Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

2.

Det virker ikke som planen er at de spillutviklerne skal begynne å lage open.source-spill. Hvorfor er det akseptabelt at spill koster masse penger, mens f.eks. en PDF-leser ikke gjør det? Hvor skal grensen gå? Hvor slutter open-source-idealet?

Det er helt akseptabelt at en PDF leser koster masse penger (i mine øyne), men hvorfor skal jeg ønske å bruke den dersom den ikke er betydelig bedre enn alternativer som er gratis/åpne? Innen moderne spill er de propritære applikasjonene mye bedre enn de åpne, og da er selvfølgelig folk villige til å betale.

 

Interkompatibilitet mellom ulike Linux-distroer er bare en bagatell, og ville lett latt seg løse dersom man ønsket det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må si det hadde vært interessant å se skikkelige dataspill til Linux. Men det er to ting jeg har tenkt på i den forbindelse:

 

1.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Moderne Windows-utgivelser er vel egentlig ganske like med tanke på NT-kjerne og noelunde likt register osv. Det finnes derimot utallige Linux-distroer. I Windows er det vel mest vanlig med egne uavheninge installasjonsmekanismer mens i Linux er det meste sentrert rundt pakkesystemet, dog det går an å installere ting uavhengig.

 

Etter man har kjøpt et Linux-spill, og har puttet DVDen i maskinen, hva skjer da? Jeg har ikke så god peiling, men kan ikke forskjellene mellom Linux-distroer bli såpass store at det hadde vært vanskelig å lage en helt uavhengig installasjonsmekanisme?

 

En ting jeg ser for meg som kan fikse det er at DVDen inneholder selve spillet, også finnes det en program i pakkebrønnene (en setup, om du vil) som installerer spillet. Akkurat som om det var på CDen, bare at det er skrevet for den spesifikke distroen og dermed finnes i pakkebrønnene.

 

Selvfølgelig kan det jo hende distroer har såpass intelligente pakkebehandlere at de bare leser CDen og automatisk skjønner alt, men ideen min over tror jeg skulle funket bra. Dette betyr jo da at de som vedlikeholder distroene må skrive et installasjonsprogram for hvert spill, men jeg tenker kanskje et generelt format som spillene kommer i på platen, også bare laster man ned en liten "oversetter" som tar de "rå" datafilene fra CDen og putter det på filsystemet slik det skal være, og konfigurerer det nødvendige.

 

Evt. så fikser spillutviklere selv versjoner for hver distro, eller skriver dette småprogrammet jeg snakket om for hver distro. Men da skjer det fort at de bare skriver for de to-tre største og resten må gå til verks for å få ting til å funke.

 

Jeg regner med det er uaktuelt å bygge inn en betalingsmekanisme inn i pakkesystemet...

Det finnes flere løsninger her: LSB , CNR og Autopackage er noen.

 

Når det er sagt, er et installasjonsprogram kun et script/program som kopierer filene dit det er ønsket å ha filene (og evt konfigurerer installasjonen om det er nødvendig). Det er ikke noe særlig avansert.

 

Et spill kan installeres til hjemmemappen til en bruker, eller til en eller annen katalog i filtreet. Plasseringen av filene behøver ikke å følge LSB-spesifkasjonene, hvis spillet installeres i samme mappe uansett hvilken distro som brukes.

 

Det kan tenkes at et spill er avhengig av spesifikke versjoner av forskjellige bibliotek, der forskjellige distroer kan ha forskjellige versjoner av bibliotekene. Bibliotekene for GNU/Linux er frie og kan derfor distribueres sammen med spillet.

 

2.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det virker ikke som planen er at de spillutviklerne skal begynne å lage open.source-spill. Hvorfor er det akseptabelt at spill koster masse penger, mens f.eks. en PDF-leser ikke gjør det? Hvor skal grensen gå? Hvor slutter open-source-idealet?

 

Akkurat her putter jeg vel ord i munnen på folk, men det er noe jeg har lurt på en stund og jeg vet ikke helt ellers hvordan jeg skal formulere det.

Det handler ikke om hvor mye programvaren koster, men hvorvidt kildekoden er fri eller ikke. Noen spillprodusenter har gitt ut kildekoden som fri etter at spillet har utspilt sin kommersielle rolle. Det er nok vanskelig å skulle tjene penger på spill med fri kildekode og frie datafiler.

 

Derfor kan det være greit å støtte produsenter som har en historie for å gi ut kildekode for tidligere titler som fri kildekode når det har gått noen år, og salget av spillet går tregere. (Frie spill fremmer nemlig bruken av fri programvare generelt).

Lenke til kommentar

De store spillselskapene vasser i penger, og MS er sikkert rausere med pengesekken enn det vi klarer å matche. EA GAMES får man ikke gjort noe med, men det kunne kanskje vært spennende å støtte pultiplattform-motorer slik som f.eks Cube engine.

 

Det aner meg at de kunne hatt bruk for pengene, og at man ville fått resultater som følge av en god gammeldags kronerullingsdugnad dithen, eller til lignende initiativ.

Lenke til kommentar
Hva med svenske Frictional Games som står bak Penunbra?

De er vel interessert i å utvikle spill til Linux-plattformen?

Linux-versjonen kommer i andre rekke. Det er åpenbart når Windows-versjonen kommer ut først.

 

Jeg har liten tro på et "pengegiverprosjekt" som det her. Den pengesummen som blir samlet inn vil i aller beste tenkelige fall, bare være en fjert i havet av hva det koster per årsverk. Ellers så er det lite trolig at pengene faktisk går med på utvikling av spill til GNU/Linux. Det er lett å si at penger til ny maskinvare fremmer utviklingen, men det gjelder for alle plattformversjoner. "Luksusartikler" som bærbare musikkavspillere hjelper hvertfall ikke.

 

Dere må for all del donere penger, men i likhet med å gi penger til tiggere, så bør det ikke være med forventning om at det er noen langsiktig løsning. Jeg kommer hvertfall ikke til å gi bort en eneste krone. Det jeg, og sikkert de fleste andre, er villig til å gjøre, er å kjøpe gode spill som er lett tilgjengelig. Inkludert i dette er ikke simple kaffepausespill, men noe som faktisk kan konkurrere med andre "stortitler", ikke har kvasi GNU/Linux-støtte (dvs. også alle spillene fra iD Software) og med andre salgsargumenter enn at "dette er det beste spillet som finnes til GNU/Linux, og det er med ræva konkurranse".

 

GNU/Linux vil aldri bli en "spillplattform" å regne med så lenge det ikke er tilgjengelig som desktop-OS. Det vil si at det aldri vil skje, så lenge det er få som bruker noe annet enn OS X/Windows.

 

Et godt utgangspunkt hadde jo vært å forby bruk av proprietære operativsystemer (OS X og Windows) i den offentlige skolen. Hvertfall den delen som er synlig for elevene. Det samme bør også gjelde universitetene i den grad de mottar skattepenger som tilfellet er med de fleste her i landet. Selv på linjer som "medialinjer" bør det presses frem at det finnes alternativer til Adobe-sine uhyre kostbare Windows/Mac-produkter.

 

EDIT: Når jeg gikk på VGS, så var det "Visual Basic" som var tingen. Hvis det fortsatt er tilfellet burde søppelspråket BASIC byttes ut med noe som faktisk gir et solid og plattformuavhengig grunnlag i en faktisk situasjon. Java er her et godt alternativ.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg tror nok den enkleste måten er å få opp brukerdatabasen, for å få over power brukere så er det nok at det er teknisk mulig å spille i linux uten så altfor mye styr. Wine gjør dette ganske greit, legg inn wine, kjør installfilen, så legges det en snarvei på skrivebordet, klikk på den og forhåpentligvis så virker alt. (det har i alle fall gjort det for meg) Jeg støtter Cedega, selv om jeg kun bruker wine, kommer nok ikke til å gå inn på noe annet prosjekt pr. nå, da det jeg har mest tro på er at Cedega fortsetter sin utvikling, slik at flere og flere spill funker under wine/cedega, forhåpenligvis kommer det til ett steg dere flere spill kommer til å fungere "out of the box"

Lenke til kommentar
Jeg tror nok den enkleste måten er å få opp brukerdatabasen, for å få over power brukere så er det nok at det er teknisk mulig å spille i linux uten så altfor mye styr. Wine gjør dette ganske greit, legg inn wine, kjør installfilen, så legges det en snarvei på skrivebordet, klikk på den og forhåpentligvis så virker alt. (det har i alle fall gjort det for meg) Jeg støtter Cedega, selv om jeg kun bruker wine, kommer nok ikke til å gå inn på noe annet prosjekt pr. nå, da det jeg har mest tro på er at Cedega fortsetter sin utvikling, slik at flere og flere spill funker under wine/cedega, forhåpenligvis kommer det til ett steg dere flere spill kommer til å fungere "out of the box"

På ingen av mine maskiner, med både ATi og Nvidia-grafikkort, så har spill kjørt gjennom Wine aldri vært i nærheten av å kjøre like bra som i Windows. Selv Guild Wars (som har platina-støtte i Wine sin AppDB) har kjemperåtten ytelse, og man kan bare glemme å peise på med AA, AF og fullt ut på alt det andre. Det er greit at spillet fungerer, men er noe "platinum", så skal det i min bok også stå i forhold til begrepet: Ytelsen skal minimum være sammenlignbart Windows-varianten, programmet skal være like pålitelig og det skal være mulig å minimere/maksimere vinduet uten å risikere at X-serveren tryner eller programmet kræsjer. Et annet eksempel er 3DMark 2001 SE: Greit nok at jeg får et godt resultat. Det betyr ingenting i virkeligheten, siden frameraten kan sammenlignes med en jojo, og stuper som en død fugl med en gang mer avanserte 3d-effekter en statiske lighmaps viser seg på skjermen. Det er også en kjent sak at Wine ikke fikser shader-effektene i nature-scenen. Hos meg så klager også 3dMark når jeg skal kjøre demoen (benchmark går greit bortsett fra nevnte).

 

Det er likevel irriterende når ingen på AppDB klarer å moderere seg. "Programmet fungerer perfekt. Det kræsjer noen ganger, og ytelsen er miserabel. Også så fungerer ikke musen ... ja og så er alle teksturene på bakken svarte. ... Men bortsett fra det så er dette platinum!". Heller bronse, "at best".

 

Jeg abonnerte på Cedega i omtrent et år fordi jeg trodde at noe skjedde. Det har det ikke gjort, og det eneste Transgaming er flinke til er å juge på seg støtte for flere spill enn det som faktisk er tilfellet. Slik det er nå, med tanke på alle fremskrittene i Wine, og PlayOnLinux som kan erstatte Point2Play, ser jeg ingen grunn til å kaste bort en 500-lapp på et prosjekt som ikke bidrar til Wine, men heller foretrekker å fokusere på Mac. Jeg er ikke villig til å finansiere Cider.

 

Når det er sagt: Wine-prosjektet har definitivt livets rett. Er det noe pengene skal doneres til, så er det heller Wine enn en tilfeldig spillutvikler. Slik det er nå så er det uansett et faktum at de beste spillene finnes til Windows.

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd det du beskriver da. Er et program platinum i appdb, skal det installere og fungere "ut av boksen", uten at man må legge inn native dller eller patcher. Må du det, skal ikke programmet ha høyere rating enn gold. Platinum-apps kan allikevel kreve at du bytter innstillinger for programmet, f.eks. bytter fra at spillet bruker directx til opengl.

 

World of Warcraft (med opengl) og Hitman2 (også med opengl) er eksempler på spill som nok yter bedre i wine enn i windows.

 

Jeg er for å støtte wine. Og den beste måten å gjøre det på er nok å kjøpe Crossover Games

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Det har aldri vært nødvendig å installere ekstra patcher eller native DLL-filer med noen av platinum-vurdering. Poenget er at programmet ikke kan regnes for å fungere perfekt når man er nødt til å sno seg unna bestemte grafikkeffekter og ytelsen uansett ikke nærmer seg samme programmet kjørende i Windows.

 

Når det gjelder 3DMark, så er kanskje "scoren" sammenlignbar med det man får med Windows Vista, men det hjelper lite når frameraten hopper alt etter som hva som skjer på skjermen.

 

Bedre ytelse "i" Wine i forhold til Windows har jeg aldri opplevd. Kanskje hvis man er selektiv med hva som testes, eller tester spill som faktisk kan kjøre med alt på fullt med OpenGL som grafikk-API ;)

 

Tenker jeg uansett tar å kjøper Crossover Games. Jeg har tidligere testet en prøveversjon av Crossover Office, og det fungerte ypperlig. Pluss at Codeweavers, i motsetning til Transgaming, bidrar til Wine.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også et prosjekt som WINE burde være målet for en slik "aksjon".

Selvfølgelig hadde det vært enda bedre med flere som lagde "native" linux-spill, men her blir det nok vanskelig å gi en sum som monner, samt at det er vanskelig å velge hvem som evt. skal få pengene.

 

Men om Linux en vakker dag kan kjøre både linux/unix og windows-programmer uten problemer, vil nok MS skjelve i buksene. Den dagen kommer nærmere for hver dag som går. Er utrolig imponert over hvor bra enkelte spill/programmer fungerer i WINE. Får man i tillegg på plass en fullgod implementasjon av DirectX-APIet, er mye gjort.

Lenke til kommentar
Det har aldri vært nødvendig å installere ekstra patcher eller native DLL-filer med noen av platinum-vurdering. Poenget er at programmet ikke kan regnes for å fungere perfekt når man er nødt til å sno seg unna bestemte grafikkeffekter og ytelsen uansett ikke nærmer seg samme programmet kjørende i Windows.

 

Når det gjelder 3DMark, så er kanskje "scoren" sammenlignbar med det man får med Windows Vista, men det hjelper lite når frameraten hopper alt etter som hva som skjer på skjermen.

 

Bedre ytelse "i" Wine i forhold til Windows har jeg aldri opplevd. Kanskje hvis man er selektiv med hva som testes, eller tester spill som faktisk kan kjøre med alt på fullt med OpenGL som grafikk-API ;)

 

Tenker jeg uansett tar å kjøper Crossover Games. Jeg har tidligere testet en prøveversjon av Crossover Office, og det fungerte ypperlig. Pluss at Codeweavers, i motsetning til Transgaming, bidrar til Wine.

Jeg opplever at ytelsen er tilnærmet lik det som den er i windows, ikke like bra, men nesten. Hvis de får mer penger, så kanskje de får flere utviklere til å se på ytelsesbiten, men, når man må kjøre det slik man gjør nå, så må det mye optimalisering av kode til for å få det til å gå tilnærmet like fort som i windows.

Lenke til kommentar

Den store utfordringen iforhold til ytelse er vel å måtte oversette shaderspråk til GLSL. Uansett... poenget i første omgang er vel å få spillbar ytelse.

 

Edit: Og det er jo mange spill som er spillbare i Wine i dag. :)

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

litt morro at det vart aktivitet om forslaget mitt

 

Ser det at mange personer trekker fram at store spill firmaer vasser i penger, men det er fleire små enn store. ta f.eks firmaet som lagde The witcher, hadde the witcher floppa, hadde dei gått konkurs. det er mange andre firmaer som er av den små typen, og hadde vi fått kontakt med enkelte av dei små bedriftane som produserer lovande spel, så kan jo det vere made in heaven å få penger for å lage en linux variant, og når det er på plass, så er det fleire mennesker som kan kjøpe, og gode spel i linux verdenen er som flammer i tørt gras, det blir fort fortalt vidare til andre. Betalt porting, større muligheter for salg, dvs mindre risiko for å tape penger. er vel forsåvidt en vinn vinn situasjon.

 

Kva med OpenGL ? er dei stinn i gryn ? hadde fleire spel brukt OpenGL framfor DirectX, så hadde linux hatt meir å stille opp med. så og sei samtlige skjermkort støtter OpenGL

 

Evt støtte KISS distroer, som kunne tenke seg å satse på å bli en gamer platform med wine ferdig og klart, og eventuelle andre forbedringer som kan gjere det bedre og raskare enn f.eks en standard Ubuntu eller SUSE

Lenke til kommentar

om alle her skaffet seg cedegakonto ville vi gitt masse penger til utvilkere som gjør spill tilgjengelig for oss, slippe styr med pengeinnsamling, og få være med å stemme på hvilke spill som skal arbeides med. ikke en perfekt løsning, men en veldig enkel en.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller støttet WINE-prosjektet enn Cedega.

Min erfaring med WINE er ihvertfall bedre enn erfaringen jeg har med Cedega, med de spillene jeg har prøvd.

 

Jeg tror også at måten WINE gjør ting på, dvs, lager et fullverdig Windows-API som software kan kjøre på, fremfor å ta gå "bakveien" ved å tilpasse programvaren til hvert enkelt spill (som Cedega gjør), er mer fornuftig i det lange løp, og vil gradvis føre til en full implementasjon som kan kjøre "alt" dersom utviklingen fortsetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...