Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noen hersketeknikk, tvert imot er dette det motsatte av hersketeknikk. Ikke undergrav det alvorlige sosiale problemet militærutdannelse har for samfunnet. Hvis man ikke kan irettesette folk som er utdannet til å drepe er du raskt påvei til barbari. En godt utdannet soldat burde forøvrig aldri heller motsette seg en slik irettesettelse, spesielt ikke når han er dimitert.

Lenke til kommentar

NTD: Må si jeg blir pinelig berørt over å lese innleggene dine. Fordi andre har et mindre naivt syn på ting passer de ikke som soldater? Hvis du leste innlegget mitt skikkelig så du kanskje at jeg ikke skulle inn i jegerkompaniet men en annen avdeling? Men du kan kanskje forklare meg hvorfor jeg i allefall ikke burde tjenestegjøre i jegerkompaniet (eller HJK som er avdelingen jeg er oppsatt på). At jeg tidligere prøvde å forklare hva som kunne være en grunn for noen å verve seg til SSavdelinger betyr ikke at jeg sympatiserer med landssvikere. Som nevnt kjempet min bestefar på sin tid mot tyskerne og å tillegge meg motiver utover hva jeg har skrevet blir for dumt. Skjerp deg. Innlegget ditt er rapportert

Lenke til kommentar

Nei, naturligvis. Du har helt sikkert rett, dumt å prate med sånne, men blir så provosert når sånne folk prajer diskusjonen. Men er vell greiest å bare rapportere det.

 

Men får prøve å holde meg til temaet her. Har du vert inne enda gonjimann, hvis ikke, hvor har du lyst til å tjenestegjøre?

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

NTD: Hvis du bare skal lage kvalm her kan du jo bare droppe det?

 

Jeg forstår at du er moralens vokter der du sitter på den skinnende hvite hesten din, men resten av gjengen her som faktisk er interessert i å snakke og diskutere om førsteganstjenesten er sannsynligvis ikke spesielt interessert i dine ukonstruktive innlegg.

 

 

"Hvis man ikke kan irettesette folk som er utdannet til å drepe er du raskt påvei til barbari."

 

Jeg blir dypt bekymret for din psykiske helse når du ytrer slikt. Jeg tror det er best at du holder deg unna denne tråden. Det er ikke bra for deg.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Nei, naturligvis. Du har helt sikkert rett, dumt å prate med sånne, men blir så provosert når sånne folk prajer diskusjonen. Men er vell greiest å bare rapportere det.

 

Men får prøve å holde meg til temaet her. Har du vert inne enda gonjimann, hvis ikke, hvor har du lyst til å tjenestegjøre?

Jeg har et lite håp om å komme meg opp til GSV i sommer. Skal dessverre ikke på sesjon før i april, men jeg skal bedrive telefonterror til de lager ekstra plass til meg :p

Lenke til kommentar
Du er straks ferdig med 3 klasse og gleder til å bli en fri mann. Eksamen er i vente og du kan ikke vente til du er ferdig.

Du kommer hjem en dag etter en lang dag på skolen og tar inn posten. Der ligger det et brev som er til deg.

Du er blitt kalt inn for å tjene kongen og han har sendt deg til kalde nord!

 

Hva er din reaksjon?

Hva syns du om å bli kalt inn?

 

Så på det som en fin mulighet til å gjøre noe annet enn å dra rett til universitetet, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg holder på med førstegangstjenesten nå, det er slummere enn skolen, jeg kommer i langt bedre form, blir kjent med nye mennesker, selvtilliten flyr opp og man slipper å tenke selvstendig i et år. Det blir slik du gjør det til, vil du lage helvette og syte som en unge så får du det vanskelig, men hvis du tenker litt positivt så flyr tida.

 

Utrolig kjipt å være sammen med folk som er negativ til førstegangstjenesten når man er inne, de trekker humøret til alle rett ned hvis man ikke bare ignorerer dem. Et eksempel er at vi skulle ha et infanteriløp på ski, 10 km med AG3 på ryggen, jeg så det på som god treningen mens enkelte startet nesten å grine der de lå i teltet og bannet over at de måtte gå på ski i 10 km.

Lenke til kommentar
Tenkte bare siden du skulle ringe dem. 89' selv og var inne i fjor, men noen av de fra mitt årskull er på sesjon nå om dagen så ser ut til å være godt spredd. Hoppet over et trinn eller noe da?

Begynte bare et år tidligere enn de andre. Lang historie, og vil ikke gå off-topic :p

 

Jeg er positiv til førstegangstjenesten, for øvrig.

Lenke til kommentar

Er noen år siden jeg ble ferdig i forsvaret, jeg tok befalskurs. Men var på opptaksprøver til marinejeger. Og sagt med en gang, "opptakskravene" er noe du skal se bort ifra med en gang. Det er som tidligere nevnt krav for å ikke bli sendt hjem første dag. Vi var 40 stk denne omgangen som prøvde oss, var vel 2 stk som ble vurdert til å bli med videre, men det var for få til å starte en opplæring...

 

Men du gjør deg mange opplevelser og erfaringer med ett år i forsvaret. Hva du får ut av det, er mye opp til deg selv. Vil du kaste bort ett år på å være trassunge, er det fullt mulig. Men hvis du først skal være der ett år, er det vel like greit å få noe ut av det?

 

Noen nevnte "en stor barnehage", og i utvidet grad kan kanskje det være en beskrivelse. Du gjør som andre sier, når de sier det. Thats the way it works. Men du blir fort vant til det,iblandt kan det være greit å slippe å tenke også. Du blir ihvertfall i bra form så lenge du ikke havner på kjøkken eller lignende.

 

Er du positivt innstillt, er jeg overbevist om at du får ett flott år!

Lenke til kommentar
... og man slipper å tenke selvstendig i et år.

Så til de grader. Problemet er at om man som meg likevel ikke klarer å la være å gjøre det, blir det en vanvittig frustrerende opplevelse. Det eneste interessante man kan gjøre i militæret da er å finne måter å lure systemet på. De er det imidlertid mange av.

 

At mange ser ut til å tro at man kan bli voksen av å være i et system der det er meningen man ikke skal tenke selv synes jeg derimot er trist. Å være voksen er å kunne tenke selvstendig og ta sine egne avgjørelser, ikke å bli flink til å godta alt som kommer fra autoritetspersoner som bare ser på dem under seg som noen man kan herse med og kaste bort tiden til.

Lenke til kommentar
Tror dessverre mange har bruk for militæret. Komme i form, sosialisere, lære folkeskikk, osv..

 

Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

Lenke til kommentar
Tror dessverre mange har bruk for militæret. Komme i form, sosialisere, lære folkeskikk, osv..

 

Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

Dette er det verste pisset jeg har hørt. Hvorfor prøver du å fremstille det som om man blir en psykopat av å være i militæret som ikke egner seg i det sivile samfunnet? Du har tydeligvis ikke mange venner, eller hvertfall ingen som har vært i militæret. Så du kan godt slutte med å spre løgn og propaganda.

Lenke til kommentar

NTD:Selvfølgelig lærer man seg bedre å fungere sosialt i militæret. Man møter mange mennesker fra vidt forskjellige steder enn sitt eget ommråde. Man lærer typiske "husmorting" som å re opp og stryke brette tøy osv. Man lever ikke lenger i en like beskyttet hverdag men må lære seg å ta i mot ordre og utføre oppgaver uten å skulle protestere og innvende med ting. Når man også opplever å måtte presse seg hardt i mange situasjoner er det klart man også lærer mye om seg selv og antageligvis blir mer sikker på seg selv.

Jeg synes du fortsetter i det samme sporet som i det tåpelige anngrepet på meg og jeg synes nok du kunne spart deg den nedlatende tonen. Hvor sa du du hadde tjenestegjort?

Lenke til kommentar

Hvordan er du så skråsikker på at du lærer noe nyttig i militæret om du *ikke* har vært der? Gi deg ti år på baken du og opplev hvor mange junkier, fulle folk, gærne bilister og andre kriminelle som har blitt syke i hodet av militæret før du uttaler deg.

 

Hvis du har behov for å bli kommandert for å snakke med mennesker fra forskjellige steder i landet så burde du vurdere psyko-farmika og ikke militæret.

 

Jeg har ikke tjenestegjort, jeg er pasifist. Likevel pussig nok så har jeg lært å snakke med folk, ikke bare fra hele landet, men hele verden. Samtidig som jeg faktisk skifter på sengen, vasker og lager min egen mat - bare uten maskinpistol, mordtanker og stress.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir simpelthent hardt etter å ha fullført VGS å måtte yte våre krefter til å "forsvare" vårt fedreland mot eventuell invasjon på tross av at det er mest usannsynlig for tiden. Jeg mener det burde være frivillig å melde seg inn på militærtjenste. Å tvinge noen er som å torture andre psykisk og fysisk.

 

Så med andre ord jeg er for en frivillig valg av militærtjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...