Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

Stikk innom supportforumene til noen av produsentene som lager Nvidia/Nforce hovedkort, så skjønner du hva jeg snakker om - selvfølgelig har ikke alle problemer - men skremmende mange har.....

Hvis du skal ha X48 er socket775 eneste alternativet, forskjellen på X38 og X48 er forresten veeeldig liten. P35 er også et alternativ, det er også overlegent alt Nvidia noensinne har klart å lage.

 

Sry, mente brikkesett ikke socket :!:

 

Men vilket Brikkesett vil du anbefale? gjerne et hk til ca 2000,-

Burde kune klokke godt og kjøre 1066Mhz på minnet uten overklokk...

Støtte Q9450 på ca 1800FSB med TRUE :hm:

 

Kan ikke noe om andre brikkesett en Nvidia desvere, så trenger litt brifing her... :blush:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan stemme. selv har jeg ga-p35-ds4, og det har en helt hinsides kjøleløsning på hovedkortet. kortet koster ca 11-1200. jeg kjøpte det brukt for en bra pris =)

 

men det er ikke allt av p35 kort som er bra. det finnes mye mææl der ute. og det er stort sett bios som svikter mest. så en test av p31 kort fra gigabyte mot et p35 kort fra ecs. og p31 kortet grusa p35kortet pga bios..

 

edit: begge korta var i 500kr klassen.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Kan skrive under på det, har et Gigabyte G31 m-atx kort i HTPC´en min (450 kroners kort), det klokker som en gud med Q6600´en min - lysår bedre og enklere enn Asus P5N-E SLI og Striker Extreme kortene mine, bedre enn MSI P35 kortet mitt faktisk, men nå skal det sies at Gigabyte sine billigkort er i særklasse mye bedre klokkere enn alle andre i samme klasse.

Lenke til kommentar

Synes det er vel mye svarmaling av nforce brikkesett her altså.

Greit Intel brikkesett har en tendens til å være hyggeligere å klokke

med, men med litt tålmodighet så kan du komme langt med nforce også.

Så for oss med sli kan det være lurt å lese litt rundt for å finne ut hva som

fungerer best for våre behov. XFX 680i og EVGA 680i (de med rev. a1) fungerer veldig

greit for klokking av dualcore (også nyeste wolfdale), klokker bra på 65nm quadcore, men

støtter ikke 45nm quad. Disse 2 produsentene som igjen gjør det best på 780i brikkesett

(min erfaring vertfall) Klokker veldig bra på wolfdale vertfall, har ikke fått prøvd disse

på 45nm quad, men lest mye positivt vertfall. Dette er nok allmenn kunnskap for veldig mange

her inne, men ville bare få frem mitt synspunkt om den sortmalinga som blir gjort av nforce

brikkesett her inne virker litt vel overdrevent. Nforce er ikke så ræva som folk vil ha det til synes nå jeg. Å bruke ord som "nforce saksa" og sånt synes jeg nesten blir litt for dumt.

 

Vil tro det er mange som er enige med meg, men ikke alltid like lett å si ifra i en så

ensidet tråd som denne. Så for de med nforce brikkesett som er fornøyde, si ifra :)

 

 

Vinci

Endret av Vinci
Lenke til kommentar

jeg har hatt 4 nvidia chipsett til intel. så jeg snakker ikke uten erfaring. det er ikke at de er dorlige overklokkere som er problemet. men at de bruker så mye strøm at de blir ustabile uten MASSE kjøling. kontra hva jeg har oppnåd med intel chipset uten no serlig triksing med kjøling. jeg har også hatt endel minne problemer med 650i chipsettet. har hat 2 stk p5n-e sli og ett p5n sli, siste nvidia chipsettet har jeg i media PC-en som er 630i chipsett. siste er eneste jeg egentlig har blitt fornøyd med. (selvsagt et gigabyte kort :p) det siste klokker ikke så veldig godt. men kjører en celly 420 på 333fsb, som gjør at den kjører på 2667mhz. noe over det blir det ustabilt. cellyen fikk jeg opp på 3.2 på et p5n-e sli. det klarte jeg ved å kjøre 1 minnebrikke på 667mhz og MASSE mong med volt instillingene.

 

jeg definerer ikke et klokke kort etter hva som er rekorden på fsb. men klokke venligheten for ola norman! og jeg kan bare ikke si at 650i chipsettet er like mye "clock'n go" som mine p35 chipsett. og regner nesten ikke med at nvidia noensinne kommer til å ta igjen intel på chipset til intel platformen. så med mindre du er avhendig av SLI så anbefaler jeg ikke nvidia kort. (har erfaring med crossfire og sli. liker ingen av dem! framedrop er jo såååå morro!! sli og crossfire er for 3dmark H....(min mening ikke bli fornærma :p) )

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

De to produsentene du drar frem (XFX og EVGA) bruker Nvidia´s referansekort produsert av Foxconn - du kan jo spørre deg hvorfor Foxconn sjøl ikke vil lansere noe 780 kort (eller 680 for den saks skyld), eller hvorfor Abit droppet 780/750 helt, eller hvorfor Gigabyte i praksis har kansellert sitt 780i kort som ble annonsert før jul?

 

Selvfølgelig er det mange som er fornøyd med sine Nforce kort - disse har en tendens til å tro at alle er like heldige som dem selv - sånn er det dessverre ikke...

Det er ikk svartmaling - faktum er at Nvidia ikke hadde eksistert som chipsetprodusent/utvikler hadde det ikke vært for at de tvinger SLI brukere til å bruke deres chipset.

Lenke til kommentar

Skal ikke nekte for at hvis Intel hadde hatt sli på sine hovedkort så hadde jeg mest

sannsynligvis kjørt et intel kort ;) Det eneste jeg mente med min post er at jeg ikke synes nforce hovedkort er så forferdelige som mange vil ha det til. Synes vertfall de nye brikkesettene 680i 780i er ganske okay, her kan man faktisk klokke ganske langt med alt på auto, blir ikke enklere enn det (dette kan man jo selvfølgelig gjøre med Intel også, og ofte enda lengre) Men vil man kjøre sli så er 680i og 780i greie valg, hvis man velger rett produsent. Striker Extreme 1 & 2 er noe av det verste rælet jeg har vært borti, men har som nevnt hatt gode erfaringer med xfx og evga. Har et XFX 780i med en E8400 og dette er orthos

stabilt på 4.2ghz på vann. Synes ikke dette er så forferdelig :) Har en E8500 som venter på med hos Posten, skal bli spennende å se hvor langt denne kommer. Skal først prøve den på et evga 680i rev a1. Gøy :)

 

Vinci

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det hovedkortet der nei, men har prøvd et annet P35 hovedkort.

Asus P5K Deluxe, dette må jeg innrømme er et av de beste hovedkortene jeg har hatt, men ble altså valgt vekk da jeg kjøpte meg et ekstra 8800gtx. Så ikke misforstå meg, er ikke tvil om at intel sine brikkesett er bedre, mer stabile og stort sett mer klokkevennlige, men nforce er ikke så forferdelig som mange vil ha det til det heller :) Krever kanskje litt mer fikling å få til, men funker stort sett bra til slutt. (Sett bort fra Striker 1 & 2)

 

Vinci

Lenke til kommentar

Har sett både XFX 680/780 og EVGA 680 som har kveldet og med masse xfiles problemer - antall problemer har en tendes til å stige med overklokking, noe som helt sikkert kan tilskrives temperaturproblemer, på 780i er det nesten klin umulig å kjøle chipsettet fornuftig - særlig ved overklokk.

 

Og det værste er at det er ingen tekniske problemer eller endringer som trengs for å kjøre SLI på Intelkort, eneste som trengs er at Nvidia "låser opp" for Intel i driverene sine....

Lenke til kommentar

Et av mine EVGA 680i har kjørt stabilt i et år vertfall med en QX6700 på 3.6ghz, ikke

noen fantastisk overklokk nei, men var på elendig vannkjøling hehe. Også Asus p5n-e sli, som er nevn tidligere i tråden fungerte helt greit på klokking av dualcore. E6600 på 3.6ghz virket kjempe fint, men hadde store problemer med quad på dette. XFX 780i med E8400 på 4.2ghz er stabilt på orthos i flere timer, men skal innrømme at northbridge kan blir ganske varm her ja, selv med god luftflyt i kabinettet. Men håper for framtiden nvidia og intel kan bli enige om en avtale ang. sli på intel hovedkort. Selv om dette nok kraftig hadde redusert nvidia sitt salg av hovedkort.

 

Vinci

Lenke til kommentar

Tror faktisk det er lys i tunnelen ang. SLI på Intel - alt avhenger av om Nforce 790i blir så bra at det klarer å kjempe mot Intel sine chipset - en hint om at 790i blir bra er at Foxconn har annonsert at de vil produsere 790i kort under eget navn.

 

Men de bør ikke drøye så lenge - om et års tid vil alt være annerledes med Intel´s Nehalem prosessor og ny sokkel/chipsets

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Et av mine EVGA 680i har kjørt stabilt i et år vertfall med en QX6700 på 3.6ghz, ikke

noen fantastisk overklokk nei, men var på elendig vannkjøling hehe. Også Asus p5n-e sli, som er nevn tidligere i tråden fungerte helt greit på klokking av dualcore. E6600 på 3.6ghz virket kjempe fint, men hadde store problemer med quad på dette. XFX 780i med E8400 på 4.2ghz er stabilt på orthos i flere timer, men skal innrømme at northbridge kan blir ganske varm her ja, selv med god luftflyt i kabinettet. Men håper for framtiden nvidia og intel kan bli enige om en avtale ang. sli på intel hovedkort. Selv om dette nok kraftig hadde redusert nvidia sitt salg av hovedkort.

 

Vinci

ja, man kan clocke en del med nforce, men det krever med kunnskap/tweaking.

jeg kjører feks d930 3ghz @4ghz, ddr2 pc8500 ram, etc. men abit kortet har bedre kjøling enn p5-n sli til asus, samt abit bruker solid state capacitors, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...