Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Få med Russland også - som er ferd med å reise seg opp igjen. Kina er en mer økonomisk stormakt som skremmer USA.

 

Kina er økonomisk avhengig av USA. Leste i dagens Aftenposten at Kina er sterkt inne i, og påvirket av USAs økonomi. USA er Kinas største handelspartner og deres handel er 8 ganger større enn med Russland som nå frir til Kina.

 

 

Men samtidig må du huske på at mye av våpene Kina kjøper i opprustningen faktisk er fra Russland.. Hvorfor tror du de går rundt med ak-47 og ikke et jappse gevær?

Lenke til kommentar
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Få med Russland også - som er ferd med å reise seg opp igjen. Kina er en mer økonomisk stormakt som skremmer USA.

 

Kina er økonomisk avhengig av USA. Leste i dagens Aftenposten at Kina er sterkt inne i, og påvirket av USAs økonomi. USA er Kinas største handelspartner og deres handel er 8 ganger større enn med Russland som nå frir til Kina.

 

Apropos Kina vs USA og økonomi. Det er i tillegg en rekke andre forhold som gjør at Kina vil være forsiktig med å utfordre usa gjennom å bygge allianser på tvers av hav ogverdensdeler. Hovesaklige basert på økonomi. Den første grunnen er at de kinsesiske kommunistledernes to fremste mål er å bevare sin makt i Kina og sikre fortsatt rask økonomisk vekst. for å oppnå disse målene ønsker de ikke noen kapprusting med USA. de ønsker fri adgang for kinesiske produkter til de amerikanske, europeiske og japanske markedene. de vil ha tilgang til øyteknologi og investeringer. og de er selvfølgelig fullt klar over hvor avhengige de er av stabilitet i verdens finanser. Kina har bygd opp meget store valutareserver, først og fremst i dollar, og har investert enorme beløp i amerikanske verdipapirer. det har bidratt til å skape et slags gjensidig avhengighetsforhold mellom Kina og USA som gjør at en konforntasjon vil koste dem begge dyrt. De har også begge sterk fellesinteresse i å sikre sin tilgang på olje og gass på verdensmarkedet. og Kina har ikke maktmidler til å skaffe seg energi under en evt militær konflikt med USA.

(skrev fort, drit i skriveleifer)

Lenke til kommentar
Kineserne bruker faktisk egenproduserte håndvåpen også da. QBZ-95 og varianter av disse, pluss mer.

 

Ja. Det kjøper også mye materiell av Russland som de plukker fra hverande, kopierer og lager sine egne versjoner. Blant annet SU-27 har kineserne kopiert og produserer nå.

Lenke til kommentar

Føler diskusjonen skeier litt ut i forhold til oppgaven nå jeg.. Læreren min var veldig streng på å lese oppgaven nøy, og svare på det som oppgaven spør om.. Tror iegentlig kke det ville vært det smarteste å skrive om Russlands, Kinas og USAs økonomiske forhold i morgen :p

 

Vet forresten noen hvor i verden FN har fredopbevarende styrker for øyeblikket, sånn at det kan brukes som eksempel? Irak?

Endret av MGS3
Lenke til kommentar
Føler diskusjonen skeier litt ut i forhold til oppgaven nå jeg.. Læreren min var veldig streng på å lese oppgaven nøy, og svare på det som oppgaven spør om.. Tror iegentlig kke det ville vært det smarteste å skrive om Russlands, Kinas og USAs økonomiske forhold i morgen :p

 

Sant, jeg er mer interessert i at folk deler hva man har tenkt å ha med seg på forberedelsesarket i morgen :)

Noen?

Endret av Smikken
Lenke til kommentar
Hvilken land har man funnet som store militærmakter?

 

er jo bare USA som kan regnes som supermakt, mens stater som Frankrike og UK i stor grad er avhengig av NATO. Israel igjen er globalt sett en nokså liten makt men en regional stormakt

 

Få med Russland også - som er ferd med å reise seg opp igjen. Kina er en mer økonomisk stormakt som skremmer USA.

 

Kina er økonomisk avhengig av USA. Leste i dagens Aftenposten at Kina er sterkt inne i, og påvirket av USAs økonomi. USA er Kinas største handelspartner og deres handel er 8 ganger større enn med Russland som nå frir til Kina.

 

 

 

så på 60 Minutes at USA var redd for all den investeringen kina har gjort med sitt fond (a lá Oljefondet) i den amerikanske økonomien. i disse tider ville det nok være en stuck for USA om kina skulle trekke seg rett ut av disse.

 

en annen ting er jo at mange mente at de ville presse sine ideologiske overbevisninger på USA, men dette er vell ikke helt opplyst :p tror ikke Kina springer rundt med tanker om å gjøre hele verden til "kommunister"

Lenke til kommentar

jeg tror det er viktig å lese om alternativer til militærmakt. - hvordan konflikter kan løses uten våpenbruk.Jeg tror også det er viktig å vite eksempler på konflikter der militærmakt har blitt brukt (og det fins deg jo mange av (israel, usa ++)

 

jeg skal også lese om NATO (hva har de gjort, hva gjør de nå),OSSE, og FN

 

noen som er enig eller som har synspunkter ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...