Gå til innhold

"Emo"-ungdom blir banket opp


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller spørre hvorfor de aller fleste ikke liker emoene. Nesten hver person her i tråden sier at de ikke er så glad i emo'ene. Meg inkludert.

 

Hva er det som gjør emo'ene så mislikt? Når det gjelder klesstilen så er den i stor grad inspirert av punkerne, metalheadsa og gotherne. I stor grad har disse gruppene opparbeidet seg sin egen stil og har opplevd problemer for dette. Da er det bittert å se at en ny gruppe kommer og "stjeler" stiler som de har blødd for. Sånt blir det hat av. Det samme er vel tilfellet med musikken. De overnevnte gruppene føler at emo'ene stjeler deres musikk og ødelegger den eller vanner den ut med et mer kommersielt preg.

 

Det gode gamle "å nei vi er ikke unike nok lenger"-syndromet? Elistisme er jo ikke så uvanlig, men det er å trekke det litt langt å legge grupper så voldsomt for hat pga det. Ellers kan vel folk lage sin egen musikk om de synes Emoene sin variant er så fæl skulle man tro.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der blir misvisende og sansynligvis feiltolket. Jo, Emotional Hardcore er en sjanger. Men det har aldri blitt kalt emo. Det blir helt feil. "Emo" er mer kjent som en beskrivelse av personer som er emosjonelle, sortkledde og med håret nedover øya, bor i suburbia og som sutrer over deres "pain and suffering" og som liker My Chemical Romance og Torch osv.

 

Edit: Dessuten står det ikke at emo er en sjanger men en musikkstil. Det blir noe helt annet. Dersom emo hadde vært en sjanger hadde ekstremt mange sanger i historien ligget under denne sjangeren siden "emo" betyr "emosjonell" og svært mange sanger er faktisk emosjonelle. Ville du ha lagt The Beatles under Emo-sjangeren? Eller Beach Boys? Disse er også temmelig emosjonelle, men aldri i verden om det er emo.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Kenny: Leste du nederst på wikisiden der? Der står det en del referanser til stilen og stereotypene innenfor emo. Emotional Hardcore og Emo er det samme. Å si at man må kalle alle band med følelseladdete tekster for Emo blir bare tull. Emo er navnet på en musikksjanger, og navnet på en stil (som begge har forandret seg i løpet av årene) akkurat som punk. Man kan ikke bruke den direkte engelske betydningen når det er et egentnavn på en sjanger.

 

Band som My Chemical romance nekter jo selv for at de er Emo og stilmessig er de nok litt annerledes enn f.eks Dashboard Confessionals, men tilhørighetn blant de samme gruppene mennesker gjør at de alikavel har Emostemplet.

 

Sjanger og musikkstil er akkurat det samme i denne sammenhengen og Emo er en av tusenvis av moderne sjangre, eller musikkstiler om du vil.

Lenke til kommentar

Det er jo likevel en vesentlig forskjell mellom en sjanger og en stil. En sjanger kan jo inneholde hundrevis av forskjellige stiler. Man kan ikke si at det finnes tusenvis av sjangre da dette blir fullstendig feil ettersom hovedparten av alle disse kan lett falle under samme sjanger. Dette blir litt det samme som begrepet "Indie" da det heller egentlig ikke kan kalles for en sjanger men heller hvordan bandet utfører markedsføring og i hele tatt skriver sanger og hvordan de forholder seg til plateselskaper osv. Med andre ord "gjør som de selv vil". Det er også svært vanskelig å si hvilke band som er tydelig "indie". Radiohead f. eks er det mange som kaller et Indie-band siden de gjør som de vil uansett hva utfallet kan være. Men musikkstilen ligner ikke typiske Indie-band av den grunn. Kan man da kalle Radiohead for et Indie-band?

 

Hovedpoenget mitt her er det at emo i den siste tiden har blitt stemplet som en sjanger selv om det egentlig er en stil under en sjanger. Jeg kan gå med på at man kan kalle det "emotional hardcore" men forkortelsen "emo" blir forvirrende da det passer bedre som en beskrivelse på en person eller et uttrykk. Techno ble også kalt en sjanger, men nå har dette blitt endret til en stil kalt Dance som ligger under sjangeren Trance. Det er ganske vesentlige forskjeller i dette.

Lenke til kommentar

Moderator synes ikke sjanger-tyranniet er vesentlig i det hele tatt, her han sitter og har i rask rekkefølge Håkan Hellström , Graham Coxon, "Den glade enke", Deep Purple, gammel Popol Ace, Al Jarreau og Ingrid Olava på spillelisten.

 

Det er uansett en diskusjon som kanskje hører bedre hjemme i musik-kategorien. La oss holde oss til temaet, i den grad det er noe mer å diskutere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør emo'ene så mislikt? Når det gjelder klesstilen så er den i stor grad inspirert av punkerne, metalheadsa og gotherne. I stor grad har disse gruppene opparbeidet seg sin egen stil og har opplevd problemer for dette. Da er det bittert å se at en ny gruppe kommer og "stjeler" stiler som de har blødd for. Sånt blir det hat av. Det samme er vel tilfellet med musikken. De overnevnte gruppene føler at emo'ene stjeler deres musikk og ødelegger den eller vanner den ut med et mer kommersielt preg.

 

De som banker emo kidsa har vel ikke blødd så mye. Det er vel de unge som er verst, og de har jo adoptert en ferdig stil. Er vel litt mer sånn som de i overklassen som vil ha stilen sin for seg selv og synest at noe som var bra før blir smakløst med en gang ola nordmann skaffer seg det samme.

 

Sant nok. Overklassen bare skifter stil i slike tilfeller. Ressurssvake ungdommer har vel ikke samme muligheten, så da må de i større grad beskytte sin stil mot "inntrengere". I tillegg så er det snakk om identitet i tillegg til stil og da blir det enda viktigere å forsvare stil (Stil er en del av identitet).

Lenke til kommentar
Det gode gamle "å nei vi er ikke unike nok lenger"-syndromet? Elistisme er jo ikke så uvanlig, men det er å trekke det litt langt å legge grupper så voldsomt for hat pga det. Ellers kan vel folk lage sin egen musikk om de synes Emoene sin variant er så fæl skulle man tro.

 

AtW

Ja, jeg tror elitisme er en av grunnene til at emoer blir banka. Men ikke den eneste grunnen. Sosiale fenomener har som regel flere årsaker (prøv å få et enkelt svar fra en samfunnsviter når du spør om generelle forhold.

Lenke til kommentar

Det er crazy at sånne ting som dette skal skje. Det at folk blir banka pga klærne, eller det at de er litt annerledes. Slikt som skjer når en tar alle over en kam. Jeg skal ikke legge skjul på at det kunne frista meg å gi en liten albu i siden på et par folk, som gjerne går under kategorien "emo". (Whats up med kategoriene liksom...) Ikke fordi de kler seg merkelig, men fordi jeg blir så oppgitt over holdningen til enkelte personer. "Livet suger" - holdningen går meg skikkelig på nervene. Om man bare driter i alt, og ikke gjør annet enn å gå rundt å klage, så er det ikke rart at noen av dem er depressive. Livet er hva du gjør det til, og om du ikke gjør noe for få det bedre, så er du stuck. Om du ikke prøver, så har du ingen rett til å klage. På samme måte som at jeg mener at man ikke kan klage på det myndighetene gjør med skattepengene med mindre man stemmer. (Om man er over 18 seff) Dette gjelder ikke bare "emo" kids, men alle mennesker generelt, som bare går rundt og suller. Gjør noe mann...! Det blir ikke bedre uten at du gjør en innsats selv :)

Lenke til kommentar
Det er crazy at sånne ting som dette skal skje. Det at folk blir banka pga klærne, eller det at de er litt annerledes. Slikt som skjer når en tar alle over en kam. Jeg skal ikke legge skjul på at det kunne frista meg å gi en liten albu i siden på et par folk, som gjerne går under kategorien "emo". (Whats up med kategoriene liksom...) Ikke fordi de kler seg merkelig, men fordi jeg blir så oppgitt over holdningen til enkelte personer. "Livet suger" - holdningen går meg skikkelig på nervene. Om man bare driter i alt, og ikke gjør annet enn å gå rundt å klage, så er det ikke rart at noen av dem er depressive. Livet er hva du gjør det til, og om du ikke gjør noe for få det bedre, så er du stuck. Om du ikke prøver, så har du ingen rett til å klage. På samme måte som at jeg mener at man ikke kan klage på det myndighetene gjør med skattepengene med mindre man stemmer. (Om man er over 18 seff) Dette gjelder ikke bare "emo" kids, men alle mennesker generelt, som bare går rundt og suller. Gjør noe mann...! Det blir ikke bedre uten at du gjør en innsats selv :)

 

Fantastisk godt skrevet! :thumbup: Kunne ikke vært mer enig selv!

Lenke til kommentar
Techno ble også kalt en sjanger, men nå har dette blitt endret til en stil kalt Dance som ligger under sjangeren Trance. Det er ganske vesentlige forskjeller i dette.

Hadde banka deg opp og ned. Ikke fremstå som tolerant og "hat" mot alle som tar feil av sjanger du har innsikt i når du viser særdeles lite kunnskap innenfor andre sjangere. Uansett, nok om det.

 

Selv så har jeg fordommer mot "alternative" mennesker. Hvorfor? Fordi jeg ikke stoler på dem, jeg synes de er direkte stygge. Joda, noen alternative folk kan se bra ut, men ytterst få. Men å banke dem opp synes jeg er drastisk. Baksnakking? Javel, jeg baksnakker samfunnsgrupper, jeg er også sikker på at folk baksnakker meg. Men å banke en person kun pga mening/standpunkt, eller mangel på mening/standpunkt er patetisk, ei gir det samfunnsgruppen de som står frem og faktisk gjør det noe bedre inntrykk.

Og ja, jeg har mine generelle meninger om samfunnsgrupper, være rett eller ei, men et inntrykk sitter man igjen med.

Lenke til kommentar
Noen fortjener ikke å bli banka opp hvis de ikke har gjort noe mot noen andre.

Mener du da at noen kan banke noen opp "kun" fordi de har blitt gjort noe i mot? Og hvilke kriterier stiller du i såfall til dette?

 

Individer seg i mellom ser jeg kun sjølforsvar som en legitim grunn til å sette vold mot vold, men ikke "kun" fordi noen har gjort "noe" mot deg.

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Emo (nå lar jeg musikken ligge) er ren mote, og har ikke noe å si på personligheten til folk. Tvert imot! Jeg synes de som kler seg emo ikke er noe spesielle i det hele tatt. I det første øyekastet da selvfølgelig.

 

Nei jeg liker ikke moter. Det blir alt for upersonlig for meg.

 

Forresten synes jeg de som hater "emoer" uten grunn (det finnes ingen grunn) er noen veldig ignorante mennesker. Disse volds"raidene" er avskyelige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...