Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig noen spill med i googles summer of code? Gode nyheter at gimp er med i år ihvertfall :)

 

Ingen spill, men enkelte ting rettet mot spill. Bla.a OGRE3D og CrystalSpace. http://code.google.com/soc/2008/ Det er nærmere 200 prosjekter som har kvalifisert seg for Google SoC 2008. Det er dog ingen selvfølge at noe blir gjort i alle prosjektene selv om de er med på Summer of Code.

 

Skinney: klart det er en mulighet. Men da synes jeg at vi isåfall skal kreve at det som lages blir gitt ut offentlig til allment bruk, slik at det kan nyttes videre i Wine utvikling.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eventuelt kunne vi dra en google og betale noen utviklere for å forbedre støtten for et spill i Wine, slik det ble gjort med Photoshop...

Google er som regel snille og vennlige mot brukere av åpen-kildekode, om vi kunne fått støtte av dem hadde det vært helt topp. Om de hadde startet en konto og fått det mer internasjonalt.

 

Det er få som kommenterer det, men det jeg nevne om at Google heller burde betalt utviklere av f.eks Krita, Gimp eller Cine Paint (her har Sony faktisk gjort en god del!) til å heller få de funksjonene mange savner fra Photoshop ville det gitt mer tilbake til flere brukere. Ikke bare på Linuxsiden, men også tilhengere av programmet på andre OS. Det kunne også først til en høyere migrering, om folk ser seg fornøyde med f.eks Gimp.

 

Noen fordeler:

Om vi støtter frie løsninger vil vi alltid være sikre på at det alltid vil være tilgjengelig for Linuxbrukere. Flere kan enkelt ta i bruk programvaren. Det vil også være positivt for andre OS og ikke bare Linux. Det vil sette åpen kildekode i et bedre lys om kvaliteten øker og vi ikke må være avhengige av lukket kildekode. Det vil skape større konkurranse mellom lukket og åpen kildekode. Om mange migrerer fordi de ser seg fornøyde med det åpen-kildekode tilbyr vil det føre til at produsenter må begynne og utvikle for andre OS.

Lenke til kommentar

Hva om vi plukker ut noen spill vi vil ha native linux-klienter til og sier klart ifra til produsentene at vi vil kjøpe spillet (bare) dersom de kommer med støtte. Er åpen for å forplikte meg til å kjøpe spillet også (så lenge prisen holdes på et rimelig nivå). Dersom vi får med nok personer på noe slikt ville vi både redusert risikoen ved å satse på linux-klienter og vist at det er potensiale for å tjene penger også på linux-siden.

 

Er enig med olear at det blir feil å donere penger for portering.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg kunne jo gjøre litt research og satt sammen en e-mail med statistikk over hvor mange som laster ned Wine eller betaler for bruk av Cedega/Crossover, og hvor mange som benytter seg av Savage 2 Linux client og EVE Online Linux client... Hvis statestikken her er høy nok så kan det jo ha noe å si. Sammen med en underskriftskampanje hvor vi forplikter oss å kjøpe Linux-klient av spill x dersom det kommer, så kan det jo være noe...

 

Høres dette ut som en ide?

Lenke til kommentar
Hmm... Jeg kunne jo gjøre litt research og satt sammen en e-mail med statistikk over hvor mange som laster ned Wine eller betaler for bruk av Cedega/Crossover, og hvor mange som benytter seg av Savage 2 Linux client og EVE Online Linux client... Hvis statestikken her er høy nok så kan det jo ha noe å si. Sammen med en underskriftskampanje hvor vi forplikter oss å kjøpe Linux-klient av spill x dersom det kommer, så kan det jo være noe...

 

Høres dette ut som en ide?

Det hadde selvfølgelig gått. Kan gjerne forplikte meg til å kjøpe et spill uansett om jeg kommer til å spille det eller ikke for å få utviklere til å utvikle til Linux, men det finnes mange slike underskriftskampanjer da. Du kan jo høre med diverse selskaper om hvor mange underskrifter/forhåndsbetalinger for å se om det i det heletatt vil være aktuelt, eventuelt høre hvilke andre tiltak de er villige til å forholde seg til. Det å forplikte oss kan jo fra mange være tomme ord, hvordan skal vi få orden på det? Samle inn nok underskrifter og deretter, når de har gått et stylle over minimum antallet, forhåndsbetale før de starter prosjektet?

 

Kan vi ikke samle opp alle ideene som er skrevet så du kan lage en liten poll for å få en liten statistikk på diskusjon.no sine brukere, med mulighet til å klikke på flere forslag. Legge inn et lite innlegg på gamer.no, Mac og Windows delen av forumet med link til poll'en.

 

Forslag:

* Donere penger til Wine for å få dem til å utvikle bedre spill støtte.

* Donere penger til Cedega/andre-betalingstjenester for å få dem til å utvikle bedre spill støtte.

* Betale kommersielle utviklere for å utvikle til Linux.

* Forplikte seg til å kjøpe spill fra en utvikler/overbevise at det er et spillmarket i Linux.

* Donere penger til å forbedre åpne spillmotorer.

* Donere penger til å forbedre spill gitt ut under åpen lisens.

* Ukentlig innlegg på gamer.no med et lite og et stort kommersielt eller fritt spill tilgjengelig på Linux.

* Betale for å få selskaper til å gi ut kildekoden på eldre spill under en åpen lisens.

 

Kanskje slenge på en poll for å finne ut hvor mage av Linuxbrukerne som benytter seg av de kommersielle spillene, Savage 2 Linux client, UT, Quake, EVE Online Linux client ...

 

Det jeg kunne se fra Google Summer of Code 2008 var:

Battle for Wesnoth

BZFlag

OGRE

ScummVM

The WINE project

Crystal Space

... noen flere?

Lenke til kommentar

Slik!

 

Nå har jeg sendt e-mail til S2Games (Savage 2), CCP (EVE Online), Transgaming(Cider/Cedega) og Codeweavers(Crossover/Wine) hvor jeg spør pent om å få vite hvor mange som benytter seg av deres Linux-løsning, og hva de tjener på dette. Prøvde også å få sendt mail til ID Software og Epic Games, men fant ingen e-mail å sende til, eller en adresse som fungerte :S

 

Tenker å publisere disse resultatene på engelsk og norsk i en kommende artikkel som også tar for seg benchmarking i diverse spill (native og kjørt gjennom Wine/Cedega/Crossver). Denne artikkelen blir nok interessant å lese samtidig som den kan vises til utviklere slik at de ser hvor stort Linux-markedet faktisk er... Hvis jeg får svar fra de overnevnte utviklerne da selvfølgelig...

Lenke til kommentar

Virkelig? Overskriften i den "artikkelen" er helt håpløs feil. Konklusjonen fra Gartner var at i løpet av kort tid vil mange store bedrifter bruke emkelte ting som er open source. Men det betyr på ingen måte at flere bedrifter er i ferd med å åpne kildekodene sine, eller at markedet for propritære løsninger er noe mindre.

 

Hva slags IT-firma er det som ikke bruker PHP, Perl, Python, Ruby, mySQL, Apache eller lignende liksom?

 

EDIT: jeg skriver alt for sakte. Referer selvfølgelig til oldboy sin link

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Tja, noen som har testet CrossOver Games ?

 

Det kan jo være en grei måte å "donere" penger til Wine på.

 

Dessuten er Wine med i GSoC :

http://code.google.com/soc/2008/wine/about.html

Men det er fortsatt åpent å søke om støtte til prosjekter.

liste over ideer som har kommet inn hittil

 

Edit:

Har forsåvidt testet CrossOver Games litt nå... den kjører HL2 og CnC3 uten at du må endre på noe, bare installer og kjør. Har ikke testet flere spill enda. Grafikken var som i Windows.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Virkelig? Overskriften i den "artikkelen" er helt håpløs feil. Konklusjonen fra Gartner var at i løpet av kort tid vil mange store bedrifter bruke emkelte ting som er open source. Men det betyr på ingen måte at flere bedrifter er i ferd med å åpne kildekodene sine, eller at markedet for propritære løsninger er noe mindre.

 

Hva slags IT-firma er det som ikke bruker PHP, Perl, Python, Ruby, mySQL, Apache eller lignende liksom?

 

EDIT: jeg skriver alt for sakte. Referer selvfølgelig til oldboy sin link

 

Uansett viser det en posistiv utvikling, mener jeg.

Lenke til kommentar

Og der fikk jeg svar fra Codeweavers (Wine og Crossover). De sier de har over 150.000 brukere som benytter seg av et Crossover alternativ (mac, linux, games) og de vet at de som bruker Wine er et mye større antall, selv om det er umulig for dem å vite hvor stort det antallet faktisk er.

Lenke til kommentar

Det er jo en del! Pluss de som kun har Windows installert for å spille spill, men heller kunne tenke seg og spille spill på Linux.

 

Hadde vært kult om du hadde fått noen respons fra idTech eller Epic på Quake og UT som er noen av de større kommersielle spillene som har native Linuxinstallasjon. Eneste mailen jeg fant på Epic sin side var til presidenten i selskapet eller noe. Du kan jo sende ne melding til en av moderatorene på forumene deres, sikkert noen der som kan videreformidle.

 

... men er det mulig å starte en poll i denne tråden som jeg spurte om tidligere? Jeg er litt statistikk freak :p

 

Og hvor fikk du tak i den boksen med alle de klassiske pek og klikk spillene? Har lett etter det lenge, men finner kun bokser med et og et enkelt spill og jeg har sett etter det en stund.

Lenke til kommentar

Som enkelte andre her har nevnt er kanskje promotering av Linux heller veien å gå?

 

Selv spiller jeg ingenting, men hadde allikevel satt pris på bedre spillstøtte da dette igjen hadde utløst bedre støtte for alt annet i Linux.

 

Men det er liten støtte for spill på grunn av liten brukerbase.

Spørsmålet er jo hvilken ende man burde begynne i?

 

Ikke vet jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...