Gå til innhold

Mass Effect krever nettilgang (PC)


Anbefalte innlegg

Hvis det er slik at det bare er å sende mail for å få nye aktiveringskoder ser jeg ikke noe problem.

 

Det fungerer slik for Live For Speed. Om jeg ikke husker feil får man automatisk påfylt 3 aktiveringskoder for hver måned, så hvis du har brukt en i november slik at du bare har igjen to koder. Så får du en til i desember slik at du har tre igjen.

 

Ikke noe problem det.

 

 

Det som er problem er hvis man kan installere spillet maks tre ganger .. ever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og når det gjelder store spill som blir populære skal det mye, mye til for at de dropper support i løpet av et år eller to. Om det er en tittel som har gått fullstendig i dass pga elendig salg og grusom omtale vil muligens saken stille seg noe annerledes, men jeg tror ikke Mass Effect kommer til å selge dårlig.

 

Hvrfor skal jeg måtte stole på EAs framtidige velvilje? Vi så jo nylig at MS lot en stor bøling folk med drm-infisert musikk i stikken, og i praksis gjorde musikken de hadde verdiløs.

 

AtW

 

Ikke sant? EA kuttet support til en hel rekke av NFL/Madden spillene sine bare ett (1!!!) år etter release (blant en rekke andre)... og de er noen av spillene som nærmest driver hele f*enskapet hos EA.

 

Tror mange lider av dårlig erfaring ved å ha stolt på EA og avgjørelsene deres. Sånn sett er jeg glad for at de har skaffet seg en del serverpartnere gjennom årene, men disse har ingen obligasjoner ovenfor brukere utenom å levere noe som fungerer på basisnivå.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Installere maks tre ganger? OM de skulle innføre det systemet der, så ville ingen ha engang gidda å kjøpe det, skaffa det heller pirat.

 

Det er nok mange som hadde orket å kjøpe det, og ikke brydd seg noe særlig. Jeg kommer til å kjøpe det, og bryr meg ikke om denne aktiveringen.

Lenke til kommentar
Muligens er jeg rar eller for voksen til å forstå meg på dere, men selv ser jeg ikke problemet. Har du installert tre ganger og vil installere på nytt kan du ganske enkelt kontakte EA for å få tre nye cd-keys og aktiveringer. Når de er brukt kan du få tre nye, og så videre. Dette er for å unngå at folk installerer på mange maskiner samtidig.

 

Når det gjelder selve aktiveringen hver tiende dag skjer det som jeg nevnte i bakgrunnen, så du merker ingenting til det om du ikke er koblet opp på nettet.

 

Og hva så om du vil installere spillet på hytta og ikke har internett der? Hva med å installere og aktivere spillet før du drar dit? :dontgetit: Greit du må aktivere det igjen etter ti dager, men er det virkelig et så stort problem for folk flest?

 

Personlig synes jeg hele denn diskusjonen er direkte latterlig, spesielt når folk begynner å snakke om iPirater som om det skulle være tøft og folk som laster ned spill hele tiden og bare kjøper dem de liker. Det er jo akkurat dette som gjør at vi får slik kopibeskyttelse i første omgang. ;)

 

Når jeg leser gjennom trådene på Bioware, så har jeg faktisk fått inntrykk av at det er de litt eldre brukerne som har de største problemene med dette. Dessuten er jeg sannsynligvis en god del eldre enn deg. ;)

 

Det er mulig du har rett i at de praktiske problemene med et slikt system er overkommelig, men det forutsetter 2 ting:

 

1. At systemet fungerer som det skal.

 

2. EA tar ansvaret sitt alvorlig, og tilbyr god og rask brukerstøtte i mange år fremover.

 

Når det gjelder punkt nummer 1, så har jeg sterk tvil, og det er vel større sannsynlighet for at månen faller ned fra himmelen enn at punkt 2 blir oppfyllt. Dessuten kommer jo spillet selvfølgelig innpakket sammen med en god og lang EULA der EA fraskriver seg absolutt alt ansvar (kanskje bortsett fra om spillet utfører overlagt drap på brukeren). :hrm:

 

Det største problemet for meg personlig, er nok uansett at jeg rett og slett ikke liker at EA installerer programvare i maskinen min som faktisk ringer hjem og bestemmer når og hvor jeg kan spille mine egne spill. Kall det gjerne en prinsippsak, men slik det er nå ser det ut til at utviklerne mener de har rett til å gjøre hva som helt på kundenes datamaskiner bare for å beskytte sine egne økonomiske interesser. Hvis ingen sier stopp nå, hvem vet hva de vil finne på neste gang?

Lenke til kommentar
Bioware og EA dropper systemet og går for engangsonline aktivering.

Offisielt Forum.

Etter min mening er en engangs online aktivering en veldig bra ting. Er slett ikke fornøyd med at de fremdeles velger å la oss installere bare tre ganger, men siden det er Bioware som lager spillet, er det sikkert store muligheter for at dette vil bli fjernet med en patch før det blir problemer. Er ikke helt overbevist ennå, men skal iallfall seriøst vurdere å kjøpe spillet igjen nå. :yes:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg hele denn diskusjonen er direkte latterlig, spesielt når folk begynner å snakke om iPirater som om det skulle være tøft og folk som laster ned spill hele tiden og bare kjøper dem de liker. Det er jo akkurat dette som gjør at vi får slik kopibeskyttelse i første omgang. ;)

 

 

For å svare på dette.

iPirate som jeg refererer til er et uttrykk jeg har laget for å skaffe en definisjon på hvordan og hvorfor jeg, og slike som jeg laster ned.

 

For det første; NAVNET: iPirate, står for to ting "I Pirate" som i "jeg piratkopierer" jeg står for mine handlinger, jeg skal også forklare hvorfor. Det står også for "Internett Pirate" grunnet at jeg bruker internett som medium. navnet skrives slik som en slags piratkopiering av ipod sin logo, mest på trass.

 

HVEM ER IKKE EN iPirate?

iPirates er IKKE 14iser som laster ned fordi de ikke har penger.

iPirates er IKKE leeches som bare ikke vil betale for et produkt fordi man kan skaffe det gratis.

iPirates laster IKKE ned for morro-skyld, eller på trass fordi de mener bransjen har nok penger.

iPirates laster IKKE ned fordi det er "tøft"

 

Så hva er da en iPirate?

 

En iPirate defineres ved at han/hun først og fremst kjøper det man har lastet ned, SÅFREMT han/hun liker innholdet, og også anbefaller det videre.

- Dette er fordi iPiratenes metalitet består av: #Støtt det som bør støttes#

 

Eks: Laster du ned spillet Oblivion, og du liker det, bør utviklerne og utgiverne støttes. du kjøper spillet, og anbefaller det til de du kjenner som vil like det. Så laster du ned Overclocked, du liker det ikke, så du kjøper det ikke, og du gir beskjed videre om din erfaring rundt spillet.

 

Hva blir da konsekvensen av eksempelet?

1. Oblivion får flere kjøpere og blir videre ansett som et bra spill fordi den har bra salgstall, utviklerne får god tilbakemelding, som viser til at de gjorde noe riktig.

2. Overclocked får motsatt effekt, dårlig kjøp viser til utviklerne at de gjorde noe feil som må rettes på.

3. Utgiverne vil da lage flere spill som har de gode elementene fra oblivion, og vil kanskje lære av feilene til overclocked.

 

Dette fungerer faktisk, og et godt eksempel på dette fra VIRKELIGHETEN er Marvel filmen HULK.

Denne ble lastet ned mye på nettet, og ble vidt ansett som en dårlig film FØR den kom ut på kino, noe som gjorde at mange da lot være å se den på kino. og gav igjenn dårligere salg på dvd.

det blir mye skyldt på at dette var på grunn av piratvirksomhet, og det stemmer, men hollywood ser ikke den store sammenhengen....... MEN det gjorde Marvel..

De lager nå en NY film... med nye skuespillere og ny vinkling. DE lærte av sine feil og prøver nå å rette opp i det. og det virker som den nye traileren, historien OG skuespillerne blir mye bedre mottatt en den forrige.

dette betyr til syvende og sist, at VI forbrukere får et bedre produkt PÅ GRUNN AV piratvirksomhet. dette er kanskje noe å merke seg. kanskje piratvirksomhet IKKE dreper, men hjelper til med å sile ut det dårlige materialet?? kanskje piratvirksomhet (viss brukt riktig) er med på å lage bedre produkter?

 

 

 

 

Ja piratkopiering er med på å skaffe oss idiotiske kopisperrer, men klagingen som er her på forumet er ikke fra pirater som føler de må slite med noe extra for å få det gratis.

Derimot er de som klager (og som dette da går utover) er ÆRLIGE forbrukere, folk som betaler for programvaren basert på hva de har sett og hørt.

Disse klager, fordi de som ærlige forbrukere har betalt for et produkt de ikke kan bruke som de vil.

De ÆRLIGE er de som får restriksjoner. En piratkopi fjerner jo alle disse problemene, alle ulempene er fjernet slik at produktet kan brukes. Ser du nå hvor klagene kommer fra, og hvorfor de kommer?

 

dette ble en lang avhandling, men det forklarer i alle fall alt føler jeg.

Lenke til kommentar
Bioware og EA dropper systemet og går for engangsonline aktivering.

Offisielt Forum.

Etter min mening er en engangs online aktivering en veldig bra ting. Er slett ikke fornøyd med at de fremdeles velger å la oss installere bare tre ganger, men siden det er Bioware som lager spillet, er det sikkert store muligheter for at dette vil bli fjernet med en patch før det blir problemer. Er ikke helt overbevist ennå, men skal iallfall seriøst vurdere å kjøpe spillet igjen nå. :yes:

Et steg i riktig retning! Naa er jeg bare i tvil om jeg skal kjoepe spillet, istedenfor aa nekte aa kjoepe spillet. Aktiveringskvoten er fremdeles et hinder.

Lenke til kommentar

Jeg skal nok ha Mass Effect uansett.. virker som et spill i min stil, men vil ha ordentlig kontroll med mus og tastatur (derfor jeg ikke skaffer det på xbxo) + mulighetene for 3rd part addons, mods o.l.

 

Siden jeg ikke trenger DVD-en i når jeg spiller slipper jeg jo å cracke den også.

 

Jeg kan jo alltids sette opp et auto-mailer system som ber om ny install-kode hver 3dje mnd. så slipper jeg litt med peset.

Lenke til kommentar
Nwn(1) har da aldri brukt Securom. I hvert fall ikke i form av nettvertifisering hver tiende dag.

NWN1 brukte Securom i lang tid, men det førte til så store problemer at Bioware til slutt valgte å fjerne hele kopibeskyttelsen med en patch. Søk på "Neverwinter Nights No Disk error" hvis du vil lese mer om det. Det bør forøvrig nevnes at med det såpass åpne systemet som NWN gir, er spillet fortsatt svært populært (på grunn av online-verdener) og således fortsatt i salg. For å spille online, må du ha en gyldig kode. Det er altså mulig å tjene penger hvis man har et godt produkt, selv uten noen form for brukerfiendtlig kopibeskyttelse.

Lenke til kommentar

Ah. Det var godt å se at de tok til vettet. Da blir det nok Mass Effect på meg likevel. Er fortsatt nervøs for at Mass Effect CDen kommer til å bli ubrukelig om noen år da når støtten stoppes. Har en god del gamle klassikere i spillhyllen ved siden av meg, og det hadde vært fælt å ikke kunne spille dem nå på grunn av uteldet kopibeskyttelse.

 

De begrensede aktiveringene er også idiotisk selv om jeg nok ikke kommer til å merke så mye til det selv.

Folk sier at det er så enkelt å bare be om flere, men dette får meg til å føle at det ikke er så enkelt likevel: "EA customer service is on hand to supply any additional authorizations that are warranted. This will be done on a case-by-case basis by contacting customer support."

 

Case-by-case basis. Hmm. Er nok bare jeg som er kynisk, men jeg får ikke helt følelsen av at du bare kan sende din gamle key og få en ny en på en automatisk generert mail.

Husker blant annet fra styret rundt Bioshock at folk skrev om å måtte ringe over hav for å be på sine knær om å få flere aktiveringer. Nå overdrev de selvsagt, men det er ikke alle land som har sin egen support avdeling for den og den utgiveren.

Og det er mange spillere der ute, i Europa og resten av verden som faktisk ikke kan engelsk. De får spillene oversatt og hvordan i huleste skal de kunne ringe den amerikanske support linjen for å forklare hvorfor de har brukt opp alle aktiveringene sine?

 

Og support via mail stoler jeg rett og slett ikke på lenger.

Måtte sende en e-post til Ataris norske supportdel da registreringskoden min for et spill ikke kunne bli skrevet via tastatur.

Denne mailen sendte jeg før jul. Fikk automatisk bekreftning om at de skulle se på det tilbake. Har fortsatt ikke fått svar.

Endte opp med å kjøpe spillet en gang til og fikk dermed en kode som virket.

Ingen kan si at jeg ikke støtter spillindustrien. :dontgetit:

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke den riktige tråden for dette spørsmålet, men er det noen som vet om det er riktig at StarCraft 2, og et eventuelt Diablo 3 vil inneholde en enda verre kopibeskyttelse enn dette?

 

Etter å ha travet rundt i forskjellige Mass Effect-tråder, fant jeg DETTE.

 

Oh yes, and if you think EA's DRM is harsh wait until you see the new DRM that Blizzard is working on for S2 and D3....

Skal meningsløs kopibeskyttelse ødelegge alle gode spill fremover? :cry:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...