Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra et leserinnlegg i siste utgave av bladet Motor:

 

"Går vi flere år tilbake ville situasjonen vært verre. Min første bil, en, Opel Rekord kjøpte jeg i 1957. Etter det jeg kan huske var bensinprisen ca. kr 1.38 per liter. Bilen hadde et forbruk ca. 1 liter på mila mot dagens biler 0,5-0,6l/mil.

Timeprisen for en industriarbeider var den gang ca. kr 3,00 og dagens timepris er kr 175-200. Med direkte sammenlikning literspris og timelønn ville vi fått en literpris på 80-92. Tar en hensyn til at bilene nå går lenger på en liter ville vi fått literpris på kr 133-153. Vi kan ikke klage, det har vært verre før."

 

Jeg tror han som har skrevet innlegget husker feil, SSB sier 3,59 per time for en fagarbeider i verkstedindustrien. Bensinprisen har jeg ikke noe tall på.

 

Fant nå at et fat med olje kostet 3 dollar, med en fastkurs på 7,2 ca, blir det 21,6 NOK for et fat med olje, eller 7 timers arbeid for et fat med olje, dersom en vanlig industriarbeider virkelig tjente 3 kroner. Til sammenligning ville en unse med gull kostet 250 kroner, eller 84 arbeidstimer, eller kanskje 62 arbeidstimer om jeg bruker tallene fra SSB. Nå ville det samme gullet kostet 31 arbeidstimer.

 

Bruker jeg litt konservativt 150 kroner som nå, da er det ikke så veldig stor forskjell som leserinnlegget skal ha det til.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Historic_gasoline_prices.png

 

Bensinprisen i USA lå på rundt 30 cent/gallon på den tiden. Uten at jeg gidder å lete opp dollarkurs og avgifter i Norge på den tiden vil jeg tippe litt i underkant av 1 kr/liter. Uansett så var vel bil (og dermed bensin) fortsatt sett på som en luksusvare i 1957 (ikke USA, men Norge) og neppe noe enhver industriarbeider kunne ta seg råd til. Det er rett og slett et helt annet marked for bensin nå.

 

At bilene bruker mindre drivstoff er jo et viktig poeng. Det er ytterligere effektivisering som må til for at verden skal takle en oljepris på rundt $200 på lang sikt.

Lenke til kommentar

Jeg regnet litt på solcellepaneler her om dagen, tror jeg kom frem til at det ville koste 200 tusen kroner for en effekt tilsvarende 9,6 KW maksimalt avgitt effekt kontinuerlig for panelene, og det var ut ifra en pris på ca. 2500 kroner for et panel på 120W, ( batterier, ladeutstyr og ting for å regulere spenningen opp til 220 volt kommer i tilegg), men jeg tror ikke det er så håpløst i praksis, om det kobles sammen med el nettet på en måte som gjør at overskuddsstrøm kan selges og du kan hente det du trenger av ekstra strøm. Ihvertfall ikke hvis svært mange gjør det og det støttes på en måte. Jeg tror det fint skulle gå å drive husets oppvarmingsbehov som en varmpepumpe og kanskje til og med lade opp elbilen med det 72 kvm da. Jeg tror arealet ble 72 kvm. Kanskje systemet kunne ha en levetid på 20 år og batteriene ville måtte skiftes 2-4 ganger kan jeg tippe.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å prøve å koble seg til hovednettet for å selge 9 kW. Det er dyrt og vanskelig, og bruttoinntekten kan i beste fall bli rundt 20 kr/døgnet. Sannsynligvis mye mindre, siden de leverer mindre når det er overskyet og om vinteren. Om natta tjener man ingenting.

Lenke til kommentar
Det har ingen hensikt å prøve å koble seg til hovednettet for å selge 9 kW. Det er dyrt og vanskelig, og bruttoinntekten kan i beste fall bli rundt 20 kr/døgnet. Sannsynligvis mye mindre, siden de leverer mindre når det er overskyet og om vinteren. Om natta tjener man ingenting.

Da skinner solen et annet sted på kloden :-)

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Ikke noe særlig for norske forhold med mørketid, stort behov for oppvarming om vinteren og ekstremt billig strøm fra vannkraft. I Danmark hvor man ofte betaler 2-3 kr/kWh kan det kanskje lønne seg for noen, men generelt ser jeg for meg solkraft slår an i Afrika og andre steder med sterk sol og mange soldager.

 

Norge bruker klart mest strøm per innbygger i Nord-Europa:

 

* Norge: 23.490 kWh

* Finland: 15.540 kWh

* Sverige: 15.240 kWh

* Frankrike: 6.440 kWh

* Danmark: 6.400 kWh

* Nederland: 6.220 kWh

* Tyskland: 6.090 kWh

* England: 5.640 kWh

 

Prisen på strøm i Norge bør i alle fall tredobles så vi blir kvitt all sløsingen og dermed får overskudsskraft til en voksende bilpark av elbiler.

Lenke til kommentar

Jeg tror slike løsninger der privatpersoner har mindre enheter på kanskje vil lønne seg engang i fremtiden. Kanskje nye hus kan leveres slik at de er bedre isolert og selvforsynte med energi når totalforbruket på et år ikke er større enn det anlegget selv produserer på et år.

Lenke til kommentar
Norge bruker klart mest strøm per innbygger i Nord-Europa:
* Norge: 23.490 kWh

Et kjapt regnestykke viser at de har brukt 110 TWh som utgangspunkt. Det tallet representerer hele Norges strømforbruk, inkludert industri, oljebransjen, offentlige bygg, osv. Norge har en høyere andel strømforbruk til industri enn det f.eks Sverige og Finland har. Dermed blir tallene litt urettferdige.

 

http://www.ssb.no/energi/fig03-elektrisitet1990-2005

 

Dersom man fordeler private husholdningers forbruk på antall innbyggere så ligger vi trolig ganske likt med Sverige og Finland.

 

Ellers så bruker mange av landene på lista hovedsaklig gass til matlaging og oppvarming av varmtvann. Forbruket av gass er ikke regnet med i energiregnskapet.

 

Når det gjelder industrien så er jeg komfortabel med at Norge har mye energikrevende industri. Vi er verdensledende på renseteknolog, sikkerhet, miljø og miljøforskning både innen oljebransjen og metallindustrien. Hadde vi kuttet ned kraftkrevende industri her hjemme ville langt mer miljøfiendtlig teknologi erstattet markedsandelene våre. Det eneste problemet jeg ser er subsidieringen av kraftavtaler. Erik Solheim rydder litt i det nå om dagen, men det er bare et lite steg på veien mot et subsidiefritt marked.

Lenke til kommentar

Jeg tror tallet på forbruket til en enebolig må ned på 28.000 kWh per år om det skal kunne gå og komme i null med sitt eget solcelleanlegg av typen som dekker halve taket. Da bør panelene kunne avgi en effekt per dag som tilsvarer 8 helt

100 % effektive timer, eller 77 kWh per dag. Jeg tror ikke det er urealistisk å være selvforsynt da om huset er godt isolert på nivå med det beste som tilbys på markedet og også har jordvarmeanlegg, solfangere og de teknologier som er tilgjengelig uten å måtte forandre vaner.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
77 kWh per dag.

Med bruk av solfanger så kan man regne med et årsgjennomsnitt på rundt 4 kWt/m2/dag. I så fall trenger man ca 20 kvadratmeter per bolig for å klare 77 kWt/dag. Solceller er ikke så effektive som solfangere så man må nok gange arealet med minst 3 for å bli helt selvforsynt med strøm som eneste energikilde.

 

Nå skal det også sies at det aller meste av elektrisitet i norske boliger går til oppvarming av boligen og varmtvann så det kunne nok lønt seg å gå for en kombinasjonsløsning av solfanger og solceller.

 

Her står litt mer om typer solfangere.

 

Selv har jeg på idéstatdiet en liten plan om å lage solfanger på ene veggen på huset. Om vinteren skal det gå frostvæske i rørene og dette skal holde en utvendig trapp og oppkjørsel fri for snø. Om sommeren blir det trolig høyere temperatur på væska og da kan en vann/vann-varmeveksler gi varmtvann til innendørs bruk.

Lenke til kommentar
77 kWh per dag.

 

 

Selv har jeg på idéstatdiet en liten plan om å lage solfanger på ene veggen på huset. Om vinteren skal det gå frostvæske i rørene og dette skal holde en utvendig trapp og oppkjørsel fri for snø. Om sommeren blir det trolig høyere temperatur på væska og da kan en vann/vann-varmeveksler gi varmtvann til innendørs bruk.

 

Det stemmer med mitt regnestykket at du trenger 3 ganger arealet, eller slik jeg regnet med 8 effektive timer blir det 4 ganger arealet, men kanskje antallet effektive timer er større. Jeg har ikke satt meg inn i solfangere men om det er 3 ganger mer effektivt en solceller må det være interessant. Jeg ser helst at en kunne bruke solfanger og solceller sammen med varmepumpe i kombinasjon slik at det ikke er noe behov for å være tilkoblet strømnettet og at solfangeren og varmepumpesystemet som drives av solceller samarbeider om å varme det samme vannet.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...