Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Nei ikke uheldig, det er voldsomt mye feil på disse kortene (alle Nforce kort egentlig), kjenner mange med trøbbel, men også mange som funker greit - ingen kort har 100% feilrate. Bare å lese litt på supportforum rundt omkring - selv hos EVGA som har det eneste NForce 6xx kortet som funker nogenlunde greit med klokking av Q6xxx.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei ikke uheldig, det er voldsomt mye feil på disse kortene (alle Nforce kort egentlig), kjenner mange med trøbbel, men også mange som funker greit - ingen kort har 100% feilrate. Bare å lese litt på supportforum rundt omkring - selv hos EVGA som har det eneste NForce 6xx kortet som funker nogenlunde greit med klokking av Q6xxx.

 

Vel, isåfall har jo jeg vært heldig :)

Lenke til kommentar
Der har jeg bestilt Gigabyte GA-P35-DS3R!

 

Edit: Avbestilte :p

Hehe, har selv et p5n32-e SLI. Dette fungerte flott på 3ghz med q6600. Men der var det stopp, fant et fsb hull på 425fsb. Da fungerte den fint på 3.4ghz med litt lavere mp. Men med engang jeg gikk fra 1 til 2 stk. 8800gt i SLI så tok hovedkortet kvelden etter noen få runder Cod4. Så jeg fikk fra å være greit fornøyd(på 3.4ghz) til å bli rimelig misfornøyd med 0 mhz :p

 

Har lest mye på både dette forumet og flere utenlandske å må bare innrømme at det ser ut som nvidia har d**te på leggen med 6xx chipsettene sine. Så lenge man bare kjører stock er de jo greie nok, men med engang man vil klokke litt så har de underdimensjonert kjøleløsing og er teknisk dårlig konstruert.

Lenke til kommentar

Ikke tro at Nforce 750/780 er så mye bedre, hvis du peller av NB kjøleren så gliser fremdeles en 680i eller 650i (på 750i) mot deg, det eneste de har gjort er å redesigne hovedkortet for bedre quad kompatibilitet og gjemt en NV200 pcie 2.0 chip under NB kjøleren = ENDA mer varme....

 

Derimot ser 790i ut til å bli et bra chipset, det er et helt nytt design.

Lenke til kommentar
Den holder ikke til maks klokk, egentlig er ikke Zalman 9700 så bra som mange tror, den er en "mellomklasse" kjøler, ikke i nærheten av f.eks Thermalright Ultra 120 Extreme eller Noctua, selv om prisen skulle tilsi noe annet.

 

Men tror du ikke den holder til Q6600 på f.eks 3.6GHz og f.eks 1.35 Volt? Alt etter hvor høy spenning jeg trenger da

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvor høyt du må opp på vcore, uansett vil du få stygge temperaturer ved 3.6 med en 9700, men det kan hende det vil fungere - alt avhenger av hvor mye du må skru opp vcore. For å få ut maks av cpu duger den i alle fall ikke, da er Thermalright´en det beste - den er minst 10-12 grader kjøligere med ei gei vifte - mer med to.

Lenke til kommentar

min erfaring med zalman9700 er at den funker yppelig som passiv kjøling på cpu'er som enten sitter 99%idle eller cpu'er med tdp på 35w. for den er så massiv som den er.. men den er ikke BRA kjøler for den leder varme vekk fra cpu noe tregt. det de skulle gjort med denne var som de gjore med en kjøler til grafikk korta. nemlig å ta en heatpipe gjennom det ytterste laget på kjølerillene. da trur jeg det hadde vert en vellykka kjøler =)

Lenke til kommentar

Noen som vet om Asus P5N-E SLI støtter Q9450??

 

Vurderer å bytte mitt Asus 780i som er i retur til en Q9450, med 800 i mellomlegg...

(vil ikke bruke 780i etter mange problemer og defekt kort)

 

Tror det kansje er min e6850@3,6Ghz som flaske-halsen i spill nå :hmm:

Lenke til kommentar
Nei, det støtter IKKE Q9450, og med mindre du kjører SLI så bør du kvitte deg med Nforce skrotet.

 

Edit: Ser du kjører SLI, så da sitter du egentlig i Nforce saksa...

 

Hva mener du med "Nforce saksa", trenger hjelp til oppgradering av pcen nå...

Hva er flaske-halsen min?, se signatur. (skal ikke kjøre TRi-SLi på grunn av varmeutvikling)

 

Tenkte jeg skule ha ny prossesor og eventuelt HK....

Hadde forsåvidt 780 P5N-T, men nå denne ble ødelagt kjøpte jeg med et P5N-E... Bare får å ha en pc'e som funka til jeg se om jeg fikk nytt HK...

 

Men hvilket HK vil du/dere anbefale??!, (SKAL VERE SLI, IKKE CF)

Lenke til kommentar
650i/680i er enda værre enn 780i, masse feil og varmeutvikling - dette gjelder også P5N-E SLI, Nvidia lager helt ræva chipset i forhold til Intel, hadde det ikke vært for SLI så kunne Nvidia stengt chipsetavdelingen sin i mårra.

 

Nvidia HK har fungert fint jeg, uten om at RAID driverene til nvidia er det verste som finnes!!!

 

Hadde det ikke vert får at jeg hadde 2xNvidakortnå, hadde jeg kansje vurdert X48tror jeg...

Men skal kvitte med med et 8800GTX nå, på grunn av at jeg slitter med varme...

Og et til blir borte rundt komf tider...

 

Så kan kansje bytte det 780i jeg får nå til et X48?? :ermm:

Noe forslag til vilken socket jeg skal gå får??

Lenke til kommentar

Stikk innom supportforumene til noen av produsentene som lager Nvidia/Nforce hovedkort, så skjønner du hva jeg snakker om - selvfølgelig har ikke alle problemer - men skremmende mange har.....

Hvis du skal ha X48 er socket775 eneste alternativet, forskjellen på X38 og X48 er forresten veeeldig liten. P35 er også et alternativ, det er også overlegent alt Nvidia noensinne har klart å lage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...