Gå til innhold

Bulldozer skal redde AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

huff... AMD er no avhenging av tilførsel av ny kapital for å kunne gjenomføre milliardprosjekter. For dette er de avhenging av tilit i markede, så karen som prater i digi ser ikke for mørkt på det nei.

 

skal de greie å overleve frem til bulldozern kommer, selv om jeg tror #futen# er nærmere en bulldozeren.

 

Fushion er nok det eneste kortsiktige håpet de har, rimelige bærbare er nok der markede vil øke mest.

 

Mest intresange produktet for tiden hos amd er kobinasjonen oav 780G og 4850e, og det er nok slik at pc er på vei under LCD tv men med litt andre krav en de tradisjonelle gamer og kontorpc'er, og her ser det ut som om de treffer.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Håper det blir fart på AMD igjen nå snart ja. Likte athlon\athlon 64 osv kjempegodt, men da core duo inntok markedet byttet jeg beite.

 

Du mener Core 2 :p

Jeg byttet fra stasjonær til bærbar rundt den tiden så for meg ble det core duo, men hadde jeg kjøpt stasjonær hadde det såklart blitt core 2 :)

Lenke til kommentar
I denne sammenheng er det en interessant artikkel i digi.no, Mener AMD må investere for mange milliarder.

 

Litt preget av at uttalelsen ikke kommer fra en nøytral person. Men jeg tror han har rett, og at realiteten er at klarer ikke AMD i løpet av 6 - 12 mnd å få et finansielt grunnlag for videre utvikling, så er hjelper det hverken med K11 eller annet for å redde AMD.

Ja de sliter ekstremt tungt for tiden, men jeg tror faktisk de kan overleve greit om de treffer bra med Fusion alene. De andre 3 punktene nvidia peker ut er ikke nok alene og vil kreve veldig mye av AMD.

 

Tror ikke det hjelper med Fusion, selv om den treffer bra. AMD's største problem, også med K8 var faktisk at selv med "overlegen" arkitektur klarte de ikke å tjene skikkelig med penger. Derfor har etter min mening Kirk rett i at problem nr 1 er at de konsekvent ligger etter Intel i hvor kostnadseffektiv produksjonsteknologien er. Osse viste vel i en annen tråd at AMD må ha en markedsandel på ca 40 % for å gå "break-even" med den produksjonsteknologien de har, noe de ikke har produksjonskapasitet til (selv med leieproduksjon hos f.eks Chartered).

 

Så AMD gjorde en stygg feil ved kjøpet av ATI, kjøpet gav mulig langsiktig gevinst i form av Fusion. Men det gav intet i produksjonskapasitet og produksjonsteknologi. Og slik markedet har utviklet seg, virker det som kostnadseffektiv produksjon er viktigere enn selve produktet. De skulle brukt de ca 3 mrd dollar på å nå igjen Intel på dette området i stedet for å kjøpe et tapsobjekt.

Lenke til kommentar

"Phenom skulle være redningen for AMD i kampen mot Intel om ytelsestronen."

 

Skulle gjerne hatt en referanse her. Jeg har aldri hørt at AMD har uttalt at de har noe mål om å være raskest. Det eneste jeg har hørt er at de ønsker å gi mest for pengene.

Lenke til kommentar
Det ryktes vel også at man istedetfor å bruke x86-arkitektur, skal finne opp en helt ny arkitektur. Det ville i tilfelle vært svært spennende. (Og sikkert uhyre risikabelt.)

 

X86 har vel ingenting med arkitektur å gjøre. X86 er ett instruksjonssett, prosessorene kan være bygget på mange forskjellige måter. Både Pentium Pro, Netburst, Core 2 og K8/K10 bruker X86 instruksjonssett, men det er helt forskjelige prosessorer

 

 

Bra forklart, hats of.. hehe, er ikke så god til å forklare, hmm, jeg trur ikke ett mer avansert design fra amd redder amd, jeg trur mer rett på ytelse, Amd har veldig mye snaxy design som læreren min pleide å si når han lerte oss om bombe kretser til atom bomber av alle ting(var en litt snål en) vi hadde ikke noe å gjøre så ja.. nok om det, amd har HT links som jeg trur vi ikke ser bruken av helt enda på amd sin side med for lav ytelse, interigerte minnekontrolleren funker suverent synes jeg, og skjermkort/cpu/minnekontroller på en "DIE" vil være der jeg ville ha sagt, amd gå for ytelse, for virker ikke som investorer bryr seg noe annet om cpu'r i hastighet, og cores. selv om en qx9770 er bare latterlig produkt, siden den koster 10k.

 

45 NM i november, 3 mnd senere enn forventet av amd, eller var det at de sa, de er ferdig til produksjon i slutten av juli ca, trur nok det, de må jo bytte om en del på fabrikkene :p

 

amd skynder seg med å få fabrikkene sine opp(noe de har fått penger til på en eller annen måte) de sparker folk, og ansetter der de trenger folk, og ja, det er rotete i bedriften, men kan de komme på sporet med produksjons tech @ cpu'r, de er på sporet når det gjelder skjermkort og chipsets.

og klarer hoveddesigneren å skape ny amd revolusjon igjen, og vi kan se mer balansert marked ? kansje kansje, håper bare amd og via lever videre med høyere markeds andel og bedre konkuranse der ute :D

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar
Håper dem kommer med en skikkelig killer.

 

Vel, er jo ikke akkurat lett å oppfinne kruttet på nytt, for å si det sånn. Isåfall må de har greid å huke tak i de aller skarpeste hjernene der ute, foran nesa på Intel.

 

Synes heller AMD burde roe seg ned litt, istedet for å hype opp stemmninga og liksom lansere "the secret weapon" som skal ta pusten fra oss. Men slike høytflyende planer kan kanskje velsågodt være beregnet på potensielle investorer osv, som lett faller for denslags vyer.

Lenke til kommentar
Tror ikke det hjelper med Fusion, selv om den treffer bra. AMD's største problem, også med K8 var faktisk at selv med "overlegen" arkitektur klarte de ikke å tjene skikkelig med penger.

K8 var aldri overlegen. Det er bare en myte og det er selvfølgelig også derfor den aldri gjorde AMD til en virkelig stor aktør. K8 har imidlertid bygd opp AMD med et solid økosystem rundt prosessoren og derfor tror jeg det kreves mye mindre av dem nå for å få suksess enn det gjorde før K8. Videre står vi overfor et skille der vanlige PCer blir mer og mer SoC basert og det åpner markedet for flere modeller og dermed også flere leverandører. Enkelt og greit fordi det ikke vil være en on-size-fits-all SoC som dekker alle markeder fra iPhone/blackberry/PDA lignende enheter til kontormaskiner.

Derfor har etter min mening Kirk rett i at problem nr 1 er at de konsekvent ligger etter Intel i hvor kostnadseffektiv produksjonsteknologien er. Osse viste vel i en annen tråd at AMD må ha en markedsandel på ca 40 % for å gå "break-even" med den produksjonsteknologien de har, noe de ikke har produksjonskapasitet til (selv med leieproduksjon hos f.eks Chartered).

Høres ut som et veldig negativt overslag. Industrien går mot konsolidering av CMOS utviklingskostnader og med et godt produkt kan en få høy ASP og dermed godt overskudd selv med "lavt" volum. Det er imidlertid et problem at de ligger 1-3 år (litt ettersom en definerer det) etter Intel på CMOS prosessen. Det gjør det nesten umulig å slå Intel på ytelse og effektforbruk uten av Intel selv snubler kraftig.

Så AMD gjorde en stygg feil ved kjøpet av ATI, kjøpet gav mulig langsiktig gevinst i form av Fusion. Men det gav intet i produksjonskapasitet og produksjonsteknologi. Og slik markedet har utviklet seg, virker det som kostnadseffektiv produksjon er viktigere enn selve produktet. De skulle brukt de ca 3 mrd dollar på å nå igjen Intel på dette området i stedet for å kjøpe et tapsobjekt.

ATI kjøpet var nok dårlig timet og gjorde AMD så sårbar at en knapt kan anklage Intel om de går dunken. Det er nesten så det lukter selvmord. Om de kommer seg over kneika så er imidlertid potensialet for gevinst veldig bra, men risikoen... virker som dårlig økonomisk håndverk.

Lenke til kommentar

Angående det å ligge etter intels produksjonsteknikk så kan det jo bli spennende om AMD holder hodet over vannet noen år til og Intel møter den endelige veggen på krympinga ved f.eks 32nm. Da kan plutselig AMD hente seg inn uten at Intel har noe å rykke i fra med. I hvert fall ikke i retning økt krymping i 2D.

 

Ellers så har ennå ikke Intel fått opp produksjonen av penryn skikkelig. Populære modeller som Q9450 er fortsatt ikke særlig tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Angående det å ligge etter intels produksjonsteknikk så kan det jo bli spennende om AMD holder hodet over vannet noen år til og Intel møter den endelige veggen på krympinga ved f.eks 32nm. Da kan plutselig AMD hente seg inn uten at Intel har noe å rykke i fra med. I hvert fall ikke i retning økt krymping i 2D.

Ja det blir en interessant vegg å møte. Det vil tvinge frem mye nytenkning for å komme videre fremover, men vi kan vel ikke regne med at veggen møtes før på 22nm og kanskje ikke før 16 eller 12nm. Det er ganske langt frem i tid. Dessuten vil CMOS teknologien fortsette ganske langt etter at nodeskaleringen stopper. 3D gate, chip stacking, InSb, GaAs, on chip laser, masse nye isolasjonsmaterialer for raskere signal propagation og lista fortsetter nesten i det uendelige.

Lenke til kommentar
Ellers så har ennå ikke Intel fått opp produksjonen av penryn skikkelig. Populære modeller som Q9450 er fortsatt ikke særlig tilgjengelig.

Null problem med tilgjengelighet på 54xx Xeon så det skyldes nok ikke 45nm kapasitet, men heller store 65nm lagre og produksjonskapasitet. De er sikkert ikke overivrige på å omskolere nye fabrikker til 45nm med dagens prognoser for verdensøkonomien i 2008 heller.

Lenke til kommentar

Ser det blir sådd mye tvil om ATI oppkjøpet, men jeg tror det var en strategisk smart investering. Vi har jo allerede sett hvor sterk påvirkning AMD/ATI kombinasjonen har hatt på salget av 780G chipsetet i f.eks. HTPC-nisjen. Vokser dette markedet fremover, kombinert med såkallt "green computing", tror jeg de har en kanin i hatten.

Lenke til kommentar

Når man ser på andre markeder enn det Norske (der vi har nok med penger) tror jeg AMD gjør et inntog med dagen prosessorer.

Det de trenger er en topp prosessor som gir mye for pengene, noe som gir PR og åpner dørene mot markedet.

 

Total løsninger kan være AMD sin styrke nå fremover, så får vi håpe AMD lanserer ny CPU.

AMD er fortsatt en av verden største leverandører av flash brikker, kanskje de kan smelte sammen noe nytt?

 

Ser det blir sådd mye tvil om ATI oppkjøpet, men jeg tror det var en strategisk smart investering. Vi har jo allerede sett hvor sterk påvirkning AMD/ATI kombinasjonen har hatt på salget av 780G chipsetet i f.eks. HTPC-nisjen. Vokser dette markedet fremover, kombinert med såkallt "green computing", tror jeg de har en kanin i hatten.

 

HTPC er vel mer eller mindre døende for vanlige brukere, er vel mer et nisje produkt. Tror AMD kan satse på billige, strømgjerrige systemer da hovedsegmentet av markedet ikke krever det aller heftigste.

Lenke til kommentar
Håper det blir fart på AMD igjen nå snart ja. Likte athlon\athlon 64 osv kjempegodt, men da core duo inntok markedet byttet jeg beite.

 

Du mener Core 2 :p

Jeg byttet fra stasjonær til bærbar rundt den tiden så for meg ble det core duo, men hadde jeg kjøpt stasjonær hadde det såklart blitt core 2 :)

 

Da så.

 

Tok ikke bærbare med i likningen :p

Lenke til kommentar

@mecanius, meget interessant artikel.........

 

at AMD etter oppkjøpet av ATI satser på plattformer kan nok være en god løsning for firma, og juni blir litt spennende "puma" kommer..... blir det litt mer konkuranse på det bærbare markede.

 

Litt morsom med rovkattnavn og spørsmålet kommer appel med en kryssning av puma/tiger, eller hva nå det siste apple os et heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...