Gå til innhold

Asus P5N-E SLI og Quad Core/Q6600 overklokking (Intel P35 og X38/X48 Tweaking)


Anbefalte innlegg

NB! Foxconn X38A har vært plaget med masse bugs og dårlige bios, Abit iX38 er et sikkkert valg, Gigabyte likeså - kan nevne jeg har mye erfaring med Gigabyte X38-DQ6 som sammen med Abit iP35 PRO er det råeste klokkemonsteret jeg har vært borti.

 

Da er Foxconn krysset vekk fra lista...

Vilket kort ville du valgt av Abit IP35, Abit x38 og GA x48-DQ6??

Jeg tenker ikke på priser når jeg bestiller hovedkort, skal ha et knall kort..

Asus 780i P5N-T Deluxe, hvar det største bomm kjøpet mitt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal kjøre Crossfire så velger du X48 hvis du kan vente, ellers f.eks et Abit iX38 el Asus P5E/Maximus - Men, skal du IKKE kjøre Crossfire - kjøp Abit iP35 Pro

 

Å vente er ikke noe problem så lenge jeg får brukt pcen, og det gjør jeg...

Er jævla hypp på et GA x48-DQ6

Lenke til kommentar
Asus 780i P5N-T Deluxe, hvar det største bomm kjøpet mitt

Dessverre må nok brukere av både 680i og 780i ta litt skyld selv.

Det er ikke ut av boksen klart(tatt opp 100vis av ganger)

Bios må settes opp riktig(senetiv minnekontroller)

Med intel kort har man litt større slingringsmånn.

 

Satt opp riktig er 650-680i-780i 100% stabilt.

Det er ikke noe og diskutere.

At intel har klokket høyere på fsb siden er klart.

 

Vente på 790i kan være smart viss en skal ha sli.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179484

611 fsb på nforce er ikke dårlig.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Asus 780i P5N-T Deluxe, hvar det største bomm kjøpet mitt

Dessverre må nok brukere av både 680i og 780i ta litt skyld selv.

Det er ikke ut av boksen klart(tatt opp 100vis av ganger)

Bios må settes opp riktig(senetiv minnekontroller)

Med intel kort har man litt større slingringsmånn.

 

Satt opp riktig er 680i-780i 100% stabilt.

Det er ikke noe og diskutere.

At intel har klokket høyere på fsb siden er klart.

 

Vente på 790i kan være smart viss en skal ha sli.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179484

611 fsb på nforce er ikke dårlig.

 

Som sakt hadde ikke nye driver og bios update kommet ut når jeg kjøpte mitt 780i.. Får det første funka ikke Q6600 med HK før nye bios update kom ut (ca 1 uke etter jeg fikk HK), så jeg måtte kjøpe med en E6850 får å få innstalert OS... Og har hatt problemer med SATA kontroller som ikke 780i likte heler! Mitt 780i tok kvelden med 1800FSB på CPU..

 

Det er hovedsakelig det som er grunden til at JEG går over til Intel nå :D

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Har fått mitt Gigabyte GA-P35-DS3R. Har ikke montert det enda. Har også bestilt ULTRA120EXTREME og HR03PLUS til 8800 GTX-en min.

 

Men synes det er svært mye nedrakking på nForce brikkesett her nå. Har ikke hatt noen problemer med mine to Asus P5N-E SLI annet enn klokking av Quad core. Synes de er fjellstabile.

Lenke til kommentar

Sant nok at intel P35 baserte hovedkort, eller hovedkort basert på intel brikkesett er lekende lett å overklokke med sammenlignet med hovedkort med nVidia brikkesett.

 

Driver nå å leker meg med mitt nye Gigabyte GA-P35-DS3R og Q6600. Leker meg faktisk litt på 3.8GHz her!! Alt er så lekende lett med dette hovedkortet. Er bare å klokke opp og justere Volt. Man trenger ikke tenke på all slags bugs og FSB hull. Rått!

 

Får den nye kjølingen i morgen og da får jeg virkelig testet hva denne prosessoren er god for. Men regner nok med at jeg kommer til å slå meg til ro på 3.6GHz. RAM klokker også MYE lettere på dette hovedkortet sammenlignet med Asus P5N-E SLI. Har 4 stk. 1GB brikker Crucial Ballistix PC5300. Disse kjører lett på 1000MHz 5-5-5-15 på dette hovedkortet. Greier å boote Windows på 1200MHz 5-5-5-15 med 2.4 Volt! Men her blir de ikke stabile. Kankje ikke så rart når man kjører 4 brikker. På Asus P5N-E SLI så var det vanskelig å kjøre noe over 800MHz på RAM når man hadde 4 brikker. Og på 800MHz måtte man da kjøre nesten max chipsett Volt.

 

Er kjempefornøyd med mitt Gigabyte GA-P35-DS3R hovedkort. Er også idiotsikkert. Dual Bios. Og om man klokker så høyt at man ikke greier å boote, så rebooter hovedkortet av seg selv noen ganger og går automatisk over til innstillinger som fungerer. Med Asus P5N-E SLI så måtte man drive å resette cmos hele tiden. Skikkelig irriterende.

Lenke til kommentar
Sant nok at intel P35 baserte hovedkort, eller hovedkort basert på intel brikkesett er lekende lett å overklokke med sammenlignet med hovedkort med nVidia brikkesett.

 

Driver nå å leker meg med mitt nye Gigabyte GA-P35-DS3R og Q6600. Leker meg faktisk litt på 3.8GHz her!! Alt er så lekende lett med dette hovedkortet. Er bare å klokke opp og justere Volt. Man trenger ikke tenke på all slags bugs og FSB hull. Rått!

 

Får den nye kjølingen i morgen og da får jeg virkelig testet hva denne prosessoren er god for. Men regner nok med at jeg kommer til å slå meg til ro på 3.6GHz. RAM klokker også MYE lettere på dette hovedkortet sammenlignet med Asus P5N-E SLI. Har 4 stk. 1GB brikker Crucial Ballistix PC5300. Disse kjører lett på 1000MHz 5-5-5-15 på dette hovedkortet. Greier å boote Windows på 1200MHz 5-5-5-15 med 2.4 Volt! Men her blir de ikke stabile. Kankje ikke så rart når man kjører 4 brikker. På Asus P5N-E SLI så var det vanskelig å kjøre noe over 800MHz på RAM når man hadde 4 brikker. Og på 800MHz måtte man da kjøre nesten max chipsett Volt.

 

Er kjempefornøyd med mitt Gigabyte GA-P35-DS3R hovedkort. Er også idiotsikkert. Dual Bios. Og om man klokker så høyt at man ikke greier å boote, så rebooter hovedkortet av seg selv noen ganger og går automatisk over til innstillinger som fungerer. Med Asus P5N-E SLI så måtte man drive å resette cmos hele tiden. Skikkelig irriterende.

Du må faktisk ikke cleare cmos, hjelper å holde inne reset knappen i ca 3 sek..

i alle fall på mitt abit sli kort.

Lenke til kommentar
Hyggelig at du ble fornøyd OcMax, er verdt å erte på seg noen nvidia fanbois for å befri en stakkars Nforce slave :thumbup:

 

Ja, du hadde rett anngående i at å gå fra nForce til Intel brikkesett når det gjelder klokking i alle fall, er nesten som å se lyset, eller hva du skrev her tidligere :p

 

Edit: Asus P5N-E SLI er fortsatt et helt greit kort hvis man bare skal klokke Core2 Duo og helst ikke kjøre mer enn 2 RAM brikker. Og forutsatt at kortet ikke tar kveld. Noe mine 2 ikke har gjort.

 

Men dersom man overhodet ikke har tenkt å kjøre SLI så ser jeg ingen grunn til å velge Asus P5N-E SLI istedet for et Intel P35 basert kort i samme prisklasse. P5N-E SLI kan nok være hakket kjappere på samme klokkefrekvens VS f.eks P35. Dette har jeg sett ut fra tester. nVidia 650i har akkurat samme ytelse som f.eks nVidia 680i. Intel har nok 'plombert' litt ytelse på sine billig-brikkesett for å skille de fra toppen. Disse forskjellene er dog ubetydelige.

 

Ellers har jeg registrert på minst 1 test av mitt Gigabyte kort at det yter dårligere enn andre P35 baserte kort under overklokking. Dette tror jeg har å gjøre med at de som testet brukte 'standard' setting på system performance under klokkingen. Man kan velge turbo eller extreme. Extreme funker helt fint hos meg under klokking. Kan bare gjette på at dette setter brikkesett timinger eller noe. Og at andre P35 baserte kort ikke har denne innstillingen, og kjører sikkert turbo eller extreme timinger som standard.

 

Gigabyte GA-P35-DS3R gir fantastisk mye for pengene for de som ikke trenger SLI eller Crossfire. Jeg fikk rev 2.1 av dette kortet. Forskjellen fra rev 1 til 2 og 2.1 er at 2 og 2.1 har erstattet LPT og Serial port med en haug av USB porter. Man kan dog kjøpe løse LPT eller Serial porter og plugge i pinner på hovedkortet. Dette er noe jeg overhodet ikke har bruk for uansett.

 

Kortet mangler også firewire. Men dette er også noe jeg aldri har brukt. Bruker kun USB jeg for min del. Så dette kortet har kort sagt alt man trenger. Jeg kjøpte Raid utgaven av kortet fordi det bare kostet litt mer, men kommer neppe til å kjøre Raid med det første. Men kjekt å ha :)

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Hyggelig at du ble fornøyd!

 

Satt bare å ventet på "gledeshylet" ditt,etter at du bestemte deg for P35/intel hehe.Som du sier,så går det greit å klokke dc på nforce 650/680,men veggen blir plutselig høy med en quad.Har en E6400 som klarte maks 3.5GHz på Asus P5N-E SLI.Med Abit IP35 Pro bootet den fint på 4.0GHz,og kunne også kjøre litt superpi.Det er 500 gode MHz det!

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hyggelig at du ble fornøyd!

 

Satt bare å ventet på "gledeshylet" ditt,etter at du bestemte deg for P35/intel hehe.Som du sier,så går det greit å klokke dc på nforce 650/680,men veggen blir plutselig høy med en quad.Har en E6400 som klarte maks 3.5GHz på Asus P5N-E SLI.Med Abit IP35 Pro bootet den fint på 4.0GHz,og kunne også kjøre litt superpi.Det er 500 gode MHz det!

 

Bruker selv en E6600 i min sekundære maskin nå, som er basert på mitt andre Asus P5N-E SLI. Kjører E6600-en på 3.2GHz. Da jeg hadde E6600 i min primære maskin på Asus P5N-E SLI kortet som stod i den så lyktes jeg aldri med å få den stabil på 3.6GHz, men har en misstanke om at den ville greid 3.6GHz lett på Gigabyte kortet mitt :)

Lenke til kommentar
Extreme setter ned diverse timings ja, at Nforce yter bedre enn Intelkort ved samme frekvens er BS forresten.

 

Gigabyte har også et par highend P35 kort som er håret enda bedre enn ditt, men disse er betydelig dyrere og forskjellen viser seg først ved ekstrem oc.

 

Jeg vet f.eks at Intel hadde plombert minnekontrolleren litt på i965 VS i975. For å skille disse brikkesettene litt. Det førte til at i965 hadde litt dårligere ytelse. Og P35 er ikke noe kjappere enn i965 såvidt jeg har forstått. Ergo vil Nvidia 650i (Sett det i tester også) være bittelitt kjappere på samme klokkefrekvens når man sammenligner med i965 og P35. Fordi Nvidia 650i ikke har 'plombert' ytelse på minnekontrolleren sammenlignet med 680i.

 

Men mulig dette har jevnet seg ut på dagens hovedkort. At de forskjellige hovedkortprodusentene tweaker timinger i brikkesett slik at denne forskjellen ikke lenger er til stede.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
P35 yter bedre enn 975, så da kan du tenke deg sjøl ;-)

 

Så i en test at P35 hadde litt dårligere ytelse enn 965. Men det var en tidlig test. Ting har sikkert skjedd siden den gang.

 

Kan også nevne at jeg fikk 13461 Poeng i 3DMark06 med Asus P5N-E SLI, Quad Core på 3GHz RAM på 667MHz CAS 3-3-3-12-1t.

 

Til sammenligning fikk jeg 13958 poeng på Gigabyte GA-P35-DS3R, CPU på 3.6GHz Extreme system performance, RAM på 1000MHz CAS 5-5-5-15-2t.

 

Ikke den store forskjellen når klokkefrekvenser er tatt i betraktning. Men her er det vel skjermkortet som limiterer.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Får ny kjøling i morgen. Men har drevet å kjørt litt Prime95 på 3.6GHz med Zalman 9700. Dette uten sidedekselet på TT Sharken min hvor jeg har stripset fast 2stk 120mm vifter som kjører på 5 Volt. Og Northbridge kjøleren ble så varm at jeg nesten brente fingeren på den! Samme med rambrikker! Så tror jeg skal flytte over de 2 chipset viftene jeg brukte på Asus P5N-E SLI til dette hovedkortet! Ble alvorlig varmt dette!

 

Quad Core produserer utrolig mye varme! Leste en test på nett av Thermalright 120 Ultra Extreme. Her ble den sammenlignet med bla. Zalman 9700 med Quad Core på 1.5 Volt. Ultra Extreme med 120mm vifte på 1200 rpm kjørte 10 grader lavere enn Zalman 9700 på 1700 rpm. Så Thermalright ribba er akkurat hva man trenger på Quad Core på disse hastighetene og Volt. Men det er akkurat så den holder tydeligvis. Skal sørge for skikkelig kjøling til Northbridge og sørge for å ha god sirkulasjon til de 4 Crucial Ballistix brikkene mine som kjører på 2.1 Volt. RAM slottene på Gigabyte kortet står svært tett, så her trenger man luft.

 

Nå skal det nevnes at man aldri vil komme i nærheten av den belastningen og temperaturer ved spilling og vanlig bruk kontra hva Prime 95 greier å suge ut av CPU.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...