Gå til innhold

Hva syns du om førstegangstjenesten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har rett i at det viktigste er å være mentalt sterk. Men jeg tviler på at du har trent så mye på den biten på forhånd. Har du tatt på deg 35-40kg sekken gru og våpen og trasket flere mil om dagen, gjerne uten mye mat og søvn?

For å komme inn der må du adlyde blindt og gjøre helt latterlige ting.

Lenke til kommentar

Det norske forsvaret klarer på ingen måte å stoppe en invasjon, verken med eller uten tvungen verneplikt. Det er dermed da idiotisk å trene folk opp i denne strategien. Den eneste logiske strategien er å la den invaderende makten okkupere landet, men sørge for at de ikke greier å holde landet. Til dette er selvfølgelig terrorisme den beste strategien.

 

Da sier det seg selv hva de vernepliktige burde trenes opp i, men så er det ei.

 

Inget land våger å invadere ett land som har terrorisme som forsvar.

 

Avskaff verneplikten, eller sørg for å ha en verneplikt som faktisk kan forsvare landets suverenitet.

Lenke til kommentar
Ett land gidder ikke å anngripe andre hvis de regner med store tap, derfor er ett sterkt forsvar viktig.

 

Uansett hvor sterk forsvar norge har vil det så og si alle andre land ha et sterke ett p.g.a. Norge lille befolkning. Norge vil aldri greie å forsvare seg selv i tradisjonell forstand, det er dermed idiotisk å late som man kan det. Sørg heller som jeg sier å påføre tapene under okkupasjonen, vesentlig mer kostnadseffektiv og en langt større avskrekkning.

 

Tror du virkelig noen tørr å angripe Iran? Man vet at det finnes ikke en eneste militær styrke i hele verden som vil greie å holde land. Irak er vel det beste beviset på det.

Lenke til kommentar
Hva menes med dette,hvor dårlig er for dårlig?

Viss jeg har cirka -4 på begge øynene, kommer jeg da ikke inn? :cry:

 

Du finner kravene på www.mil.no, eller www.fallskjermjeger.no, nærmere bestemt; HER

Søkeren må ha godkjent syn:

 

* Ikke være fargeblind eller fargesvak (karakter 9 fra sesjon).

* Bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser.

* Laseroperasjon er OK, såfremt resultatet er godkjent synstest.

* Søkeren må bestå legesjekk.

 

Jeg kan lite om syn og slikt, har selv sjekket at jeg ser perfekt, men det er det jeg vet :p

 

Til de som lurer på HJK (Fallskjermjeger altså):

 

Bestekompissen min, en topptrent jarhead, som jobber som offiser i militæret nå, trente i nesten 8 år for å komme inn på hjk. Nå jobber han i en annen kommando avdeling i forsvaret for å forberede seg ytterligere på å komme inn.

 

Seriøst: Det er nesten UMULIG å komme inn der.

 

De fysiske opptakskravene de skriver på siden bør du ikke ta for god fisk. De skriver slikt for at den normale mannen i gata (altså DU) skal tro at du har en sjangs til å komme inn. Dermed har de større utvalg enn hvis de skriver sannheten.

 

"Klar for et levende helvete? Nada søvn? Konstant frykt om å bli vekket med flashbangs på kaserna?. Klar for en tjeneste der du vil miste all menneskelig verdi og følelse?. Velg HJK"...

 

Ser du poenget mitt her?

For all del, prøv. Du vil feile, og ende opp med å sitte i et observasjonstårn i Bodø.

 

Hjk er for folk som har jobbet mot det mer eller mindre hele livet. Det nytter ikke å klare å ta 30 push-ups om morran og tro du er klar.

 

min venn tar godt over 120 push-ups hver morgen og kveld (ja i ett strekk), løper mange ganger i uken, i TILLEGG TIL Å JOBBE I KOMMANDOSTYRKENE, og han mener han enda ikke er klar.

 

Hope you get the picture

 

Hmm... Høres urovekkende ut, men jeg gjør et forsøk uansett jeg. Har trent målrettet nå i ett år, og går bare 1. år på videregående, så har litt tid igjen :D Motivasjonen er på topp enda!

 

-MK-

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

jeg vet om flere som er i HJK, ingen av de var supermennesker når de kom inn, hvordan de er nå vet jeg ikke, er en stund siden jeg har snakket med de.

 

så det burde ikke være umulig med litt trening og vilje.

 

en del helvete kan du regne med å komme borti, vekket med flashbang skjer nok ikke, men heller med en eller annen alarm midt på natta og plutselige øvelser er noe de er klare for.

 

"Klar for et levende helvete? Nada søvn? Konstant frykt om å bli vekket med flashbangs på kaserna?. Klar for en tjeneste der du vil miste all menneskelig verdi og følelse?. Velg HJK"

 

Dette kan være sant for noen, enkelte vil kanskje se på det å krype i 2m dyp gjørme etter å ikke ha sovet på 3 dager som ett levende helvete, det er de forsvaret ikke vil ha i HJK.

men det er også de som ser på det som en utfordring og føler at de faktisk mestrer noe etter å ha gjort dette, og klarer å holde motivasjonen oppe, selv etter ett "helvete".

 

ang frykt for flashbang så hadde vi en i troppen som var redd for øvelser på natta, det endte med at han sov halv-veis påkledd og nesten klar til å dra ut med en gang, han sov ikke godt og ble ødelagt mentalt av det, de andre tok det som det kom, hadde alltid sekken pakket ferdig, men det var ingen som gikk å var nervøse for at det skulle komme noe uforberedt.

Lenke til kommentar

I min tid i forsvaret kom jeg på båt med en kar som hadde blitt kastet ut av kystjegerkomandoen. Han var helt gjennomsnitlig fysisk men den største syte-gutten jeg noen gang har møtt. Det kan ikke være så umenneskelig som noen har nevnt vist han greide opptaket.

 

Tilbake til trådstarter. Jeg tror millitær opplevelsen ikke blir noe mer enn det du selv gjør det til. Jeg gikk en dag i 2006 inn på Madla rekruttskole med positive forventninger. Mange av de jeg kom i tropp med på rekruttskolen som hadde en dårlig instilling fra dag 1, var de som misstrivdes mest! (hadde ingenting med fysisk form å gjøre). Jeg syntes General Skruff oppsumerte millitærtjenesten ganske bra. Det du sitter igjenn med etterpå er alt fra gode minner til harde minner men alt er gøy å tenke tilbake på etterpå. Det utvikles et helt spesielt kameratskap i millitære og det er veldig mange nye erfaringer, jeg føler vertfall ikke det var ett borkastet år. Jeg som var på båt hadde en mindre fysisk krevende tjeneste enn de har i hæren i nordnorge, men til gjengjeld så satt jeg ofte måndesvis til sjøs, så det ble psykiske prøvelser :p Håper du greier deg fint der. Jeg er sikker på at mer enn 95% av friske norske ungdommer kan gjenomføre millitærtjenesten her til lands, som fenriken vår sa "det er i viljen sykdommen ligger"

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Gått en del med tung sekk for å trene opp ryggen, gått mye på jakt (sekk+våpen) og fullførte en 3 dagers skiturtur nå i vinterferien med sekk og utstyr til å overnatte utendørs men trener naturligvis opp mot sommeren også.

 

 

Det er noe HELT annet å gå på jakt (ja, jeg jakter). Der har du tross alt muligheten til å sette deg ned å hvile med en gang du føler at du pusher deg litt for langt.

 

ang frykt for flashbang så hadde vi en i troppen som var redd for øvelser på natta, det endte med at han sov halv-veis påkledd og nesten klar til å dra ut med en gang, han sov ikke godt og ble ødelagt mentalt av det, de andre tok det som det kom, hadde alltid sekken pakket ferdig, men det var ingen som gikk å var nervøse for at det skulle komme noe uforberedt.

 

Huff ja. Husker dette godt selv. Alle trodde det kom til å skje en spesifik natt, men så kom det alltid enten natta før eller etter.. sant helvete å vente på

Lenke til kommentar

Otth: det regnes med at man trenger minst 2:3? for å vinne en offensiv. Husker ikke de nøyaktige tallene men var noe amerikanerne regnet med i forhold til anngrep på andre land. I Norge har en forsvarer enorme fordeler og styrke alene sikrer ingen seier. En hver anngriper vil tenke seg om før han anngriper ett land der han kan gå på høye tap og tape popularitet i eget land osv. Å prøve å vinne ved terrorisme er jo idiotisk da du ender opp med ett land i ruiner og egentlig ikke har så mye igjen å forsvare. Bedre å satse på ett sterkt mobiliseringsforsvar som over natten kan mønstre militærstyrker på størrelse med andre større makter.

Lenke til kommentar
I min tid i forsvaret kom jeg på båt med en kar som hadde blitt kastet ut av kystjegerkomandoen. Han var helt gjennomsnitlig fysisk men den største syte-gutten jeg noen gang har møtt. Det kan ikke være så umenneskelig som noen har nevnt vist han greide opptaket.

 

Tilbake til trådstarter. Jeg tror millitær opplevelsen ikke blir noe mer enn det du selv gjør det til. Jeg gikk en dag i 2006 inn på Madla rekruttskole med positive forventninger. Mange av de jeg kom i tropp med på rekruttskolen som hadde en dårlig instilling fra dag 1, var de som misstrivdes mest! (hadde ingenting med fysisk form å gjøre). Jeg syntes General Skruff oppsumerte millitærtjenesten ganske bra. Det du sitter igjenn med etterpå er alt fra gode minner til harde minner men alt er gøy å tenke tilbake på etterpå. Det utvikles et helt spesielt kameratskap i millitære og det er veldig mange nye erfaringer, jeg føler vertfall ikke det var ett borkastet år. Jeg som var på båt hadde en mindre fysisk krevende tjeneste enn de har i hæren i nordnorge, men til gjengjeld så satt jeg ofte måndesvis til sjøs, så det ble psykiske prøvelser :p Håper du greier deg fint der. Jeg er sikker på at mer enn 95% av friske norske ungdommer kan gjenomføre millitærtjenesten her til lands, som fenriken vår sa "det er i viljen sykdommen ligger"

 

ja er helt enig i at det er helt opp til deg selv om du skal få en bra tjeneste. ja jeg koste meg i nord jeg=) dimma i desember.

Lenke til kommentar

Alle som støtter denne SLAVEORDNINGEN har ikke mye stolthet. Tjene kongen?? jeg ler meg skakk. Du legger deg i gjørmen, du pusser skoene, du vasker rommene, du gjør alt du blir bedt om, uten egne tanker gjør du, som en av mange andre slaver det du MÅ, fordi du MÅ, og bare fordi du MÅ. Stolthet fra å "tjene" landet? Hvis du har noe stolthet gjør du tjenesten av fri vilje, fordi du ønsker å yte noe, stolthet er noe du hadde fått hvis tjenesten var frivillig det! Denne tvangen er en skam for oss, en skam man ikke bør delta i!

 

Det er mange som sier at man har godt av et år i millitære, det blir jeg ikke enig i før tvangen er tatt vekk.

Lenke til kommentar
Alle som støtter denne SLAVEORDNINGEN har ikke mye stolthet. Tjene kongen?? jeg ler meg skakk. Du legger deg i gjørmen, du pusser skoene, du vasker rommene, du gjør alt du blir bedt om, uten egne tanker gjør du, som en av mange andre slaver det du MÅ, fordi du MÅ, og bare fordi du MÅ. Stolthet fra å "tjene" landet? Hvis du har noe stolthet gjør du tjenesten av fri vilje, fordi du ønsker å yte noe, stolthet er noe du hadde fått hvis tjenesten var frivillig det! Denne tvangen er en skam for oss, en skam man ikke bør delta i!

Enig, akkurat som med de som betaler skatt.

Lenke til kommentar

For min del er ikke verneplikt noe problem. Det er en mulighet til å gi noe tilbake til det landet som gir oss så enorm mye. Førstegangstjenesten kan også gi mye tilbake, men her er det mye opp til en selv, men det alle sitter igjen med er en sterke psyke og evnen til å tåle kjedsomhet, noe man vil oppdage at kommer godt med.

 

Det som også er viktig å tenke på er at det i dag ikke er så lett å komme inn i forsvaret. Det er 20-25% som blir innkalt og det er de beste. En tjenesteuttalelse fra forsvaret er derfor en fin ting å ta med til en arbeidsgiver.

 

En ting man kan trøste seg med hvis man blir innkalt og man ikke har lyst å inn er at flertallet som er på sesjon faktisk vil inn, noe som betyr at man regnes som så mye bedre (i form av fysikk og psyke) at man har blitt valgt ut selv om man er umotivert.

Lenke til kommentar
Alle som støtter denne SLAVEORDNINGEN har ikke mye stolthet. Tjene kongen?? jeg ler meg skakk. Du legger deg i gjørmen, du pusser skoene, du vasker rommene, du gjør alt du blir bedt om, uten egne tanker gjør du, som en av mange andre slaver det du MÅ, fordi du MÅ, og bare fordi du MÅ. Stolthet fra å "tjene" landet? Hvis du har noe stolthet gjør du tjenesten av fri vilje, fordi du ønsker å yte noe, stolthet er noe du hadde fått hvis tjenesten var frivillig det! Denne tvangen er en skam for oss, en skam man ikke bør delta i!

 

Det er mange som sier at man har godt av et år i millitære, det blir jeg ikke enig i før tvangen er tatt vekk.

 

Frihet er ingen selvfølge og er et resultat av at mange har kjempet, også under tvang. Vi i Norge tar mye for gitt og vi er generelt dårlig til å sette pris på de godene vi har. Jeg er forsåvidt enig i at vi godt kunne hatt frivillig verneplikt, siden det er flere som vil enn Norge trenger i dagens forsvar, men jeg synes egentlig ikke verneplikten er noe å syte over da Norge gir mer enn nok tilbake i form av diverse goder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...