Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder en knapp på at vi får en oppgave om noe rundt klimaendringer/global oppvarming. Det har vært mye fokus på dette emne, og som kjent gikk jo Nobels fredspris til Al Gore/IPCC for sitt arbeid. Dessuten har det ikke vært gitt en slik oppgave på iallefall tre år.

Endret av Quast
Lenke til kommentar

Sitter og gruer meg til i morgen tidlig her. Håper bare det blir internasjonal politikk og ikke norsk... Sukk.

IKKE internasjonal?

Og parlamentarisme?

Og global oppvarming?

 

GEEEES, håper dere IKKE får viljen deres:p

 

edit: leste ikke godt nok igjennom.

Endret av Ms-Me
Lenke til kommentar

Ja, dette var ingen koselig nyhet. Til og med læreren trakk på smilebåndet. Her er oppgaven vedlagt. Jeg er nokså senil på akkurat dette punktet, men lurer rett og slett på hva jeg bør sette meg inn i. Er ISAF, NATO, EU osv. aktuelle tema?

 

eksamensoppgavewk4.jpg

Lenke til kommentar
Ja, dette var ingen koselig nyhet. Til og med læreren trakk på smilebåndet. Her er oppgaven vedlagt. Jeg er nokså senil på akkurat dette punktet, men lurer rett og slett på hva jeg bør sette meg inn i. Er ISAF, NATO, EU osv. aktuelle tema?

 

Kap 3, 17, 20 og 25 er visstnok viktig. "hvor hender det" - militærmakt i ubalanse + amerikansk militærmakt eller avmakt...

Sammendrag fra kap.

Mer fikk ikke vi info om...

 

edit: sammendrag..

Endret av Ms-Me
Lenke til kommentar

kom også opp i 3SK-A, er engetlig ganske fornøyd med temaet. jævli glad at det ikke ble noe med norsk politikk siden det er et halvt år siden vi hadde det.

 

for de som har "I samfunnet" boka fikk vi beskjed om å lese kap 2,4 og særlig 5 i Internasjonal Politikk

 

ellers kan det jo være en god idé å snuse litt rundt å se etter eksempler på maktbruk i verden de siste åra, da mener jeg heller ikke bare krig.

Lenke til kommentar

Stor skuffelse i klassen min da vi fikk oppgava. Alle var innstilt på en oppgave om klima, men jeg likte oppgava da. I samarbeid med læreren vår, gikk vi gjennom litt begreper og stoff som kan være relevant:

 

 

- Ideologisk makt/økonomisk makt/militær makt - kunne forklare begrepet militær makt

- Konfliktløsning med militærmakt

- Supermakt kontra regional makt

- A-våpenmakt (USA, GB, Frankrike, Russland, Israel, India, Pakistan, Kina, glemt noen?) og terskelstater (Nord-Korea og Iran)

- Forsvarsallianser - stor militær makt(NATO) EU-styrker

- USA rolle - store militære styrker/involvert i mange konflikter/viktige allierte (Feks Israel, Saudi-Arabia, NATO) Ca 50 % av det totale militærutgiftene i verden.

- Lands militære maktposisjon i en region(Eks: Israel i Midtøsten.)

-Småstater -idealpolitikk (menneskerettigheter, folkerettighet mm)for å heve seg i internasjonal politikk, mens stormakter ofte bruker militær makt for å vise seg frem (Kina - Tibet)

- Militærmakt kan brukes direkte (Sende styrker til konfliktområdet) eller indirekte (Storstilt våpeneksport, aktivt støtte en konffliktpart, militære samarbeid.

- Asymetrisk krigføring. Vestlige land bruker teknologisk overlegenhet, satser på små profesjonelle styrker ol, mens motparten er dårlig utstyrt, men har lokal kunnskap/bruker sivilbefolkning som skjold ol.

- Bruk av militær makt gjennom FN (Sikkerhetsråd ol)

 

Noe stoff:

 

"Hvor hender det? Militærmakt i ubalanse" Nesten 8 år gammel, men mye nyttig stoff.

"Hvor hender det? Israelere og palestinere - konflikt uten ende" Litt innsikt i Israel-Palestinia konflikten.

Pluss Hvor hender det? Konfliktar i dag. Nummer 24

Eventuelt ta en titt på div årganger om Konflikt, Krig og Fred http://www.nupi.no/publikasjoner/tidsskrif...hvor_hender_det

Læreboka Politikk og makt s 234 og utover

Endret av Quast
Lenke til kommentar
Stor skuffelse i klassen min da vi fikk oppgava. Alle var innstilt på en oppgave om klima, men jeg likte oppgava da. I samarbeid med læreren vår, gikk vi gjennom litt begreper og stoff som kan være relevant:

 

 

- Ideologisk makt/økonomisk makt/militær makt - kunne forklare begrepet militær makt

- Konfliktløsning med militærmakt

- Supermakt kontra regional makt

- A-våpenmakt (USA, GB, Frankrike, Russland, Israel, India, Pakistan, Kina, glemt noen?) og terskelstater (Nord-Korea og Iran)

- Forsvarsallianser - stor militær makt(NATO) EU-styrker

- USA rolle - store militære styrker/involvert i mange konflikter/viktige allierte (Feks Israel, Saudi-Arabia, NATO) Ca 50 % av det totale militærutgiftene i verden.

- Lands militære maktposisjon i en region(Eks: Israel i Midtøsten.)

-Småstater -idealpolitikk (menneskerettigheter, folkerettighet mm)for å heve seg i internasjonal politikk, mens stormakter ofte bruker militær makt for å vise seg frem (Kina - Tibet)

- Militærmakt kan brukes direkte (Sende styrker til konfliktområdet) eller indirekte (Storstilt våpeneksport, aktivt støtte en konffliktpart, militære samarbeid.

- Asymetrisk krigføring. Vestlige land bruker teknologisk overlegenhet, satser på små profesjonelle styrker ol, mens motparten er dårlig utstyrt, men har lokal kunnskap/bruker sivilbefolkning som skjold ol.

- Bruk av militær makt gjennom FN (Sikkerhetsråd ol)

 

Noe stoff:

 

"Hvor hender det? Militærmakt i ubalanse" Nesten 8 år gammel, men mye nyttig stoff.

"Hvor hender det? Israelere og palestinere - konflikt uten ende" Litt innsikt i Israel-Palestinia konflikten.

Pluss Hvor hender det? Konfliktar i dag. Nummer 24

Eventuelt ta en titt på div årganger om Konflikt, Krig og Fred http://www.nupi.no/publikasjoner/tidsskrif...hvor_hender_det

Læreboka Politikk og makt s 234 og utover

 

 

Dette fikk vi også beskjed om.

 

+ eksempler på vellykket/ mislykkede aksjoner ved bruk av militær makt.

 

USA er viktig. Og det faktum at de har nyere teknologi enn alle andre.

 

edit: la til litt

Endret av Ms-Me
Lenke til kommentar

Sabla glad for at det ikke ble norsk politikk!! Kjedelige saker det...

 

 

Jeg kommer garantert til å lese på Clash of civilation og End of history av Fukuyama og Hungtington. Det kan også være aktuelt å se på rakettskjoldsaken. For de som bruker boka Politikk og makt er kapitlene 16, 17, 19 og 20 aktuelle.

 

Selv om det ikke står noe direkte i forberedelsesdelen om Norge, kan det være aktuelt å finne ut av Norges ståsted i sikkerhetspolitikk.

Endret av uzzi08
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...