Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

Skulle ikke forundre meg om det skjer paralelt, men det er et par ting som jeg er noe skeptisk til. Det er få kommersielle spill til Linux, de to største er UT3 og Quake.

 

UT3 har lovet Linux-klient, det har nå gått over 100 dager uten et tegn til noe fremgang, heller ingen uttalelser fra EPIC.

 

Quake har ikke vist særlig interesse for Linux i det siste, og jeg finner ikke noe informasjon på om Rage som er det første spillet som benytter av den nye spill-motoren. Det er også en del spekulasjoner på om de har mistet interessen for Linux.

 

Noen selskaper er nokså Linux-fientlige, noen selskaper er går offentlig ut og sier det aldri kommer til å bli laget noen som helst Linux-klient FAQ'en deres.

 

 

Høres kanskje paranoid ut, men det virker nesten som om det er høyere makter som ikke liker at spill kommer til Linux. Linux har fått større brukermasse enn tidligere, så det er rart at noe som er stikk imot logikk skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempler på Linux-fiendtlige selskaper?

Det jeg mener er treffende for mange utviklere er at de har bundet seg tett opp mot Microsoft gjennom deres utviklingsverktøy. Visual Studio, DirectX, C#.net og XNA er en utrolig enkel og kraftig platform for å utvikle spill på, så jeg skjønner definitivt tiltrekningen.

Lenke til kommentar

Er bare et angående spill jeg kommer på nå.

 

Et eksempel er Valve, skulle søke på forumet om det var planer for en Linux-versjon, fant link til en faq-side der det stod at det ikke er og kommer ikke til å bli laget noen Linux-klient. Dette er en stund siden¸ så det kan hende de har skuftet holdning.

 

Adobe har kommet med lignende utspill.

 

Adobe er også et selskap som er veldig etterspurt fra Linux-brukere, etter Google betalte Codewaversutviklere for å modifisere Wine til å gi bedre støtte til Photoshop var Adobe raskt ute med å si at de kommer ikke til å støtte Linux. Store tunge 3D programmer som MAYA og Softimage har støtte i Linux, og er vistnok raskere i Linux enn i Windows.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel egentlig anta at Adobes utspill ang støtte for Photoshop i linux gikk mer på at de ville poengtere at dere support avtaler ikke støttet å kjøre Photoshop på linux via Wine.

Har ikke opplevd Adobe som rent linux-fiendtlig, de klarer jo å ha en tilnærmet lik utviklingssyklus for flash på linux som flash for win/mac. Problemet er vel like mye det at de ikke vil legge tid og penger i å portere Photoshop til et marked de mener de ikke vil få tilbake invisteringen fra.

 

---

 

on topic

 

Jeg er med på en forpliktelse til å kjøpe et "mainstrem" spill, om det kommer til linux.

Wine er en God Ting, men vil heller ha native støtte enn et API-lag.

Lenke til kommentar
Er bare et angående spill jeg kommer på nå.

 

Et eksempel er Valve, skulle søke på forumet om det var planer for en Linux-versjon, fant link til en faq-side der det stod at det ikke er og kommer ikke til å bli laget noen Linux-klient. Dette er en stund siden¸ så det kan hende de har skuftet holdning.

 

Adobe har kommet med lignende utspill.

 

Adobe er også et selskap som er veldig etterspurt fra Linux-brukere, etter Google betalte Codewaversutviklere for å modifisere Wine til å gi bedre støtte til Photoshop var Adobe raskt ute med å si at de kommer ikke til å støtte Linux. Store tunge 3D programmer som MAYA og Softimage har støtte i Linux, og er vistnok raskere i Linux enn i Windows.

 

Grunnleggerne av valve er to personer som har jobbet i microsoft, burde si nok...

Lenke til kommentar

For dere som er spill intresserte har jeg startet en tråd med gratisspill som er gitt ut på minimum Linux og Windows, og de fleste Mac (må gå igjennom den siste posten for å forsikre meg om at alle spillene der også er tilgjengelig for Windows). Listen er ikke komplett, og oppdateres ofte. Mangler foreløpig blandt annet RTS, TBS, RPG, MMORPG. Om noen har noen tips til andre spill som kan legges med på listen i de sjangrene som allerede er skrevet om er det bare å komme med dem.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935597&hl=

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
For dere som er spill intresserte har jeg startet en tråd med gratisspill som er gitt ut på minimum Linux og Windows, og de fleste MAC (må gå igjennom den siste posten for å forsikre meg om at alle spillene der også er tilgjengelig for Windows). Listen er ikke komplett, og oppdateres ofte. Mangler foreløpig blandt annet RTS, TBS, RPG, MMORPG. Om noen har noen tips til andre spill som kan legges med på listen i de sjangrene som allerede er skrevet om er det bare å komme med dem.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935597&hl=

 

Mener du MAC eller Mac?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært ganske stille her i det siste ... ingenting å oppdatere?

 

Etter hva jeg har erfart med Epic og UT3, så her jeg fått større tiltro til åpne prosjekter.

 

Kontorstol, Frictional Games utvikler til Linux, og Penubra ser egentlig nokså lovende ut også synes jeg :)

 

Dette er vel en form for "støtte", noe jeg har gjort en stund, også før jeg gikk over til Linux ... jeg har som regel alltid snakket varmt og anbefalt de gode kommersielle spillene som er tilgjengelig for flere OS, og da spessielt Windows, Linux og Mac. Dette synes jeg var viktig da jeg når som helst kunne finne på å installere Linux eller gå over til Mac som hovedoperativsystem ... noe som jeg gjorde, det resulterte i at jeg gikk over til konsoll for det meste relatert til spilling.

 

Er det forresten noen som vet om en eller annen side som har statistikk for hvordan andelen av gamere er fordelt mellom PC og konsoller, og hvordan denne utviklingen har vært de siste årene? Jeg har fått inntrykk at konsollmarkedet spiser en del av PC-spill markedet for tiden. Konsoller ser også ut til å få en del av de funksjonene mange gamere benytter seg av på PC ... f.eks patcher, mods, ekstramatreale, gode onlinemuligheter, osv. Mens billige bærbare multiportable PC-er ser ut til å bli mer og mer inn på PC markedet, noe som er et market der Linux fortsatt dominerer.

Lenke til kommentar

Bare nyskjerrig, men hva er det som holdt deg fra å benytte deg av dual-boot, hva er det du føler PC kan tilby som ikke konsoller kan tilby, og siden du også ønsker å benytte deg av Linux ... støtter du da spillprodusenter med å kjøpe og benytte deg av spill de kan tilby der det er mulig (uavhengig om de spilles på Linux eller Windows)?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Bare nyskjerrig, men hva er det som holdt deg fra å benytte deg av dual-boot, hva er det du føler PC kan tilby som ikke konsoller kan tilby, og siden du også ønsker å benytte deg av Linux ... støtter du da spillprodusenter med å kjøpe og benytte deg av spill de kan tilby der det er mulig (uavhengig om de spilles på Linux eller Windows)?

 

Dual boot funket ikke på min laptop, vet ikke hvorfor. Hadde to partisjoner hvor jeg installerte XP og Ubuntu på hver sin.

 

Hva en konsoll ikke kan tilby? hmm, jeg har da PS1, Gamecube og Xbox 360.. Og ingen av de når opp til PC <- Ingen over, ingen ved siden.

 

Jeg kjøper spill som jeg tror jeg liker, så det blir en del i løpet av et år. Linux vs. Windows? om Linux hadde flere kommersielle spill så hadde det gått noen penger dit.

 

Prøver Ubuntu 8.04 nå.

Lenke til kommentar

Hørtes merkelig ut, i alle fall om du har installert Ubuntu sist. Kan hende det funker bedre om du installerer Ubuntu via Windows som du har muligheten til i 8.04.

 

Jeg har hatt det meste av konsoller, men har stort sett tidligere likt å spille på PC selv ... spessielt FPS, men det kom veldig ann på sjanger.

 

Det jeg mente med om du støtter utviklere som f.eks lager spill til både Linux, Windows og Mac, var at om du kan velge mellom å kjøpe Half-Life (der jeg har fått inntrykket av at utviklere ikke er særlig Linux-vennlige) og spille CS eller Quake 4 (som også er laget for Linux) og laste ned en CS lignende mod, hadde det at utviklerne også utvikler for Linux hatt noe å si for ditt valg av kjøp av spill? Det pleier ikke å være egne retailbokser til Linux, enten så er Linuxinstallasjonfilen med på DVD, eller så må den lastes ned. Så i motsetning til programvare som Softimage, kan spill som også er laget til Linux installeres fra samme CD/DVD, så det er ingen penger som går direkte til "dit".

 

Uansett, selv om du kanskje ikke kan benytte deg av Linux er mye av programvare tilgjengelig i Windows :) Om du har lyst til å ha dual-boot og om det funker i 8.04 har jeg laget en tråd med mange spill som både er gratis og tilgjengelig for Linux ... om ikke så er de også tilgjengelige til Windows :)

Lenke til kommentar

Installerte 8.04 i dag, men av en eller annen grunn så fikk jeg ikke trådløstkortet til å virke.. Ufrie drivere var heller ikke å finne medfølgende. Leste litt på nettet etter hjelp, men ingenting har virket så langt.

 

Noen andre distroer som har bedre støtte for Broadcom (9)43xx kortene?

Lenke til kommentar
Installerte 8.04 i dag, men av en eller annen grunn så fikk jeg ikke trådløstkortet til å virke.. Ufrie drivere var heller ikke å finne medfølgende. Leste litt på nettet etter hjelp, men ingenting har virket så langt.

 

Noen andre distroer som har bedre støtte for Broadcom (9)43xx kortene?

 

Du må bruke ndiswrapper, trådløse nettverks kort fra broadcom er skikkelig problem maskinvare.

Lenke til kommentar

Jeg må si det hadde vært interessant å se skikkelige dataspill til Linux. Men det er to ting jeg har tenkt på i den forbindelse:

 

1.

Moderne Windows-utgivelser er vel egentlig ganske like med tanke på NT-kjerne og noelunde likt register osv. Det finnes derimot utallige Linux-distroer. I Windows er det vel mest vanlig med egne uavheninge installasjonsmekanismer mens i Linux er det meste sentrert rundt pakkesystemet, dog det går an å installere ting uavhengig.

 

Etter man har kjøpt et Linux-spill, og har puttet DVDen i maskinen, hva skjer da? Jeg har ikke så god peiling, men kan ikke forskjellene mellom Linux-distroer bli såpass store at det hadde vært vanskelig å lage en helt uavhengig installasjonsmekanisme?

 

En ting jeg ser for meg som kan fikse det er at DVDen inneholder selve spillet, også finnes det en program i pakkebrønnene (en setup, om du vil) som installerer spillet. Akkurat som om det var på CDen, bare at det er skrevet for den spesifikke distroen og dermed finnes i pakkebrønnene.

 

Selvfølgelig kan det jo hende distroer har såpass intelligente pakkebehandlere at de bare leser CDen og automatisk skjønner alt, men ideen min over tror jeg skulle funket bra. Dette betyr jo da at de som vedlikeholder distroene må skrive et installasjonsprogram for hvert spill, men jeg tenker kanskje et generelt format som spillene kommer i på platen, også bare laster man ned en liten "oversetter" som tar de "rå" datafilene fra CDen og putter det på filsystemet slik det skal være, og konfigurerer det nødvendige.

 

Evt. så fikser spillutviklere selv versjoner for hver distro, eller skriver dette småprogrammet jeg snakket om for hver distro. Men da skjer det fort at de bare skriver for de to-tre største og resten må gå til verks for å få ting til å funke.

 

Jeg regner med det er uaktuelt å bygge inn en betalingsmekanisme inn i pakkesystemet...

 

2.

Det virker ikke som planen er at de spillutviklerne skal begynne å lage open.source-spill. Hvorfor er det akseptabelt at spill koster masse penger, mens f.eks. en PDF-leser ikke gjør det? Hvor skal grensen gå? Hvor slutter open-source-idealet?

 

Akkurat her putter jeg vel ord i munnen på folk, men det er noe jeg har lurt på en stund og jeg vet ikke helt ellers hvordan jeg skal formulere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...