Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg ville ikke sagt meg fornøyd med det. Er jo alltid lurt å ha noen mål å jobbe i mot.

 

Men karakterene fra ungdomskolen teller nok ikke så mye uansett.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Det jeg tenkte jeg også :p Men vet jo aldri da. Regner med det går greit :) Jeg har søkt nå, så blir 2009 da :) Du også?

 

Jeg har ikke søkt enda. Begynte nettopp på andre trinn på videregående skole. :)

 

Så blir vel til at jeg søker etter jeg er ferdig med videregående skole. Kanskje ikke med en gang dersom jeg finner ut at jeg skal forbedre karakteren i noen fag. :)

Lenke til kommentar

Har lest gjennom denne tråden nå.

Går i 9. nå, og har siden jeg fikk FSX (Flight Sim X), hatt lyst tul å bli pilot :D Sammen med en jeg kjenner fra Trondheim :O

 

Allmennfag på Videregående, hva er det? Akkurat som ungdomsskolen? Matte, norsk, naturfag, gym etc? Er det noe tilvalgsfag? (vi lærer sikkert om det i 10, klasse, men vil vite litt før det :p)

 

Har ikke dårlig syn, ikke fargeblind, ikke nær/langsynt etc, så de testene går vel greit. Bruker regulering nå, men tar den av rundt sommerferien før 10. (om 1 år)

 

Har et bra snitt (syns jeg), 5 i matte, 5 i engelsk, 3-4 i norsk (varierer litt, 5 muntlig, 3-4 skriftlig), 4 i gym (har fått ny lærer nå da -.-, og har forbedret meg [dvs innstats, etc])

 

Hvis jeg skal ta pushups/situps/hangups/kondis (til 3000m), hvordan bør jeg starte?

 

Gikk på Alpint i 1,5 år, så har trent en del med dem.

 

Er veldig nysjerrig på alt detta med videregående etc.

Har mest lyst til å bli ruteflyger, nå, men det kan endre seg. (dvs sas/norwegian etc)

 

Er det noen karakterer/fag som jeg bør forbedre?

Har ikke hatt noen sånne "stress-situasjoner", så vet ikke åssen det går (hvis det er det da -.-), men er sånn middels-tålmodig, mer tålmodig hvis jeg må seff......

 

I posten til LockBreaker, post # 62, skrev han at faren hans hadde en test hvor man skulle ta en penn gjennom en stjerne elns.

 

Hvis det er en sånn, eller lignende test. Hvor lang tid får man? Kan man ta seg "en luftetur"? trekke litt luft og tenke, eller bare en liten pause, eller må man gjøre det innen så og så lang tid? Kan man ryke ut på denne testen?

 

Hva er forskjellen på rute/jagerflyving? (tenker mest på fritid/familie, og hobbyer etc)

 

Litt mange spørsmål, men setter stor pris på svar!

 

 

EDIT:

Får man tilgang til PC i forsvaret? :D

Er ikke noe must, men xD

Kan man ha med en laptop, eller finnes det noen nettkafeér elns?

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Har lest gjennom denne tråden nå.

Går i 9. nå, og har siden jeg fikk FSX (Flight Sim X), hatt lyst tul å bli pilot :D Sammen med en jeg kjenner fra Trondheim :O

 

Allmennfag på Videregående, hva er det? Akkurat som ungdomsskolen? Matte, norsk, naturfag, gym etc? Er det noe tilvalgsfag? (vi lærer sikkert om det i 10, klasse, men vil vite litt før det :p)

 

Har ikke dårlig syn, ikke fargeblind, ikke nær/langsynt etc, så de testene går vel greit. Bruker regulering nå, men tar den av rundt sommerferien før 10. (om 1 år)

 

Har et bra snitt (syns jeg), 5 i matte, 5 i engelsk, 3-4 i norsk (varierer litt, 5 muntlig, 3-4 skriftlig), 4 i gym (har fått ny lærer nå da -.-, og har forbedret meg [dvs innstats, etc])

 

Hvis jeg skal ta pushups/situps/hangups/kondis (til 3000m), hvordan bør jeg starte?

 

Gikk på Alpint i 1,5 år, så har trent en del med dem.

 

Er veldig nysjerrig på alt detta med videregående etc.

Har mest lyst til å bli ruteflyger, nå, men det kan endre seg. (dvs sas/norwegian etc)

 

Er det noen karakterer/fag som jeg bør forbedre?

Har ikke hatt noen sånne "stress-situasjoner", så vet ikke åssen det går (hvis det er det da -.-), men er sånn middels-tålmodig, mer tålmodig hvis jeg må seff......

 

I posten til LockBreaker, post # 62, skrev han at faren hans hadde en test hvor man skulle ta en penn gjennom en stjerne elns.

 

Hvis det er en sånn, eller lignende test. Hvor lang tid får man? Kan man ta seg "en luftetur"? trekke litt luft og tenke, eller bare en liten pause, eller må man gjøre det innen så og så lang tid? Kan man ryke ut på denne testen?

 

Hva er forskjellen på rute/jagerflyving? (tenker mest på fritid/familie, og hobbyer etc)

 

Litt mange spørsmål, men setter stor pris på svar!

Allmennfaglig er sånn som du har det nå, med alle de fagene du kjenner pluss noen flere kanskje. Karakterene dine synes jeg ser ganske fine ut, som du kanskje hvet så må du snakke en god del engelsk vis du skal fly rutefly i hvertfall (er sikkert slik hvis du er jagerpilot også) ellers kan du jo kanskje prøve å holde på 4 i Norsk selv om jeg ikke tror Norsk blir det aller største problemet, er nok viktigere med engelsk da, spør jo i hvilket flyselskap du vil jobbe i og hvilket land.

 

Hvordan du trener kondis og styrke trening kan du jo spør gymlæreren din om, eller du kan søke på Google, eller her på Forumet :)

 

Stress-Situasjoner er litt vanskeligere og øve seg på, men du kan jo kanskje prøve å få deg sommerjobb som kokk eller noe slik der det ofte er litt hektisk med masse bestillinger og slik, det har hvertfall jeg fått god trening av :)

 

Håper dette var ok svar på noen av spørsmålene :)

 

Foresten kan du jo stikke innom Her hvor du kan lese litt om hva en pilot er, hvor mye de tjener og slike ting :new_woot:

Endret av Xiwi
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Er bare 14, blir 15 til våren, og hvordan blir det da med sommerjobb? Vi skal forresten til USA, regner med det blir ca 4 uker, og jeg skal nok på norway cup med fotballaget, så blir vel kanskje 1-2 uker med jobb da?

 

Som kokk, hvor anbefaler du da, restaurant, hva slags rstaurat, macdonalds? :p Eller en mer "proff" restaurant? Evt. hvor trengs en "sommerjobb-kokk"?

 

Nok en gang, takker for svar ;)

 

 

Men almenn og Grunnleggende Studiespesialisering, er det det samme?

 

EDIT:

Hvis man utdanner seg som pilot i forsvaret, da kan man ikke bli ruteflyger før etter pliktår (12år).. det blir da rundt 30 åra elns, men er det noen som sitter "høyere opp", som bestemmer hvem som blir kaptein/styrmann?

 

kilde

 

Som kaptein er du sjef i flyet og har ansvar for besetning, passasjerer og last. Styrmannen er nestkommanderende og avløser kapteinen ved behov. Kapteinen har ansvar for flyet fungerer slik det skal, og for at flygingen foregår etter sikkerhetsreglene. Sammen setter kaptein og styrmann opp reiseplanen med spesifikasjoner av flyhastighet, flyhøyde og flytid.

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Er bare 14, blir 15 til våren, og hvordan blir det da med sommerjobb? Vi skal forresten til USA, regner med det blir ca 4 uker, og jeg skal nok på norway cup med fotballaget, så blir vel kanskje 1-2 uker med jobb da?

 

Som kokk, hvor anbefaler du da, restaurant, hva slags rstaurat, macdonalds? :p Eller en mer "proff" restaurant? Evt. hvor trengs en "sommerjobb-kokk"?

 

Nok en gang, takker for svar ;)

 

 

Men almenn og Grunnleggende Studiespesialisering, er det det samme?

 

EDIT:

Hvis man utdanner seg som pilot i forsvaret, da kan man ikke bli ruteflyger før etter pliktår (12år).. det blir da rundt 30 åra elns, men er det noen som sitter "høyere opp", som bestemmer hvem som blir kaptein/styrmann?

 

kilde

 

Som kaptein er du sjef i flyet og har ansvar for besetning, passasjerer og last. Styrmannen er nestkommanderende og avløser kapteinen ved behov. Kapteinen har ansvar for flyet fungerer slik det skal, og for at flygingen foregår etter sikkerhetsreglene. Sammen setter kaptein og styrmann opp reiseplanen med spesifikasjoner av flyhastighet, flyhøyde og flytid.

Du skal vell kanskje ha noe som heter arbeidsuke på skolen din (Vis du ikke har hatt det enda). Da er det jo veldig lett å få deg en jobb på en resturant. Jeg foreksempel fikk jobb på Dolly Dimples og fikk jobb der etter på, og der ble det relativt mye stress når man skulle lage 5 pizza'er på 5 minutt, da merker du kjøret :tease: Når det gjelder ditt andre spørsmål så er svaret ja (Etter det jeg husker) Studiespesialisering er bare det ''nye'' navnet på det som også kalles allmenn :)

Endret av Xiwi
Lenke til kommentar

Ok :D

 

Kan jo søke på vår lokale Peppes ;)

 

Vi hadde arbeidsdag i 8. (1 dag på jobb, ingen lønn da), da var jeg på brannstasjonen xD Var på uttrykning :O

 

Men i slutten av 9. Skal jeg skrive at man må få lønn, eller "vet" de det? Eller skal ejg si det når jeg kommer dit? :S

 

Og når skulle man søke til forsvaret? Var det 1 år før? dvs 2. året på vgs, eller var det høsten 3. året?

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Ok :D

 

Kan jo søke på vår lokale Peppes ;)

 

Vi hadde arbeidsdag i 8. (1 dag på jobb, ingen lønn da), da var jeg på brannstasjonen xD Var på uttrykning :O

 

Men i slutten av 9. Skal jeg skrive at man må få lønn, eller "vet" de det? Eller skal ejg si det når jeg kommer dit? :S

 

Og når skulle man søke til forsvaret? Var det 1 år før? dvs 2. året på vgs, eller var det høsten 3. året?

Det kan du godt gjøre, men på det andre spørsmålet så ville jeg nok i tilfellet sagt det når jeg kommer dit :) å vis du skal søke til forsvaret så kan du gjøre det på VG2 (Det skal hvertfall jeg, har sett flere her også skal/ har gjort det :)) Vis du har lyst til å prøve å se hvordan det er i forsvaret kan du melde deg inn i HV-U (Heimevernet-Ungdom) der du får grunnleggende opplering i ting som vil skje under førstegangstjenesten :) Du kan jo lese mer på Forsvaret sin nettside:

Forsvaret Hjemmeside

Endret av Xiwi
Lenke til kommentar
Til dere som har søkt i år, har dere fått de skjemaene som skulle komme i posten? Begynner å nærme seg fristen nå, så er det noe som må sendes ikke før den går ut?

 

Jeg har søkt for en et par mnd siden, og ringte å hørte etter om det. Det jeg fikk til svar var at det ikke kom før søknadsfristen gikk ut. Men hvis du ikke har fått de til jul ville jeg ringt å spurt :) Føler selv at dette irriterer meg, da jeg blir "redd" for at noe kan være galt med søknaden min.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål når det gjelder å søke inn til pilot:

Er det i det hele tatt noe vits å søke seg inn hvis man fikk for dårlig syn på synstesten på sesjon? :p Føler at det kunne godt en del bedre på den testen hadde det ikke vært for en tester som hadde hastverk og ikke var så altfor god til å peke. :p Er det slik at de bare søker opp navnet mitt for å se hvor godt syn jeg har på eventuelle andre tester, eller er det en ny test ved "innkalling"?

Lenke til kommentar

aah, konge tråd turin-tarambar!

 

Jeg er såå klar for luftforsvaret og helikopterpilot at du ikke aner :)

 

men du sier at vi ikke kan velge fly type selv? eller vurderer de på opptak ut fra hva jeg interesserer meg mest for ?

 

Et lite spørsmål når det gjelder å søke inn til pilot:

Er det i det hele tatt noe vits å søke seg inn hvis man fikk for dårlig syn på synstesten på sesjon? :p Føler at det kunne godt en del bedre på den testen hadde det ikke vært for en tester som hadde hastverk og ikke var så altfor god til å peke. :p Er det slik at de bare søker opp navnet mitt for å se hvor godt syn jeg har på eventuelle andre tester, eller er det en ny test ved "innkalling"?

 

Syn under 9 går ikke på flygerskolen. Laser er heller ikke godkjent sist jeg sjekka. (4-5 uker siden)

Det er vel noe av det de er ganske strenge på.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
vurderer de på opptak ut fra hva jeg interesserer meg mest for?

Nei, er nok det du passer best til. (Men du kan søke, som Turin sier)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
aah, konge tråd turin-tarambar!

 

Jeg er såå klar for luftforsvaret og helikopterpilot at du ikke aner :)

 

men du sier at vi ikke kan velge fly type selv? eller vurderer de på opptak ut fra hva jeg interesserer meg mest for ?

 

Et lite spørsmål når det gjelder å søke inn til pilot:

Er det i det hele tatt noe vits å søke seg inn hvis man fikk for dårlig syn på synstesten på sesjon? :p Føler at det kunne godt en del bedre på den testen hadde det ikke vært for en tester som hadde hastverk og ikke var så altfor god til å peke. :p Er det slik at de bare søker opp navnet mitt for å se hvor godt syn jeg har på eventuelle andre tester, eller er det en ny test ved "innkalling"?

 

Syn under 9 går ikke på flygerskolen. Laser er heller ikke godkjent sist jeg sjekka. (4-5 uker siden)

Det er vel noe av det de er ganske strenge på.

Du kan søke deg til helikopter etter uttaksflygingen, om det er det du har mest lyst til, men Forsvaret kan overstyre dette, dersom de trenger piloter på andre flytyper for eksempel

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...