Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
One Shot AF er bra til statiske motiv, ja.. :)

Og AI SERVO brukes hvordan?...

RandiA

AI Servo fungerer ved at fokus aldri låser seg - ypperlig til bevegelige motiv som fugler, dyr og små barn i bevegelse.

One Shot fungerer ved at fokus låser seg når utløseren presses halvt inn - ypperlig til statiske (ubevegelige motiv) og til - som Tom sier - å komponere i opptaksøyeblikket.

Lenke til kommentar
...Synes du har truffet bra med fokus her. Lurer på om det hadde gjort seg med litt friskere farger - er ikke sikker ?

Har du brukt stativ eller bare satt kamera på noe?

Tom

Fargene er stort sett slik, for den glassmasken er ganske mye klart glass. Nei, jeg har ikke brukt noe stativ til April-bildene, men prøver å støtte godt, og har på tidsutløser, det gir litt bedre kontroll. Neste "lære-omgang" må bli stativbruk, ikke flink enda til å få det raskt opp og skru på rette taster og slikt. Ikke helt sikker på hvordan gjøre det helt lavt heller. Men tror jeg får til fokuseringen bedre nå, med mindre blenderåpning, pluss at jeg trykker på den "fokus-punkt-tasten". (her inne får man jo rene foto-kurs/skole på en lettlært måte, og til og med gratis! :thumbup: )

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 5 - 5.April

Crocus i vårlys

 

post-92574-1207392447_thumb.jpg post-92574-1207919564_thumb.jpg

 

Jeg synes selv jeg greide ganske bra å fange vår-lyset gjennom de foldede crocusbladene. (Merket etterpå at jeg har glemt å stille om klokken på kamera)

 

Tv: 1/125 (Den åpne:1/50, 8, og 400)

Av: 7,1

ISO: 200

 

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Jeg synes selv jeg greide ganske bra å fange vår-lyset gjennom de foldede crocusbladene.

Det synes jeg også. Litt synd at du kutter av tippen av bladet til høyre. Har du gjørt noe med bildet i PS? Eller er det rett fra kamera?

 

Det ser ut til at 50mmen leverer varene ihvertfall. De uskarpe områdene ser veldig behagelige ut.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for det, Tom. Det jeg gjorde i etterkant var ørlite lys og kontrast, og litt crop.(Prøvde å croppe akkurat ved enden av det høyre bladet)...Begynner å bli mer vant til dette objektivet nå, synes det går bedre når jeg forstod det der med mindre blenderåpning på macro. Hadde tenkt akkurat motsatt jeg. Skal bruke dette objektivet mest i april nå.

RandiA

Lenke til kommentar
Hmmm. Merkelig bilde. Den store dråpen ligger den bare der, eller er den i lufta på vei ned mot planta?

 

Tom

:!: :!: Jeg så den lå der i går, og den har ligget der i hele dag. Den ligger oppå den bladrosetten som er veldig liten og står i et skyggebed. Jeg prøvde ixusen på samme motiv, og HURRA da fant jeg endelig ut at jeg får til bedre bilder med det nye macro objektivet. Øving er bra. For å se at det er et bra objektiv, tok jeg et bilde i kveld da jeg kom hjem for å vise størrelsen på den rosetten, fyrstikk-eske ved siden av.

RandiA

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert å prøve å suge opp mesteparten av den dråpen og ta bildet på nytt?

Tom

:!: :!: Den var god, Tom...nei så grundig skal jeg da ikke gå til verks. Men jeg synes selv det var en liten kuriositet med den store dogg-dråpen som balanserer så fint oppå der. Ser heller på det som jeg fanget April-vårens kuriositets-dråpe.

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 7 - 7.April

 

Eranthis i svart-hvitt

post-92574-1207594176_thumb.jpgpost-92574-1207596079_thumb.jpg

 

Ikke så mye vårmotiver i dag, det sludder, Eranthis knoppen er våt. Prøver en konvertering til sv/hv så kommer vanndråpen bedre frem.

Tv: 1/50

Av: 7,1

ISO: 400

Canon EF 50mm f.2,5 macro

 

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Fin sort/hvit konvertering. Blomsten ble nesten selv-lysende.

Du kunnne kanskje justert kontrasten litt? Men ikke for mye.

Tom

Takk for det, Tom. Har justert kontrasten litt, mener du mer kontrast? Prøvde det, da ble den blass-sløret. Er den bedre i farger kanskje?

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...