Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Med denne stupfarta kan det se ut som den går under 100 snart. Men jeg tviler på at det varer. På grunn av produksjon/etterspørsel-ratioen tror jeg den vil presses opp ytterligere på sikt. Mine tidligere spådommer om 150 $/fatet i år kan se ut til å gå fløyten, men da skjer det nok i 2009 i stedet for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har jo gått mistenkelig mye opp det siste året. Langt over den langsiktige trenden siden starten på tiåret som tilsier en snittøkning på 14-15% i året:

 

oilpriceincuk0.png

 

Så tja, kan den gå under 90 som en slags motreaksjon? Kanskje for en kort periode, men jeg tror generelt vi vil følge den langsiktige trenden og at prisen er langt høyere om fem år enn hva den er nå.

 

Lavere priser øker jo som kjent etterspørselen og vi er i gang på nytt...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje litt på siden:

 

Høyre vil stanse renseanlegget på Kårstø

 

De rødgrønne vil bruke 5-10 milliarder kroner på å rense CO2 fra gasskraftverket på Kårstø. Problemet er at det siden åpningen for ett år siden kun har vært i bruk i to uker da det rett og slett ikke har vært lønnsomt pga. høy gasspris (korrelerer med oljeprisen) og lav strømpris. Oljeprisen var under 20 dollar fatet når Kårstø var i planleggingsfasen, nå er den over 120 dollar, og den vil nok aldri kommet ned på gammelt nivå så det blir lønnsomt. Med andre ord ytterligere milliarder rett ut av vinduet å bruke penger på rensing.

 

Bruk heller 5-10 milliarder på å modernisere jernbanen.

Lenke til kommentar
Bruk heller 5-10 milliarder på å modernisere jernbanen.

Eller ennå bedre: Bygg ny jernbane for 5-10 milliarder.

 

Det er kort og godt for billig å fly. Noe er galt når man kommer seg til Spania for 499 kroner.

Helt enig!

 

Visste dere at hvis man kjører langtur med to personer i en normal småbil så blir drivstofforbruket per person og kilometer omtrent likt som om man hadde flydd samme avstand? Tenk dere hva det koster i drivstoff å kjøre småbil til Spania. I tillegg skal jo flyselskapene betale for flyplassdrift, mannskap i fly og på bakken osv. Noe er riv ruskende galt når man tilsynelatende ikke betaler for drivstoffet på flytur til Spania.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om hva et fly koster! Norwegian brukte nylig hele 18 milliarder kroner på 42 nye fly. Altså rundt 429 mill. kroner per stykk.

 

En positiv ting som kommer ut av flyulykken i Madrid er at SAS-systemet trolig vil bytte ut sine 20-30 år gamle MD-80-fly med moderne 737-fly som har 33% lavere drivstofforbruk og 43% lavere NOx-utslipp.

 

Med dagens oljepriser lønner det seg nok også økonomisk i stedet for å flikke på gamle fly.

Lenke til kommentar
Det er kort og godt for billig å fly. Noe er galt når man kommer seg til Spania for 499 kroner.

Helt enig!

 

Visste dere at hvis man kjører langtur med to personer i en normal småbil så blir drivstofforbruket per person og kilometer omtrent likt som om man hadde flydd samme avstand? Tenk dere hva det koster i drivstoff å kjøre småbil til Spania. I tillegg skal jo flyselskapene betale for flyplassdrift, mannskap i fly og på bakken osv. Noe er riv ruskende galt når man tilsynelatende ikke betaler for drivstoffet på flytur til Spania.

 

Fløy til spania for 2 uker siden, med norwegian.. Setet koster 448,- , drivstofftillegg koster 150,- og innsjekket bagasje koster 50,- (men med 10 kg håndbagasje klarer man seg 1 uke i spania :) )

Lenke til kommentar

Med ledighet i USA på 6.1 % , og på vei oppover mot nivåer fra 1990-1994, så er det helt naturlig at prisen synker. Lavkonjunktur og fortsatt svært høy oljepris er noe vi aldri har sett før. En giftig kombinasjon som vil knuse USA sin økonomi fullstendig og torpedere boligmarkedet i Norge så det går i bakken med et brak.

 

Og det gosser meg rått, siden jeg ikke hadde råd til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Ledigheten kan øke veldig raskt i USA om de blir nødt til å øke rentene samtidig som økonomien er på full fart ned. Det må de om ikke oljeprisen kommer ned mot 50-60 dollar, noe jeg tror den vil.

Neste rentemøte i US ser jeg heller mot rentenedsettelse enn opp.

jeg ser uendret eller kanskje ned uten at det virker. Det USA vil trenge er en rente på - 5 % :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...