Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Alle som har dette hovedkortet og har prøvd å overklokke med Quad Core vet sikkert at dette hovedkortet rett og slett ikke liker å klokke Quad core...

 

Vel har akkurat fått meg en Q6600 G0 stepping. Og jeg fant ut at det var svært vanskelig å klokke noe særlig i det hele tatt.

 

Etter litt søking på nettet fant jeg ut at 0608 biosen er den beste å bruke for Quad Core. Med denne biosen får man i alle fall 3GHz. Men noe særlig mer enn 3GHz er vanskelig. Men med alle andre bioser så er det nesten umulig å greie selv 3GHz.

 

Så nå kjører jeg altså 3GHz 100% stabilt. Kjører prosessoren kraftig undervoltet. Er helt nede i 1.2 Volt på denne hastigheten. Dette gir meg ca. 1.23 Volt under full last. Da jeg har tatt blyant mod på hovedkortet.

 

Ellers så kjører jeg 4 stk. 1GB Crucial Ballistix PC5300 brikker. Som noen sikkert vet så har dette hovedkortet også litt problemer med høye hastigheter på RAM. Jeg greier f.eks 800MHz CAS 4-4-4-12-2t med disse brikkene, men må da kjøre over 1.7 Volt på Northbridge (Som er maks). Istedet har jeg nå klokket de til 667MHz på CAS 3-3-3-12-1t, noe som faktisk er ganske mye raskere enn førstnevnte, og man kan i tillegg da sette Volt på Auto til Northbridge.

 

Så alt i alt har jeg endt opp med et kjapt og svært kjølig oppsett her.

 

Det faktum at denne prosessoren kan undervoltes så mye på 3GHz sier meg at den sikkert kunne klokket kjempelangt på et annet hovedkort. Skal prøve å undervolte enda mer etterhvert. Så jeg håper det kommer en ny bios som fikser disse klokkeproblemene i forhold til Quad Core. Men for all del, 3GHz er en fin, fin hastighet. Tester viser at der ikke er så veldig mye mer å hente etter 3GHz i spill med dagens skjermkort.

 

Vel, ville bare dele min erfaring. Og som sagt, 0608 biosen er veien og gå med dette hovedkortet i forhold til Quad Core overklokking...

 

Edit: Måtte opp til 1.225 Volt på CPU da den ene kjerna kræsjet etter ca. 13 min i Prime. Noe som hos meg gir ca. 1.25 Volt i praksis.

 

Edit 2: Viser seg at det ikke var CPU. Har gått tilbake til 1.2 Volt nå. Viser seg at RAM trengte mer Volt. Prøver nå med 2.178 Volt til RAM.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av de beste pris/ytelse kortene vil jeg si.Jeg prøvde det aldri sammen med quad,men det klokket greit med tokjerne.

 

Når du nå har investert i en quad,tror jeg at jeg ville ha solgt P5N-E og handlet meg et klokkevennlig P35 kort.Det blir ikke mange kronene imellom hvis du handler et demokort feks.I verste fall vil du få opptil 800MHz høyere klokk med P35.

 

Men det er vel ikke det du vil frem til i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Tar litt historie her.

GTL Reference Voltage som det så fint heter.

Dette stopper høy quad-fsb på nforce kort.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

 

Korrekt, GTLRef1 problemet er kjennt som grunne bak den dårlige overklokkingen av quadcores på tidligere (før 680i rev A1 og 780i) Nforce chipset.

 

Den dårlige nyheten er at dette ikek kan fikses med en bios-oppdatering, da det er en hardware svakhet.

 

Den gode nyheten er at dette ikke stopper deg fra å klokke høyt, men du vil oppleve store "FSB-hull". Med andre ord kan det være at du ikke kan kjøre på 3,1Ghz, men dersom du hopper eksempelvis til 3,4Ghz fungerer det gjerne fint. Jeg har selv fått min Q6600 opp i nesten 4Ghz på et slikt chipset (ikke identisk modell hovedkort dog), så du står ikke helt fast. Problemet er at avhengig av BIOS versjonen, hovedkortmodellen og til dels hver individuellt kort så vil disse FSB hullene variere i hvor de ligger (det vil være mer enn bare ett stort hull).

 

Så kort sagt må du eksperimentere. Eliminer alt annet (sett RAM på lavest settings, sett CPU multiplier til 6x og sett spenning til lkitt godt over stock for å være sikker), og så prøver du å hoppe oppover i relativt store hopp, gjerne 200Mhz effektivt helt til du finner noe som fungerer (og så gjerne videre etter det også). Chipsettet skal med en Q6600 klare oppover mot 400Mhz uten problemer, og gjerne litt over opp mot 450 om du er heldig, men under 400Mhz så er det ikke selve chipsettet som er sperren dersom du har gitt det litt ekstra spenning ihvertfall, så det er et sted å starte.

 

Sidne jeg enda var innen angreretten så valge jeg personlig å droppe det forrige hovedkortet som jeg nevnte (et 680i kort uten A1 rev.) og gikk for et EVGA 680i med A1 rev (som har fikset GTLref1 problemet). Etter det fikk jeg opp min Q6600 SLACR til 4,230 prime stabilt (på fasekjøling vel og merke).

 

Så kort fortalt kan du fint klokke mer, men det er altså en jævla jobb selv om du er erfaren og metodisk, fordi FSB'en er som et stort minefelt, og hver gang du treffer et hull må du bare resette CMOS og prøve på nytt, og du må i grunnen bare gjette villt uten å basere det på noe, men i stedet bare prøve deg frem. Det gjør det veldig vanskelig å oppnå optimale instillinger, men det er ikke umulig, det bare krever mye mye mer arbeid enn på et ort uten denne svakheten.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma, tusen takk for utfyllende informasjon. Jeg har vel i bunn og grunn prøvd med forskjellige busshastigheter. Og ikke hatt hellet med meg. Og har søkt litt rundt om på nett og nærmest ikke funnet noen andre som har hatt noe hell med dette hovedkortet og Quad G0 på noe særlig over 3GHz. Så er redd for at jeg bare kommer til å kaste bort tiden om jeg metodisk, som du sier, sitter å eliminerer hull.

 

Men man vet vel aldri. Tror nok jeg må prøve litt.

Lenke til kommentar
Kan ikke annet enn å anbefale Abit IP35 Pro.

 

Har to stk selv,og er meget fornøyd med både stabilitet og klokking på disse.Ble vel også "Årets hovedkort" på Anandtech i 07.

 

Takk for svar. Ser at kortet koster endel. Spørsmålet er vel om det er verdt det å kjøpe det hovedkortet for å få 600 - 800MHz ekstra på CPU. Kjører jo knallstabilt på 3GHz her nå.

Lenke til kommentar
Det klokker meget bra, prisen tatt i betraktning, ikke helt i klasse med f.eks Abit iP35 Pro eller Gigabyte P35-DQ6, men uansett flere lysår bedre enn P5N-E SLI eller andre Nforce 6xx kort for den saks skyld.

 

Det kortet der vil igrunn passe meg utmerket. Har hverken tenkt å kjøre Raid eller Crossfire uansett. Skal tenke på det. Men er ikke sikker på om det er verdt å gjøre dette når jeg allerede har et knallstabilt og velfungerende oppsett med 3GHz Quad.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra P5N-E SLI til MSI P35 i høst - har også en Q6600 G0 og jeg skal love deg det er verdt hver krone, enda MSI P35 NEO2 ikke er blant de beste kortene. Jeg hadde da hatt et langt helvete med Striker Extreme og P5N-E SLI, selvsagt var mye av det biosrelatert, men uansett var det å få et Intelbasert kort omtrent som å se lyset.

Med en god kjøler (helst TRUE) drar du rundt 3.8ghz med G0 og et bra P35 kort.

 

Nå kjører jeg X38 på hovedmaskina pga Crossfire, kan legge til at jeg har et Gigabyte G31 matx kort i htpcen min (koster ca 450 kroner), selv med dette kortet klokket jeg Q6600 G0´en til 3.4 ghz.

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra P5N-E SLI til MSI P35 i høst - har også en Q6600 G0 og jeg skal love deg det er verdt hver krone, enda MSI P35 NEO2 ikke er blant de beste kortene. Jeg hadde da hatt et langt helvete med Striker Extreme og P5N-E SLI, selvsagt var mye av det biosrelatert, men uansett var det å få et Intelbasert kort omtrent som å se lyset.

Med en god kjøler (helst TRUE) drar du rundt 3.8ghz med G0 og et bra P35 kort.

 

Nå kjører jeg X38 på hovedmaskina pga Crossfire, kan legge til at jeg har et Gigabyte G31 matx kort i htpcen min (koster ca 450 kroner), selv med dette kortet klokket jeg Q6600 G0´en til 3.4 ghz.

 

Imponerende, men jeg har ikke noen problemer med mine Asus P5N-E SLI kort. Annet enn at Q6600 ikke vil klokke lenger enn til 3GHz. Så spørsmålet blir da om det er verdt det for min del.

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter å overklokke max (noe som ditt nick antyder... he he. Og P35 er også litt mer fremtidsrettet iogmed du kan kjøre 45nm Quads på dem (q9xxx serien). De går også mye kjøligere enn Nforce.

Og de er mer stabile, det er i alle fall sikkert - hvis du har unngått diverse mystiske blåskjermer og krasj så har du hatt flaks, ikke regn med det fortsetter :thumbup:

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter å overklokke max (noe som ditt nick antyder... he he. Og P35 er også litt mer fremtidsrettet iogmed du kan kjøre 45nm Quads på dem (q9xxx serien). De går også mye kjøligere enn Nforce.

Og de er mer stabile, det er i alle fall sikkert - hvis du har unngått diverse mystiske blåskjermer og krasj så har du hatt flaks, ikke regn med det fortsetter :thumbup:

 

Hei, jo, var i alle fall en ekstremklokker, men har roet meg litt ned på mine gamle dager :p Vel, har hatt det ene Asus P5N-E SLI kortet mitt i over 1 år når, og det andre 7 - 8 mnd. Har ikke hatt noen mystiske fenomener. Har dog 2 stk. vifter på Northbridge på begge hovedkortene, og Zalman passiv kjøler på Southbridge. Kan også bios på disse hovedkortene inn og ut. Tror mye av problemene med disse hovedkortene ligger i at Northbridge går for varm. Og minnebrikker som har feil innstillinger. Når man lærer seg hovedkortet i forhold til hvilke minnebrikker man bruker, hvilke bios som er best i forhold til dine minnebrikker og CPU, og at man har skikkelig kjøling av Northbridge så blir det knallstabilt.

 

Men klart, andre kan jo ha vært uheldige med sine kort. Men tror det på det med at 775 hovedkort basert på Intel brikkesett er mye mer problemfri og lettere å hanskes med. Jeg er nesten blitt litt glad i mine Asus P5N-E SLI. Man føler seg også trygg når man har lært seg et hovedkort og kjenne :p Men frister absolutt å kjøpe et billig P35 hovedkort og klokke CPU til minst 3.6GHz :p

 

Kan legge til at jeg har spilt utallige timer med disse hovedkortene som grunnfundament. Bla. Two Worlds og Oblivion. Har kjørt både Orthos og Prime95. Jeg bruker å stabilitetsteste grundig etter en klokk. Og gir meg ikke før alt er 100% stabilt. Og har som følge av dette omtrent aldri noen mystiske blåskjermer eller kræsjer. Så vidt jeg kan huske.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg har mitt tredje P5N-E SLI hengende på veggen, de to første døde - det første med defekt minneslot, vanlig problem, det andre ville plutselig ikke vise noe annet enn blåskjermer. Jeg hadde også ekstra kjøling på NB/SB, når det er sagt var Striker Extreme mye værre, men det utvikler også enda mer varme.

 

Til sammenligning ligger NB på mitt Gigabyte X38-DQ6 på 32 grader under full load med Prime95/small FFT @23 grader romtemp. Dette med [email protected] ghz med vann og med standard passiv NB kjøling.

Lenke til kommentar
Jeg har mitt tredje P5N-E SLI hengende på veggen, de to første døde - det første med defekt minneslot, vanlig problem, det andre ville plutselig ikke vise noe annet enn blåskjermer. Jeg hadde også ekstra kjøling på NB/SB, når det er sagt var Striker Extreme mye værre, men det utvikler også enda mer varme.

 

Til sammenligning ligger NB på mitt Gigabyte X38-DQ6 på 32 grader under full load med Prime95/small FFT @23 grader romtemp. Dette med [email protected] ghz med vann og med standard passiv NB kjøling.

 

Hmm.. Da må du ha vært uheldig å få av et parti med dårlige kort. Som sagt, ingen defekter på mine 2 kort. Og har hatt de lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...