Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Jeg så lederen for SINTEF gikk ut her en dag og sa at Norge burde produsere og eksportere mer naturgass til energibruk på kontinentet da dette bare har halvparten av utslippene sammenlignet med kullkraftverk. Hvis den høye prisen på olje og gass fører til mer bruk av kull vil det gi en klar negativ miljøgevinst.

 

Ellers åpner Bush og McCain for drilling off-shore i USA og fredede områder i Alaska nå for å lette på prisene. Med andre ord er ikke den høye prisen nødvendigvis positivt for miljøet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den høye prisen kommer av høy etterspørsel.

Høy etterspørsel kommer av høyt forbruk.

Høyt forbruk er ikke bra for miljøet.

 

Høye priser gir fart i utviklingen og utnyttelsen av andre energikilder. Både de mindre bra som kull, og de bra som vannkraft, vindkraft etc.

Lenke til kommentar
Den høye prisen kommer av høy etterspørsel.

Høy etterspørsel kommer av høyt forbruk.

Høyt forbruk er ikke bra for miljøet.

 

Høye priser gir fart i utviklingen og utnyttelsen av andre energikilder. Både de mindre bra som kull, og de bra som vannkraft, vindkraft etc.

 

Det er de pengene vi sendte som til å begynne med ga oss billige varer og lav prisvekst som gir høy oljepris. Inflasjon på sitt beste. Det er så få som retter oppmerksomheten dit den bør rettes. Mot sentralbankene.

Lenke til kommentar
Klimapolitisk er det ganske bakvendt at 1 liter bensin (ca 720 gram) og 1 liter diesel (ca 850 gram) koster over det dobbelte av 1 kg kull av høy kvalitet til grilling.

 

1 kg kull gir ca 3,5 kg CO2

1 kg bensin/diesel gir ca 2,5 kg CO2

 

Du måler ikke energi i antall kilo :nei: Se heller på forholdet energi/CO2

Lenke til kommentar

OPEC-møte i dag, men de har ikke kommet til noen enighet foreløpig. Saudi-Arabia mener prisen er for høy og vil øke produksjonen, mens land som Iran og Venezuela er fornøyd med prisen og har neppe muligheter til å øke produksjonen nevneverdig uansett.

 

Saudi-Arabia foreslår å opprette et fond på 1 milliard dollar for å hjelpe de fattigste landene.

 

 

Gazas Petter Smart

Han har greid å konvertere en bensinbil til å gå på strøm. Og den kan gå langt, hele 180 kilometer. Det er langt på Gazastripen som bare er 10 kilometer lang.

 

Sjåfører kjører på solsikkeolje, matolje og oljen som blir igjen etter at den er brukt til å steke felaffel i.

 

Bensin er så dyrt. De siste ukene har prisen på svartebørser vært oppe i 35 kroner literen, en svimlende pris i det lufattige Gaza.

Det er som om prisen i Norge var nærmere 500 kroner. Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Tipper vi ser lignende kreative løsninger også i den vestlige verden hvis det skullle bli virkelig mangel på bensin globalt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Lite konkret kom ut av oljemøtet i Saudi-Arabia og oljeprisen er igjen $138.

 

Oljen er for billig

Du kan like gjerne finne frem sykkelen hvis oljeeksperten Matthew R. Simmons får rett.

Ser oljen i 600 dollar fatet. En slik pris tilsvarer 33 kroner/literen med dagens avgifter og dollarkurs.

 

 

12 kroner literen uten avgifter kan nok bli prisen på bensin. Da vil såpass mange falle fra på etterspørselssiden globalt at det roer seg.

 

Betyr vel 300 dollar fatet uraff.

 

Da blir det farvel til turistnæringen i Norge og boligmarkedet vil aldri komme seg igjen.

Lenke til kommentar

Med en vanlig bil kan man frakte 5 personer og mange kilo med bagasje. Jeg synes ikke 5 kroner per kilometer er noen upris med tanke på nytteverdien. Det blir da 1 krone på hver for hver kilometer. 1 liter bensin/diesel varer i ca. 20 kilometer i moderne "miljøvennlige" biler med full last, så 100 kroner per liter virker fornuftig. Kjører du alene får du ta straffen og betale 5 ganger så mye i forhold til fullstappet bil. Trondheim - Oslo (ca. 500 km) blir ikke mer enn 500 kroner på hver med full bil. Fortsatt billigere enn ordinær pris på toget på strekningen.

 

Ikke at jeg verken håper eller tror på 100 kr/literen. Tror vi for det meste vil ligge rundt 150-200 dollar fatet (bensinpris på 15-17 kroner med dagens avgifter) det neste tiåret, kanskje rundt 400 dollar (bensinpris på 25 kr) på det verste, men aldri under 80 dollar (11 kr) igjen .

 

Gikk meg en tur her i Trondheim nå: 14,03 for diesel og 13,81 for bensin.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Analytikere tror ny lov i USA kan sende oljeprisen i 65 dollar

"Politikere i Kongressen i USA foreslår en ny lov som de tror kan sende oljeprisen i fritt fall til 65 - 75 dollar.

Krapels sa også at det ikke en gang ville ta 30 dager å sende oljeprisen lavere, ettersom fondsforvalterne raskt ville likvidere sine posisjoner i futures markedene."

 

Så langt har ikke nyheten gitt noen innvirkning i prisen, $139 for øyeblikket.

 

Tromsø i dag:

1.6100370!img6100281.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er bare å heve rentene så går oljeprisen ned. Kanskje det kommer en overraskelse på onsdag?

Å heve renta er ikke bare bare. Renteøkningene det siste året har rundt 3-4 ganger større effekt på privatøkonomien til gjennomsnittsnordmannen enn prisøkningene på drivstoff.

 

At det ikke protesteres mer mot rentenivået når drivstoffprisene har så mye mindre å si er nesten utrolig.

Lenke til kommentar
Det er bare å heve rentene så går oljeprisen ned. Kanskje det kommer en overraskelse på onsdag?

Å heve renta er ikke bare bare. Renteøkningene det siste året har rundt 3-4 ganger større effekt på privatøkonomien til gjennomsnittsnordmannen enn prisøkningene på drivstoff.

 

At det ikke protesteres mer mot rentenivået når drivstoffprisene har så mye mindre å si er nesten utrolig.

 

Var det opp til meg så hadde renta i Norge vært skyhøy, kanskje vi kunne ha renta så høy at K3 var stabilt, på noen få prosent. Hva som måtte til på rentesiden for å få til det vet jeg ikke, men det var i 1980 Paul Volcker økte rentene i USA til 20 % for å stabilisere veksten i kreditt, det avsluttet veksten i råvarespekulasjon, gjenskapte tilliten til dollaren og flyttet inflasjonen over til aksjemarkedet vekk fra konsumprisene og lønninger. Vi må kunne tåle over 10 % arbeidsledighet, litt ødeleggelse må til for å skape fremskritt. Men det jeg tenkte mest på var renta i USA, fordi det er dem som sitter med den store seddelpressa alt måles mot. Gjør de dollaren dyrere forventer jeg at oljeprisen vil komme ned, en rente på 5-20 % i USA ville gjort susen. Det ville presset krona ned og rentene her opp. Jeg tror imidlertid det som er ønskelig for sentralbankene er en periode med lave realrenter og betydelig inflasjon. En slik innstramming ligger nok mange år frem i tid, det er helt opptil de som holder amerikanske statsobligasjoner når det kommer. Begynner de å kreve høy kompensasjon kan det komme før, men hittil er inflasjonsforventningene ganske godt forankret.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Høyere renter og dårligere økonomi, det er litt ulikt utviklingen ved de tidligere lavkonjunkturene, men det er det som kommer. Det var en litt lignende utvikling i de amerikanske resesjonene på 70 tallet. Jeg tror sentralbankene er på etterskudd, de har hatt for store forventninger om at denne resesjonen er som tidligere, de skulle sett lenger tilbake i tid. Jeg tror dette kanskje er forskjellig fra tidligere perioder hvor rentene har blitt satt ned når det går dårlig, eller der inflasjonen avtar på slutten av høykonjunkturer. :D En type resesjon som ikke har blitt sett i USA på over 27 år. Superboblen Soros snakker om som har vokst kraftig fra starten på 80 tallet, kanskje er det den som går ned med stigende renter som den utløsende faktoren. Det hadde senket etterspørselen etter olje kraftig. Jeg tviler ikke et sekund på at den amerikanske sentralbanken er kapabel til å lage en stor depresjon om det er nødvendig for å redde dollaren, men noen land kommer kanskje til å oppleve hyperinflasjon snart, uten penger å handle olje for kanskje det roer etterspørselen.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Sånn gikk det da et hedgefond måtte tvangsselge gull for et par dager siden (se det brå fallet). Kommer det strenge reguleringer på spekulasjon tror jeg det vil presse ned oljeprisen, ihvertfall foran valget.

 

http://www.kitco.com/images/live/gold.gif (syns bare rett i dag)

 

En ting som er spesielt er at Vietnam har lagt ned et forbud mot å importere gull for å styrke valutaen sin Dong, jeg håper ikke det er starten på en ny trend hos flere land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...