Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

DS3P er i samme serie som det du har - altså ingen stor forbedring - forskjellen er egentlig mest at P har 2x pcie x16.

 

Dette er det rimeligste med GB´s silent pipe kjøling: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334478

 

DS3P har i tillegg Firewire ser jeg. Og litt bedre kjøling på NB. Så klart, for 150,- Kroner mer burde jeg ha valgt det istedet for det jeg har nå. Men sånn er det når det går litt for fort i svingene.

 

DS4 var heller ikke så dyrt. Og kanskje verdt å betale noen ekstra hundrelapper for den fantastiske Silent Pipe kjølinga.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var heldig å finne det "ubrukt" på bruktmarkedet. 850 inklusiv frakt fikk jeg det for =) så det kortet har kosta meg mindre en mitt ds3 som kosta meg omtrent 800kr når jeg kjøpte det + en chipsett kjøler som koster 200kr.. men om chipsettet blir veldig varmt er det ikke vansklig å bytte til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328739 medmindre du har en veldig brei cpu kjøer som henger over din nåvereden chipset kjøler. for norchua kjølern er ganske så høy =)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellene på X48 og P35? Har allerede fått med meg at det er små forskjeller på X38 kontra X48, og at X48 bare er en litt oppgradert versjon av X38. Men hva skiller P35 fra X38 og X48 sånn i grove trekk?

 

var heldig å finne det "ubrukt" på bruktmarkedet. 850 inklusiv frakt fikk jeg det for =) så det kortet har kosta meg mindre en mitt ds3 som kosta meg omtrent 800kr når jeg kjøpte det + en chipsett kjøler som koster 200kr.. men om chipsettet blir veldig varmt er det ikke vansklig å bytte til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328739 medmindre du har en veldig brei cpu kjøer som henger over din nåvereden chipset kjøler. for norchua kjølern er ganske så høy =)

 

Nå skal jo jeg montere på en TRUE kjøler. Så spørs om den der Noctua kjøleren hadde passet. Men skal bruke 2 små vifter.

Lenke til kommentar

I grove trekk? X48 har 2x pcie x16 2.0 plasser, mens med P35 har du enten 1x pcie x16, eller 2x pcie x16 plasser, hvor av den ene går i x4 modus.

I praksis er P35 like bra som både X38 og X48 bortsett fra Crossfire. Men du må huske at X38/X48 bare kommer på highend kort, så man må sammenligne dem mot P35 kort som f.eks Gigabyte P35-DQ6 og Foxconn Mars osv.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at ikke begge PCI-E slottene gikk over i x8 modus på P35 når man kjører Crossfire. At den ene er x4 er jo mildt sagt snodig. På Asus P5N-E SLI kjører man x16 når man bruker ett kort. Kjører man SLI så går begge slottene over i x8 modus. Det er en av forskjellene fra Nvidia 650i til 680i. 680i kjører begge kortene i x16 modus.

 

Men funker vel forskjellig siden det er helt annet brikkesett og Crossfire VS SLI.

Lenke til kommentar

Montert på True kjøleren nå. Bruker en Pabst 120mm vifte som kjører på 1200 rpm. Har satt igang Prime 95 for ca. 5 min siden. CPU er på 3.6GHz og ca. 1.38 Volt under last. Temps nå er rundt 60 grader på kjerne 1 og 2 og 65 på kjerne 3 og 4.

 

Har 2 stk. vifter på brikkesett også. Men er ikke sikker på hva som er brikkesett temp i Everest lengre. Kan det være Aux?

 

Ser ut som dette oppsettet akkurat greier Quad Core på 3.6GHz og 1.38 Volt. Noe mer Volt så tror jeg ikke TRUE greier å holde lengre med den vifta.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Du kan ha temps rundt 70 og enda være stabil, men ikke mye over 70 - så du har nok litt å gå på med vcore hvis du trenger.

 

3.6ghz er i praksis max med Q6600 og luft.

 

Edit: Du kan ha to vifter på TRUE i push-pull, det fungerer bra

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Du kan ha temps rundt 70 og enda være stabil, men ikke mye over 70 - så du har nok litt å gå på med vcore hvis du trenger.

 

3.6ghz er i praksis max med Q6600 og luft.

 

Edit: Du kan ha to vifter på TRUE i push-pull, det fungerer bra

 

Kommer til å ende opp på noe over 70 grader på max lasttemp. Derfor bestilte jeg en ekstra vifte med. Men den må man jo feste med strips på baksia av TRUE?

 

Forresten imponert over Thermalright HR03PLUS som jeg har montert på GTX-en min! Her snakker vi 25 - 30 grader lavere enn standard kjøler!

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...