten skrevet om at det mangler verdenspoliti i internasjonale samfunnet og om de 3 ulike maktressursene, nemlig militær makt, økonomisk makt og idemakt i tilfelle vi får bruk for å sammenligne dem

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

Litt feil der:P

 

Det jeg skulle si er at du ikke må se på Kina som kun en økonomisk stormakt... Deres satsning på militære fører til at særlig USA føler presset. Store etterretnings styrker arbeider med å kartlegge Kinas satsning på akkurat dette feltet. Og det tyder på at store penger blir satset. Husker ikke tallet presis, men det er snakk om en økning på 17% fra 2006-->2007.

Endret av adrianosen
Lenke til kommentar
Har skrevet blandt annet dette på notatarket til nå; "Forbud mot bruk av militær maktbruk mellommedlemsstatene i FN (FN-pakten), men Sikkerhetsrådet eneste orogan i verden som kan vedta kollektive militæraksjoner for å fjerne fremdtidige trusler" Hva syns dere om det?

 

Har dessuten planlagt å legge til de ulike fredsoperasjonene FN driver med, smart eller ikke?

 

Kan tenke meg at det vil være lurt å skrive om Russlands forhold til NATO, med tanke på de militære aksjonene som drives for å få Russland nærmere NATO-landene, hva syns dere?

 

Jeg holder meg unna NGO'er jeg tror jeg. Tror forhold stat-stat er viktigere....

Lenke til kommentar
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Få med Russland også - som er ferd med å reise seg opp igjen. Kina er en mer økonomisk stormakt som skremmer USA.

 

Kina er økonomisk avhengig av USA. Leste i dagens Aftenposten at Kina er sterkt inne i, og påvirket av USAs økonomi. USA er Kinas største handelspartner og deres handel er 8 ganger større enn med Russland som nå frir til Kina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...