Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinpris opp til 17 kroner literen.


Anbefalte innlegg

Vi snakker om ikkefornybare ressurser, oljen vil ta slutt, uansett om vi vil eller ikke. Prisen på olje kommer til å stige helt til disse forekomstene tar slutt. Om 10-12 år koster en liter bensin ca. 40 kr. literen, tipper jeg.

Og prisen vil stige mye fortere enn konsumprisindeksen, dvs. i praksis at lønningene følger ikke etter.

Ergo, kun de rike har råd til å bruke bensinbiler til morokjøring ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg for (på lang sikt) en økning på en betingelse, at økningen i bensinpris/bompenger o.l faktisk brukes til alternativene som finnes.

Buss, tog, t-bane, alternative drivstoff kilder osv..

 

Per idag brukes ikke økte avgifter til alternativene og da selvom bensina blir 5 kroner dyrere blir det ikke et bedre kollektivtilbud for meg, som da gjør at bilen er eneste alternativ, som igjen gjør min hverdag tyngre med en økt kostnad.

 

Bruk de 5 kronene på å bedre kollektivtilbudet så skal jeg la bilen stå til fordel for toget jeg.

 

NSB togene mellom mitt hus og jobben var påvirket av stand/signalfeil med en hyppighet på gjennomsnittlig 2 uker det siste året. Hvordan forklarer jeg sjefen at jeg kommer for seint på jobb 2 ganger i måneden bare fordi bilen er for dyr å bruke? Hvordan forteller jeg dama at fritiden min er mindre enn før fordi toget hjem fra jobben bruker 4 ganger (pga ventetid og faktisk kjøretid) så langt tid som bilen i tillegg til at de er forsinket hele tiden?

 

Per i dag er det idioti å øke avgiftene når alternativene til bil er så dårlig som de er..

 

Edit. Leif

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Strålende tankegang, tvinge folk over på miljøvennlig-drivstoff ved å gjøre bensinen dyrer.. Eneste det resulterer i er jo at bensinbilene vi allerede eier blir verdt mindre, og folk får høyere transport utgifter som fører til dårligere råd. Hvordan i helsike skal det hjelpe oss og kjøpe nye miljøvennlige biler da?

 

Jeg har ikke sjangs til og ta opp noe billån, til tross for at jeg er i fast jobb med grei inntekt. Men jeg er enslig og nyetablert i boligmarkedet, og det koster..

 

Eneste som kan få meg over på miljøvennlig drivstoff er ved å gjøre de miljøvennlige bilene mye billigere.

Lenke til kommentar
Hva med transportkostnader? ABSOLUTT ALT vil bli dyrere med høyere priser på drivstoff.

 

Helt riktig. Absolutt alle varene vil stige i pris grunnet dyrere transport, i alle ledd. F.eks. Kina->Europa/Usa-->Europa--> lille Norge ;) + Distribusjon i dette landet. Vårt forbruk vil få en effektiv reduksjon.

 

Såvidt greit det, vi impoterer utrolig mye dritt til dette landet, varer som vi ikke trenger og har meget kort levetid.(les søppel)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hvis alle plutselig må ha Bio-diesel-bil vil jo bruktbilprisene stupe, og man taper masse penger.

Eldre bensinbiler blir plutselig verdt ekstremt lite, fordi ingen vil ha de.

Tenk hvis man har tatt opp et stort lån på en bensinbil, og så må man plutselig selge pga bensinprisene, og man finner ut at man har tapt veldig, veldig mye penger.

 

Da er det ikke hvem som helst som kan ta opp et nytt lån på 250.000 (mens man har et tidligere lån) sånn helt uten videre.

 

Forsto du bedre nå eller? :)

Lenke til kommentar

Ikkje ein einaste biodieselstasjon innanfor 80 mil, så det å ta opp lån på fleire hundretusen for dette er veldig uaktuelt.

 

Å påstå at kven som helst kan ta eit lån på 250 000 sånn heilt ut i det blå er så dumt at eg ikkje veit kvar eg skal gjere av meg.

 

Dette er heilt feil måte å angripe problemet på. Premiér heller dei som kjører med biodiesel i staden for å straffe dei som kjører med bensin eller diesel.

Lenke til kommentar

handler ikke om å ta ifra pengene. Dette er ikke noe staten velger. jeg har sagt det tidligere i tråden og jeg sier det igjen: Les artikkelen!

 

Men jeg kan jo forklare hvorfor prisene går opp veldig kort oppsumert: Det produseres mindre olje i verden, og prisene tvinges opp.

Lenke til kommentar
sett opp bensinprisen til 17kr, men da vil jeg søren meg ha gratis offentlig transport, lokale bussruter, tog, trikk osv,

Støtter denne. Per dags dato er det faktisk billigere for meg å kjøre til jobb enn å ta bussen. Det paradoksale med hele greia er at dersom avgiftene på bensin/diesel kommer til å gå opp, må privateide transportsselskap øke prisene sine tilsvarende for å holde tritt. Ergo er vi like forbanna langt.

 

Statstilskudd til transportselskaper kunne jo selvfølgelig ha vært et godt alternativ, men for å tjene inn igjen dette måtte vel andre avgifter skutt i været med rakettfart også.

 

Vi kunne ha fått bukt med problemet for mange år siden ved å reduserere nybilprisene til et nivå "mannen i gata" har råd til. Det hadde ført til høyere gjennomsnittlig standard på kjøretøyer langs norske veier, kjøretøy med redusert forbruk, redusert utslipp og økt sikkerhet.

 

:roll:

Lenke til kommentar
handler ikke om å ta ifra pengene. Dette er ikke noe staten velger. jeg har sagt det tidligere i tråden og jeg sier det igjen: Les artikkelen!

 

Men jeg kan jo forklare hvorfor prisene går opp veldig kort oppsumert: Det produseres mindre olje i verden, og prisene tvinges opp.

Jeg er klar over innholdet i artikklen, men jeg mener staten har et ansvar her siden de hele tiden har presset prisene opp med avgifter. Nå når oljen blir dyrere er det etter min mening ikke grunnlag for det lengre.

Lenke til kommentar

Så gjentar jeg atter en gang: Staten har dessverre ikke noe annet valg enn å sette opp prisen på bensin/diesel i og med at oljeprisene stiger noe sinnsykt fremover.

 

 

kanskje staten må gjøre en enorm invistering å bytte ut de fleste busser/båter til å gå på biodrivstoff?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke staten sette ned avgiftene for å beholde prisen?

 

Biodrivstoff hjelper ikke en dritt på noe. Det er bare en ulempe fra start til ende. .. sånn bortsettfra at det er blitt akseptert, inntil videre, som et alternativ av staten og dermed ikke, enda, er satt avgift på.

Lenke til kommentar

Selv så koser jeg meg bak rattet like mye, om dieselen skulle koste 5 kr. eller 30 kr :)

 

Heldighvis så befinner jeg meg ikke i en situasjon hvor høyere bensin/diesel-pris vil tvinge meg til å gi opp bilen.

 

Bil kommer jeg til å kjøre uansett...

 

Men ingen vil vel betale mer enn nødvendig da...

Men for å være ærlig så gidder jeg ikke å engasjere meg så veldig i dette.

Lenke til kommentar

Hmmman trenger faktisk ikke kjøpe helt ny bil, man kan konvertere den slik at den går på biodrivstoff..

 

Om de velger å sette ned avgiftene slik at folk har råd å betale 17,- for en liter bensin, så er jo det fint for mange. jeg tviler derimot på at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Hmmman trenger faktisk ikke kjøpe helt ny bil, man kan konvertere den slik at den går på biodrivstoff..

.. hvis du ser bortfra at det er ulovlig?

 

Dersom det skal være noe grunnlag til å si at høyere bensinpris er bra fordi det gir grunnlag til å bytte til bio, så kan du jo fortelle hva som er så mye bedre med bio?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...