Gå til innhold

Baldur's Gate ,vista spørsmål og noen spoilere


Anbefalte innlegg

BG1 kan være temmelig brutalt, iallfall om man spiller som mage. Man er utrolig sårbar i begynnelsen, og skulle man finne på å forville seg ut mot kysten vil man nesten garantert stryke med. Men det er jo noe av moroa også, prøve og feile. Ingenting er så tilfredstillende som å returnere til et område man slet skikkelig med i begynnelsen og slippe helvete løs på alle.

 

En ting jeg har funnet ut med årene er at pil-og-bue overgår omtrent alt annet i BG1. To bueskyttere i kombinasjon med en muskelmann kan gjøre underverker. Jeg har "utviklet" en taktikk som jeg kaller dødstrianglet, der fienden blir gående i midten, mens bueskytterne mine danser rundt vedkommende og fyrer av den ene dødelige pilskuren etter den andre. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige mobs som ogres, gibberlings, skeletons osv. dropper litt av hvert, det varierer litt. Named NPC's derimot dropper som regel bestemte ting, som regel noe av det dem selv bruker, en magisk sverd, rustning og alt mulig annet.

 

Penneknekt, i Baldur's Gate så er ranged sinnsykt bra ja, men er litt synd at i Baldur's Gate 2 så blir det etter hvert et helvette, siden en del creatures er enten immune eller ganske vanskelig å treffe. Synes at en Sorcerer gjør underverker dmg-wise der.

Bulletus, når du løp rett til Gorion, så skippa du en gode 6-7 quests i Candelkeep. ;)

Lenke til kommentar
Er dropps og items veldig random ? Når man looter corpse osv ?

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er items fra fiender delvis tilfeldig. Penger og ting slik som edelstener er tilfeldig for det meste, mens visse saker dropper hver gang (Leather armor fra banditter for eksempel).Mener å huske at ting du finner i kister og tønner osv er forhåndsbestemt også.

Lenke til kommentar
En ting jeg har funnet ut med årene er at pil-og-bue overgår omtrent alt annet i BG1. To bueskyttere i kombinasjon med en muskelmann kan gjøre underverker. Jeg har "utviklet" en taktikk som jeg kaller dødstrianglet, der fienden blir gående i midten, mens bueskytterne mine danser rundt vedkommende og fyrer av den ene dødelige pilskuren etter den andre. :wee:

 

En annen favoritt taktikk jeg pleide å bruke i vanskelige situasjoner var lvl 3 mage spell'en "fireball". Den er rett og slett utrolig kraftig. hvis du ser en liten horde med fiender komme mot deg så sett bare spillet på pause og send en fireball mot dem for å myke dem opp litt. ;)

Man kan også sende den mot et sted hvor man vet det befinner seg fiender før de ser deg. Anbefaler deg ikke å bruke denne metoden men, siden spillet blir litt for lett til tider med denne metoden.

 

Og en fundamantal ting man ikke må gjøre i BG spillene: Aldri gå ifra et område uten å ha utforsket hele! Det finnes utrolig mange godbiter der ute om man leter ;)

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Ja, exploring er noe du bør absolutt gjøre, selv om det kan til tider være litt kjedelig, du vet aldri hva eller hvem du støtter på. Det er verdt det både i form av opplevelse, erfaring og items. :)

 

Fireball er som tørriss sier ett av de aller beste og mest nyttige spells i BG. Dog første plassen ville jeg nok ha gitt til Magic Missile.

Lenke til kommentar
Vanlige mobs som ogres, gibberlings, skeletons osv. dropper litt av hvert, det varierer litt. Named NPC's derimot dropper som regel bestemte ting, som regel noe av det dem selv bruker, en magisk sverd, rustning og alt mulig annet.

 

Penneknekt, i Baldur's Gate så er ranged sinnsykt bra ja, men er litt synd at i Baldur's Gate 2 så blir det etter hvert et helvette, siden en del creatures er enten immune eller ganske vanskelig å treffe. Synes at en Sorcerer gjør underverker dmg-wise der.

Bulletus, når du løp rett til Gorion, så skippa du en gode 6-7 quests i Candelkeep. ;)

 

Nei jeg gjorde faktisk alle ( tror jeg ) questene i Candelkeep før jeg dro til Gorion.Questene var bla kurere ei sjuk ku , kjøpe piler til en fyllesjuk gardist , lete etter ei bok til ei skreppe , drepe noen rotter osv . Jeg fikk raska sammen 200G som holdt til sverd , rustning og ei potte på hodet :) .

Imoen og jeg drepte noen bjørner utenfor veien - deven de var farlige , måtte kite endel og tror jeg lar de være for en stund hehe . Har drept noen goblings og lignende på veien og er på vei til Friendly Arms Inn .

Jeg tok opp 2 gærninger , en multiclass Thief og en slem Necromancer - men dem må jeg vel kvitte meg med senere da endel ikke liker dem sikkert.Jeg er chaotic good og Imoen er neutral good eller noe sånt.

Jeg er dwarf og fighter hehe , 18/55 16 19 10 10 10 sånn ca .

str dex cons int wis char

Tok bonus på øks , 2h sverd, broadsword og longsword - en stjerne på hver .

 

Har et spørsmål angående Tutu , gjør den BG1 vanskligere ? Mener å ha lest noe om at buen ble litt svakere etter "converteringen" ?

Lenke til kommentar

TUTU spørsmål kan jeg personlig ikke svare på, er vel bare å søke opp en FAQ el.no

 

De to gærningene du rekruterte ved veien er Xzar og Montaron, digger dem noe sinnsykt pga. den totalt føkka opp personligheten. Men de er ikke akkurat noe særlig i party i lengden nei. Anbefaler deg å skaffe Kivan og fokuser på å gjøre han til en god bueskytter, da skal du se han eie hele party'et ditt i antall kills, du finner han ved High Hedge.

 

Dwarf var det beste valget for fighter, spesielt om det estetiske ikke spiller noen rolle for deg, de tåler mer enn de andre rasene i tillegg til at de har bonus saving throws noe som hjelper utrolig mye.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar

Yes sir, det er en kappe som setter opp charisma til 18.

Hvis du vil vite hvor du finner den:

Beregost -> Feldepost Inn -> Gå opp til andre etasjen med en thief, der finner du en tjukkas merchant Algernon. "Hide in shadows" og go bak ryggen hans, bruk "pick pocket" abilitien, hvis du gjør det uten å feile, så får du 'Algernon's Cloak', den setter opp charismaen din.

 

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
Yes sir, det er en kappe som setter opp charisma til 18.

Hvis du vil vite hvor du finner den:

Beregost -> Feldepost Inn -> Gå opp til andre etasjen med en thief, der finner du en tjukkas merchant Algernon. "Hide in shadows" og go bak ryggen hans, bruk "pick pocket" abilitien, hvis du gjør det uten å feile, så får du 'Algernon's Cloak', den setter opp charismaen din.

Hmm trodde den var +2 jeg.

 

*SPOILER*

 

Den kappen burde foresten vert noe nedtonet pga en viss annen egenskap den har. Det må jo bare være en feil med spillet. Jeg ignorer vanligvis dette problemet. fordi det gjør hele spillet helt meningsløst, broren min misbrukte denne kappen til min store frustrasjon :nei: .

 

Lenke til kommentar
Yes sir, det er en kappe som setter opp charisma til 18.

Hvis du vil vite hvor du finner den:

Beregost -> Feldepost Inn -> Gå opp til andre etasjen med en thief, der finner du en tjukkas merchant Algernon. "Hide in shadows" og go bak ryggen hans, bruk "pick pocket" abilitien, hvis du gjør det uten å feile, så får du 'Algernon's Cloak', den setter opp charismaen din.

Hmm trodde den var +2 jeg.

 

*SPOILER*

 

Den kappen burde foresten vert noe nedtonet pga en viss annen egenskap den har. Det må jo bare være en feil med spillet. Jeg ignorer vanligvis dette problemet. fordi det gjør hele spillet helt meningsløst, broren min misbrukte denne kappen til min store frustrasjon :nei: .

 

Nettopp, derfor lar jeg alltid være å bruke et par små abilities og items i BG-spillene som jeg mener er gamebreaking og er ubalanserte. I BG2 har du f.eks Shield of Balduran som er så imba at det er noe man bør rett og slett kaste/holde seg unna.

Lenke til kommentar
Mens man snakker om ting man finner. om man er litt ivrig på ctrl\tabb whatever den knappen som lyser opp tig så finner man det utroligste rundt om på kartene.

 

Det pleier å ligge ganske så heftig utstyr skjult i et 2*2 pixler stort felt plassert rundt om på kartet.

 

I Frendly arm inn mener jeg det er noe i et tre sør for muren på utsiden. men det er mye annet snacks å finne.

 

Kjekt å vite !

 

Men en annen ting , kan noen gi meg en link til Original BG1 GUI download ? Jeg finner ikke noe download på siden som tidliere er nevnt !

 

Vennlig hilsen Brutar !

Lenke til kommentar
Den finner du her: TutuGUI.

 

Du er den store BG-guruen har jeg lagt merke til ;) Du kommer med mye matnyttig noe som beriker min bg opplevelse - det er gøtt ;)

Men jeg får ikke noe download options på Original BG1 GUI noe sted på den siden , kanskje det er exploreren eller er det muligens fordi jeg er dum som et brød .

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Nå har jeg innstalert bg1+bgtotsc for første gang. Tror ikke jeg gidder noen mods, selvom det frister med høyere oppløsning. Det stod noe om at det kunne gå ut over save games noen steder hvis du har tutu innstalert. Den risken tar jeg ikke :p

Noe spesielt jeg burde vite før jeg lager min første karakter?

Lenke til kommentar

Ser betydlig penere ut med stein-GUI ja ;)

 

En liten oppsumering :

OS Windows Vista64 Ultimate

core2 3ghz cpu

XFX 8800 GTX XXX ( driver 174.74 )

4GB PC 8500

ASUS P5N32-E SLI

Creative X-FI Elite Pro ( med nye Vista64 vennlige drivere , etter mange år fikk endelig creative ut fingern der solen aldri når )

 

Nå er alt perfekt i Baldurs gate ! Jeg synes det er ganske utrolig etter nesten 10 år og med Vista 64 .

En ting er gameplayet og story men også LYDEN imponerer meg i BG , den er meget god .

Denne esken med bg+eksp + bg2+eksp kosta altså 99 spenn - det er jo fnisete morsomt da ;)

Takker for all hjelp foreløpig !

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
Nå har jeg innstalert bg1+bgtotsc for første gang. Tror ikke jeg gidder noen mods, selvom det frister med høyere oppløsning. Det stod noe om at det kunne gå ut over save games noen steder hvis du har tutu innstalert. Den risken tar jeg ikke :p

Noe spesielt jeg burde vite før jeg lager min første karakter?

Det er en hel masse du bør vite ja, foreslår at du starter med å lese manualen til spillet. Du gjør det riktige i å spille uten noen mods første gangen. Du har en helt fantastisk opplevelse foran deg, lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...