Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Hvorfor?

 

Jeg kom inn i militæret med et nøytralt/Gleder meg til å prestere - Syn.

Det tok ca 2 måneder før det var helt ødelagt. Havnet i den verste drittjenesten som eksisterer, samt at alle valgene mine, på tross av gode resultater, ble totalt ignorert.

På toppen av det GLEMTE gjøkhuene å dimmitere meg, så jeg var i førstegangstjeneste i 13 måneder og fikk ikke dimmepengene før nesten to måneder etterpå. Utenom det var det heksejakt på alle som bare våget seg å dra ut å prøve å balansere et noenlunde sosialt privatliv. Da stod MP med blåsern dagen etterpå. Har haugevis med slike idiothistorier om denne tåpelige instutisjonen.

 

Shame on THEM!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe, ja det er bare å glede seg=) søk deg til GSV:)

GSV er tingen.(Bor 20 minutter unna) Selv fikk jeg innkallelse til Garden. Men fikk innkallelsen fredag 7 Mars. Og skulle inn 7 April. En måned etter at jeg fikk innkallelsen. Er det bare meg eller er det veldig kort varsel?

Ringte forsvaret i dag (10Mars) så annullerte de hele greia. Nå får jeg innkallelse til sommeren en gang. Skal søke meg inn på Eskorte/Liv-vakt i stedet.

 

Noen her som er på GSV nå?

Mange som syter over været her men når det er under 20-30Minus så slipper de utendørs øvelser har jeg hørt.

Selv kunne jeg godt ha vært grensevakt. Liker klimaet her. 10minus er T-skjorte vær for meg.

Endret av Mentzoni
Lenke til kommentar
Til de som lurer på HJK (Fallskjermjeger altså):

 

Bestekompissen min, en topptrent jarhead, som jobber som offiser i militæret nå, trente i nesten 8 år for å komme inn på hjk. Nå jobber han i en annen kommando avdeling i forsvaret for å forberede seg ytterligere på å komme inn.

 

Seriøst: Det er nesten UMULIG å komme inn der.

 

De fysiske opptakskravene de skriver på siden bør du ikke ta for god fisk. De skriver slikt for at den normale mannen i gata (altså DU) skal tro at du har en sjangs til å komme inn. Dermed har de større utvalg enn hvis de skriver sannheten.

 

"Klar for et levende helvete? Nada søvn? Konstant frykt om å bli vekket med flashbangs på kaserna?. Klar for en tjeneste der du vil miste all menneskelig verdi og følelse?. Velg HJK"...

 

Ser du poenget mitt her?

For all del, prøv. Du vil feile, og ende opp med å sitte i et observasjonstårn i Bodø.

 

Hjk er for folk som har jobbet mot det mer eller mindre hele livet. Det nytter ikke å klare å ta 30 push-ups om morran og tro du er klar.

 

min venn tar godt over 120 push-ups hver morgen og kveld (ja i ett strekk), løper mange ganger i uken, i TILLEGG TIL Å JOBBE I KOMMANDOSTYRKENE, og han mener han enda ikke er klar.

 

Hope you get the picture

For det første, det er vanskelig å ta deg seriøst når du skriver med size tre og font Book Antiqua, for det andre så er det STOR forskjell på falskjermjeger og spesialjeger.

Lenke til kommentar
Alle som støtter denne SLAVEORDNINGEN har ikke mye stolthet. Tjene kongen?? jeg ler meg skakk. Du legger deg i gjørmen, du pusser skoene, du vasker rommene, du gjør alt du blir bedt om, uten egne tanker gjør du, som en av mange andre slaver det du MÅ, fordi du MÅ, og bare fordi du MÅ. Stolthet fra å "tjene" landet? Hvis du har noe stolthet gjør du tjenesten av fri vilje, fordi du ønsker å yte noe, stolthet er noe du hadde fått hvis tjenesten var frivillig det! Denne tvangen er en skam for oss, en skam man ikke bør delta i!

 

Det er mange som sier at man har godt av et år i millitære, det blir jeg ikke enig i før tvangen er tatt vekk.

 

For min del var det ikke snakk om "å tjene kongen", men mere med det at jeg mener Norge bør ha et forsvar. (dessverre er nok Norge for lite til å ha en profesjonell hær. Billigere blir det ihvertfall ikke. )

Å nekte militærtjenesten ville derfor ha vært hyklersk av meg. Derfor ble det ett år i indre Troms...

Svært mye dødtid selvfølgelig, men lærte også mye. Ikke minst om meg selv. Det motiverte også til yrkesvalg.

Lenke til kommentar
Hvorfor?

 

Jeg kom inn i militæret med et nøytralt/Gleder meg til å prestere - Syn.

Det tok ca 2 måneder før det var helt ødelagt. Havnet i den verste drittjenesten som eksisterer, samt at alle valgene mine, på tross av gode resultater, ble totalt ignorert.

På toppen av det GLEMTE gjøkhuene å dimmitere meg, så jeg var i førstegangstjeneste i 13 måneder og fikk ikke dimmepengene før nesten to måneder etterpå. Utenom det var det heksejakt på alle som bare våget seg å dra ut å prøve å balansere et noenlunde sosialt privatliv. Da stod MP med blåsern dagen etterpå. Har haugevis med slike idiothistorier om denne tåpelige instutisjonen.

 

Shame on THEM!

 

 

 

hvilken tjeneste hadde du da??

 

Jeg er inne til førstegangstjeneste nå,og har det egentlig jævlig greit....

Jeg er jobber da på sambandsenteret Reitan, utenfor bodø, har turnus og får i tillegg god mat i et godt miljø....

 

Har personlig ingenting negativt å si om forsvaret bortsett fra til tider lite å gjøre.

 

Ønsker du en fysisk hard tjeneste så sies det vel at MJK (eller MDK(husker ikke)) er den hardeste innen sjøforsvaret, HJK i luft og GSV i hæren tror jeg....

 

Ellers har jeg selv det veldig bra her jeg sitte å leser på diskusjon.no og spiller tetris i nermere 12 timer for så å sove i 12 (sånn ca) :p

Lenke til kommentar

De som har motivasjon får de tjenestene de ønsker seg, mens de som ikke vil løfte en finger mer enn nødvendig, får de aller dårligste tjenestene som f.eks kopierings-assistent e.l.

 

Jeg fikk en av tjenestene jeg ville ha og var en blant 5-6 av 150 søkere som fikk tjenesten. Det ble mitt beste år i livet så langt ;).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Var beordret til GSV da jeg var inne til førstegangstjeneste. Det rent fysiske var ingen utfordring (er like sterk som jeg er stygg) det verste var kulden, vårt termometer gikk til minus 35 celcius, kvikksølvsøylen var stort sett ikke synlig fra September til Mars neste år.

Da var det at den lokale frostvesken (96%) hadde sin virkelige verdi, den sørget for at blodet ikke frøs til is og som en bivirkning ble jentene mye penere, (bakrusen var fæl)

Lenke til kommentar
Var beordret til GSV da jeg var inne til førstegangstjeneste. Det rent fysiske var ingen utfordring (er like sterk som jeg er stygg) det verste var kulden, vårt termometer gikk til minus 35 celcius, kvikksølvsøylen var stort sett ikke synlig fra September til Mars neste år.

Da var det at den lokale frostvesken (96%) hadde sin virkelige verdi, den sørget for at blodet ikke frøs til is og som en bivirkning ble jentene mye penere, (bakrusen var fæl)

Er jo da været er best :p

Lenke til kommentar

Militærtjenesten skaper enormt mange problemer i samfunnet. Daglig møter jeg mennesker som ikke er ferdig med militæret, men for lengst er dimitert. Slikt skaper unødvendig mange problemer i samfunnet.

 

Videre er jo dette ikke et spørsmål om fritt valg. Skolevesenet og statseid media er årsaken til at folk sier idiotiske ting som "det er min plikt" etc. Det er jo ikke noe de har tenkt seg til fram selv ut i fra om de føler at staten og/eller nasjonen fortjener å bli beskytta ut i fra hva den faktisk gjør. Slikt skyldes indoktrinering gjennom årevis.

 

Praktisk eller emosjonelt er det derfor ikke grunnlag for å ha verneplikt. Soldatene kan verves uten å måtte hjernevaske folk til å tro at de beskytter familien sin ved å gå inn i en hær. Konsekvensene av å sende hvem som helst inn i militæret, uansett kapabilitet, er et samfunn med unødvendig mange traumer.

Lenke til kommentar

PUA:

 

Nå må du ikke overdrive for mye her. Jeg kjenner en spesialjeger, og snakker mye med han fordi jeg har planer om å bli det selv. Du snakker som om han "kompisen" din skal prøve seg som fallskjermjeger igjen? Du vet at fallskjermjeger KUN er førstegangstjeneste sant? Ang. Spesialjeger så trenger man overhode ikke være umenneskelig sterk. Han jeg kjenner har vert Spesialjeger i 8 år og sier det at opptaket overhode ikke er laget for de med umenneskelig styrke. Han er tynn, høy og er ingen boler. Han sier det at det mentale er det viktigste, ikke fysikken. Du må såklart være fysisk beredt, men spyken er det de fleste ryker ut på. For Spesialjegere altså. Om du syns opptaket og selve spesialjeger utdanningen er et helvete uten like er vel opp til hver person. En eprson med stabil psyke vil ikke freake helt ut slik du forklarer det fordi de venter på å bli vekt om natta.

 

Du sier også at HJK er den hardeste førstegangstjenesten, med GSV på en god andreplass. Feil vil jeg påstå. HJK er den hardeste ja, men jeg vil si at Jegerkompaniet er hardere en GSV.

 

Skal i Jegerkompaniet til sommmeren. Porsanger her kommer jeg! Jeg gleder meg kjempemye faktisk. Litt merkelig faktisk. Siden jeg har gode venner og kjæreste her hjemme.

 

Jeg også skal det :D Gleder meg som FY, men kommer til å savne kjærsten min mye.. 100 stk i Norge som blir kalt inn der, og 30 som kommer igjennom opptaket ;)

Lenke til kommentar

Synes også PUA overdriver dette litt. Det er naturligvis ikke enkelt men å tro at man må være i vnavittig god form er vell en overdrivelse.

 

Anngående hardeste avdelingen vil jeg nok sette kjk over jegerkompaniet men jeg tror nok at de fleste jegeravdelingene tilbyr en hard tjeneste. En av fordelene for meg ved å skulle tjenestegjøre i HJK er avstanden til Oslo, så får nok sett kjæresten oftere en de som må opp og ned mellom Kirkenes/Lakselv hele tiden :p

Lenke til kommentar
Synes også PUA overdriver dette litt. Det er naturligvis ikke enkelt men å tro at man må være i vnavittig god form er vell en overdrivelse.

 

Anngående hardeste avdelingen vil jeg nok sette kjk over jegerkompaniet men jeg tror nok at de fleste jegeravdelingene tilbyr en hard tjeneste. En av fordelene for meg ved å skulle tjenestegjøre i HJK er avstanden til Oslo, så får nok sett kjæresten oftere en de som må opp og ned mellom Kirkenes/Lakselv hele tiden :p

 

Jeg må si jeg stiller alvorlig spørsmålstegn ved din kapabilitet for i det hele tatt å tjenestegjøre i militæret, og i hvert fall ikke jegerkompaniet. Du har i en annen debatt her gått i forsvar for SS soldatene på Østfronten.

Lenke til kommentar
Du er straks ferdig med 3 klasse og gleder til å bli en fri mann. Eksamen er i vente og du kan ikke vente til du er ferdig.

Du kommer hjem en dag etter en lang dag på skolen og tar inn posten. Der ligger det et brev som er til deg.

Du er blitt kalt inn for å tjene kongen og han har sendt deg til kalde nord!

 

Hva er din reaksjon?

Hva syns du om å bli kalt inn?

Gledet meg til å bli mann. Det året i grønt er det beste året i mitt liv. Aldri lært så mye om meg selv og andre mennesker som jeg gjorde i forsvaret. Folk som gråter seg ut av det går glipp av sitt livs eventyr hvis du er motivert og havner på ett halvveis dugandes sted. Året i grønt blir hva du gjør det til.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
Du er straks ferdig med 3 klasse og gleder til å bli en fri mann. Eksamen er i vente og du kan ikke vente til du er ferdig.

Du kommer hjem en dag etter en lang dag på skolen og tar inn posten. Der ligger det et brev som er til deg.

Du er blitt kalt inn for å tjene kongen og han har sendt deg til kalde nord!

 

Hva er din reaksjon?

Hva syns du om å bli kalt inn?

Gledet meg til å bli mann. Det året i grønt er det beste året i mitt liv. Aldri lært så mye om meg selv og andre mennesker som jeg gjorde i forsvaret. Folk som gråter seg ut av det går glipp av sitt livs eventyr hvis du er motivert og havner på ett halvveis dugandes sted. Året i grønt blir hva du gjør det til.

 

Si meg, er du ikke klar over at du er dimitert? Dvs. at du skal ikke være som i militæret eller i beredskap etter avsluttet tjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...