Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Farfaren min flyktet til England og trente med de norske troppene der før han var stasjonert på Jan Mayen under krigen sammen med et fåtall andre nordmenn. De hadde i oppgave å passe på en viktig værstasjon som tyskerne prøvde å få fatt i. Senere da krigen var over var han med på å starte opp Norges første panserbataljon :) Dessverre så har min farfar gått bort for mange år siden, men dette er det jeg har blitt fortalt og vist av min far. Jeg har arvet alle medaljene, bilder og bøker han etterlot seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet egentlig ikke så mye, men jeg har hørt at min oldefar hjalp til ved en hjelpeaksjon med å grave ut barn og lærere fra en barneskole her i Bergen (husker ikke hva den het) når britene (tror jeg) skulle bombe en tysk ubåt-bunker. En i familien min døde vist under bombingen.

 

ja, riktig det. Det var Holen skole på Laksevåg i Bergen, Britene feilberegnet og traff skolen og ikke bunkeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Bestefar på farssiden gjorde mye arbeid for den illegale pressen etter hva jeg har fått høre av pappa, han ble senere kommandør av St.Olavs.Orden, men vet ikke om det er pga dette.Forøvrig var en "filleonkel" av meg krigsseiler og fikk (som mange andre) psykiske problemer av det.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Farfaren min var Brannmann under krigen, mens den andre bestefaren min stjal fra tyskerene og storebroren var i Sniper i US army og var med på D dagen i Normandie og Frigjøringen av Norge blant annet :)

Mormor hadde en tysk base som nabo mens bestemor bodde med farfar, onkel ga mat til tyske krigsfanger. men faren til bestefar hjalp en russisk krigsfange å rømme å fangen kom faktsk hjem til russland :) tror han enda lever faktisk :)

(har blitt fortalt at en tipp-tipp oildefar var med i GunBoat War en av Napoleons krigene vet det er feil krig men ville bare nevnes ;) )

Endret av nilzern
Lenke til kommentar

Bestefar var med i 2. bergerkompani og frigjøringen av Finnmark.

En i kompaniet til bestefar sa dette: Angst og redsel, bitende kulde, nagende sult og umenneskelig slit.

En del fakta her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1998/nou-1998-12/26/5.html?id=375556

 

Forøvrig ble mye sagt om 2. bergkompani, som snauklipping av tyskertøser og voldtekt. noe de ikke gjorde, det var noen få enkeltpersoner fra 2. bergkompani som gjorde det, og hele kompaniet ble stilt i dårlig lys. noe som drev bestefar av skaftene, hn hadde ofret sitt liv for Norge og sliti livet av seg, og det er takka?

Et bilde av 2. bergerkompani etter seieren :)

post-173043-1268227493,8352_thumb.jpg

Endret av medlem-173043
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begge bestefedrene mine døde før jeg var født så har lite info vet ikke hva farfar gjorde under krigen, men morfar var fange på konsentrasjonsleiren på Falstad. (tror det var den)

 

Han kom ut med langt rødt skjegg, noe som var uvanlig siden håret hans var mørkt-brunt.

 

Edit: Ringte foreldrene mine og morfar var på Grini, ikke Falstad. (heldigvis for han I guess)

 

Farfar var pilot eller noe under den første verdenskrig, og hadde en liten trefning med noen tyskere under den andre. Men han pratet aldri om det til faren min så han vet ikke mer.

Endret av Arakhaldun
Lenke til kommentar

Skreiv om farfaren min på side 2:

Einaste eg kjenner til var farfaren min som var "engineer" under andre verdskrig i det britiske militære og fikset stridsvogner og slikt under slag, om det ikkje var for andre verds krig ville eg ikkje vært her i dag, farfaren min møtte farmoren min i tyskland under krigen og dei gifta seg etter krigen. Så eg har vel 25% tysk blod i årane og 75 % Engelsk blod

 

 

Får vel også skrive om morfaren:

 

Han var soldat og jobba på eit militær flyplass i England og hjalp med å fylle på bombefly og jagare og sånt.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Onkelen til pappa (tror jeg) deltok i vinterkrigen i Finland. En gang gikk han på ski i skogene da de traff på en tysk patrulje. De gjemte seg i grøften og tyskerne gikk så nærme at de kunne rekke ut å ta på føttene deres.

 

EDIT: Til alle dere som sier at beste/oldeforeldrene ikke fortalte dere noe, har de ikke sagt noe til foreldrene deres?

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Til alle dere som sier at beste/oldeforeldrene ikke fortalte dere noe, har de ikke sagt noe til foreldrene deres? 

 

Farfaren min fortalte aldri noe om hva som skjedde under krigen til faren min, ikke farmor heller. Det eneste han vet er rykter osv. Gjorde sikkert en del ting han ikke var stolt av, I dunno.

Lenke til kommentar

Bestefaren min, hans bror, to søstre og flere fra andre deler av slekta drev med motstandskamp. Broren ble drept i sammenstøt med gestapo/Sicherheitspolizei. Søstrene og min oldemor havnet i fengsel, ble avhørt og torturert. Havnet senere på Grini.

På bestemorssiden, som jeg ikke kan så mye om, så ble en drept på Svalbard. Den siste som ble drept under den trefningen slik jeg forstår det.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Sizilien

Lenke til kommentar

Først begynnt å høre litt fra besteforeldre om denne perioden i senere tid. Farmoren min var bare en unge på tiden, men hun fortalte at hun og venninnene pleide å gi matpakkene sine til russiske krigsfanger på vei til skolen. Hun ble også beskutt av tyske fly ved to forskjellige anledninger (begge i de første dagene etter 9. april). Hun ble også avhørt av gestapo etter at fetteren hennes rømte landet, han var visst med på planleggingen av rjukan-raidet siden han var lokalkjent (men var ikke med på aksjonen). Ellers var det en del som skjedde lenger ut i den familien som jeg ikke klarer å ha oversikt over.

 

Morfaren min var grenselos et eller annet sted ved Kongsberg tror jeg. Han døde av kreft før jeg ble født, men da vi flyttet sist gang fant vi et brev fra konge etc (tror det er det standard brevet alle motstandsfolk fikk), og da vi spurte onkelen min kunne han fortelle at min morfar hadde et skuddsår i brystet fra krigen. Vi vet dessverre ikke noe om hvor og hvorfor dette skjedde.

 

Farfaren min bodde på landet og så nesten ikke en tysker hele krigstiden.

Mormoren min var svensk, så slapp det styret.

Endret av ShellGhost
Lenke til kommentar

Edit:

Her har dere en mer fakta utfyllt innlegg :)

 

Min farfars bror, som jeg mener det var, jobbet på skipet D/S Galatea. Galatea seilte med forsyninger mellom ulike steder ved England, den 21. januar 1945 ble Galatea truffet av en torpedo på styrbord side. Torpedoen kom fra ubåten U-1172 hvor Jürgen Kuhlmann var kaptein.

Kuhlmann skal også ha senket et annet norskt skip, D/S Vigsnes. Galatea ble sunket i St. Georg Channel når skipet var på vei alene fra Liverpool til Barry. U-1172 ble sunket 27. januar i samme kanal.

 

 

Gammelt innlegg:

 

 

Min farfars bror tror jeg det var deltok i krigen på et fraktskip som kjørt forsyninger fra et sted til et annet rundt ved den engelske kysten.

En dag ble båten senket av en torpedo som kom fra en tysk ubåt. Noen dager senere ble samme ubåt senket av en alliert jager.

Har mer info om hendelsen hjemme, men atm er jeg på skolen så dere får ikke mer nå for øyeblikket :hmm::)

 

 

 

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Farfar deltok under kampene rundt Narvik og fikk medalje fra den franske fremmedlegionen for tapperhet i strid men hørte ingen ting fra norske myndigheter. Alle i hans regiment er borte nå og farmor har fortalt at bitterheten mot den norske stat fulgte dem resten av livet. Farfar og åtte av hans venner fra Sortland kjempet i samme regiment, bare tre fra den gamle vennegjengen kom hjem igjen.

Lenke til kommentar

Oldefaren min deltok i noen sabotasjeaksjoner og delte ut mat. Han ville aldri fortelle om detaljane rundt sabotasjeaksjonane, bare at han hadde vært med på noen. Men han fortalte om de gangene han hadde delt ut mat til familier som sleit.

 

Broren til oldemoren min var med i NS, og delte ut matrasjoner. Han delte også ut mat til familiene til folk som hadde måttet flykte til sverige og som satt i konsentrasjonsleir så han fikk ganske god behandling etter krigen.

Lenke til kommentar

Onkelen til pappa (tror jeg) deltok i  vinterkrigen i Finland. En gang gikk han på ski i skogene da de traff på en tysk patrulje. De gjemte seg i grøften og tyskerne gikk så nærme at de kunne rekke ut å ta på føttene deres.

 

EDIT: Til alle dere som sier at beste/oldeforeldrene ikke fortalte dere noe, har de ikke sagt noe til foreldrene deres? 

 

 

Huh, de traff på en tysk patrulje...? Kjempet han med andre ord på russisk side? De aller fleste nordmenn som deltok i vinterkrigen kjempet jo på finsk side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...