Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Ærlig talt så driter jeg i dette, siden navnene ikke skal skrives om, men bare normaliseres. Syns det er litt fanboyaktig å angripe HW.no for å ikke skrive produktnavn, i redaksjonelle tekster, slik som man har blitt vant til fra produsentens side. Hvem bryr seg? Hvorfor bryr man seg?
Hva har fanboys med saken å gjøre? De fleste som er imot syns vel Openoffice, Opensolaris, Ncsoft (NCsoft) og Ipod blir like feil - har ikke noe med produktene å gjøre.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enklere å ro med strømmen

 

Hardware.no er nok avhengig av de globale søkemotorene for å ha høye besøkstall. Besøkstall gir igjen økte annonseinntekter. Google indekserer Hardware-Nettverkets nettsider, og via http://google.no havner nettsteder som http://diskusjon.no høyt oppe på søkeresultatet.

 

De fleste søkemotorer leverer resultatet slik:

 

Overskrift i uthevet skrift hentet fra <title>-tagen.

Et uttdrag fra artikkelen i normalskrift like under, og dette er

standarden for alle resultater.

 

La oss så se på et søkeresultat:

 

post-141606-1210286293_thumb.png

 

Her er det en som søker etter "iPod test". Hvis dette er en person som ikke har et forhold til hardware.no eller er bevisst på nettstedet, er nok sjansen stor for at han legger merke iPod før Ipod, og dermed ikke klikker seg inn på hardware.no.

 

Jeg tror faktisk resultatet av denne feilslåtte politikken blir at Hardware-Nettverket taper annonseinnteker. Den som søker etter en iPod-test, er gjerne klar for å kjøpe en iPod også, og nå er sjansen større for at han bruker affiliate-link på et annet nettsted.

 

Er det dette Hardware-Nettverket ønsker å oppnå? Å bli mindre synlige hos store søkemotorer som Google?

 

Nei, kryp til korset mens det enda ikke er for sent å snu.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Hva har fanboys med saken å gjøre? De fleste som er imot syns vel Openoffice, Opensolaris, Ncsoft (NCsoft) og Ipod blir like feil - har ikke noe med produktene å gjøre.

Fanboys er mer opptatt av å ivareta produsenters "varemerke" enn noe annet. Men som jeg argumenterte, så syns jeg HW.no burde tillate CamelCase, i og med at det er sammensatte engelske ord, og ordene faktisk blir mer lesbare med det.

 

PCmark burde dog fortsatt skrives PCMark, siden det er PC (forkortelse) + Mark, et selvstendig engelsk ord.

 

Men kan skjønne at dette begynner å bli et litt komplisert rammeverk for HW.no's skribenter å følge...

 

@atomtissetasen: Et SEO-motargument! Well done, sir!

Lenke til kommentar

Hihi, er Pcmark smittsomt? Regnes Macer som PCer? Isåfall håper jeg ikke min mac får det! (sover med den 30 cm fra hodet mitt!)

 

But seriously: Begynn å skriv produktnavnene sånn som de skal skirves (som produsentene bestemmer), er så mye lettere for alle... ... som skal lese artikkelen i allefall. Blir bare forvirrende å lese det samme produktnavent på flere forskjellige måter, til og med på samme side. (hw-nettverk-artikkel og produktinforute)

Lenke til kommentar

 

Forøvrig har vi som nevnt ingen tallmateriale, men vi har indisier. Hvorvidt det er representativt eller ikke oppfordrer til 50+ innlegg med debatt, men det kan jo være interessant å få et overblikk uansett. Om en uke eller to vil vi ha litt større omfang enn etter et døgn men foreløpig ser det slik ut: Litt over 150 brukere har stemt på hvorvidt det heter iPod eller Ipod. 122 brukere mener iPod er rktig. 30 brukere er direkte i mot Hardware.no`s måte å skrive iPod på. (Ipod) I tilleg har det kommet totalt over 800 innlegg med reaksjoner både for og imot, hva nå enn det måtte si.
Avstemmingen har ikke noe grunnlag til å bli ført som bevis, selv ikke som "indisiebevis". Greit, det er en større enighet om at Ipod bør skrives iPod som avstemmingen hvertfall gir inntrykk av, men om du spør meg er avstemmingen mer subjektivt rettet og er ikke satt klart nok inn i den aktuelle sammenhengen.

 

Avstemmingen ville derimot hatt større bevisbyrde om den hadde et klart førsteinnlegg på hvordan praksisen fungerer og hvilke argumenter Hardware-nettverket benytter, objektivt. I tillegg kunne spørsmålet for eksempel vært: "Synes du, basert utifra første innlegg som grundig forklarer situasjonen, at Hardware-nettverket har tatt en riktig beslutning?".

 

Når det gjelder stor diskusjon for og mot, trenger ikke det bevise annet enn at en minoritet av brukerene er meget aktive i diskusjonen. Det ble mye bråk og rabalder når Hardware-nettverkene tidligere har skiftet design og. Deres subjektive mening var samtlige ganger at disse designene var bedre, men det var enkelte personer som var i mot, dette førte til at det ble lengre diskusjoner da og.

 

30 underskrifter på Opprop.no føler jeg ikke er mye for dere å skryte av. Det er en ekstern side og en kan ikke en gang være sikker på at personene som underskriver er underforstått med hele beslutningen eller situasjonen. I tillegg gjør den samme feilen som undersøkelsen; den angriper den "enkleste" og jeg vil og våge å si den mest kontroversielle endringen.

 

Slik, da mangler vi vel ikke mer enn rundt 40 flere innlegg om hvorvidt de resultatene er relevante eller ikke. :)

 

@fargoth: Jeg har sett ditt tidligere svar på mitt første innlegg i denne diskusjonen og skal svare på det senere. Nå er det snart natten ;)

 

Et indisiebevis er ikke nok til å bevise et faktum i tilstrekkelig grad, og som påpekt er det ikke nødvendigvis representativt for noe som helst heller. Hvorvidt det lille (faktisk eneste) vi har av tall til rådighet per i dag er et indisium eller ikke kan man selvfølgelig argumentere rundt (slik som du gjorde i innlegget ovenfor) og jeg burde vel kanskje ikke kalt tallmaterialet indisier i utgangspunktet slik at vi kunne sluppet den debatten i utgangspunktet. Ingen har prøvd å skryte av tallmaterialet heller slik du hevder, og jeg tror begge parter av debatten er smertelig klar over mangelen på skikkelig tallmateriale. Forøvrig er vi begge enige om at en skikkelig spørreundersøkelse burde fremskaffes men jeg gjentar som tidligere at det ikke kan forventes at brukerne skal skaffe dette til veie når det er personene under Hardware.no som sitter med de eneste mulighetene for å opprette en slik. En brukerskapt ekstern spørreundersøkelse vil ikke nå ut til et representativt utvalg av brukerne uten at den annonseres for på Hardware.no og/eller i forumet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Det er helt opplagt at de fleste som deltar i diskusjonen her er imot HW.no's bestemmelse, men det er også helt opplagt at det er lite trolig dette er representativt for HW.no's lesere. Hvorfor?

 

Som blogger, vet jeg utrolig godt at de fleste som legger igjen kommentar gjør det når de er uenig med deg. Dette er ganske naturlig. Når du er uenig med noe, har du mye mer lyst til å si fra om det enn om du er enig. Sånn er det bare. Derfor kan ikke den overveldende skepsisen som er tilstede her i diskusjonen tas til inntekt for lesere av nettsiden i sin helhet.

 

En meningsmåling på diskusjonstråden vil heller ikke være representativ, siden igjen vil de fleste som stemmer naturligvis være de som er uenige og som vil si fra. De fleste folk som er enige, eller folk som ikke bryr seg fem flate øre, vil aldri gå inn på diskusjonsforumet i det hele tatt. Og hva med alle som ikke har konto her?

 

Eneste som hadde gitt litt representativt svar ville vært meningsmåling i selve artikkelen om det, som ikke krevde registrering/konto for å delta. Men alle vet, eller burde vite, at internettmeningsmålinger ikke er vitenskapelige. Dog hadde det gitt en viss pekepinn...

Lenke til kommentar

En meningsmåling på forsiden som alle kunne stemme i en gang og som spurte hvorvidt den nye måten å skrive merkenavn på (selvfølgelig med link til originalartikkelen) foretrekkes fremfor den opprinnelige, ville være representativ i den forstand at alle som stemte ville være mennesker som leste/leser den aktuelle siden. Selvsagt kunne noen lure seg til å stemme flere ganger men det er tilfellet med alle anonyme meningsmålinger.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
En meningsmåling på forsiden som alle kunne stemme i en gang og som spurte hvorvidt den nye måten å skrive merkenavn på (selvfølgelig med link til originalartikkelen) foretrekkes fremfor den opprinnelige, ville være representativ i den forstand at alle som stemte ville være mennesker som leste/leser den aktuelle siden. Selvsagt kunne noen lure seg til å stemme flere ganger men det er tilfellet med alle anonyme meningsmålinger.

 

Også har man alle de som ikke kunne brydd seg mindre, som bare overser meningsmålingen. Eller de som er enig, men ikke gidder å trykke der.

Lenke til kommentar
De vet det fordi det kun er et selskap som selger produktet iPhone, uavhengig av om det blir skrevet Iphone eller iPhone. Ingen har, meg bekjent, et likt produkt- eller merkevarenavn som noen andre.

 

Ville jo være uhyre idiotisk om nye navn måtte registreres som IPHONE, iPhone, Iphone, iPHONE osv. for å nevne noe. Slik jeg har forstått det er det navnet i seg selv som blir registrert, deretter får det være opp til en selv hvordan man formaterer det - ja, de fleste har det som normalt å følge selskapet sin skrivemåte.

 

Ser ut til at Infogear var først ute med å registrere navnet iPhone. Hvilket jo kan være interessant å tenke på.

 

Når vi setter inn ord som iPod, nVIDIA, RAZR² eller XBOX, så tillater vi langt på vei at kommersielle aktører får sette sine logoer inn i våre redaksjonelle, uavhengige og frie artikler.

Jeg trodde det var slik at vi skulle kjenne igjen produktet som saken omhandler.

Ny MP3-spiller lansert. *hvit firkant, Istock*

 

Det synes jeg også. Hvis det liksom blir snikreklame å skrive navnet på produktet skikkelig fordi at dette da gir en slags logo-effekt i teksten så må det vel være enda værre at man faktisk viser bilder av produktet i artikkelen, eller gud forby om man faktisk hadde logoen deres som del av bildet (eksempelvis på manualen, på boksen, på klistremerket på produktet ect.) Kommer slike logoer til å bli sladdet fra nå av da eller?

 

Det blir i det hele tatt passelig tullete å skrive en artikkel om et produkt og så samtidig prøve å gjøre produsenten og produktnavnet mer anonymt.

 

-Stigma

 

Som jeg prøvde å formidle flere ganger i forrige tråden! :D

 

Når det gjelder estetikk, som enkelte nevner, er dette selvfølgelig subjektivt. Det gjelder også for tekstflyt, rent visuelt. Enkelte argumenter i diskusjonen blir dog veldig merkelige når folk med mangel på fagkunnskap uttaler seg, da ikke alle her har helt god forståelse for typografiens "inner workings". Så la oss gjerne glemme å diskutere estetikkbiten i noen særlig grad inntil videre, da denne ikke er voldsomt viktig akkurat nå i saken.

Lenke til kommentar
En meningsmåling på forsiden som alle kunne stemme i en gang og som spurte hvorvidt den nye måten å skrive merkenavn på (selvfølgelig med link til originalartikkelen) foretrekkes fremfor den opprinnelige, ville være representativ i den forstand at alle som stemte ville være mennesker som leste/leser den aktuelle siden. Selvsagt kunne noen lure seg til å stemme flere ganger men det er tilfellet med alle anonyme meningsmålinger.

 

Også har man alle de som ikke kunne brydd seg mindre, som bare overser meningsmålingen. Eller de som er enig, men ikke gidder å trykke der.

Og de som er uenige og ikke gidder trykke der.

 

Det er bare antakelser som ligger til grunn for tanken om at motstandere har lettere tilbøyelighet for å stemme i meningsmålinger kontra de som støtter forslaget. En annen mulighet et jo å faktisk tvinge et vilkårlig utvalgt antall medlemmer til å avgi en stemme; en handling som ville kunne farge meningene på bakgrunn av tvangen. Nei, jeg ser ikke noen bedre forslag bli lagt frem for å fremskaffe tilstrekkelig tallmateriale herken her eller i forrige tråd: ser du?

 

Vi burde ikke diskutere kredibiliteten til en hypotetisk spørreundersøkelse, men heller stå samlet om at en slik faktisk burde gjennomføres. En debatt rundt en imaginær spørreundersøkelse hjelper ingenting kontra en reell en, og fanesaken til både motstandere og støttere av forslaget burde være å få til en slik. La oss alle slå ring om dette kravet istedet for å gjenta de 37 sidene fra den forrige debatten!

Lenke til kommentar
Det er helt opplagt at de fleste som deltar i diskusjonen her er imot HW.no's bestemmelse, men det er også helt opplagt at det er lite trolig dette er representativt for HW.no's lesere. Hvorfor?

 

Som blogger, vet jeg utrolig godt at de fleste som legger igjen kommentar gjør det når de er uenig med deg. Dette er ganske naturlig. Når du er uenig med noe, har du mye mer lyst til å si fra om det enn om du er enig. Sånn er det bare. Derfor kan ikke den overveldende skepsisen som er tilstede her i diskusjonen tas til inntekt for lesere av nettsiden i sin helhet.

 

En meningsmåling på diskusjonstråden vil heller ikke være representativ, siden igjen vil de fleste som stemmer naturligvis være de som er uenige og som vil si fra. De fleste folk som er enige, eller folk som ikke bryr seg fem flate øre, vil aldri gå inn på diskusjonsforumet i det hele tatt. Og hva med alle som ikke har konto her?

 

Eneste som hadde gitt litt representativt svar ville vært meningsmåling i selve artikkelen om det, som ikke krevde registrering/konto for å delta. Men alle vet, eller burde vite, at internettmeningsmålinger ikke er vitenskapelige. Dog hadde det gitt en viss pekepinn...

 

Merkelig konklusjon.

 

Faktum er at du overhodet ikke vet noe om konsensus. Ikke hvorvidt det er representativt eller ei. Du har ingen mål på hva kommentarer/innlegg fungerer som, så det er meningsløst å komme med konklusjoner basert på ville spekulasjoner som du selv finner på.

Lenke til kommentar
Hva har fanboys med saken å gjøre? De fleste som er imot syns vel Openoffice, Opensolaris, Ncsoft (NCsoft) og Ipod blir like feil - har ikke noe med produktene å gjøre.

Fanboys er mer opptatt av å ivareta produsenters "varemerke" enn noe annet. Men som jeg argumenterte, så syns jeg HW.no burde tillate CamelCase, i og med at det er sammensatte engelske ord, og ordene faktisk blir mer lesbare med det.

 

PCmark burde dog fortsatt skrives PCMark, siden det er PC (forkortelse) + Mark, et selvstendig engelsk ord.

 

Men kan skjønne at dette begynner å bli et litt komplisert rammeverk for HW.no's skribenter å følge...

 

@atomtissetasen: Et SEO-motargument! Well done, sir!

Det med fanboys er fortsatt på siden av saken - om jeg skulle tilbe jorden Bill Gates går på, så gjenstår det fortsatt for motstanderen å argumentere saken og ikke mannen/motivasjonen ;)

 

Det du sier om PCMark gjelder forsåvidt for ord som NCsoft og, vil jeg tro.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
En meningsmåling på diskusjonstråden vil heller ikke være representativ, siden igjen vil de fleste som stemmer naturligvis være de som er uenige og som vil si fra. De fleste folk som er enige, eller folk som ikke bryr seg fem flate øre, vil aldri gå inn på diskusjonsforumet i det hele tatt. Og hva med alle som ikke har konto her?
Tror de som er enige er minst like engasjerte som de som er imot - at mange vil gi blaffen har du nok rett i, men så er det også mangen som ikke er så intresert i språk lizzom
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Om folk er uenige eller ei spiller ingen rolle. Det er vanlig å skrive produktnavn slik de er. Flertallet av verdens nettsteder skriver iPod. Det må da være bevis nok for at Hardware-Nettverket tar feil og går mot strømmen.

Åja, men da må jo Internet Explorer 6 være den beste nettleseren da, siden de fleste i verden bruker den..... ;)

 

Det med fanboys er fortsatt på siden av saken - om jeg skulle tilbe jorden Bill Gates går på, så gjenstår det fortsatt for motstanderen å argumentere saken og ikke mannen/motivasjonen ;)

 

Det du sier om PCMark gjelder forsåvidt for ord som NCsoft og, vil jeg tro.

Motivasjonen gjør jo at man ikke har et objektivt syn på saken. Man kan ikke argumentere for å la merkevarenavnene være når man er fanboy. Conflict of interest. Men ja, hvis NC er en fortkortelse for noe, burde det være tillatt å ha NCsoft.

 

Tror de som er enige er minst like engasjerte som de som er imot - at mange vil gi blaffen har du nok rett i, men så er det også mangen som ikke er så intresert i språk lizzom

Jeg har særdeles mye erfaring med blogging, og det finnes ingen tvil om at de fleste kommentarer vil komme fra dem som er uenige, og ikke de som er enige. Når man er uenig, blir man på et vis litt sint eller irritert, som skaper grunnlaget for å kommentere. Når man er enig, så vil man kun gidde å kommentere hvis man vil si fra om at det er gjort en bra jobb, eller for å forsvare dem som har skrevet fra de andre som er uenige.

 

Hvis det var 50/50 mellom uenig/enig, så tipper jeg en diskusjonstråd hadde utartet seg til å se ut som 80/20, henholdsvis. Selvfølgelig er dette bare basert på mine erfaringer, og jeg har ikke noe godt testet grunnlag for å basere dette på.

Lenke til kommentar
Unødvendig. De fleste aktører har eksisterende retningslinjer for hvordan deres merkenavn skal skrives og Apple sine retningslinjer har etterhvert blitt gjengitt flere ganger i denne diskusjonen.
og produsentenes retningslinjer
Det er rart hvor mange ganger man må gjenta seg selv for å nå frem. Det er tidligere påpekt at produsentene selvfølgelig ønsker at alle danser etter deres pipe. Derfor lager de retningslinjer for hvordan blant annet produkter skal omtales. Det er ikke dermed sagt at disse retningslinjene har noe hold, og man er på ingen måte nødt til å godta disse retningslinjene for å få omtale et produkt.

 

I stedet for å slenge frem de samme argumentene på nytt kan dere jo prøve å svare på mitt spørsmål om hvorfor disse retningslinjene skal legges til grunn. Hvilken juridisk tyngde er det dere legger vekt på siden dere trekker fram dette om og om igjen? Skal dere trekke fram et argument så prøv å forsvare det, slik dere krever av motparten. Hvis ikke kommer vi ingen vei...

 

 

Hva med sRGB? Er det forskjell på registrerte merkenavn og generelle forkortelser?
Forkortelser er som regel ikke logoer (som er det redaksjonen vil til livs), selv om det kan være en overlappende funksjon. Jeg skriver konsekvent forkortelser med store bokstaver, evt små bokstaver for å skille ut "unøedvendige" ord. Slik lærte jeg på skolen, og jeg har ikke fått med meg at praksisen er endret ut over det at det er lov å skrive med små bokstaver som et alternativ.

 

[bilde]

 

Sååå, hva blir konsensus? :p

Det er lov å gjøre feil håper jeg. Hvis du ser de andre spillnavnene på siden så ser du at de er skrevet anderledes. Da er det vel naturlig å kunne anta at det er gjort en skrivefeil i det ene tilfellet? Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Jeg skal rette det opp nå. Finner du andre skrivefeil må du gjerne sende meg en PM eller mail i stedet for å kapre en tråd med et enormt bilde :)

 

Atomtissetassen: ikke tillegg din mening om søkemotoroptimalisering alle andre. Flott at du kommer med din mening, men ikke prøv å fremstille det som et ubestridt faktum. Skal du argumentere med hva alle andre synes så vis til tallmateriale som underbygger dette.

 

Moderatorkommentar:

Jeg begynner egentlig å bli litt for å finne fram praksisen med advarsel til bastante og ubegrunnede påstander. Det er greit å være engasjert, men prøv å være litt mer reflekterte når det gjelder å fremstille udokumenterte fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...