Gå til innhold

Mass Effect krever nettilgang (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm skjønner ikke at det ikke er flere som bruker gamejackal, det er jo et genialt og brukervennlig program, som fungerer med det meste untatt starforce, da slipper man å bruke dvd den bare lager en mini profil av dvden så slipper du å bruke den igjen. har brukt det i flere år nå, tror jeg ikke har hatt cd i mens jeg spilte siden 2004

Lenke til kommentar

Muligens er jeg rar eller for voksen til å forstå meg på dere, men selv ser jeg ikke problemet. Har du installert tre ganger og vil installere på nytt kan du ganske enkelt kontakte EA for å få tre nye cd-keys og aktiveringer. Når de er brukt kan du få tre nye, og så videre. Dette er for å unngå at folk installerer på mange maskiner samtidig.

 

Når det gjelder selve aktiveringen hver tiende dag skjer det som jeg nevnte i bakgrunnen, så du merker ingenting til det om du ikke er koblet opp på nettet.

 

Og hva så om du vil installere spillet på hytta og ikke har internett der? Hva med å installere og aktivere spillet før du drar dit? :dontgetit: Greit du må aktivere det igjen etter ti dager, men er det virkelig et så stort problem for folk flest?

 

Personlig synes jeg hele denn diskusjonen er direkte latterlig, spesielt når folk begynner å snakke om iPirater som om det skulle være tøft og folk som laster ned spill hele tiden og bare kjøper dem de liker. Det er jo akkurat dette som gjør at vi får slik kopibeskyttelse i første omgang. ;)

Lenke til kommentar
Muligens er jeg rar eller for voksen til å forstå meg på dere, men selv ser jeg ikke problemet. Har du installert tre ganger og vil installere på nytt kan du ganske enkelt kontakte EA for å få tre nye cd-keys og aktiveringer. Når de er brukt kan du få tre nye, og så videre. Dette er for å unngå at folk installerer på mange maskiner samtidig.

 

Problemet her er vel at de fleste ikke vil ringe EA for å gjøre akkurat det. Personlig er jeg mer opptatt av at EA kan når som helst si opp tjenesten(e)/støtten de har til et spill (og dette står jo selvfølgelig i EULA'en til hvert spill de eier). Det gjør de kanskje ikke så populær for en stund, men det dr*ter EA langt i. Jeg kan tenke meg at en såpass stor aktør gjør slike ting i god visshet om hva som kan skje (hadde ialtfall jeg hatt). De har vist tidligere at det er måter å roe ned "massene" på. Ikke minst; de har gjort det før...

 

De har rettigheten til å gjøre som de vil med produktet sitt, og en trend jeg kan se for meg som følge av denne typen beskytelse er vel at det er de som kan bestemme hvor lenge vi får glede av et spill vi har kjøpt. Det er det som er frykten (men dette vet jo dere allerede, selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke gulrot i steden for pisk. Utgi masse tillegs pakker med ekstra utstyr og oppgaver omtrent som expansjons pakkene til oblivion, men la de være gratis. Gjør så instalasjons programmet sjekker at exe fila er ucracket og at du er verifisert. La så instalajsons programet endre exe fila så cracks ikke virker lengere.

 

Dette vil føre til at om du ønsker tilleggene så må du også finne en ny crack for spillet med dette tillegget. Det vil komme til slutt men vil bli et mas når om de kommer en gang i uka i tre måneder.

 

De som ikke vil kjøpe vil måtte klare seg uten tillegene, få masse kluss eller de må vente 3-4 måneder.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke gulrot i steden for pisk. Utgi masse tillegs pakker med ekstra utstyr og oppgaver omtrent som expansjons pakkene til oblivion, men la de være gratis. Gjør så instalasjons programmet sjekker at exe fila er ucracket og at du er verifisert. La så instalajsons programet endre exe fila så cracks ikke virker lengere.

 

Dette vil føre til at om du ønsker tilleggene så må du også finne en ny crack for spillet med dette tillegget. Det vil komme til slutt men vil bli et mas når om de kommer en gang i uka i tre måneder.

 

De som ikke vil kjøpe vil måtte klare seg uten tillegene, få masse kluss eller de må vente 3-4 måneder.

 

Du er KANSKJE inne på noe der... i alle fall prinsippet av det du sier., de kan også kjøre en "sjekk" av serienummer på installasjon av disse addon-pakkene?

Lenke til kommentar
Problemet her er vel at de fleste ikke vil ringe EA for å gjøre akkurat det. Personlig er jeg mer opptatt av at EA kan når som helst si opp tjenesten(e)/støtten de har til et spill (og dette står jo selvfølgelig i EULA'en til hvert spill de eier). Det gjør de kanskje ikke så populær for en stund, men det dr*ter EA langt i. Jeg kan tenke meg at en såpass stor aktør gjør slike ting i god visshet om hva som kan skje (hadde ialtfall jeg hatt). De har vist tidligere at det er måter å roe ned "massene" på. Ikke minst; de har gjort det før...

 

De har rettigheten til å gjøre som de vil med produktet sitt, og en trend jeg kan se for meg som følge av denne typen beskytelse er vel at det er de som kan bestemme hvor lenge vi får glede av et spill vi har kjøpt. Det er det som er frykten (men dette vet jo dere allerede, selvfølgelig).

 

Jeg hadde mest forestilt meg at EAs support kontaktes best via epost, men. :)

 

Og når det gjelder store spill som blir populære skal det mye, mye til for at de dropper support i løpet av et år eller to. Om det er en tittel som har gått fullstendig i dass pga elendig salg og grusom omtale vil muligens saken stille seg noe annerledes, men jeg tror ikke Mass Effect kommer til å selge dårlig.

 

Vi slipper å ha DVDen i PCen, med unntak av selve installasjonen. Det sjekkes hver 10. dag om spillet er en genuin kopi via nettilgang. Dette høres ikke så ille ut for meg, og det hadde vært langt mer irriterende å måtte ta DVDen inn og ut hver bidige gang man skulle spille spillet.

 

Tre aktiveringer på tre forskjellige maskiner om man vil, og trenger man mer kan man kontakte EAs kundeservice.

 

Er det meg, eller prøver EA å legge tingene litt mer til rette for forbrukerne? Jeg synes ihvertfall at det å slippe å ha DVDen i PCen er et godt steg fremover.

Endret av Kharan
Lenke til kommentar
Jeg hadde mest forestilt meg at EAs support kontaktes best via epost, men. :)

 

ENDA værre, da får du faktisk ikke install koden i realtime, noe som gir venting på å få koden, som for min del blir nok til å:

 

1. drite i å installere

eller

2. cracke det

 

 

Jeg synes ihvertfall at det å slippe å ha DVDen i PCen er et godt steg fremover

 

men her er jeg enig

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
Jeg hadde mest forestilt meg at EAs support kontaktes best via epost, men. :)

 

ENDA værre, da får du faktisk ikke install koden i realtime, noe som gir venting på å få koden, som for min del blir nok til å:

 

1. drite i å installere

eller

2. cracke det

 

Selvsagt kan du ringe EAs support, men da bør du belage deg på en betydelig telefonregning med mindre du bruker Skype e.l. Det mest praktiske er nok å sende inn epost, tipper det tar 1-2 virkedager å fornye antall aktiveringer slik det vanligvis tar med andre spill og antivirus m.m.

 

Gjør PC-spillbransjen en tjeneste - kjøp Mass Effect. Men det er ingenting i veien for å be om 3 nye aktiveringer dersom du har brukt opp 2 av dem og har akkurat aktivert for 3. gang, det er bare sunn fornuft og å være i forkant av problemene. Tilsvarer det å ikke vente til bensintanken på bilen er helt tom før man fyller på, også kjent som 'sikkerhetsmargin'. :)

Endret av Kharan
Lenke til kommentar

Du får ikke nye koder i realtime om du kontakter dem på e-mail, men hva med å kontakte dem når du bruker den siste koden din? Du er jo ikke nødt til å vente helt til du absolutt trenger kodene for å kontakte EA. ;)

 

Og bare fordi jeg er nysgjerrig. Hva gjør det at Spore bruker samme kopibeskyttelse? Er det fremdeles nett-tilgangen som er så ille? Spore kan riktignok spilles 100% offline, men hva er vitsen? Om vi er på nettet kan vi automatisk laste ned planeter andre spillere har laget, og spillet vil prøve (til en viss grad for å få forandring) å hente ned planeter som er lik vår egen. Om vi har et metallplanet full av krigerske roboter vil spillet stort sett prøve å hente ned andre krigerse raser. ;) Dessuten kan vi jo fint spille Spore i multiplayer over nettet. ;)

Lenke til kommentar
Gjør PC-spillbransjen en tjeneste - kjøp Mass Effect. Men det er ingenting i veien for å be om 3 nye aktiveringer dersom du har brukt opp 2 av dem og har akkurat aktivert for 3. gang, det er bare sunn fornuft og å være i forkant av problemene. Tilsvarer det å ikke vente til bensintanken på bilen er helt tom før man fyller på, også kjent som 'sikkerhetsmargin'. :)

Bilen har alltid hatt bruk for drivstoff, og bilkjoeperen forventer at alle biler maa fylles paa foer eller senere. Spill derimot har foer SecuROM alltid fungert saa lenge man har installasjons CD/DVD-en, noe brukere ogsaa forventer. Brukeren kunne alltid deinstallere spillet og hente det fram igjen uten at han maatte tenke paa aktiveringskvote, og hvorfor skulle han det?

 

Naa blir et nytt kunstig element innfoert, aktiveringskvote. Plutselig nekter det ene spillet brukeren kjoepte for flere aar siden aa installere. Hvorfor? Aktiveringskvote. "Daevven, jeg visste ikke at det fantes noe slikt paa dette spillet, jeg har jo ikke tatt borti det paa flere aar". Brukeren blir forbanna og irritert, og finner fram et annet spill han har liggende, som fungerer fint. Han kunne selvfoelgelig ha sendt en Email til utgiveren, men han ville jo spille spillet der og da, han hadde ikke saerlig lyst til aa vente flere timer foer han kunne begynne aa spille.

 

Saa, samme bruker har tenkt aa kjoepe seg et nytt spill. Han kommer over en et spill som ser svaert lovendes ut, men har en lignende kopibeskyttelse som spillet nevnt ovenfor. "Ikke faen" tenker han, og finner et annet spill, ogsaa lovende, men uten denne typen kopibeskyttelsen. Hvorfor kjoepe et spill som kan bli uspillbare naar det finnes spill uten disse potensielle problemen? Og disse problemene er saa utrolig enkel aa unngaa, nemlig aa la vaere aa implementere slike "beskyttelser".

 

Andre beskyttelser som at at man maa ha CD/DVD inni i spilleren for aa spille spillet er vi faktisk allerede vant til. Tidligere laa jo deler av spillet paa CD-en selv for aa spare plass. At det blir brukt som kopibeskyttelse er derfor ikke en ny restriksjoner. Dessuten kan man innstallere spillet til enhver tid "out-of-the-box". Det er ikke tilfelle lenger, og slik nye restriksjoner er i prinsipp uforstaaelig og unoedvendig.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Mener du at det er like uforståelig at mindre selskaper kan vegre seg for å lage spill til PC da det er et betydelig problem med piratkopiering? Det er deres levebrød som blir tatt fra dem, smule for smule, ettersom piratkopieringen brer om seg.

 

EDIT: Jeg skjønner godt at bransjen prøver å beskytte produktene sine, det er tross alt salget de lever av. Hittil har det ikke vært noen uknekkelig kopibeskyttelse, selv om Starforce var nesten dette i en periode.

 

Som andre har sagt tidligere i tråden - få en skikkelig kopibeskyttelse som ikke forulemper kundene. Om antallet aktiveringer kunne økes til f.eks. 5 eller flere ville dette hjelpe, men jeg husker godt at da Bioshock kom mente flere at 5 * 5 aktiveringer var alt for lite, uvisst av hvilken grunn.

Endret av Kharan
Lenke til kommentar
Mener du at det er like uforståelig at mindre selskaper kan vegre seg for å lage spill til PC da det er et betydelig problem med piratkopiering? Det er deres levebrød som blir tatt fra dem, smule for smule, ettersom piratkopieringen brer om seg.

Nei, det mener jeg ikke. Saken er at disse nye kopibeskyttelsene gjoer egentlig ikke spillet sikrere mot piratkopiering enn foer. En crack kommer uansett, saa det eneste jeg mener de oppnaar er aa gjoere spilleopplevelsen for aerlige kunder enda daarligere enn foer. Kopibeskyttelsene er blitt saa ekstreme at de er kontraproduktive. Kunder blir skremt vekk og kopibeskyttelsene blir dyrere aa implementere (driftkostnader osv.).

 

Som andre har sagt tidligere i tråden - få en skikkelig kopibeskyttelse som ikke forulemper kundene.

:yes:

Lenke til kommentar
Pc lider av stortstilt piratkopiering, og det å ha disken i når man spiller er jo ikke akkurat noe stor frihetsberøvelse. Jeg ser ikke helt det store problemet med en slik online check, selv om jeg absolutt foretrekker å legge disken vekk etter installasjon.

 

Jo, det er faktisk ganske så irriterende å forholde seg til fysiske media, i særdeleshet når man vet at piratversjonen er velsignet fro for sånn dritt. Jeg bruker ikke fysiske media til noe annet enn å flytte ting over på disk. Det er et hån mot ærlig brukere, ikke bare er det irriterede, det er til alt overmål totalt ineffektivt.

 

AtW

 

Og når det gjelder store spill som blir populære skal det mye, mye til for at de dropper support i løpet av et år eller to. Om det er en tittel som har gått fullstendig i dass pga elendig salg og grusom omtale vil muligens saken stille seg noe annerledes, men jeg tror ikke Mass Effect kommer til å selge dårlig.

 

Hvrfor skal jeg måtte stole på EAs framtidige velvilje? Vi så jo nylig at MS lot en stor bøling folk med drm-infisert musikk i stikken, og i praksis gjorde musikken de hadde verdiløs.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som andre har sagt tidligere i tråden - få en skikkelig kopibeskyttelse som ikke forulemper kundene. Om antallet aktiveringer kunne økes til f.eks. 5 eller flere ville dette hjelpe, men jeg husker godt at da Bioshock kom mente flere at 5 * 5 aktiveringer var alt for lite, uvisst av hvilken grunn.

Fordi det aldri er lett å vite hva hvilke kriterier som ligger til grunn for å måtte aktivere programmet. Jeg har allerede brukt de 5 mulige aktiveringene på den musikken jeg har lastet ned fra iTunes. Ikke har jeg peiling på hvilke av maskinene det har blitt gjort på, og om det i det hele tatt er mulig å "deaktivere" de jeg ikke har behov for. Det er heller ikke meningen at jeg, som ærlig kunde, skal bruke tid og tankekraft på dette.

 

Jeg gjetter nå også på at neste gang jeg installerer Bioshock, så må jeg aktivere dritten på nytt. Da er vi oppe i 4 aktiveringer som har forsvunnet i et svart hull fordi jeg av en underlig, nestenreligiøs grunn skal ta hensyn til at kopibeskyttelsen ikke liker at jeg skifter OS og grafikkort.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...