Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Du er straks ferdig med 3 klasse og gleder til å bli en fri mann. Eksamen er i vente og du kan ikke vente til du er ferdig.

Du kommer hjem en dag etter en lang dag på skolen og tar inn posten. Der ligger det et brev som er til deg.

Du er blitt kalt inn for å tjene kongen og han har sendt deg til kalde nord!

 

Hva er din reaksjon?

Hva syns du om å bli kalt inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg ikke blitt kalt inn enda, men jeg er mer enn villig til å yte min plikt og lære meg å forsvare fedrelandet.

Jeg syns det er rett og rimelig at folk lærer seg å forsvarer landet vårt mot en evt. invasjon, selv om dette ikke er så veldig sannsynlig for øyeblikket.

 

Forøvrig tror jeg ikke militæret er så aller verst, gleder meg stort til jeg skal inn :D

Lenke til kommentar

Min mening om min førstegangstjeneste.

 

Det var kjekt, trist, kjedelig, moro, kult, hardt, kaldt, fint, herligt, morsomt, jævlig.

 

Det var så mye blandet følelser der, den ene dagen var det konge, andre dagen var det jævlig.

Det var mye repertering og kjedligheter, samt mye nye ting og morsomheter.

 

Det var jævlig når jeg var der, ute på marken og krøp med geværet i regnvær men nå savner jeg det, savner alle folkene. Du møter mye kule folk og har det veldig sosialt bra der.

 

Jeg hadde tatt en førstegangstjeneste til jeg

Lenke til kommentar

Hadde ikke noen store formeninger før jeg kom inn, men oppsummeringen i ettertid er at det var utrolig hat og et fullstendig bortkastet år. Sersjantene har vært der i et halvt år, og de fleste av dem ser fram til å få noen de kan herse med. Det viktigste er ikke at du gjør noe fornuftig, men at du ser ut som du gjør noe fornuftig. Da får ikke sersjantene kjeft, og er fornøyd.

 

Den nyttigste lærdommen jeg fikk i rekrutten var at befal lyver om det meste, og at ikke det er noen vits i å prøve å gjøre ting effektivt. Hvorfor de lyver så mye vet jeg ikke, det er muligens for å forberede folk på at ikke man kan stole på noen når det er krig. Hvis det faktisk er det de prøvde å lære oss hadde det vært mye lettere om de bare hadde sagt det er sånn med en gang.

 

Når det gjelder å gjøre ting effektivt må man forstå at for befal er det viktige å se bra ut for de som er over dem igjen. Veldig lite, kanskje bortsett fra gulvvask, blir sjekket av høyere befal. Det er dermed nok at menige ser ut som de har noe å gjøre mellom kl. 8 og middag. Gjør man ting fort får man bare mer å gjøre. I begynnelsen var jeg dum nok til å stole på det når de sa at vi "bare skulle gjøre oss ferdig ferdig for dagen", men som sagt, befal har en tendens til å lyve.

 

Hvis du faktisk er motivert og vil gjøre noe fornuftig tror jeg du må søke deg til en eller annen spesialtjeneste. Hvis ikke bør du prøve å unngå militæret fullstendig.

Lenke til kommentar
For å komme inn der må du være umennskelig. jeg Kjenner 4 som prøvde og de var godt trent på forhånd.

De ble enten selektert bort eller fikk beinhinnebetennelse alle sammen.

 

Umennskelig? Hentet fra forsvarets sider:

* 5 hang ups (opptrekk)

* 35 situps (festede bein)

* 20 ryggups (ryggrulle)

* 30 armhevinger (pushups)

* 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter

* 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

 

Det er de fysiske opptakskravene. I tillegg må du kunne se godt uten briller, og ha god vandel. Burde da ikke være så altfor vanskelig det?

Lenke til kommentar

haha, det der er det som skal til for å ikke bli sendt hjem dag 1. Du kan bite deg i beinet på at det blir mye verre. Samt at det er stor konkurranse om de få plassene som er. Fallskjermjeger er norges hardeste førstegangstjeneste. Grensejeger kommer som en god nr to, men det er mye grunnet klima.

Lenke til kommentar

Ja, men de kravene der tar vel de fleste oppegående personer uten å være noe spesielt godt trent? Jeg har ikke prøvd meg på speedmarsjen m/sekk + utstyr, men resten av øvelsene klarte jeg fint uten noe spesifikk trening. Hvis du trener litt på forhånd tror jeg de aller fleste skulle klare disse kravene Lett!

 

Og hvis du er motivert for det, blir det jo selvfølgelig mye letter å trene! men da argumenterer jeg mot meg selv, for det tilsier jo at det blir vanskeligere å komme inn,

iogmed at de fleste som prøver seg som fallskjermjeger er motivert for det :hmm:

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
For å komme inn der må du være umennskelig. jeg Kjenner 4 som prøvde og de var godt trent på forhånd.

De ble enten selektert bort eller fikk beinhinnebetennelse alle sammen.

 

Umennskelig? Hentet fra forsvarets sider:

* 5 hang ups (opptrekk)

* 35 situps (festede bein)

* 20 ryggups (ryggrulle)

* 30 armhevinger (pushups)

* 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter

* 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

 

Det er de fysiske opptakskravene. I tillegg må du kunne se godt uten briller, og ha god vandel. Burde da ikke være så altfor vanskelig det?

Hva menes med dette,hvor dårlig er for dårlig?

Viss jeg har cirka -4 på begge øynene, kommer jeg da ikke inn? :cry:

Lenke til kommentar

For å klare de inngangskravene trnger du ikke være så utrolig godt trent, men hvsi du skal komme deg lenger en dag 1 må du gjøre en innsats god tid i forveien. Det er mye gåing med tung sekk og det akn jeg love deg ikke er morsomt.

Jeg var på en øvelse når jeg var inne, som varte 8 dager. Da gikk vi 10 mil på ski, sekk på 35 kg som stadig ble tyngre grunnet vann og is, pulk på 85 og mange minus grader. Ikke tro det er lettere på F.jeger. Du bør også kjøpe egne militæstøvler(M77) på forhånd så du får gått dem inn.

Lenke til kommentar

Til de som lurer på HJK (Fallskjermjeger altså):

 

Bestekompissen min, en topptrent jarhead, som jobber som offiser i militæret nå, trente i nesten 8 år for å komme inn på hjk. Nå jobber han i en annen kommando avdeling i forsvaret for å forberede seg ytterligere på å komme inn.

 

Seriøst: Det er nesten UMULIG å komme inn der.

 

De fysiske opptakskravene de skriver på siden bør du ikke ta for god fisk. De skriver slikt for at den normale mannen i gata (altså DU) skal tro at du har en sjangs til å komme inn. Dermed har de større utvalg enn hvis de skriver sannheten.

 

"Klar for et levende helvete? Nada søvn? Konstant frykt om å bli vekket med flashbangs på kaserna?. Klar for en tjeneste der du vil miste all menneskelig verdi og følelse?. Velg HJK"...

 

Ser du poenget mitt her?

For all del, prøv. Du vil feile, og ende opp med å sitte i et observasjonstårn i Bodø.

 

Hjk er for folk som har jobbet mot det mer eller mindre hele livet. Det nytter ikke å klare å ta 30 push-ups om morran og tro du er klar.

 

min venn tar godt over 120 push-ups hver morgen og kveld (ja i ett strekk), løper mange ganger i uken, i TILLEGG TIL Å JOBBE I KOMMANDOSTYRKENE, og han mener han enda ikke er klar.

 

Hope you get the picture

Endret av PUA
Lenke til kommentar

Hadde jeg fått inkallelsen, haded jeg gjort hva jeg kunne for å slippe å komme inn.

 

Hadde forsvaret vert frivillig hadde det vert helt greit, tror også at vi hadde fått et bedre forsvar. Men når man skal "tvinge" folk inn i forsvaret, er det noe feil.

Lenke til kommentar

PUA: er han kammeraten din befal eller skal han inn til FSK? Slike jeg ser det er ikke styrke det viktigste men seighet og vilje. Jeg har trent opp mot fallskjermjegeropptaket de siste to årene og skal inn til sommeren og selv om jeg nå er i veldig god form tror jeg viljestyrke er veldig mye viktigere. rett og slett å være tøffest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...