Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

NTD: hvorfor er du så sikker på at du ikke lærer noe nyttig i militæret uten å ha vert der? Jeg har snakket med veldig mange som har militær fortid, særlig nå når jeg selv vil følge denne karriæreveien. Jeg har utelukkende fått positiv tilbakemelding fra disse. Har aldri snakket med en junkie eller gærning som har militæret å skylde på. Gi meg ti år på bakken? Forklar gjerne den nermere. Har noen sagt at man må bli kommandant for å snakke med folk fra forskjellige steder i landet? Mesteparten av innleggene dine forteller vell simpelthen at du ikke aner hva du snakker om men alikevell har veldig sterke meninger om temaet, noe som jo er en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er du så skråsikker på at du lærer noe nyttig i militæret om du *ikke* har vært der? Gi deg ti år på baken du og opplev hvor mange junkier, fulle folk, gærne bilister og andre kriminelle som har blitt syke i hodet av militæret før du uttaler deg.

 

Hvis du har behov for å bli kommandert for å snakke med mennesker fra forskjellige steder i landet så burde du vurdere psyko-farmika og ikke militæret.

 

Jeg har ikke tjenestegjort, jeg er pasifist. Likevel pussig nok så har jeg lært å snakke med folk, ikke bare fra hele landet, men hele verden. Samtidig som jeg faktisk skifter på sengen, vasker og lager min egen mat - bare uten maskinpistol, mordtanker og stress.

 

Så du mener altså at man ikke kan lære noe nyttig i militæret? snedden liten skrue du. Man lærer blant annet å operere i lag, altså samarbeid. Man lærer tillit. Man må sette sin lit til at en på laget ditt vil gjøre sin del for å få deg hjem i live. Dessuten skaper man bånd for livet. Venner som holder sammen gjennom hardt og tungt. Man får selvtillit av å klare noe man før hadde sett på som veldig vanskelig. Man forandrer personlighet og syn på livet, til det bedre. De menneskene som ikke tåler militæret har INGENTING der å gjøre, og burde komme seg hjem med en eneste gang. De har ikke en psyke som gjør at de kan utføre en militær tjeneste forsvarlig, og ender dermed opp som "taperne" i samfunnet. Det betyr ikke at militæret er noen oppfostring av psykoer.

 

Kommandert for å snakke med forskjellige mennesker i landet? Hva prater du om? Å bli kommandert til å gjøre oppgaver og å snakke med folk er to forskjellige ting, og det at du ikke klarer å skille mellom de viser din inkompetanse og ignoranse rundt emnet. Visse mennesker, som meg selv, liker bedre å få ordre enn å gi.

 

Si meg, hvilken nytte gjør du og dine pasifistiske venner i en væpnet konflikt mot terrorister? Mens du koser deg som pasifist og driter lange rallarvegen i om Norge må bistå som en del av verden der alt faktisk ikke er perfekt og uten konflikter, hjeler jeg og andre helter til med oppgaver vi er blitt pågitt. Æraen der pasifisme fungerer er over, krig blir mer og mer en realitet, og hadde Ghandi levd i dag hadde han blitt drept av motstandere.

Aha, nå gikk det opp for meg. Alle som er i militæret har mordtanker i hodet. Haha. Snedden liten skrue du..

Lenke til kommentar
Hvordan er du så skråsikker på at du lærer noe nyttig i militæret om du *ikke* har vært der? Gi deg ti år på baken du og opplev hvor mange junkier, fulle folk, gærne bilister og andre kriminelle som har blitt syke i hodet av militæret før du uttaler deg.

 

Hvis du har behov for å bli kommandert for å snakke med mennesker fra forskjellige steder i landet så burde du vurdere psyko-farmika og ikke militæret.

 

Jeg har ikke tjenestegjort, jeg er pasifist. Likevel pussig nok så har jeg lært å snakke med folk, ikke bare fra hele landet, men hele verden. Samtidig som jeg faktisk skifter på sengen, vasker og lager min egen mat - bare uten maskinpistol, mordtanker og stress.

Jeg antar at du ikke har noen kilder på at folk blir syke i hodet av militæret, siden du ikke har noen kilder på noe som helst av det pisset du spyr ut. Det er jo også flott at du vet at folk som har vært i militæret skifter sengetøy med mord i tankene. Det er sikkert flott å leve i din verden hvor den eneste informasjonen du får er fra din egen fordømmende fantasi hvor det ikke er nødvendig å ta hensyn til fakta.

Lenke til kommentar
hehe, ja det er bare å glede seg=) søk deg til GSV:)

GSV er tingen.(Bor 20 minutter unna) Selv fikk jeg innkallelse til Garden. Men fikk innkallelsen fredag 7 Mars. Og skulle inn 7 April. En måned etter at jeg fikk innkallelsen. Er det bare meg eller er det veldig kort varsel?

Ringte forsvaret i dag (10Mars) så annullerte de hele greia. Nå får jeg innkallelse til sommeren en gang. Skal søke meg inn på Eskorte/Liv-vakt i stedet.

 

Noen her som er på GSV nå?

Mange som syter over været her men når det er under 20-30Minus så slipper de utendørs øvelser har jeg hørt.

Selv kunne jeg godt ha vært grensevakt. Liker klimaet her. 10minus er T-skjorte vær for meg.

 

Jeg var på GSV, men dimmet i desember.

Lenke til kommentar
Tror dessverre mange har bruk for militæret. Komme i form, sosialisere, lære folkeskikk, osv..

 

Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

 

 

Svært så dramatisk du er.

 

Ikke for å late som om jeg er gammel nok til å si dette, men: herre min hatt for noen udugelige ungdommer som vokser opp i dag. Jeg føler meg som reine presten selv, og jeg er bare 20. Nå tenker jeg på at de har dårlig humør, er meget selvsentrerte, stiller seg selv høyest til enhver tid og skal alltid være midtpunktet. Dessuten er de late. De er også dårlige til å ta imot beskjeder. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

 

 

men så trener man seg ikke opp til "angrepshunder" i militæret heller da.

men sosial bør man bli/være i forcen, når du bor på samme rom som 6 andre i 1 år, så bør du lære hva som er rett og galt, og hva som er normal folkeskikk, det er ikke befalet som styrer dette, men andre på laget/troppen/rommet ditt.

 

det er også STOR forskjell på måten man opptrer i strid og i det sivile hjemme.

selv om man har som jobb å kunne å krige, så er man ikke slik i det sivile.

jeg jobber med en løyntnant som var troppsjef før han jobbet her, og han er helt anderledes i det sivile enn hva han er f.eks på øvelse.

nå er ikke jeg befal, men det er ikke alt for lenge siden jeg var inne i HV, som er en av de avdelingene som faktisk lærer å krige selv, uten behov for tanks/fly eller andre former for støtte, og skal kunne kjempe i nattur, fjellet og byer.

 

jeg har ihvertfall aldri brukt noe av det jeg lærte i militæret etter at jeg var der.

og man lærer ikke folk opp til å bli krigs-maskiner, men de lærer folk hvordan man kriger og overlever i krigs-sitasjoner og hvordan man samarbeider med andre.

 

ut ifra det jeg ser har ikke du vært i forsvaret, og aner derfor ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

 

 

men så trener man seg ikke opp til "angrepshunder" i militæret heller da.

men sosial bør man bli/være i forcen, når du bor på samme rom som 6 andre i 1 år, så bør du lære hva som er rett og galt, og hva som er normal folkeskikk, det er ikke befalet som styrer dette, men andre på laget/troppen/rommet ditt.

 

det er også STOR forskjell på måten man opptrer i strid og i det sivile hjemme.

selv om man har som jobb å kunne å krige, så er man ikke slik i det sivile.

jeg jobber med en løyntnant som var troppsjef før han jobbet her, og han er helt anderledes i det sivile enn hva han er f.eks på øvelse.

nå er ikke jeg befal, men det er ikke alt for lenge siden jeg var inne i HV, som er en av de avdelingene som faktisk lærer å krige selv, uten behov for tanks/fly eller andre former for støtte, og skal kunne kjempe i nattur, fjellet og byer.

 

jeg har ihvertfall aldri brukt noe av det jeg lærte i militæret etter at jeg var der.

og man lærer ikke folk opp til å bli krigs-maskiner, men de lærer folk hvordan man kriger og overlever i krigs-sitasjoner og hvordan man samarbeider med andre.

 

ut ifra det jeg ser har ikke du vært i forsvaret, og aner derfor ikke hva du snakker om.

 

Formålet med militæret er allikevel å lære å drepe mennesker under gitte forutsetninger. Det er klart det kan virke greit å lære å gå på tur og sove med andre menn. Men jeg mener nå dette er noe man dekker fint i f.eks. skolevesenet, frivillige organisasjoner og kollektiv. Mye mer fredlig og ikke minst frivillig.

Lenke til kommentar
10minus er T-skjorte vær for meg.

Du er HARD ass.

 

Svært så dramatisk du er.

 

Ikke for å late som om jeg er gammel nok til å si dette, men: herre min hatt for noen udugelige ungdommer som vokser opp i dag. Jeg føler meg som reine presten selv, og jeg er bare 20. Nå tenker jeg på at de har dårlig humør, er meget selvsentrerte, stiller seg selv høyest til enhver tid og skal alltid være midtpunktet. Dessuten er de late. De er også dårlige til å ta imot beskjeder.

Jeg håper du er klar over at ingen vil ta deg seriøst når du kommer med sånne uttalelser. Du kommer med drøye generaliseringer uten engang å spesifisere at du prater om et utvalg og ikke en hel generasjon. Mange av disse trekkene du beskriver kan nok til en viss grad sies å være karakteristisk for ungdommer generelt, men jeg ser ingen grunn til at det skal gjelde mer for dagens unge enn dem som var unge for 5-10 år siden. Det er nok heller det at du på den tiden så på ungdom fra innsiden og derfor hadde mer forståelse, men nå ser på dem fra utsiden og tydeligvis uten noen nevneverdig innsikt.

 

Dessuten er det håpløst å kun bruke vilje til å gjennomføre førstegangstjeneste som barometer på hvor late ungdom er. Når flere og flere slipper unna førstegangstjenesten er det bare naturlig at de som ikke slipper unna begynner å stille spørsmålstegn ved hvorfor de må inn. Hvis alle hadde måttet dra inn hadde det ihvertfall vært en liten grad av rettferdighet.

Lenke til kommentar
Dette er den værste myten av alle. At man lærer folkeskikk i militæret. Og å sosialisere da av alle ting. Man får det til å høres ut som militæret er en fest, en klubb, skole eller foreldrene dine.

 

Hvis man faktisk tror dette så har man alvorlige sosiale problemer. Militæret er ikke utdannelse som lærer en å oppføre seg i samfunnet, tvert imot. Det er et militær. For å ta en sammenligning: Hvis man drev hundedresur og lærte hunden til å bli en angrepshund, vil du da si at du har fått en dannet og sosial hund?

 

Militæret er noe folk går igjennom og skal glemme/fortrenge etterpå. Vi kan ikke ha folk med en fot i hæren løpende rundt i det sivile samfunnet og skape frykt. Personer som er militær- og voldsfiksert burde derfor lukes bort i inntaksprosessen og eventuelt behandles for de problemene de har etter tjeneste.

 

 

men så trener man seg ikke opp til "angrepshunder" i militæret heller da.

men sosial bør man bli/være i forcen, når du bor på samme rom som 6 andre i 1 år, så bør du lære hva som er rett og galt, og hva som er normal folkeskikk, det er ikke befalet som styrer dette, men andre på laget/troppen/rommet ditt.

 

det er også STOR forskjell på måten man opptrer i strid og i det sivile hjemme.

selv om man har som jobb å kunne å krige, så er man ikke slik i det sivile.

jeg jobber med en løyntnant som var troppsjef før han jobbet her, og han er helt anderledes i det sivile enn hva han er f.eks på øvelse.

nå er ikke jeg befal, men det er ikke alt for lenge siden jeg var inne i HV, som er en av de avdelingene som faktisk lærer å krige selv, uten behov for tanks/fly eller andre former for støtte, og skal kunne kjempe i nattur, fjellet og byer.

 

jeg har ihvertfall aldri brukt noe av det jeg lærte i militæret etter at jeg var der.

og man lærer ikke folk opp til å bli krigs-maskiner, men de lærer folk hvordan man kriger og overlever i krigs-sitasjoner og hvordan man samarbeider med andre.

 

ut ifra det jeg ser har ikke du vært i forsvaret, og aner derfor ikke hva du snakker om.

 

Formålet med militæret er allikevel å lære å drepe mennesker under gitte forutsetninger. Det er klart det kan virke greit å lære å gå på tur og sove med andre menn. Men jeg mener nå dette er noe man dekker fint i f.eks. skolevesenet, frivillige organisasjoner og kollektiv. Mye mer fredlig og ikke minst frivillig.

 

For å si det rett ut, du bør slutte å snakke om ting du ikke har peiling på.

Og du kan gjerne ta deg bryet med å finne fram noen emperiske data som viser hvor mange menn og kvinner som ender opp som drapsmaskiner i det norske samfunn etter endt førstegangstjeneste. Selv om jeg tviler sterkt på at du vil finne noen årsakssammenheng mellom førstegangstjeneste og drap utført av menn og kvinner i Norge. Men for all del, gi det et forsøk, vi venter i spenning.

 

At noen i den ytterste konsekvens ender opp med å ta livet til noen andre i en stridsituasjon, er noe mann må leve med, og det kan overhodet ikke sammenlignes med at drap som skjer i en sivil sammenheng.

 

Hva lærer mann i forsvaret, (utenom stridsteknikk). Vel mann lærer mye om seg selv, mann får testet en god del psykiske og fysiske grenser på en måte som man svært sjelden vil klare i det sivile liv.

 

Mann lærer å sette mer pris på de enkle tinga, som du sikkert tar for gitt, som f. eks et godt å varmt måltid når mann er sulten, en varm dusj, en god seng og det å alltid kunne sove inne.

 

Mann blir ingen drapsmaskin av førstegangstjenesten, at du klarer å skrive noe så dumt sier jo litt om deg....

Det man lærer er å bruke våpen på en forsvarlig måte i henhold til de sikkerhetsbestemmelser som står i UD 2-1, slik at mann ikke er en fare for seg selv eller og sine omgivelser.

 

En skulle nesten tro at du mener en vær jeger, eller medlem av et skytterlag er en drapsmaskin på måten du framstiller deg selv.

 

Hva skyter mann på under førstegangstjenesten.. ?

Pappskiver, ikke menneskser. Man slår altså ikke på noen "killswitch" hos de som er inne som fjerner den sperren folk har for å ta livet til et annet menneske, men samtidig så forbereder mann folk ¨på at det kan komme en tid, der Norge blir invadert, og da kan man som nevt tidligere havne i en situasjon der man tar et liv. Blir Norge invadert, da skal det kjempes med de våpen vi har.

 

Siden du er passifist, såkan du vel prøve med et demonstrasjonstog. Men for å være helt ærlig, jeg tviler på at det funker...

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Poenget med militæret er nettopp å lage en kill-switch. Du har ikke skjønt dette. Mennesker er ikke naturlige mordere, vel noen få er det, derfor har man militæret. Hvorvidt man har sundt av å lære å sulte og ikke sløse skal jeg være enig i. Bortsett fra det ser jeg ikke lydighet ovenfor autoritet og å lære å bruke våpen som noen dygdig, tvert imot er det en last. Og du har rett i at jeg betrakter en hver jeger som en potensiell sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i Juli, akuratt nar jeg hadde begynt a hape jeg ikke kom inn.

 

Hvordan er det med loping osv for feks meg som haper jeg kommer inn i Tele avdelingen Sjoforsvaret. Evnt luftforsvar i Sjoforsvaret.

 

Har jo hort om de som har skadet seg, feks i ryggen, under forstegangstjenesten. Gruer meg :s

Lenke til kommentar
Poenget med militæret er nettopp å lage en kill-switch. Du har ikke skjønt dette. Mennesker er ikke naturlige mordere, vel noen få er det, derfor har man militæret. Hvorvidt man har sundt av å lære å sulte og ikke sløse skal jeg være enig i. Bortsett fra det ser jeg ikke lydighet ovenfor autoritet og å lære å bruke våpen som noen dygdig, tvert imot er det en last. Og du har rett i at jeg betrakter en hver jeger som en potensiell sikkerhetsrisiko.

 

 

Er nok du som ikke har skjønt det, kom tilbake når du kan påvise en årsakssammenheng mellom drap og førstegangstjeneste. Hadde forsvaret alvet voldsmenn/kvinner hadde det vært en mange flere drap og voldsepisoder i Norge.

 

Forsvaret er på mange måter som en sivil jobb, man er der for å jobbe, og gjør man ikke jobben sinn, så får man høre det. Akuratt som i det sivile arbeidslivet. Eller mener du at lydighet ovenfor arbeidsgiver også er fy fy ?

 

Hadde datt deg bryet med et år i forsvaret så hadde nok skjønt dette rimelig kjapt, og du hadde vært en god erfaring rikere. Bare pass på at de skrur på kill switch'en din (den siste var ment som en spøk, (i tilfelle du ikke tok den))

Lenke til kommentar
Poenget med militæret er nettopp å lage en kill-switch. Du har ikke skjønt dette. Mennesker er ikke naturlige mordere, vel noen få er det, derfor har man militæret. Hvorvidt man har sundt av å lære å sulte og ikke sløse skal jeg være enig i. Bortsett fra det ser jeg ikke lydighet ovenfor autoritet og å lære å bruke våpen som noen dygdig, tvert imot er det en last. Og du har rett i at jeg betrakter en hver jeger som en potensiell sikkerhetsrisiko.

 

en "kill-switch" er vel kanskje noe overdrevet, man lærer bare å forsvare seg, enkelte ganger innebærer dette også skyting eller dreping.

om man kan skyte eller drepe er oftest ikke opp til den enkelte soldat, men kommer fra ett ROE-kort, som viser hvor mye makt man kan bruke og hva man skal gjøre.

soldater har heller på ingen måte "license to kill", men kan i teorien gjøre dette på lik linje med sivile personer(litt anderledes i praksis fordi soldater setter seg selv i fare og er ett mål for andre, det er ikke sivile)

 

ang våpen og lydighet ovenfor autoritet, så mener du at det er positivt at du verken kan skyte eller gjøre hva autoritet(politi/militær) vil at du skal gjøre når russerene inntar byen din...

 

vær glad for at det er folk som er villig til å drepe for at du kan sitte på rompa forran pc`n din å kritisere dem.

Lenke til kommentar

Det er den samme propagandaene dere tjenestefolk kommer med hver gang, og fremdeles tror dere at det er noe unikt eller korrekt over dette. Imidlertid hvis dere hadde hatt fingeren i jorde hadde dere sett all støyen og resonnansen militærtjenesten skaper i samfunnet.

Lenke til kommentar
Forsvaret er på mange måter som en sivil jobb, man er der for å jobbe, og gjør man ikke jobben sinn, så får man høre det. Akuratt som i det sivile arbeidslivet.

Denne sammenlikningen holder ikke mål. Man ikke blir tvunget inn i en jobb, man har valgt både at man vil jobbe og stedet man vil jobbe.

 

Eller mener du at lydighet ovenfor arbeidsgiver også er fy fy ?

Ubetinget lydighet ovenfor autoriteter er da ikke positivt? Det er blant annet en forutsetning for korrupsjon og totalitære regimer. Evnen til kritisk tanke og å handle utifra moralske prinsipper er to dyder samfunnet setter høyt, og begge disse kolliderer med ubetinget lydighet til autoriteter.

Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste ja. Sitter på brakka as we speak og jeg har det supert, har lært mer på 3mnd enn jeg trodde var mulig. Ikke bare hvor man skal skyte for å ta livet av en person, men også hvordan man kan redde en person. Kunnskap som er god å ha i det sivile også. Samtidig lærer jeg også meg selv å kjenne bedre, når det gjelder fysiske og ikke minst psykiske grenser.

 

Folk kan gjerne være pasisfister for min del, det er noe som er opptil enhver. Problemet for meg er de som hater førstegangstjenesten uten å ha prøvd, alle tankene har grobunn i rykter og annen bullshit.

 

Pussies!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...