Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet


Anbefalte innlegg

Bra symmetri du har fått til her, men skulle ønsket at det ble litt skarpere.

20 dager igjen som du sier, så jeg håper å få se flere flotte blomster som jeg aldri har sett før. (hittil har du hatt et spennende utvalg syntes jeg)

Takk for det....(planter er en annen hobby). Helt enig med deg i at skarpheten burde vært bedre. Har strevd litt med det her. Sikkert tatt 50 bilder av den irisen uten å få det som jeg ville, grunnen er nok at den står så ulaglig til (vanskelig med hånd-holdt der), dessuten spriker den i "tre hjørner" slik at den er ekkel "å sikte inn" :hrm: men det er fint med litt trening....

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fine krokusbilder, men jeg begynner å bli lei av dem også. De er like oppbrukte som ender! :dontgetit:

eitp

Ja, du har så evig rett...lover at dette skal være den siste crocusen nå, i denne April-festen. :!: Ser på det som ren øving. (Ellers ville det nok være mer spennende vekster å forevige i Mai-Juni tenker jeg, så bær over med denne.... :( )

RandiA

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett så mange krokus-bilder som ande-bilder, så det plager ikke meg.

Hvilket av bildene er det som er dagens bilde? Jeg vil forslå det kvadratiske bildet av den åpne blomsten. Selv om det blir litt rotete med kvistenene og bladene, så likte jeg trekanten som selve blomsten lager.

 

Istedet for te, så unnet jeg meg en cognac - den varmer like godt :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke sett så mange krokus-bilder som ande-bilder, så det plager ikke meg.

Hvilket av bildene er det som er dagens bilde? Jeg vil forslå det kvadratiske bildet av den åpne blomsten. Selv om det blir litt rotete med kvistenene og bladene, så likte jeg trekanten som selve blomsten lager.

Istedet for te, så unnet jeg meg en cognac - den varmer like godt :)

Tom

Ja, det er den åpne crocusen som er dagens...for å variere litt da fra alle åpne som har vært......., skulle vel merket av det. (Teen var jo dagens ettermiddagste da vet du.... :thumbup: )

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 12 - 12.April

 

Helleborus niger

 

post-92574-1208029926_thumb.jpg

Stygg denne nå, Helleborus niger (julerose), men bare vent til bildet av blomsten kommer. Jeg synes jeg fikk ganske bra fokus på denne knoppen…. (dessuten synes jeg at jeg har tatt bilde bare av "de pene" hittil, så det var på sin plass med en litt stygg knopp i dag..)

 

Tv: 1/160

Av: 8

ISO: 800

 

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Kan være enig at jeg har sett penere knopper ;) Du har truffet bra med fokus her - jeg kan se at det er noen som gnafset litt på planta - den ser ikke helt frisk ut :hmm:

Tom

:!: :!: De pleier å være så stygge, helt i orden....de blir flotte som blomst....(jfr. eventyret om Den Grimme Elling....)

Lenke til kommentar

Dag 13 - 13.April

 

Anemone Atrocaerulea

post-92574-1208084617_thumb.jpg

 

Ja, i dag har den åpnet seg, anemonen ….(se Dag 9)...... En ting jeg lurer på i macrofotografering: Ser jeg må ned i blenderåpning til ca 7-8, har prøvd mange ganger med stor åpning: 2-3, men det blir ikke så bra. Tenkte at ved størst mulig åpning kunne jeg ha lavest ISO og slik få et klart bilde. Men det fungerer øyensynlig ikke slik. Forklaring?

 

Tv: 1/160

Av: 7,1

ISO: 200

 

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

Lenke til kommentar

Sol har du også :)

 

Når det gjelder blenderåpninger, så er det flere faktorer som spiller inn.

Mange objektiver yter best når de er blenet ned 2-4 steg - For ditt objektiv vil det bety f/5.0 - f/10. Macro objektiver er normalt skarpere enn vanlige objektiver, så det er nok ikke hovedpoenget her.

 

Jeg tror heller at det har med det faktum at området med dybdeskarphet blir så lite når du er såpass nærme, at du må blende ned for å få med nok.

 

Så lenge du har eksponert riktig, så burde det ikke være noe problem med ISO 400. ISO 800 kan også gå bra hvis du er heldig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ja her er strålende sol og riktig "varmt" idag. Forstod det der, Tom...har vel kommet frem til det med litt øving nå, men da betyr det altså at jeg kan bruke 2-3 i blenderåpning når jeg er noe lengre fra da, og skal ta bilde av et større område? For portrett kan det kanskje bli bra?

RandiA

Lenke til kommentar
Ja her er strålende sol og riktig "varmt" idag. Forstod det der, Tom...har vel kommet frem til det med litt øving nå, men da betyr det altså at jeg kan bruke 2-3 i blenderåpning når jeg er noe lengre fra da, og skal ta bilde av et større område? For portrett kan det kanskje bli bra?

RandiA

Det er også andre situasjon hvor stor dybdeskarphet er nyttig; men akkurat portrett så vil det offte bli bedre med f/2.5-f/2.8. Men da er det livsviktig å fokuserere riktig - så lenge øyenene er skarpe, så tåler fok uskarpe neser, ører osv.

 

Når det gjelder dagens bilde, så ser jeg at det er en rett skygge på blomsten i øvre vesnre hjørne - den irriterer meg da du har fine skygger på resten av blomsten.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Når det gjelder dagens bilde, så ser jeg at det er en rett skygge på blomsten i øvre vesnre hjørne - den irriterer meg da du har fine skygger på resten av blomsten.

Tom

Ja, ser det med skyggen...var vel meg selv som laget den, stod rett over og fotograferte ned. Prøver å unngå disse skyggene, men av og til blir vinkelen slik at det ikke kan unngås

RandiA

Lenke til kommentar

Bildet er i utgangspunktet i fokus og skarpt, men som de andre sier - du må blende ned et par hakk til for å få den dybdeskarpheten du ønsker (hele blomsten). Kjør heller opp iso-verdien til 400 og sett blenderen til omtrent f/11 for å få noenlunde samme lukkertid.

 

Du bør også bruke en viss oppskarping. Det gjelder også etter at du har gjort bildet mindre (for webvisning). Bruk Smart Sharpen eller USM.

 

eitp

Lenke til kommentar

Takk for råd gutter...ja jeg skal sette opp blenderverdien noe, og prøve meg frem med det. Vet det kan bli enda bedre med stativ, men jeg har ikke med det i denne omgangen av "øving". Men jeg bruker blendermodus (AV) hele tiden jeg nå...øver inn "det trinnet" først.

RandiA

Lenke til kommentar
Dag 14 - 14.April

 

Hepatica nobilis 'Rubra Plena'

 

post-92574-1208175382_thumb.jpg

 

Rødveisknoppene (se Dag 8, 8.April) har åpnet seg nå. Prøvde meg på oppskarping, men ser ikke særlig forskjell. Litt kontrast og crop er brukt

Tv: 1/50

Av: 11

ISO: 800

 

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

grunnen til at oppskarpningen ikke hjalp så mye, er fordi du ikke traff 100% med fokus - Hvis du ser på blomsten, så er fuzzen til dekkbladene under blomsten skarpe. Så fokuspunktet burde vært nærmere kamera. Jeg vet ikke om du bruker auto-fokus eller manuell fokus? For manuell fokus med søkeren til 400D er ikke akkurat lett.

 

Men jeg likte den nydelige uskarpe bakgrunnen. Helt fri for forstyrrende elementer. Og en veldig fotogen blomst.

 

edit: Bakgrunnen er best når man ser på bildet i stor størrelse

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...