Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Fantastisk at NTD er den eneste i landet som er så opplyst at han virkelig vet sannheten. Vi andre er bare dumme brikker som ikke forstår at vi blir lurt trill rundt. Noen mennesker er sier så mye dumt at jeg lurer på om de virkelig mener det eller bare forsøker å være morsomme. For en ting er klart, mannen er jo urkomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har enda ikke blitt innkalt.

Når blir man vanligvis innkalt, og er det mange som ikke blir innkalt?

 

Tror det kommer en del innkallinger i nær fremtid.

 

Og det er ikke spesielt stor sannsynlighet for at du kommer inn vil jeg tro. Jeg sa jeg ville inn, men ble ikke innkalt. (har vervet meg nå da)

Det at du ikke ble innkalt gjør det lite sannsynlig at han blir det?

Lenke til kommentar
Du sier også at HJK er den hardeste førstegangstjenesten, med GSV på en god andreplass. Feil vil jeg påstå. HJK er den hardeste ja, men jeg vil si at Jegerkompaniet er hardere en GSV.

 

Ser du snakker varmt om jegerkompaniet i diverse forum phanny. Vel og bra det, men du har ennå ikke vært inne og vist at du kan "walk the talk". GP er kanskje litt hardere enn GSV, men øvelsene er ikke så mye verre, det er bare flere av dem da GSV ikke har tid til øvelser i andre halvår. GP er heller ingen suveren toer under HJK, KJK og art/inf jeger er i samme sjiktet.

 

 

 

Jeg må si jeg har skiftet mening siden jeg skrev det der, grunnet ny innsikt i militæret generelt. Hardeste er nok HJK og MJK, så KJK og videre så mek.inf. Men det stemmer at jeg ikke har vert inne, så jeg burde vel egentlig ikke snakke så høyt nei, hehe :p

 

Men sorry for OT :)

Lenke til kommentar
Skjønner det ikke. De fleste her på forumet virker som de vil satse på forsvar, men likevel hater de fleste å dra i militæret.

 

Det kalles hjernevask og det er en del av skolesystemet. Gratulerer dumkompfs.

 

Hmm.. Jeg går siste året på videregående og kan ikke si at emnet "militæret" har vert diskutert i organisert forstand på skolen. Nærmeste jeg har vert en militær diskusjon har vert blant mine medelever.

 

Men ja, spre kvalmen din en annen plass :) Og husk å ikke gå tur i skog og mark, kjør snøscooter, spille paintball / laserkrig, spille voldelige spill eller skade medmennesker, siden dette i følge kilder som ikke eksisterer er den sikre måten å bli massemorder på :)

Lenke til kommentar
Har enda ikke blitt innkalt.

Når blir man vanligvis innkalt, og er det mange som ikke blir innkalt?

 

Tror det kommer en del innkallinger i nær fremtid.

 

Og det er ikke spesielt stor sannsynlighet for at du kommer inn vil jeg tro. Jeg sa jeg ville inn, men ble ikke innkalt. (har vervet meg nå da)

Det at du ikke ble innkalt gjør det lite sannsynlig at han blir det?

 

Jeg sa jeg ville inn. Han sa han ikke ville inn. Da er det vel sannsynlig at han ikke kommer ikke inn siden jeg ikke kom inn.

Lenke til kommentar
Har enda ikke blitt innkalt.

Når blir man vanligvis innkalt, og er det mange som ikke blir innkalt?

 

Tror det kommer en del innkallinger i nær fremtid.

 

Og det er ikke spesielt stor sannsynlighet for at du kommer inn vil jeg tro. Jeg sa jeg ville inn, men ble ikke innkalt. (har vervet meg nå da)

Det at du ikke ble innkalt gjør det lite sannsynlig at han blir det?

 

Jeg sa jeg ville inn. Han sa han ikke ville inn. Da er det vel sannsynlig at han ikke kommer ikke inn siden jeg ikke kom inn.

Vernepliktsverkets veier er uransakelige. Jeg ga klart uttrykk for at jeg ville slippe førstegangstjenesten om det var mulig, men nøyaktig to uker etter sesjonsdagen datt det ned et varsel om innkalling i postkassen min. Mitt inntrykk er at i de fleste tilfeller er egentlig ikke dine egne ønsker så viktige for militæret, unntatt hvis de er usikre på om de vil ha deg eller ikke.

Lenke til kommentar
Du er straks ferdig med 3 klasse og gleder til å bli en fri mann. Eksamen er i vente og du kan ikke vente til du er ferdig.

Du kommer hjem en dag etter en lang dag på skolen og tar inn posten. Der ligger det et brev som er til deg.

Du er blitt kalt inn for å tjene kongen og han har sendt deg til kalde nord!

 

Hva er din reaksjon?

Hva syns du om å bli kalt inn?

 

Jeg tilbragte 12 måneder i Bardufoss for 14-15 år siden, så det har gått en stund. Men jeg synes det var fett å få se nordnorge gjennom et helt år, fra mørketid til midnattsol. Vi tilbragte veldig mange døgn i knappetelt sommer som vinter, og bortsett fra at det var forferdelig kaldt og vått til tider, har jeg i dag stort sett bare positive minner fra turen i nord. Mange trivelige folk i troppen og laget. Jeg ville ikke vært det foruten. Selve den militære delen brød meg katten, så jeg og en del andre hadde det til tider ufattelig humor. Havner man i en "strebertropp" kan det sikkert være litt mer kjipt. Men å ligge i 5-dukeren midtvinters og fyre av rødfis og grille brød har en egen sjarm :)

Lenke til kommentar
Trummelom inn i maskingeværstillingene. Det er jo "virkelighetssansen" min det er noe i veien med. Haha.

 

Du er nok bare sjalu fordi du ikke ble erkært tjenestedyktig :) Det går over, ingen fare! :)

 

Haha.

 

Sjalusi og bitterhet virker til å gå igjen hos dem som ikke ble innkalt eller ble erklært ikke tjenestedyktig. Og det forstår jeg godt. Alle jeg kjenner som faktisk har vært inne er mer eller mindre fornøyd.

 

Ja, det går fint med troverdigheten når man bruker ord som "alle." Jeg har i grunnen til gode å møte en eneste en som på lang sikt har vært fornøyd.

 

Hvilken del av at dere er alet opp til å gå i militæret og kvittere med at dere er fornøyd skjønner dere ikke?

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Har ikke blitt kalt inn enda, men om jeg blir det så tror jeg at jeg kommer til å stenge meg inne på rommet og grine. Jeg har aldri i mitt 18 år lange liv hatt lyst til å være i militæret og har aldri planer om det heller. At gutter som ikke ønsker seg til militæret skal tvinges inn, selv om det finnes tusenvis av jenter som faktisk har lyst til å inn, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det må vel være noen form for måte å lure seg ut av dette på? Jeg er veldig positiv til valgri førstegangstjeneste, og synes det blir feil å ta vekk et år av livet til ungdommer. Jeg selv vil så gjerne bli ferdig med studiene å få meg en jobb, ikke ut å leke militær.

 

 

Man leker ikke militær, et våpen er ikke et leketøy.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange andre steder du får utdelt automatvåpen og så mange skarpe skudd du kan bære. Setter du kjeppen på Flerskudd, og tømmer et par magasin i rask rekkefølge; er det farlig nært en lek. Veldig gøy :) Skyte 20 kjappe fra hofta er også artig. Totalt umilitært naturligvis, men det er det som gjør det ekstra stas.

Lenke til kommentar
Det er ikke mange andre steder du får utdelt automatvåpen og så mange skarpe skudd du kan bære. Setter du kjeppen på Flerskudd, og tømmer et par magasin i rask rekkefølge; er det farlig nært en lek. Veldig gøy :) Skyte 20 kjappe fra hofta er også artig. Totalt umilitært naturligvis, men det er det som gjør det ekstra stas.

 

Hvor ofte utfører/utførte du det ritualet mens du er/var inne til førstegangstjeneste? Selv tømte jeg ett magasin i løpet av et år, og da kun som en kuriositet etter en hel uke med skyting. Lite lek spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg var som sagt i Bardufoss (hæren) for 14-15 år siden. Jeg tømte fler magasin enn jeg har tall på. Vi lå blandt annet i 2-3 dager på et skytefelt og skjøt mer eller mindre døgnet rundt de dagene. To til tre timer søvn, og så skyte mer. "Fyll opp 5 magasin med 20 skudd hver" var en ordre vi fikk ofte nok der. I tillegg var jeg flink til å benytte enhver anledning hvor befalet var dum nok til å dele ut mer enn ett og ett skudd. Så jeg fikk lekt meg mye det året.

 

edit: Det på skytefeltet var på slutten av året, og vi brukte uhorvelig med matriell. Sprengstoff, granater, og som sagt ufattelig mange skarpe skudd. Godt mulig at det var en "svi av alt vi har så vi ikke får mindre neste år"-øvelse. Vi spurte om det, men det ble ikke bekreftet av befalet. Sikkert ikke en "offisiell policy".

 

edit 2: "Slutten av året" betyr for vårt kull slutten av Juli. Vi var inne fra Juli-Juli.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...