Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Noen mennesker egner seg bedre i militæret enn andre fordi de ikke får problemer med psyken. De er rett og slett mye sterkere mentalt enn andre, og passer dermed bedre i militæret. Dette betyr ikke at de er kaldblodige drapsmaskiner, for hverken militæret eller samfunnet er ute etter mennesker med rambofaktorer. Dette er et faktum. Dersom du kjenner folk som lider etter førstegangstjenesten så lurer jeg sterkt på hvem du henger med, for det er oerhode ikke normalt for mennesker. Kjenner mange som har vert i militæret, og absolutt ingen av de lider mentalt. Brødrene mine og faren min har det helt kanon, til tross for at de alle har vert i militæret, så hva er poenget ditt? Jeg kjenner en som har vert i FSK i 8 år, ingen psykiske lidelser der. Jeg kjenner en som har vert i SAS (resignert nå), og han har overhode ingen psykiske lidelser.

 

Jeg tør påstå at bilulykker og traumatiske bilhendelser står for flere angst- og psykiske lidelser enn førstengangstjenesten og det norske militæret i seg selv, betyr det av vi må kutte ut å kjøre bil, og gå tilbake til hest og kjerre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og nok en gang så synser du, du klarer ikke å komme med noen konkrete tall som viser at du har rett. Hvis jeg skal synse, så vil jeg hevde at anabole storider er en større årsak til aggresjonsproblemer i samfunnet.

 

Noen får problemer etter INTOPS, men ikke alle sånn som du hevder.

 

Jeg har aldri hevdet at alle får psykiske problemer, men mange nok til at militæret er et alvorlig samfunnsproblem. Er dere forøvrig klar over hvorfor man i utgangspunktet opprettet politiet i den vestlige verden? Det var i all hovedsak pga. verneplikten og de konsekvensene dette medførte seg.

 

Jeg trenger ikke framvise noen tall på dette, for det er en kjensgjerning, som alle har opplevd, at folk som kommer ut av militæret eller er på vei inn i militæret generelt må holdes under oppsyn. Det har med kunnskap og livsholdninger en lærer bort. Militæret er ikke noe som slettes fra hjernen til folk etter 12 måneder.

 

Dette er viten og vilje som vedvarer livet ut, og derfor noe samfunnet er tilpasset. Alle de mekanismene i samfunnet for å hindre vold, som omgår oss over alt fra eteren til skilting og aviser, er i all hovedsak implementert ikke fordi homo sapiens er en naturlig drapsmaskin, det er vi ikke, men for å holde tidligere og eksisterende vernepliktige under kontroll.

Hver gang man tror du ikke klarer å overgå deg selv så klarer du altså å komme med noe sånt som dette. Jeg vet ikke hva jeg skal si, det er jo så dumt at det er vanskelig å forstå at noen andre enn svært forstyrra mennesker skal kunne klare å ta det alvorlig. Det er forøvrig bra du slipper å vise til tall og kilder da, for det tror jeg du skulle sliti med å finne.

Lenke til kommentar
...

Er dere forøvrig klar over hvorfor man i utgangspunktet opprettet politiet i den vestlige verden? Det var i all hovedsak pga. verneplikten og de konsekvensene dette medførte seg.

 

Jeg trodde alltid politiet var til for å fange tyver og slikt. Mener du virkelig at tyveri og alskens annen kriminalitet er skapt av verneplikten? Uten militærvesen hadde vi alle vært lovlydige prydborgere, uten behov for politi. Javel.

 

Jeg trenger ikke framvise noen tall på dette, for det er en kjensgjerning, som alle har opplevd, at folk som kommer ut av militæret eller er på vei inn i militæret generelt må holdes under oppsyn. Det har med kunnskap og livsholdninger en lærer bort. Militæret er ikke noe som slettes fra hjernen til folk etter 12 måneder.

 

Holdes under oppsyn..? Det har jeg aldri hørt om, selv om jeg har avtjent verneplikten. Ble jeg overvåket i det skjulte, da? Det må jeg si.

 

Dette er viten og vilje som vedvarer livet ut, og derfor noe samfunnet er tilpasset. Alle de mekanismene i samfunnet for å hindre vold, som omgår oss over alt fra eteren til skilting og aviser, er i all hovedsak implementert ikke fordi homo sapiens er en naturlig drapsmaskin, det er vi ikke, men for å holde tidligere og eksisterende vernepliktige under kontroll.

 

Så det er derfor vi får stadige oppfordringer om å være snille fra eteren og skilting og slikt.

 

For vold kan jo ikke eksistere uten verneplikt. Og avtjener man verneplikt, går man uten videre fra å være en ghandi-type til å bli en tikkende bombe, klar til å knytte nevene og gyve løs.

Lenke til kommentar
...

Er dere forøvrig klar over hvorfor man i utgangspunktet opprettet politiet i den vestlige verden? Det var i all hovedsak pga. verneplikten og de konsekvensene dette medførte seg.

 

Jeg trodde alltid politiet var til for å fange tyver og slikt. Mener du virkelig at tyveri og alskens annen kriminalitet er skapt av verneplikten? Uten militærvesen hadde vi alle vært lovlydige prydborgere, uten behov for politi. Javel.

 

Jeg trenger ikke framvise noen tall på dette, for det er en kjensgjerning, som alle har opplevd, at folk som kommer ut av militæret eller er på vei inn i militæret generelt må holdes under oppsyn. Det har med kunnskap og livsholdninger en lærer bort. Militæret er ikke noe som slettes fra hjernen til folk etter 12 måneder.

 

Holdes under oppsyn..? Det har jeg aldri hørt om, selv om jeg har avtjent verneplikten. Ble jeg overvåket i det skjulte, da? Det må jeg si.

 

Dette er viten og vilje som vedvarer livet ut, og derfor noe samfunnet er tilpasset. Alle de mekanismene i samfunnet for å hindre vold, som omgår oss over alt fra eteren til skilting og aviser, er i all hovedsak implementert ikke fordi homo sapiens er en naturlig drapsmaskin, det er vi ikke, men for å holde tidligere og eksisterende vernepliktige under kontroll.

 

Så det er derfor vi får stadige oppfordringer om å være snille fra eteren og skilting og slikt.

 

For vold kan jo ikke eksistere uten verneplikt. Og avtjener man verneplikt, går man uten videre fra å være en ghandi-type til å bli en tikkende bombe, klar til å knytte nevene og gyve løs.

 

Korrekt.

Lenke til kommentar
Du sier også at HJK er den hardeste førstegangstjenesten, med GSV på en god andreplass. Feil vil jeg påstå. HJK er den hardeste ja, men jeg vil si at Jegerkompaniet er hardere en GSV.

 

Ser du snakker varmt om jegerkompaniet i diverse forum phanny. Vel og bra det, men du har ennå ikke vært inne og vist at du kan "walk the talk". GP er kanskje litt hardere enn GSV, men øvelsene er ikke så mye verre, det er bare flere av dem da GSV ikke har tid til øvelser i andre halvår. GP er heller ingen suveren toer under HJK, KJK og art/inf jeger er i samme sjiktet.

 

Tilbake til topic, legger man ned litt innsats blir førstegangstjenesten en flott erfaring å ta med seg. Ser at man snakker om å gjøre det for "konge og fedreland", må innrømme at jeg aldri har tenkt i den retningen. Alle jeg tjenestegjorde med hadde også en langt mer egoistisk tilnærmelse til det hele. Dermed har jeg også stor respekt for alle "stusslige" soldater der ute som gjennomfører fgtj. med bravur selv om man innehar en kjip stilling, der mulighetene for personlig vekst og mye moro er ikke-tilstedeværende. Kan ikke med hånden på hjertet påstå at jeg hadde orket det.

Lenke til kommentar
Du sier også at HJK er den hardeste førstegangstjenesten, med GSV på en god andreplass. Feil vil jeg påstå. HJK er den hardeste ja, men jeg vil si at Jegerkompaniet er hardere en GSV.

 

Ser du snakker varmt om jegerkompaniet i diverse forum phanny. Vel og bra det, men du har ennå ikke vært inne og vist at du kan "walk the talk". GP er kanskje litt hardere enn GSV, men øvelsene er ikke så mye verre, det er bare flere av dem da GSV ikke har tid til øvelser i andre halvår. GP er heller ingen suveren toer under HJK, KJK og art/inf jeger er i samme sjiktet.

 

Tilbake til topic, legger man ned litt innsats blir førstegangstjenesten en flott erfaring å ta med seg. Ser at man snakker om å gjøre det for "konge og fedreland", må innrømme at jeg aldri har tenkt i den retningen. Alle jeg tjenestegjorde med hadde også en langt mer egoistisk tilnærmelse til det hele. Dermed har jeg også stor respekt for alle "stusslige" soldater der ute som gjennomfører fgtj. med bravur selv om man innehar en kjip stilling, der mulighetene for personlig vekst og mye moro er ikke-tilstedeværende. Kan ikke med hånden på hjertet påstå at jeg hadde orket det.

 

Når det gjelder hvilken førstegangstjeneste som er hardest, Så er det nok MJK/HJK som har de mest fysisk og psykisk krevende opptak. Men det betyr ikke at de avdelinene er best i alt, slik som det virker som mange tror.

 

Forsvaret sine kapasiteter kan deles inn i flere nisjer, MJK/FSK står for en nisje, Panser Batt 2. Bataljonen står for en nisje, Garden har sin egen nisje. TMBN har sinn, osv....

 

Poenget er mitt er, alle avdelinger har et fagfelt som de er eksperter på. Man bruker f. eks ikke FSK til å nedskjempe store fiendtlige styrker, da vil det vil det nok være bedre å ta i bruk TMBN og deres Mek. Inf. tropper, da det er disse som har den treningen og matriellet som trengs for å nedkjempe den typen motstand.

 

Oppsumert, forsvaret har mange verktøy, til mange forskjellige jobber. Ingen er gode på alt, så da er det viktig at man bruker riktig avdeling til å bekjempe de avdelinger de er trent for og som de har de beste forutsettninger for å nedkjempe.

Lenke til kommentar
Har enda ikke blitt innkalt.

Når blir man vanligvis innkalt, og er det mange som ikke blir innkalt?

 

Tror det kommer en del innkallinger i nær fremtid.

 

Og det er ikke spesielt stor sannsynlighet for at du kommer inn vil jeg tro. Jeg sa jeg ville inn, men ble ikke innkalt. (har vervet meg nå da)

Lenke til kommentar

Akkurat det med hvem som blir innkalt virker ofte litt random på meg. Har en kamerat som absolutt ville inn i militæret og sa at han ville og var motivert på sesjon. Han ble ikke innkalt.

 

Men jeg har mange andre kamerater som ikke ville inn og sa at de ikke var motiverte, men de er inne nå/fikk innkallelse.

 

Virker veldig rart. Men selvfølgelig er det Forsvarets behov som teller, ikke om du har lyst eller ikke. Til noen innrykk har de for få personer som er motiverte for tjeneste, og da "går de nedover på stigen". Til de som ikke har så lyst eller ikke fikk full score på legetest osv.

 

Så for å svare på topic. Jeg er for førstegangstjeneste. Mange som har godt av det, og Forsvaret trenger det for å kunne drive ordentlig uten å gå enda en milliard i minus.

Jeg er inne til førstegangstjeneste selv nå og trives veldig godt. Det spørs jo selvfølgelig veldig mye på hvor man havner, men gjør man en innsats har du god sjanse for å få en god tjeneste.

 

Hvilke andre steder får man testet seg på samme måte som man gjør i forsvaret? Har lært mye det siste året, ikke minst om meg selv og hvor mye jeg tåler av psykisk og fysisk stress. Veldig bra erfaring å ha i livet.

Lenke til kommentar
Skjønner det ikke. De fleste her på forumet virker som de vil satse på forsvar, men likevel hater de fleste å dra i militæret.

 

Det kalles hjernevask og det er en del av skolesystemet. Gratulerer dumkompfs.

 

Vi forstår at du er blottet for virkelighetssans, men kan du ikke dra deg et annet sted for å spre kvalmen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...