Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olje er verdens mest gjennomanalyserte råvare. Likevel har så og si alt av analytikere tatt feil de siste 10-15 årene. Fra Dagens Næringsliv:

 

4. april 1998 var oljeprisen 13,61 dollar fatet: "Oljeprisen vil fortsette å vise en negativ trend i en periode på mer enn ti år fremover." (Richard Shepard, Petrodata Research)

 

4. januar 2001 var oljeprisen 24,15 dollar fatet: "Oljeprisen blir 17,5 dollar i 2002." (Merrill Lynch)

 

13. november 2003 var oljeprisen 29,42 dollar fatet: "Frykter dramatisk prisfall." (Opec-presidenten Abdullah bin Hamad al-Attiyah)

 

24. august 2004 var oljeprisen 40,66 dollar fatet: "Vi mener oljeprisen skal falle tilbake til 30 dollar fatet eller like i overkant." (Seniormarkedsspesialist Michael S. Rotham, Merrill Lynch)

 

23. juni 2005 var oljeprisen 59,97 dollar fatet: "Advarer oljemarkedet mot å tro at den høye oljeprisen vil holde seg" (Toppsjef Lee Raymond i Exxon Mobil)

Lenke til kommentar

Leste det samme, og tenkte også jeg skulle poste :) Nettartikkelen er her: http://www.dn.no/energi/article1450434.ece

 

Mønsteret de årene har vært at de tar feil når de spår nedgang. På den andre siden har vi nå faktisk begynt å se en nedgang, så kanskje det framover er de som spår oppgang som tar feil hver gang. Jeg tør ihvertfall ikke prøve å spå.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Kjørte Dombås - Trondheim i går. Prisene i Trondheim og på Dombås var på 14 kr/liter, eller meget tett opptil 14. På Berkåk var den 11-og-noe (sikkert opp mot 12, men likevel).

 

Jeg trodde prisene ble styrt utenifra statsjonen.. ?

 

Edit: Eller er det noen som bare er hakket raskere med å tilpasse seg oljeprisen?

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Veiledende pris ligger på rundt 13,50 kr. for øyeblikket, men til syvende og sist er det hver enkelt stasjon som bestemmer prisene utfra konkurranse, avstand til tankanlegg og andre kostnader de har. Som regel har små stasjoner ute i distriktet høyere priser enn i byene.

 

Virker for godt til å være sant, men ifølge Dagbladet kjører amerikanerne kjører mindre enn på 66 år (!) og det er det faktisk. Syntes det virket merkelig at det kjøres mindre enn i 1942. Greia er nemlig at det er det største FALLET man har sett på 66 år, året man startet statistikken. Amerikanerne kjørte 9,6 milliarder mil mindre i mai sammenlignet med mai i fjor. Oljeforbruket har falt 5,25% i USA på ett år og ligger nå på 2003/2004-nivå. Dette er nok hovedårsaken til prisfallet på 16%. Rundt $125 for øyeblikket.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Nordsjøolje ned på 118,80 dollar/fat. Billigste siden starten av mai.

 

Bare 9,99 kr/liter for både bensin og diesel på Berkåk:

 

billigbensin31033350bnb1.jpg

 

Ligger en stasjon på andre siden av veien der de solgte for 10,99. Synes det virker litt merkelig jeg. Priskrig midt i ferietiden og langt uti distriktet. Her i Trondheim ligger man på rundt 13 kroner...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Nordsjøolje ned på 118,80 dollar/fat. Billigste siden starten av mai.

 

Bare 9,99 kr/liter for både bensin og diesel på Berkåk:

 

 

Ligger en stasjon på andre siden av veien der de solgte for 10,99. Synes det virker litt merkelig jeg. Priskrig midt i ferietiden og langt uti distriktet. Her i Trondheim ligger man på rundt 13 kroner...

 

Typisk søndag på Berkåk. Ikke vanligvis SÅ billig, men 11-12kr/l på søndager. Du kan jo bare tenke deg hvor mange burgere, brus og boller de selger til de som fyller bensin/diesel på vei hjem fra hytta.

Lenke til kommentar

Jeg tror kredittkontraksjonen vil kunne virke dempende på oljeforbruket, selv om oljeprisen faller. Når effekten av kredittkontraksjonen er som sterkest burde oljeprisen være helt på bunn, det var slik det var i 2001-2002, det er mer tilgjengeligheten på kreditt, enn prisen på olje som er viktigst for forbruket. Jeg tror det kan komme en virkning der dollaren reiser seg samtidig som kreditten er stram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...