Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

jeg lurer på mister.. har du satt på masse volt for å overklokke til 400fsb (1600)

 

Nei, har ikke økt Volt til brikkesett. Kun til CPU og RAM. CPU på 1.5 Volt som blir ca. 1.38 Volt under last og RAM på 2.1 Volt som gir ca. 2.08 Volt.

 

Tror problemet er at luften ble svært stillestående rundt brikkesett og RAM. Zalman 9700 presser jo luften ut bak, og ikke ned mot hovedkortet. I tillegg brukte jeg ikke sidedøra som jeg har 2 vifter i. Så må man huske at baksiden på 8800GTX også gir fra seg endel varme.

 

Nå skal jeg snart hente pakken med kjølingen :) Thermalright 120 Ultra Extreme presser også luften ut bak. Selv om jeg normalt sett bruker sidedøra som har 2 stk. 120mm vifter på 5 Volt, og som presser frisk luft direkte inn på hovedkortet så tror jeg allikevel at jeg bør ha vifter på brikkesett.

 

Kjell, ser at du har Gigabyte GA-P35-DS3 i din PC nr.2. Var det du som skrev at brikkesett bare kjørte på noen og tredve grader tidligere i tråden? Isåfall er det fordi den prosessoren du kjører der ikke avgir særlig mye varme og du bruker bare 2 stk. RAM-brikker.

 

Startet PC-en for kanskje 20 min siden nå. Og ser i Everest at hovedkort (Regner med det er brikkesett) ligger på 37 grader. Maskinen er da så og si idle. Men i går da jeg drev å kjørte Prime på 3.6GHz, så mener jeg denne tempen var helt oppi 67 grader!!

 

Startet Prime nå og brikkesett temperaturen føyk rett opp. Tok ikke mange sekundene før den begynte å krype over 60 grader.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chipsettet hos meg ligger på 30 idle og 31-32 load - så bra er Gigabytes highend chipsetkjøling, CPU er vannkjølt så det er ingen hjelp å få av noe vifte der, kabinettet er et Antec 900 med alle vifter på medium, så det er bra luftflyt. Med et kabinett med dårlig luftflyt vil det selvsagt bli varmere.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Chipsettet hos meg ligger på 30 idle og 31-32 load - så bra er Gigabytes highend chipsetkjøling, CPU er vannkjølt så det er ingen hjelp å få av noe vifte der, kabinettet er et Antec 900 med alle vifter på medium, så det er bra luftflyt. Med et kabinett med dårlig luftflyt vil det selvsagt bli varmere.

 

Okå. Men hva ligger CPU Volt på under last? 1.28 - 1.30 Volt? Det at du kan bruke såpass lav Volt på 3.6GHz kan jo også ha og gjøre med at du bruker vannkjøling. Lave temperaturer kan gjør ofte at man trenger mindre Volt til CPU.

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg Prime 95 med CPU på 3.2GHz, CPU Volt på 1.35 Volt som gir ca. 1.25 Volt under last. Sidedøra er montert på og Zalman 9700 kjører på 1700 rpm. kjerne 1 og 2 er snart oppe i 60 grader. Brikkesett temperatur er 52 grader.

 

Er snart på tur å hente pakken med ny kjøling

 

Kan nevne at på Asus P5N-E SLI så lå jeg vel på 47 - 50 grader på brikkesett under full last. Hadde da montert på 2 små vifter på Northbridge.

Lenke til kommentar

Det husker jeg ikke, jeg kjører 3.8ghz nå, den klarer 4.0, men liker å ha god margin. Mitt X38-DQ6 har svært lite drop i vcore med de to siste biosene, virker som llc (load line calibration) funker som det skal (det er en funksjon som skal hindre for stort drop i vcore under load).

Lenke til kommentar
Det husker jeg ikke, jeg kjører 3.8ghz nå, den klarer 4.0, men liker å ha god margin. Mitt X38-DQ6 har svært lite drop i vcore med de to siste biosene, virker som llc (load line calibration) funker som det skal (det er en funksjon som skal hindre for stort drop i vcore under load).

 

Ja, men da har du ikke noe bedre eksemplar av Q6600 enn meg :) Fordi da ligger du på rundt 1.4 Volt, kanskje litt under på full last. Når jeg setter min til 1.5 Volt så har jeg som sagt ca. 1.38 Volt under full last :)

Lenke til kommentar
Nei min Q6600 er nok ikke bedre, men NB kjøling og strømskontrollsystemet (12 fase) på DQ6´en gjør nok sitt ved såpass høy klokking.

 

Jeg behøver vel ikke fortelle deg at en veldig god PSU er viktig også.

 

Jeg har Mist 600W. Dette er en meget solid PSU.

 

Jeg vet i alle fall at slik som systemet er akkurat nå så er 3.2GHz en fin 24/7 hastighet. Temperaturer og støy tatt i betraktning. Men når jeg får montert Ultra Extreme ribba, chipsett vifter, og ny kjøling på skjermkortet så tror jeg at 3.6GHz kan bli en fin 24/7 hastighet.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Ja det er en grei PSU, men ikke så god som de fleste tror - den er FRYKTELIG hypet opp, men den holder så lenge du ikke skal kaste inn noen dualGPU skjermkort også

 

Nei, tror nok ikke den ville holde til 2 stk. 8800GTX + overklokket Quad Core. Men så har ikke jeg tenkt å kjøre SLI eller Crossfire heller. Og dette hovedkortet har nå bare 1 stk. PCI-E grafikkort slot uansett :p Ser ut som brikkesett har lagt seg stabilt på ca. 52 grader her. Alle CPU kjerner på under 60 grader.

Lenke til kommentar

Da er du good to go, med skikkelig montering av TRUE kjølern og litt tweaking går nok 3.6 greit. Er rimelig klar over at kortet har en pcie x16 plass, jeg tenkte mer på et 3870X2 eller 9800GX2 kort jeg da.

 

Så lenge du skal bytte NB kjøling kunne du nesten gått for ett P35-DQ6 kort i første omgang, da hadde du sluppet det og vifter til chipsett. men pytt pytt,

Lenke til kommentar
Da er du good to go, med skikkelig montering av TRUE kjølern og litt tweaking går nok 3.6 greit. Er rimelig klar over at kortet har en pcie x16 plass, jeg tenkte mer på et 3870X2 eller 9800GX2 kort jeg da.

 

Så lenge du skal bytte NB kjøling kunne du nesten gått for ett P35-DQ6 kort i første omgang, da hadde du sluppet det og vifter til chipsett. men pytt pytt,

 

Men har jo 2 stk. vifter liggende som ble brukt på P5N-E SLI. Så skal jo ikke bytte NB kjølingen, bare montere på disse 2 viftene. DQ6 er jo mye dyrere. Og er egentlig mer enn jeg trenger. Men passer Ultra Extreme på DQ6? Vet at mange kjøleribber ikke passer på det hovedkortet grunnet at kjølingen på hovedkortet tar så stor plass.

 

Edit: Ser at DQ6 kortet koster rundt 2000,- Kroner på komplett.no! Er ikke verdt 1200,- Kroner mer bare for bedre kjøling. Ikke for min del.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

"problemet" med DQ6 er at det sitter kjøleribber under cpu sokkel, det gjør at du ikke får montert kjølere med egen bakplate, men det er ingen problemer å fjerne den plata - står i manualen hvordan.

 

X38-DQ6 har samme kjøling og jeg har prøvd ei røys med luftkjølere uten problem på den (TRUE, Zalmann 9x00, TT Big Typhoon VX, TT V1 osv.)

Lenke til kommentar
"problemet" med DQ6 er at det sitter kjøleribber under cpu sokkel, det gjør at du ikke får montert kjølere med egen bakplate, men det er ingen problemer å fjerne den plata - står i manualen hvordan.

 

X38-DQ6 har samme kjøling og jeg har prøvd ei røys med luftkjølere uten problem på den (TRUE, Zalmann 9x00, TT Big Typhoon VX, TT V1 osv.)

 

X38? komplett.no har bare 2 stk. X48-DQ6. Det ene har DDR2 og det andre har DDR3 slotter.

 

Men dette var da billig og så ut til å ha brukbar kjøling http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33447...led#ProductTabs

 

Angrer på at jeg ikke valgte kortet jeg linket til her heller. Er bare 150,- Kroner dyrere enn det jeg har, har støtte for Crossfire, og bedre NB kjøling.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Stemmer, X38-DQ6 var GB´s flaggskip, men de har erstattet det med X48 kortene som er nærmest kliss like - det er skremmende liten forskjell på X38 og X48 bortsett fra offisiell 1600mhz fsb støtte fra Intel, i stedet har de et par nye og litt "simplere" X38 kort + ett EX38-DQ6 som er omtrent det samme som mitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...