Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden ble jeg kontaktet av en forumbruker, Solefald, som håpet jeg kunne starte et lite pengeinnsamlingsprosjekt i regi av Hardware.no. Etter en liten samtale med redaksjonen var inntrykket at dette var noe forumet burde sette igang selv, selv om jeg ikke har fått noe endelig svar.

 

Ideen gikk ut på å samle inn penger, som igjen skal doneres bort til et spillselskap for at de skal lage eller forbedre en Linux-klient av et eller flere av sine spill. Eventuelt donere pengene til et prosjekt som f.eks. Wine.

 

Hvis vi klarer å samle inn nok penger synes jeg dette er en veldig god idé, og jeg vil mer enn gjerne spytte inn minimum 1000kr selv i dette prosjektet. Spørsmålet blir selvfølgelig hvordan vi skal gjøre det.

 

Først og fremst må vi finne ut hvilke firmaer vi kan tenke oss å donere disse pengene til, hvordan vi samler inn pengene, hvordan vi får reklamert for pengeinnsamlingen (er nok ikke umulig å skrive en artikkel om dette på HW.no) osv.

 

Men før jeg begynner å jobbe hardt med dette, vil jeg gjerne høre ifra dere her i GNU/Linux forumet. Blir litt vanskelig uten dere i ryggen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å opprette en konto og en paypal konto vil være en god start, jeg kommer til å donere en del også.

 

Jeg er mest for å donere penger til wine for å få dem til å utvikle bedre spill støtte gjennom enten bedre directx støtte eller forbedring av andre deler av wine.

 

Det vil også være lurt å sette et mål på hvor mye penger vi skal samle inn, få folk fra utlandet også med på dette.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Må si jeg heller vil ha native spill enn bedret wine støtte, men nå skal det vel en del penger til før de store spillselskapene snur om og lager openGL spill som er støttet i Linux. Jeg vil heller ha native Linux spill, men skjønner at det blir en tung kronerulling, så dermed blir kanskje wine ett bedre prosjekt å støtte(?)

Lenke til kommentar

Så lenge det er native støtte det er snakk om så er jeg med, og føler at ca 1000,- er en bra start for min del.

 

Jeg liker Wine, men liker ikke at spillutviklere skal tjene penger på brukere som må slite med å intallere spill som ikke heller har full støtte fordi de ikke gidder å lager installasjon til endre OS.

 

En annen ting jeg også kunne tenkt meg å støttet kommersielt er utviklere av åpne spill-motorer som Cube og Sauerbraten (Cube2), samt utviklingen av åpne Quake motorer, og frie spillprosjekter basert på denne motore, pluss andre kjente frie spill.

 

Noen som har noen tanker om hvilke utviklere/selspaker som kunne vært aktuelle? EA er uaktuelt for meg. Valve har sagt at de ikke kommer til å komme med noe som helst med noen Linuxinstallasjon, men kan være verdt et forsøk. Take-two om de ikke blir kjøpt opp av EA. Activision-Blizzard kanskje? ... bare for å nevne noen.

 

Hvor mye gjør du regning med å måtte salme inn for å få til noe slikt?

Har dere noen søstersider i skandinavia eller kontakt med forum i andre land vi kan sammarbeide med?

Lenke til kommentar
Må si jeg heller vil ha native spill enn bedret wine støtte, men nå skal det vel en del penger til før de store spillselskapene snur om og lager openGL spill som er støttet i Linux. Jeg vil heller ha native Linux spill, men skjønner at det blir en tung kronerulling, så dermed blir kanskje wine ett bedre prosjekt å støtte(?)

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Spill til Linux er et viktig prosjekt, og jeg tror dette er ankepunktet for mange "power-users" som gjerne kunne tenkt seg å migrere fra Windows. Og slike brukere er i mine øyne nøkkelen til økt fremgang for Linux.

(slenger ut noen tanker, ideer og meninger her)

 

Men å gi bort penger til kommersielle firmaer for at de skal bedre native Linux støtte? Jeg tror det for mange utviklere bare vil bli en dråpe i havet. Det jeg tror er aktuelt for spillutviklere å vite at det faktisk er en betydelig interesse for native Linux spill, og at dette dermed er et marked der som de burde støtte. Så hva med å starte opp en massiv underskriftskampanje i tillegg? Og heller satse på penger til feks Wine?

 

For hvordan skal man sikre at penger gitt til en komersiell aktør faktisk går til Linux utvikling? Men hvis det er den veien man ønsker å gå, så mener jeg at man bør satse mot lokale/små aktører, feks Funcom i Norge eller Paradox i Sverige?

 

EDIT: hva gjelder betalingvilje så er det klart jeg er inne med noen 200-lapper dersom jeg føler det går til noe vettugt

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg mener det blir helt feil ende å begynne i, med tanke på at man skal betale utviklere for og jobbe mer med linux-utvikling. Hvorfor ikke heller bruke penger på og promotere linux, og derved øke bruker-basen, det tror jeg vil være mer effektivt.

Hvilke garantier har man for at du/dere faktisk bruker pengene på noe fornuftig, og ikke bare vaser det vekk?

Lenke til kommentar

Er det ingen som synes at a støtte de som faktisk utvikler åpne spill og åpne spillmotorer kan gjøre mer for spill på Linux mer enn Windowsspill gjennom Wine, og egentlig mer enn store selskaper som har nok av penger til å utvikle spill til flere plattformer.

 

Om et stort antall spill vil funge helt smertefritt i Wine kan jeg være enig med at det kan være en fin løsning til å få så mange spill som mulig kompatible i Linux.

 

Bortsett fra det kan det være viktig å vise utviklere at det er et marked for spill på Linux-siden, om det viser seg at det er tilfellet.

 

Google betalte utviklere for å gjøre Photoshop nokså brukbart gjennom Wine, men hadde det ikke vært bedre om de hadde betalt utviklere for å forbedre Gimp, Krita, Cine Paint, etc. så de hadde fått mer av de funksjonene de savnet fra Photoshop?

Lenke til kommentar

Er enig med tamarin i at native støtte er viktigere enn bedret støtte i wine. For mange gamere er ikke wine ett godt nok alternativ.

 

Når det er sagt tror jeg ikke det å gi penger til en komersiell aktør er veien å gå heller, for dette vil trolig, som påpekt før, bare bli en dråpe i havet for de. Jeg mener en heller burde satse på å gi penger til små selskaper, hvor pengene faktisk hjelper på, for at de skal produsere til Linux. Det er jo selvsagt risikabelt, da bransjen er vanskelig å slå seg frem i. Ett annet alternativ hadde vært å bruke pengene til en kampanje rettet mot spillbransjen for å vise at vi faktisk er interesserte i spill som fungerer native i Linux.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil ha noe for seg å donere penger til et eller annet spillselskap. Det som skal til for å få gamere (sånn som meg selv) fullstendig over på linux er det å kunne kjøpe et spill, plugge det i dvd-spilleren, bruke musen til å klikke litt for å installere, og bare spille spillet uten noe om og men. Og selv om det kommer et par spill fra ett selskap så er ikke dette nok. De nyeste, beste spillene med den gode omtalen som alle har lyst å spille, det er det man må få tilgjengelig på en enkel måte til linux. Og hvis det ikke er nok folk som bruker linux så gidder heller ikke de store spillselskapene å sløse penger på dette. Og jeg tror heller ikke det er nok folk som bruker linux. Det er jo såvidt noen gidder å gi ut spill med støtte til mac.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet en fin tanke Skinney, men jeg vil tro at dette ikke vil fungere i praksis. La oss si at vi får inn 20.000 Det er jo ingenting for et lite spillselskap engang. Vi kan ikke kjøpe Linuxstøtte for spill, dette er en holdning som må endres hos spillbransjen. Men når brukerbasen er så "lav" som den er så vil spillbransjen velge consoler og plattformer som er den mest brukte (PS,Wii,Windows). Det er når store analyseselskap som Gartner annonserer at linuxbrukerne kommer over 10 % av totalt brukte plattformer at spillbransjen kanskje vil se at det kanskje er et marked her (snakker selvfølgelig gennerelt her, ID software er jo foregangsselskap for Linux-spill).

 

Underskriftskampanjer på nett er også et godt tiltak, men disse fører sjelden fram.

 

Å gi penger til en kommersiell spill-aktør vil jeg aldri gjøre. Spillbransjen er veldig økende, oppmot 30% økning i forhold til musikkbransjen og dette er svært. Spillbransjen kan få mine penger når spillene de lager er "Linux Vertified", men jeg tror ikke verden er der enda.

Lenke til kommentar
men jeg tror ikke verden er der enda.

 

Enig. Bruk heller energi og penger på å få linux så brukervennlig som mulig. Dette med Project Utopia f.eks. er noe som imponerer late meg som vil ha ting så enkelt som mulig. Når det blir enkelt og tilgjengelig kommer brukerne, og når brukerne kommer så kommer nok spillindustrien også.

Lenke til kommentar

Virket som om det var utrolig lite aktivitet her :hm:

 

Uansett ... kanskje vi burde filosofere litt over hva vi brukere vil få mest tilbake av.

 

1. Man kan leie inn utviklere for å forbedre Wine. Hvordan vil det gå når det kommer ut nye oppdateringer og nye tilleggspakker eller nye spill i serien, vil alt funke like bra eller vil det kreve konstant utvikling av Wine? Hvordan er støttet til spill gjennom Wine-doors, og hva med å støtte Cedega eller CrossxOffice games?

 

2. En av de mest effektive metodene er å overbevise at det er et market for spill til Linux, om det riktignok er tilfellet. Det virker som om det er et stort marked for gamere på Linux. Veldig mange som spiller har som regel god greie på data generelt, og sikkert ikke mye imot å teste ut Linux. Flere brukere kjører dual-boot fordi de spiller spill på Windows, men ønsker å spille spillene på Linux, mange sier at de ikke gidder å prøve Linux før spill X kommer til Linux.

 

Som vi har sett tidligere ... som fra Epic ... så viser det seg at Linux fort kan havne langt bak i skyggen (over 100 dager siden UT3 kom ut nå), og det er ingen garanti for at det ikke kommer til å skje igjen om en kommersielt spillutvikler får kommersiell støtte. Om det viser seg at utviklere er villige til å utvikle til Linux om de blir betalt av åpne-kildekodemiljøet så er det bra, men føles litt som om jeg får et spark i ræva, de har sikkert mer enn nok penger til å få til dette selv, så det ligger nok i viljen. Jeg lurer også på hvordan utviklere som ikke får noen kommersiell back-up føler det når de gir så mye til åpen-kildekodemiljøer, mens miljøet velger å støtte lukkede løsninger som ikke gidder å utvikle til Linux. Samme når det gjelder hvordan utviklere som faktisk gir ut kommersielle spill til Linux vil føle det, disse fortjener pengene mer enn andre kommersielle utviklere, noen (som utviklere av Quake) går til og med så langt som å gi ut kildekoden til spillmotoren deres etter de ikke har noen kommersiell verdi ... så vi kan kanskje glede oss litt til Quake 5 kommer ut ;)

 

3. Det å betale/leie utviklere til frie spill og spillmotorer med åpen kildekodelisenes tror jeg vil gi den største gevinsten. Ta f.eks Sauerbraten, om man hadde leid utviklere og designere og virkelig gitt utviklingen en boost så kunne vi nok sett mange forbedringer. Mange av spillene som allerede eksisterer som er gitt ut med en åpen lisens har relativt god kvalitet. Spillene vil også være tilgjengelig for alle Linuxbrukere (og sannsynligvis andre OS), andre som har lyst til å prøve seg på å lage MODS og spill basert på åpne og forbedrede spill og spillmotorer kan også gjøre dette, som kanskje kan føre til enda flere åpne prosjekter innen spill på Linux. Om flere brukere ser seg fornøyd med disse spillene og dropper andre muligheter til å spille spill gjennom annen programvare, og brukere av andre OS'er ser at spillene som finnes fritt og gratis til Linux er i høy kvalitet kan det føre til en stor migrering. Kanske dette ogå kan føre til at andre utviklere av kommersiele spill begynner å få opp øynene?

 

4. Kan det være aktuelt å betale for å få utviklere til å gi ut gamle prosjekter ut under en åpen lisens? Simcity ga ut kildekoden for Simcity som en gave til OLPC-prosjektet, hvor kult hadde det ikke vært om gamle klassikere som Monkey Island hadde blitt gitt ut under åpen lisens?

 

-------

 

Noen flere synspunkter på flere av de tingene som har vært nevnt hadde vært fint (både motargumenter og forargumenter), og forklaring på et par ting (som f.eks hvordan Wine takler oppdateringer i alle spill).

 

Er det mulighet å få litt støtte fra et større selskap som er kjent innen åpen-kildekodemiljøet?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så jeg er ingen? :cry:

 

Spiller Monkey Island (1, 2, 3) nå og da ettersom mange av scenene i spillene er så eid at de er verd å bli sett igjen :D

Lenke til kommentar
Så jeg er ingen? :cry:

 

Spiller Monkey Island (1, 2, 3) nå og da ettersom mange av scenene i spillene er så eid at de er verd å bli sett igjen :D

 

Det jeg mente er jo selvsagt at den store massen av gamere ikke er intressert i dette. Monkey island er ikke noe nytt og kult som alle har lyst å prøve. Og det er hvertfall ingenting som vil få windows-brukere til å gå over til linux.

 

Når jeg hører sånne ting som å utgi monkey island til linux, eller at de bruker quake-motoren til å lage spill til linux får jeg bare lyst å slette ubuntu fra harddisken og heller vente noen år og se om det har skjedd noen forbedringer da.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Samme her! De gamle pek og klikk spillene kommer nok aldri til å dø ut :) Synes en del av sjarmen i serien forsvandt med Escape from Monkey Island.

 

Det er ikke så mange år siden spillet var å se i spillbutikker, og jeg tviler ikke på at det fortsatt kan ha en økonomsk gevinst, jeg hadde i alle fall kjøpt dette :D

http://www.google.com/imgres?imgurl=http:/...ficial%26sa%3DG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...