Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

"The Culture" serien av Ian M. Banks.

 

(anbefalt rekkefølge)

 

-Consider Phlebas

-The Player of Games

-Use of Weapons

-Excession

-Inversions

-Look to Windward

-Matter

-Surface Detail

-The Hydrogen Sonata

-The State of the Art (en samling korte historier)

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tomeito skrev (3 timer siden):

Kjapp kommentar om å lese de på engelsk eller norsk: Hele serien er dessverre ikke oversatt til norsk. De første 10-11 bøkene er oversatt, ikke de siste. Tror ikke de er så enkelt å få tak i på norsk heller, da det var Tiden forlag som oversatte dem. 

Angående "aldersnivå", har serien helt klart en del mørkere elementer her som ikke er helt for barn, men dette er ikke grimdark eller GoT eller Malazan-mørkt på noen som helst måte. Den passer nok for de fleste. 

Takk for tips, setter veldig pris på. Er litt uti Eye of the World nå, og liker det sålangt. Ikke vanskelig å se likheter til LotR dog. Men trivelig lesning, jeg valgte engelsk :) 

Lenke til kommentar

Noen som har anbefalinger til noe voksen Sci-fi som ikke er av typen kaptein Nick Name reiser rundt i skipet Ship Name og havner i en situasjon der han gjennom flere mer tvungende hendelser eller tilfeldig funn av Gjenstand eller Person MedEvner til slutt redder galaksen. 

Liker Peter F Hamilton veldig godt, omfattende, store og "voksene" Space Opera, så om noen kan anbefale noe i samme sjanger som disse?

Det siste året har jeg lest en del SciFi og av disse likte jeg følgende bøker/serier nok til at de er verdt og nevne, selv om ingen helt når opp til Commonwealth Sagaen.

Alt av Asimov. (Andre runde) 

Galaxy's Edge

Humanity's Fire

Hyperion (Andre runde) 

Lost Fleet (helt ok) 

Old Man's War

Owner (Helt ok) 

Revelation Space

The Cildren of Time

The Eden Paradox

The Fear Saga

The Interdependency

Hell Divers (litt annen sjanger) 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 2.8.2023 den 15.05):

Takk for tips, setter veldig pris på. Er litt uti Eye of the World nå, og liker det sålangt. Ikke vanskelig å se likheter til LotR dog. Men trivelig lesning, jeg valgte engelsk :) 

Bare hyggelig. Særlig bok 1 er veldig inspirert av LoTR, ja. Det innrømte også Jordan selv, selv om han forsøkte (iflg seg selv) å utvide og oppdatere en del av av tropene fra LoTR, for så å spinne videre og utvide hele greia framover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avataren min er et utsnitt av fanart (Rand, men i originalen er også Perrin og Mat), noe som kanskje viser hvor glad jeg er i bokserien. Det er flere svakheter ved serien, spesielt den såkalte "the slog" (bok 7-10) hvor historien går tregt framover, tidvis meget dårlige kvinnelige karakterer m.m., men samtidig er jeg som sagt veldig glad i serien. Jeg har lest klart bedre fantasyserier (GoT, Malazan fx), men WoT er fortstat min favoritt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg fant nylig ut at jeg må redusere skjermtiden min betrakelig for å bevare min mentale helse, så nå har jeg begynt å lese litt igjen hver dag og sette av minst et par timer hvor jeg legger bort pc/mobil og enten går ut og er sosial eller gjør andre ting.

 

Så nå om dagen leser jeg "Nattmannen" av Jørn Lier Horst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Deechon

Er i en lignende, men annerledes situasjon - går og venter på flere operasjoner i tarmen (prolaps med sterk vagusnerve "triggering") så da blir det å fylle dagene med noe konstruktivt for å ta oppmerksomheten vekk fra ubehaget.

Leser "Fiskeguide for Hardangervidda" av Tore Qvenild og "Thinking, Fast and Slow" av Daniel Kahneman. Når jeg er ferdig med disse venter hele "The Witcher" serien av Andrzej Sapkowski.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Kakkelfant skrev (På 2.8.2023 den 2:26 PM):

"The Culture" serien av Ian M. Banks.

 

(anbefalt rekkefølge)

 

-Consider Phlebas

-The Player of Games

-Use of Weapons

-Excession

-Inversions

-Look to Windward

-Matter

-Surface Detail

-The Hydrogen Sonata

-The State of the Art (en samling korte historier)

Disse bøkene er fantastisk bra, jeg har lest omtrent alle, og de er virkelig både spennende, intelligente og fantasifulle!😊

The Player of Games er nok den mest lettleste, men Consider Phlebas, Use of Weapons og Look to Windward er jo helt fantastiske bøker også! 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 6.10.2023 den 12:26 AM):

Det har gått litt tregt med lesingen men nå er jeg snart ferdig med The God Delusion. Det er en veldig god bok og den er overraskende lettlest.

Nå må jeg snart lete etter en ny bok. Noen som har noen anbefalinger? Gjerne bøker i kategorien filosofi/forskning/sakprosa.

Har du lest Yuval Noah Harari?  Sapiens er en strålende bra bok om menneskehetens utvikling. Oppfølgeren Homo Deus er dessverre ikke i nærheten av like bra, men veldig skremmende da😉

Av sakprosa jeg har lest i det aller siste er The Rise and Reign of the Mammals av Stephen L. Brusatte veldig å anbefale. Den følger våre forfedre fra de først skilte lag med dinosaurene/fuglene/øglene/osv sine forfedre og til i dag. Med masse fin og velskrevet info både om våre eldste forfedre før dinosaurenes tid, pattedyr samtidig med dinosaurene og selvsagt senere. Velskrevet, underholdende og generelt god bok!😊

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (39 minutter siden):

Støtter Yuval Noah Harai! Sapiens er en veldig bra bok. 

 

 

Ja den er temmelig enestående, og jeg sier det som historiker selv: skal man lese én bok om menneskenes utvikling og historie er den der definitivt boka å lese 😊 veldig intelligent og underholdende skrevet og med svært interessante perspektiver på ting 😀

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Entern said:

Ja den er temmelig enestående, og jeg sier det som historiker selv: skal man lese én bok om menneskenes utvikling og historie er den der definitivt boka å lese 😊 veldig intelligent og underholdende skrevet og med svært interessante perspektiver på ting 😀

Oi, så kult å være historiker da :D hva annet vil du anbefale for noen som er interessert i historie? Kanskje litt bredt spørsmål :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (19 minutter siden):

Oi, så kult å være historiker da :D hva annet vil du anbefale for noen som er interessert i historie? Kanskje litt bredt spørsmål :p

Å takk :) hyggelig sagt :) 

var et slit å studere det, og blir ikke millionær men det var verdt det :) 

Det kommer jo an på hva du er interessert i. Om det er noen perioder eller områder du er interessert i, sånne ting. Så er dessverre mange av de mest «seriøse» bøkene tunge og lite leservennlige :( mens en del mer lettleste er litt vel enkle :( men det finnes mange bøker som både er bra og ganske greie å lese :) 

På stående fot er boka Terry Jones’ Barbarians artig, det er populærvitenskap (så ikke tungt og ikke alltid helt saklig) og forfatteren er klar i sin bias, som er temmelig anti-romersk :lol: han fikk dårlig samvittighet av å ha skrevet den klassiske «what did the Romans do for us» sketsjen og ville lage en bok som løftet opp romernes fiender, ofre og naboer. Det er en enkel bok og selv om det ikke er 100% «romerne slemme de andre snille» (Attila fremstilles som en ekstrem fæling og perserne har sine sider, osv.) så er den litt sånn. Men en fin innføring i en del folk og kulturer som vanligvis enten sees fra romersk ståsted (keltere, germanere) eller sjelden nevnes i det hele tatt (partere & persere, dakere) så kan man da etterpå finne dypere og tyngre verk om disse kulturene og landene :) 

Ellers er den beste historieboka jeg har lest i nyere tid et 800 siders verk om oldtidens Midt-Østen (mest Irak og Syria, men også Tyrkia, Levanten og Iran) fra forhistorisk tid til Perserriket :) skrevet av en italiensk professor :) og BARE historie, ikke mytologi, religion osv., og lite vekt på individuelle herskere. Fantastisk bok men herregud det er tungt 😮 men nå vet jeg i alle fall hvordan det var å være en vanlig innbygger i en sumerisk by, og hvordan det var å være ditto tusen år senere. Sånne ting :D 

Kommer tilbake i tråden med flere og sannsynligvis bedre tips etterhvert :D 

Er forresten egentlig ekspert (????) på nyere historie, ikke eldre, sånn i teorien, men eldre er ofte morsommere da :D 

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 minutter siden):

Er forresten egentlig ekspert (????) på nyere historie, ikke eldre, sånn i teorien, men eldre er ofte morsommere da

På skolen likte jeg eldre historie mye bedre enn nyere. Det var mye greiere å ha noen (hundre) tusen år slingringsmonn på når ting skjedde, i stedet for å måtte huske eksakte datoer! 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (34 minutter siden):

På skolen likte jeg eldre historie mye bedre enn nyere. Det var mye greiere å ha noen (hundre) tusen år slingringsmonn på når ting skjedde, i stedet for å måtte huske eksakte datoer! 😂

Ja det er jeg helt enig i, det er et godt poeng 🤣

Selv tror jeg jeg likte det fordi det er så fremmedartet og annerledes, og det får fort et slags romantisk slør over seg.

Så fant jeg ut at strengt tatt var samfunnet her i landet for 100 år siden også temmelig annerledes fra det jeg vokste opp i :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...