Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag 14 - 14.April

 

Hepatica nobilis 'Rubra Plena'

 

post-92574-1208188413_thumb.jpg

Rødveisknoppene (se Dag 8, 8.April) har åpnet seg nå. I stedet for å bytte ut det første bildet, legger jeg inn en erstatning her. (Forhåpentligvis en tanke bedre)...Hvis jeg bytter ut, vil tråden/rettledningen miste meningen. Har prøvd litt til.

 

Tv: 1/50

Av: 8

ISO: 400

 

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 15 - 15.April

 

Oksespannet mitt

 

post-92574-1208262169.jpg

 

Bildet er noe croppet, litt lys, kontrast og ørlite oppskarping. Jeg har hele tiden brukt samme objektivet i April. Mulig jeg bytter ut med et makro av en ørliten knopp jeg fant i dag…for å holde meg mer i ”macro-stilen”

 

Tv: 1/400

Av: 8

ISO: 400

Canon EF 50mm f.2,5 macro

 

RandiA

Lenke til kommentar
Du endte opp med oksespannet allikevel :)

Var det overskyet? Jeg spør fordi lyset virker flatt.

Her er det mulig at du skulle åpnet blenderen mer slik at bakgrunnen ble mer uskarp ? (Området som er skarp øker jo lengre du er fra motivet).

Tom

Ja, veldig overskyet...ser jeg kunne tåle større blenderåpning der ja.....Knoppen jeg ikke la ut... :!:

RandiA

Lenke til kommentar
Dag 16 - 16.April

Helleborus Niger

Helt klart en mye penere som blomst enn knopp. Blomsterverdenens svar på den stygge andungen ?

I og med at blomsten ikke er helt sylskarp har den fått en litt mystisk glød som passer godt.

Tom

Ja, "Den grimme ellingen" - dansk versjon. Jeg strever med å få det sylskarpt ja..men det ble ikke så verst...vinkelen var vanskelig og lyset var ikke så godt....får være unnskyldningen :innocent:

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 17 - 17.April

 

Flue nyter sol

 

post-92574-1208432825_thumb.jpg

 

Ikke så mye nytt i dag, men det var livlig med store fluer som koset seg i varm sol på de hvite krokusene. Ikke så lett å få knipset før de snudde baken til, eller fløy av gårde :!:

 

Tv: 1/1600

Av: 3,5

ISO: 100

Canon EF 50mm f.2,5 macro

 

RandiA

Lenke til kommentar
Fin makro av ei ekkel flue. Og så snu baken til, da!

eitp

Ja, ikke sant :!: egentlig er jeg ganske fornøyd med den, var noe annet jeg skulle ta bilde av, men det hadde ikke "kommet" enda....så den der, og måtte knipse raskt, for de fløy når jeg bøyde meg ned. Det er klippet mye, derfor blir størrelsen liten. (Kanskje tele kan brukes på slikt?)

RandiA

Lenke til kommentar

Ekle beist de fluene når du kommer tett innpå. Fint fanget - Det er lov å croppe i slike tilfeller.

 

De fleste insekter stikker når du sniker deg innpå med et objektiv, særlig med 50mm macro - det er to muligheter. Enten bruke et macro-objektiv med lengre brennvidde (mellom 90 og 150mm) eller kombinere et teleobjektiv med mellomringer. Mange insekter lander gjerne på samme sted, så da kan det være en ide å forhåndfokusere på et slikt punkt (som du har funnet etter lengre observasjon) og være klar med trådutløseren. Men det krever stativ.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dag 18 - 18.April

 

Tulipa Praestans Fusilier

post-92574-1208543540_thumb.jpg

 

En meget liten tulipanart dette…I dag fikk jeg lite utelling, få bilder, for batteriet gikk ut. Ser ikke noe forvarsel på det jeg. Noen som vet hvordan jeg skal holde øye med det? :hmm: (Ser det så lett på iPod’n :yes: )

 

Tv: 1/60

Av: 5

ISO: 800

Canon EF 50mm f.2,5 macro

 

RandiA

Lenke til kommentar

Dagens hadde virkelig potensiale og ser flott ut i miniatyr, for lyset og fargene var flotte, men dårlig skarphet er dessverre døden for slike bilder, så det faller sammen i full størrelse.

 

Jeg er litt overrasket over mengden av støy på iso 800. Trodde Canon var bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Dagens hadde virkelig potensiale og ser flott ut i miniatyr, for lyset og fargene var flotte, men dårlig skarphet er dessverre døden for slike bilder, så det faller sammen i full størrelse.

 

Jeg er litt overrasket over mengden av støy på iso 800. Trodde Canon var bedre enn som så.

 

Det er nok croppet en del slik at kornene blir mer synlig.

ser nok bedre ut i full størrelse.

Pent utsnitt av en pen blomst RandiA :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...