Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leter etter noe sånt selv.

 

Rekorden fra i sommer er i alle fall 749 kroner ($147,50 med en dollarkurs på 5,08)

Nå er prisen 480 kroner ($77,30 med en dollarkurs på 6,21)

 

Et fall på 36%.

 

I statsbudsjettet for 2009 regner man med 585 kr. i gjennomsnittlig oljepris.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen.

 

Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen.

 

Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar.

 

Hvordan kan man sammenligne det med i dag?

Lenke til kommentar
Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen.

 

Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar.

 

Hvordan kan man sammenligne det med i dag?

 

Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen.

 

Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar.

 

Hvordan kan man sammenligne det med i dag?

 

Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke.

 

Hva med økt vekst i oljeetterspørsel? Særlig fra India og Kina. Tror du denne vil stagnere pga finanskrisen? Om olja skal ned mot 30 USD må jo fundementalt skje.

Lenke til kommentar
Etter 1929 falt olje med 82 % og da var det ingen boble før fallet heller. gull var 20 dollar og olje 1.45 dollar, et forhold mellom olje og gull på 13.8 . På det laveste var olje 0.25 dollar. Skjer det nå blir olje 30 dollar, men om 147 dollar erstattes med en normal pris. En normal pris er 65 dollar, da vil olje falle til 11 dollar for å tilsvare den gangen.

 

Jeg trodde olje minst skulle ned til 50 dollar, men nå tror jeg det blir 30 dollar.

 

Hvordan kan man sammenligne det med i dag?

 

Det er det samme som har skjedd. Seddelpressen til USA virker ikke. Det skaper problemer når hele systemet trenger ekspansjon for å virke.

 

Hva med økt vekst i oljeetterspørsel? Særlig fra India og Kina. Tror du denne vil stagnere pga finanskrisen? Om olja skal ned mot 30 USD må jo fundementalt skje.

 

Jeg tror de trenger dollar for å kjøpe olje. Og dollaren produserer de ikke selv. Produseres det ikke dollar, men heller ødelegges dollar tror jeg etterspørselen vil kollapse, ikke stagnere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

OPEC og amerikanske myndigheter jobber nå for tøffere kontroll over oljemarkedet. Det er foreslått at det ikke skal være lov å kjøpe olje for så å selge det videre, altså ren spekulativ trading. Så er jo spørsmålet hvordan dette skal reguleres på en fornuftig måte.

 

OPEC har nytt møte 18.november og det ventes naturlig nok et krafig kutt i oljeproduksjonen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Oljeforbruket følger en del annet forbruk i verden. Når det blir økonomisk krise så går forbruket ned og dermed etterspørselen etter olje til produksjon av varer ned. Olje brukes til å lage plast, samt er energikilde til svært mye annen produksjon.

 

Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..?

Lenke til kommentar
Oljeforbruket følger en del annet forbruk i verden. Når det blir økonomisk krise så går forbruket ned og dermed etterspørselen etter olje til produksjon av varer ned. Olje brukes til å lage plast, samt er energikilde til svært mye annen produksjon.

 

Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..?

 

Det er alltid strukturelle argumenter i et bullmarked. Spekulantene har betydd mye for oljeprisen. Når den var på 147 var det fundamentale kanskje 65 dollar. Men endel av de fundamentale forholdene som gjorde forbruket så høyt var også noe som skyldes spekulasjon og en synkronisert boom over hele verden. Når både spekulasjonen direkte i olje og den synkroniserte boomen over hele verden er slutt vil spekulasjonen i futures bli borte eller presse prisen nedover samtidig som det fundamentale kan flytte seg fra 65 dollar til 30 dollar. Spekulanter kan også flytte prisen under det fundamentale. Det er også vanlig at bobler pleier å falle 80-90 % fra toppen.

Hvis det var en boble så er det naturlig at prisen vil falle til 15-30 dollar. De strukturelle argumentene gjelder fortsatt. Derfor vil olje være en bedre investering enn noensinne når prisen og aksjene som hører til blir billige nok.

 

Det syns veldig godt på denne råvaren hvordan spekulanter kan påvirke prisen.

 

uranium-spot-price-04sep07.JPG

 

Nå er prisen 50 dollar. Det faller og faller.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Joa, ser den. Om olja skal gå fra 150 til 30 USD per fat så kan vel det ikke bare være fundamentale faktorer som ligger bak? Høres jo rart ut at vi skal "bruke" 1/5 av "forbruket" i sommer. Jeg vet at det er mange faktorer som utgjør oljeprisen, men dere forstår tegningen. Hvor mye betyr spekulanter for oljeprisen..?

Spekulanter er en ting, men det er uansett ikke et lineært 1:1 forhold mellom forbruk og pris på en vare som olje. Linjen er mye brattere enn som så. Faller forbruket med 10% verden over så omtrent halverer det prisen rent fundamentalt og vice versa.

 

Jeg ser på 100 dollar fatet som en normal, fundamental pris på olje i vår tid når de økonomiske rammene rundt er OK. Det er de ikke nå, så man skal ikke se bort fra rundt 50 dollar framover. Aksjemarkedet har falt tilbake til 2003/2004-nivå, så da er det ikke unaturlig at også oljeprisen faller noen år tilbake.

 

Langsiktig er jeg fortsatt bull i olje og tror vi passerer 200 dollar fatet om 4-5 år med mindre finanskrisen fortsatt er et problem.

Lenke til kommentar

Nobelprisvinneren var tvilende til at det var noen boble i olje, og spådde prisen til å ikke gå under 100 dollar, men senere har det kommet en post i bloggen hans som kan tyde på at han har ombestemt seg:)

 

http://krugman.blogs.nytimes.com/2008/09/1...-in-i-meant-de/

 

Akkurat slik kontor jeg forventer en som er en nobelpris verdig har.

 

krugmanny448.jpg

 

Gratulerer Krugman.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...