Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Jann - Ove skrev (På 4.1.2020 den 15.00):

36 bøker i 2019. Ikke ille.

Noen høydepunkter:

Scifi:

Half Past Human / The Godwhale, TJ Bass.

Grass / Raising the Stones / Shideshow, Sheri S. Tepper

Helliconia, Brian Aldiss

 

Annet:

The Sellout, Paul Beatty

Rob Roy, Sir Walter Scott

Night Without End / Ice Station Zebra / Bear Island / Athabasca, Alistair Maclean

The Indifferent Stars Above - The Harrowing Saga of the Donner Party, Daniel James Brown

Kult å se at andre her også har lest Sheri S. Tepper, hun har skrevet noen veldig kule SF/fantasy bøker 😀 (liker spesielt godt Beauty 😀)

Har lest første del av Helliconia (Spring) 2 ganger og liker den men har ikke lest resten, verdt å prøve? 😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zash skrev (På 13.11.2021 den 22.35):

Kombinasjonen BookBites og Storytel har virkelig gitt lesegleden tilbake, og jeg har passert godt over 50 bøker. 

De fleste bøkene er Krim, blant annet William Wisting-serien av Jørn Lier Horst, og Konrad Sejer-serien til Karin Fossum. Er det noen som har forslag til krimbøker/serier der vi følger en etterforsker? Prøver meg på Fredric Drumm-serien til Gjert Nygårdshaug nå, men føler den er ganske tunglest. 

Jo Nesbø og Tom Egeland sine bøker er også lest. 

Staalesens Varg Veum bøker? 😀

Lenke til kommentar
Utah skrev (På 2.6.2017 den 2.03):

Dumt at denne tråden ikke er mer aktiv.

 

 

Noen som har lest noe Stephen King? Har lest Carrie, The Green Mile, Salem's Lot, noen short stories i Night Shift, og driver på med The Stand. 

 

Hva syns dere?

Vet det er 7 år siden du postet men svarer likevel 😅

Liker godt King, har ikke lest alt men mye, hele Dark Tower serien bl.a., synes kanskje novellene hans er aller best 😀

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leser altfor lite. Studietiden tok knekken på alt som var av leselyst, men jeg er egentlig glad i å lese og nå begynner jeg å savne det litt. Endelig, får man vel si. 

Noen som har en god anbefaling til meg? Skjønnlitteratur. Det siste jeg har lest har vært krim (Nesbø, Lier Horst), og det er jo greit nok, men jeg kunne tenkt meg noe annet nå. Problemet er at siden jeg ikke leser så vet jeg heller ikke hva jeg kunne tenke meg, heh.

Jeg prøvde meg på "Hitchhiker's guide..." tidligere, det var ikke noe for meg. Så, kanskje ikke bøker som spiller mye på humor (det er vanskelig å treffe, og det blir fort bare dumt om man ikke syns det er morsomt).

Samboeren min leser slike som typisk har bilde av en dame og noen blomster på omslaget, og tittel i stil med "De tusen rosene i Marseille", handlingen foregår i hine hårde dager... jeg vil ikke ha sånt. 😅

Jeg foretrekker å lese på norsk.

Tips? 

Gaea skrev (På 4.1.2020 den 2.52):

Noen som vokste opp med fem-serien? (Enid Blyton). 

Ja! 😁 En bruktbutikk på hjemstedet hadde en hel haug, de kostet bare noen få kroner for hver. Jeg hadde ganske mange av dem etterhvert. 

Lenke til kommentar
On 4/23/2023 at 8:07 PM, :utakt said:

Jeg leser altfor lite. Studietiden tok knekken på alt som var av leselyst, men jeg er egentlig glad i å lese og nå begynner jeg å savne det litt. Endelig, får man vel si. 

Noen som har en god anbefaling til meg? Skjønnlitteratur. Det siste jeg har lest har vært krim (Nesbø, Lier Horst), og det er jo greit nok, men jeg kunne tenkt meg noe annet nå. Problemet er at siden jeg ikke leser så vet jeg heller ikke hva jeg kunne tenke meg, heh.

Jeg prøvde meg på "Hitchhiker's guide..." tidligere, det var ikke noe for meg. Så, kanskje ikke bøker som spiller mye på humor (det er vanskelig å treffe, og det blir fort bare dumt om man ikke syns det er morsomt).

Samboeren min leser slike som typisk har bilde av en dame og noen blomster på omslaget, og tittel i stil med "De tusen rosene i Marseille", handlingen foregår i hine hårde dager... jeg vil ikke ha sånt. 😅

Jeg foretrekker å lese på norsk.

Tips? 

Ja! 😁 En bruktbutikk på hjemstedet hadde en hel haug, de kostet bare noen få kroner for hver. Jeg hadde ganske mange av dem etterhvert. 


Sjekk ut

"De grunnleggende bestanddeler" og "Serotonin" av Michel Houllebecq

eller

"Stakkar" og "Vi er fem" av Matias Faldbakken :D

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
bshagen skrev (10 minutter siden):

Kunne tenke meg å starte på Wheel of Time (ikke sett serien). Hvordan syns dere den norske utgaven er her? Eller er engelsk et lite *must*? :) 

Hei bshagen.

Jeg leste de tre første bøkene av Tidshjul-serien da jeg gikk på vidergående skole. Av en eller annen grunn avsluttet jeg serien på den fjerde boken, vet ikke hvorfor. Husker dem som gode og underholdende bøker, med orginale karakterer og uventede hendelser i plottet. 

Det går fint an å lese dem på norsk. 

Bøkene var en sensasjon da de kom ut på 90-tallet, mye mer enn witcher-serien. Witcher ble nok først og fremst populær på grunn av dataspillene som kom år senere.

Hvis du liker fiksjon type Star Wars, Conan, Ringenes Herre, vil du sannsynligvis også like Tidshjul-serien. 

Det er derimot noe med å få rett bok i hendene i rett alder. Tror egentlig bøkene passer best for aldersgruppen 15-25 år, på samme vis som Harry Potter og Ringenes Herre. Men selvfølgelig kan man også like bøkene som mer "voksen".

Tidshjul-serien fortjener egentlig en  storslagen filmatisering, ala Harry Potter og Ringenes Herre. Men det har ikke skjedd enda. 

Tv-serien er ikke særlig populær, har ikke sett den, men den blir kritisert for å være dårlig laget og for å være politisk korrekt og woke, noe som kanskje ikke passer helt for "Sword and wizard"- fiksjonsverdener, typisk satt til europeisk middelalder med overnaturlige krefter og skapninger i sving. Slike historier skal jo være litt ville og "mandige", ha litt testosteron i seg, for å si det slik. Moralisering og myke verdier hører ikke helt hjemme i slike verdener. 

Den første boken husker jeg som svært god. Den andre likte jeg og, den tredje husker jeg ikke så godt. Tydelig inspirert av Ringenes Herre da.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vaniman Fin oppsummering, du sier en ting jeg ikke hadde tenkt på - at dette kanskje er litt ungdomsbøker. Hmm.. Jeg har lest Ringenes Herre (engelsk) og likte de, men kanksje jeg er litt for gammel blitt her jeg sitter i slutten av 30-årene. Eksempelvis så syns jeg Harry Potter er helt greit, men ikke på nivå med Ringenes Herre. Hvor sitter Wheel of Time mener du? Hvis det blir barnslig så kanskje jeg heller skal finne meg noe annet å lese på :) 

Leste de 4 første kapitlene i Eye of the World før jeg glemte igjen boka på flyplassen og jeg likte starten. Veldig mystisk med den mørke rytteren og ryktene om hva som skjer der ute i "verden"

 

EDIT: en 50-lapp på Kindle. Tar sjansen jeg, det er bare ei bok trossalt. Liker jeg den så var det verdt det :) 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

@Vaniman Fin oppsummering, du sier en ting jeg ikke hadde tenkt på - at dette kanskje er litt ungdomsbøker. Hmm.. Jeg har lest Ringenes Herre (engelsk) og likte de, men kanksje jeg er litt for gammel blitt her jeg sitter i slutten av 30-årene. Eksempelvis så syns jeg Harry Potter er helt greit, men ikke på nivå med Ringenes Herre. Hvor sitter Wheel of Time mener du? Hvis det blir barnslig så kanskje jeg heller skal finne meg noe annet å lese på :) 

Leste de 4 første kapitlene i Eye of the World før jeg glemte igjen boka på flyplassen og jeg likte starten. Veldig mystisk med den mørke rytteren og ryktene om hva som skjer der ute i "verden"

 

EDIT: en 50-lapp på Kindle. Tar sjansen jeg, det er bare ei bok trossalt. Liker jeg den så var det verdt det :) 

Jeg vil ikke si Tidshjul-serien er barne -og ungdomsbøker, som Harry Potter og Hobbiten. Mer som Ringenes Herre, som retter seg inn mot en eldre leser-gruppe.

Jeg synes også Harry Potter går greit, man kan lese dem som krimbøker. Men det merkes jo at bøkene er ment for barn -og ungdom. 

Flukten fra Emondsmark (Eye of the world) blir ganske mørk etterhvert, hvis jeg husker riktig. Og boken har litt tyngde, fordi den følger fantasy-tradisjonen med å basere seg på europeisk mytologi. Så noen barnebok er det neppe. Tenker målgruppen hovedsaklig er yngre menn. Husker blant annet at det ble reklamert for boken i Conan-bladene.  

Nå har du kjøpt boken, så da kan du jo se om du vil følge serien videre. Greit å ha en bok liggende, enten man er hjemme eller på reise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk lest masse på ferien, her er de jeg kom meg igjennom. Som dere ser så er jeg litt over gjennomsnittlig glad i sci-fi. 

  • Ascension av Nicholas Binge
    • Handler om et mystisk gigantisk fjell som plutselig dukker opp midt ute i havet. 
    • Veldig "page-turner" for min del, leste den vel på 2 dager.
       
  • Lost in time av A.G. Riddle
    • "action sci-fi" type bok hvor plottet handler om en gruppe mennesker som endte opp med å lage en tidsmaskin, som blir solgt inn til myndighetene som et alternativ til dødsstraff. (De som sendes tilbake via tidsmaskinen ender opp i dinosaurtiden). Veldig spennende.
       
  • The Space Between Us av Doug Johnstone
    • Drama/Sci-fi om et mystisk romvesen som plutselig "kræsjlander" i UK. Kanskje litt mer "slowburn" enn de forrige, men likte denne veldig godt også. 
       
  • The Freeze-frame revolution av Peter Watts (som bl.a. står bak den fantastiske "Blindsight")
    • Kort og veldig spennende sci-fi om et mannskap på et enormt skip som har i oppdrag å produsere og legge ut FTL gateways rundt omkring i melkeveien. For å gjøre dette så ligger mannskapet i dvale i ekstremt lang tid for å bli vekket av og til av AIen i skipet for å bistå ved behov. Minner litt om en "generation ship" bok. Bare rundt 200 sider, men Peter fikk skvist inn veldig mye handling alikevel. 
Endret av thomassit0
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
thomassit0 skrev (3 timer siden):

Fikk lest masse på ferien, her er de jeg kom meg igjennom. Som dere ser så er jeg litt over gjennomsnittlig glad i sci-fi. 

  • Ascension av Nicholas Binge
    • Handler om et mystisk gigantisk fjell som plutselig dukker opp midt ute i havet. 
    • Veldig "page-turner" for min del, leste den vel på 2 dager.
       
  • Lost in time av A.G. Riddle
    • "action sci-fi" type bok hvor plottet handler om en gruppe mennesker som endte opp med å lage en tidsmaskin, som blir solgt inn til myndighetene som et alternativ til dødsstraff. (De som sendes tilbake via tidsmaskinen ender opp i dinosaurtiden). Veldig spennende.
       
  • The Space Between Us av Doug Johnstone
    • Drama/Sci-fi om et mystisk romvesen som plutselig "kræsjlander" i UK. Kanskje litt mer "slowburn" enn de forrige, men likte denne veldig godt også. 
       
  • The Freeze-frame revolution av Peter Watts (som bl.a. står bak den fantastiske "Blindsight")
    • Kort og veldig spennende sci-fi om et mannskap på et enormt skip som har i oppdrag å produsere og legge ut FTL gateways rundt omkring i melkeveien. For å gjøre dette så ligger mannskapet i dvale i ekstremt lang tid for å bli våknet av og til av AIen i skipet for å bistå ved behov. Minner litt om en "generation ship" bok. Bare rundt 200 sider, men Peter fikk skvist inn veldig mye handling alikevel. 

Bra med litt tips!

Jeg holder på med Children of Time-serien til Adrian Tchaikovsky, halvveis i bok to. 

I tillegg så holder jeg på med "Known Universe"-bøkene til Larry Niven, deriblant Ringworld, som og er mange timer med underholdende lesing.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zash skrev (21 minutter siden):

Bra med litt tips!

Jeg holder på med Children of Time-serien til Adrian Tchaikovsky, halvveis i bok to. 

I tillegg så holder jeg på med "Known Universe"-bøkene til Larry Niven, deriblant Ringworld, som og er mange timer med underholdende lesing.

 

Takk det samme, jeg har faktisk første bok i CoT liggende på kindle, men ikke begynt på den enda. Skal sjekke ut Known Universe bøkene, jeg har tidligere lest "Bowl of heaven" trilogien til Niven og Gregory Benford, som var veldig bra. (Litt i samme gate som Ringworld fra Niven). 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (14 timer siden):

Jeg har lyst å ta steget bort fra kjedelig fag litteratur og lese mer skjønnlitteratur. 

 

Ser derfor etter lesebrett, spesifikt kindle (egentlig kun fordi det er det jeg har hørt om). Ser det varierer litt på størrelsene. Kan noen gi tips på hva som er greit? Gjerne dele erfaringer

Jeg har en eldre Pocketbook Lux 3, som gjør jobben. Fantastisk skjerm å lese på, og veldig god batteritid.

Skulle jeg hatt et nytt lesebrett nå, måtte det ha vært et som har støtte for BookBites, en app som gjør at du kan låne e-bøker fra biblioteket. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 27.7.2023 den 8.20):

@Vaniman Fin oppsummering, du sier en ting jeg ikke hadde tenkt på - at dette kanskje er litt ungdomsbøker. Hmm.. Jeg har lest Ringenes Herre (engelsk) og likte de, men kanksje jeg er litt for gammel blitt her jeg sitter i slutten av 30-årene. Eksempelvis så syns jeg Harry Potter er helt greit, men ikke på nivå med Ringenes Herre. Hvor sitter Wheel of Time mener du? Hvis det blir barnslig så kanskje jeg heller skal finne meg noe annet å lese på :) 

Leste de 4 første kapitlene i Eye of the World før jeg glemte igjen boka på flyplassen og jeg likte starten. Veldig mystisk med den mørke rytteren og ryktene om hva som skjer der ute i "verden"

 

EDIT: en 50-lapp på Kindle. Tar sjansen jeg, det er bare ei bok trossalt. Liker jeg den så var det verdt det :) 

Kjapp kommentar om å lese de på engelsk eller norsk: Hele serien er dessverre ikke oversatt til norsk. De første 10-11 bøkene er oversatt, ikke de siste. Tror ikke de er så enkelt å få tak i på norsk heller, da det var Tiden forlag som oversatte dem. 

Angående "aldersnivå", har serien helt klart en del mørkere elementer her som ikke er helt for barn, men dette er ikke grimdark eller GoT eller Malazan-mørkt på noen som helst måte. Den passer nok for de fleste. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 29.7.2023 den 18.10):

Jeg har lyst å ta steget bort fra kjedelig fag litteratur og lese mer skjønnlitteratur. 

 

Ser derfor etter lesebrett, spesifikt kindle (egentlig kun fordi det er det jeg har hørt om). Ser det varierer litt på størrelsene. Kan noen gi tips på hva som er greit? Gjerne dele erfaringer

Jeg har kun erfaring med Kindle (Oasis heter modellen jeg har) men den synes jeg er veldig bra. God skjerm med lys, og amazon har ekstremt utvalg av bøker til en god pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...