Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 dollar igjen. Viktig psykologisk barriere.

 

Ser en eller annen fyr fra NAF er ute i media og krever bensinprisen satt ned til 10 kroner, tilsvarende prisnedgangen internasjonalt. Men han har tydeligvis ikke fått med seg at 5,15 kroner av prisen i Norge er rene avgifter og at dollaren har økt i verdi.

 

Dollaren har styrket seg såpass at oljeprisen bare er ned 24% målt i kroner.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg lenge snakket om et gulv på $80 som foreløpig har holdt. Hovedbegrunnelsen er at den dyreste oljen fra f.eks. oljesand i Canada har en kostnad opp mot $70 fatet.

 

Tror vi blir liggende mellom $80 og $120 i tiden som kommer med mindre det kommer ekstremt dårlige nyheter. Taket tror jeg er rundt $500 fatet. Det kan skje hvis vi får en ny boom i verdensøkonomien, mens råoljeproduksjonen i verden går ned med minst 10% fra dagens nivå. Men da snakker jeg ca. ti år fram i tid.

Lenke til kommentar
Jeg lenge snakket om et gulv på $80 som foreløpig har holdt. Hovedbegrunnelsen er at den dyreste oljen fra f.eks. oljesand i Canada har en kostnad opp mot $70 fatet.

 

Tror vi blir liggende mellom $80 og $120 i tiden som kommer med mindre det kommer ekstremt dårlige nyheter. Taket tror jeg er rundt $500 fatet. Det kan skje hvis vi får en ny boom i verdensøkonomien, mens råoljeproduksjonen i verden går ned med minst 10% fra dagens nivå. Men da snakker jeg ca. ti år fram i tid.

 

 

Jeg tror grunnen til oppgangen skyldes frykt for inflasjon etter Paulson kom med alle redningspakkene. Og ikke noen forventning om økt vekst, eller fundamentale forhold knyttet til tilbud og etterspørsel av olje.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Oil prices spiked more than $25 a barrel Monday — the biggest one-day price jump ever — as anxiety over the government's $700 billion bailout plan battered the dollar and touched off frenzied buying of safe-haven investments including crude.

 

Light, sweet crude for October delivery jumped as much as $25.45 to $130 a barrel on the New York Mercantile Exchange before falling back somewhat to trade at $122.60,up $18.05. The contract was set to expire at the end of the day, adding to the volatility; the October price began accelerating sharply in the last hour of regular trading.

 

Falt helt tilbake til $109 nå.

Lenke til kommentar

"Short sellers bet the price of crude will fall, which helped send oil from nearly $120 a barrel late last month to near $90 at its lowest point. Short sellers borrow crude at one price and then have to pay it back, at what they hope will be a lower price.

 

When the contract expired Monday, all those short sellers were forced to buy the October contract to pay back their debt, which sent the price of oil soaring."

Lenke til kommentar

Jeg tror nok den siste oppgangen i olje fort kan komme ned igjen. Det er ingenting bortsett fra spekulasjon knyttet til redningspakken sin betydning for dollaren som har styrket råvarer. Fordi det fundamentale bare har svekket seg, tror jeg olje fortsatt er på vei ned til 50-60 dollar.

 

http://www.investmenttools.com/images/wfut/crb/bdi_cl.gif

Endret av festen
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere er fordelingen omtrent sånn:

 

Oljepris i liter 3,71 kr (basert på $104 for nordsjøolje og 5,70 i dollarkurs)

Rafinnering 0,34 kr

Transport og forhandler 1,33 kr

C02-avgift 0,82 kr

Bensinavgift 4,33 kr

Totalt ekskl. Mva 10,53 kr

Moms 2,63 kr

Gjennomsnittlig bensinpris 13,16 kr

 

Så med andre ord hvis råoljen var gratis ville fortsatt en liter bensin koste ca. 9 kroner.

 

Hvis oljeprisen dobler seg over natta ($209) vil bensinprisen kun øke med 35%.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Kraftig nedgang i bensinforbruket i USA:

Over the last four weeks, motor gasoline demand has averaged nearly 8.9 million

barrels per day, down by 4.5 percent from the same period last year.

 

Oljeprisen ligger fortsatt over 10% høyere enn på samme tid i fjor ($70-80).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...