Gå til innhold

Lineage II - verste MMORPG noensinne?


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Dverger kan kun være kriger"

Ja?? Er det virkelig noe galt med dette? Dverger er ikke det man forbinder med magiske formler og naturkrefter.

 

 

Det kommer da HELT an på hva du har lest tidligere, hva du har sett i filmer, hva du har spilt i andre spill, hvordan du har opplevd dverger du har møtt i det virkelige liv, hvilke assosiasjoner du får til ordet 'dverg'.

 

At DU ikke forbinder dverger med magiske krefter og formularer, får stå for din egen regning.

 

Du kan jo få lov til å fortelle meg i hvilken fantasy verden du finner dverger som er kjent for sine magiske evner? Er det i Warcraft(pre wow)? LOTR? Forgotten Realms? Elder Scrolls? Norrath? Might and Magic? eller Arcanum?

 

Dverg = mye stamina og strength og er en krigersk rase som er glad i elde metaller og ofte glad i mekansike ting. Men om noen mener at fantasy dverger heller bør være magikere som er flinke med magi, ha et hav av int/wiz o.l så er det værst for dem. Er vel denne typen tullinger som klarte å gi Conan magiske krefter i det siste Conan spillet som kom til konsoll. Å bry seg om "lore" er tydeligvis ikke så viktig nå tildags.

 

Selv om det skulle eksistere en fantasy verden hvor dverger forbindes med magi, så er det heller ikke noe argument for at man bør ødelegge lore i Lineage og gi dverger mulighet til å velge "mage" som klasse.

 

"Buhu, dorf kan ikke være female, buhuhu"(Les: EQ). Når det ikke eksisterer kvinnelige dverger i en fantasy verden så der vel dette strengt tatt ikke noe å klage over?

 

Get the point?

 

Uansett så kan det virke som om OP har veldig lite MMO erfaring utenom WoW.

 

På en eller annen litt snodig grunn så assosierer jeg dverger med vikinger, riktig tolkning?

Dverger skal da altså være sterke, krigerse og barbariske. God i nærkamp. Ikke magi i kamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror noe av poenget er at flesteparten av de spillbare rasene i dagens RPG-spill i all hovedsak kommer fra de samme kildene (Tolkien bla.) og derfor har det blitt en slags fasit på hvordan sjangeren skal opptre.

 

Jeg for min del har absolutt ingenting imot kreativ frihet innenfor en viss rimelighet. Det at en rase ikke er naturlig disponert for visse ferdigheter betyr ikke at de er sjanseløse til tross for iherdig øvelse.(Les Funcoms måte å løse dette på mtp. skillsystemet og hvordan dette påvirker f.eks en atrox metaphysicist) Det blir for dumt å opptre som vitenskapsmenn rundt tema som strengt tatt bare er tolkninger rundt gamle sagn.

 

Har selv bare prøvd Lineage 2-betaen, og selv om det gav lite mersmak føler jeg ikke at jeg har allverdens grunnlag til å uttale meg om spillet nåværende tilstand.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Nå synes jeg folk har sporet litt av her. Ingen ville f.eks klaget hvis det ikke var noen dvergiske magikere i Tolkien sin verden*. I Lineage 2 sin verden er det heller ingen dvergiske magikere. Hvis noen lager en annen verden som har dvergiske magikere så er ikke det noe å klage over heller.

 

*(Dvergene har riktignok laget 7 ringer, men de fikk hjelp av alvene for å lage dem. Men de hadde nok ingen magikere som vi tenker på magikere, dvs caste spells som f.eks fireball e.l.)

Lenke til kommentar
Tja, skal vi se...

 

* City of Heroes / Villains = Gikk inn i en lagerbygning, en kontorbygning og et laboratorie - trodde jeg, men de så identiske ut på innsiden. Bokstavelig talt, det var nøyaktig samme rom med nøyaktig samme fiender på nøyaktig samme sted. Etter å ha spilt i noen timer gikk jeg lei da alt man gjør er å denge løs på tre fiender. Mennesker, en slags slangefolk og små roboter. That's it. Gledet meg stort da jeg fikk vite jeg skulle banke en drøss Arachnids (arachnid = edderkopp), men hva fant jeg? De nøyaktig samme folka jeg hadde banket opp, skjønt med litt annerledes uniform. Etter noen timer var det ikke engang så mye som en superskurk å banke opp. Dette er jo ganske merkelig i seg selv, da Character Editoren er blandt den beste jeg har sett i noe som helst rollespill noensinne inkludert singleplayer rollespill. Man kan lage omtrent hva man vil fra en The Crow kopi til cyborger, men fiendene er identiske? I tillegg gjør vi fint lite bortsett fra å banke opp folk, og når selv dette er dårlig utført gikk jeg fort lei. Hadde vi i det minste hatt kule superkrefter hadde det vært noe, men neida. Det har mer eller mindre ingenting å si om man bruker sverd, knyttneven eller maskingevær.

 

* Guild Wars = Tok mindre en fem minutter før jeg måtte tilkalle en GM for å få en idiot til å holde kjeft. Et kvarter senere hadde kommentarer angående den mannlige anatomien min selv om jeg spilte en dame. Man blir nødt til å laste inn hvert eneste område første gang man går dit (og vi snakker loadingskjerm) så det blir mye venting, og det er svært få områder hvor man faktisk kan møte andre spillere. Hadde vi hatt Heroes systemet fra Nightfall fra starten og muligheten til å spille dette offline kunne det blitt bra, men slik det er nå gikk jeg fort lei.

 

* Lineage 2 = Driter i grindingen, det gjør vi jo i alle spill uansett. Forskjellen er at vi som regel gjør det pga en quest man driter i bare belønningen er bra nok. Jeg har virkelig prøvd å gi det en sjanse, men det er så grunnleggende feil at jeg ikke klarte å like det. Det er ikke ofte jeg bryter sammen i stille gråt når jeg prøver ett nytt spill, men denne gangen var det nære på. Dette er ikke bare dårlig. Det er gjennomført dårlig hele veien. Det er så dårlig at det begynner å bli bra igjen og fortsetter til det vender tilbake til dårlig og lager sin egen kategori under det igjen. :p

 

Hvis noen vet om et MMORPG som er enda dårligere enn dette og som man faktisk må betale for er jeg nesten nysgjerrig. Gratis MMORPG'er teller egentlig ikke da de ikke koster noe (og likevel som regel er langt bedre enn dette), og Lineage 2 kostet fire hundre kroner. (men fikk 45 dagers gratis spilletid. Det er jo noe, selv om jeg ikke holdt ut i 45 timer). :p

 

 

hmm tror virkelig du må finne noe annet enn mmo å bruke tiden din til... kjøpe deg radiostyrt fly eller noe?? :p

Selv har jeg hovedsaklig spillt 2 spill som jeg liker godt, nemelig guild wars og lotr online. Guild wars bruker jeg bare til pvp nå, men spilte mye før.

Loading er ikke noe problem, tilfør -image på shortcutn (fexs c:\guildwars\gw.exe -image) laster ned alt, ingen mere dl før neste patch...

Og tror virkelig dere burde gi lotr en sjangse til. etter book 12 er det blitt ett fantastisk spill som bare blir bedre og bedre. ginn en god og stor kinship, craft, gjør instances eller bare lag en ny char. (er på min 5 level 50 snart, og nei jeg spiller bare nå og da. synes det er bedre enn å måtte bruke all tid på en char.. )

Eller gjør noe annet til aoc kommer ut..

 

og red faction 1 var veldig god historie på og bra for sin tid.. (klart vist du spiller det flere år etter release, er det jo ikke det samme. liker crysis og cod4 veldig godt også.. både story og utførelse)

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du definere et spill kun ut ifra craftingen, men personlig synes jeg du like gjerne kan definiere det ut ifra rasene eller tittelen, for den saks skyld. Jeg driter i craftingen i EverQuest 2, derfor er EverQuest 2 et drittspill i følge din definisjon. ;)

 

Nei nå har du misforstått igjen , selv om du driter i craftingen , kan det være gjennomført og bra .

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at om jeg ikke liker craftingen kan dere jo ikke bruke crafting som et argument for å si at spillet er bra eller ikke. Det blir som å si at en film er bra fordi det er bra skuespillere eller bra historie. Det er nok mye mer enn det som kreves. Ringenes Herre filmene fra Peter Jackson har jo for eksempel bra effekter, bra historie og bra skuespillere, men personlig hatet jeg dem. ;)

 

Og tenk på City of Heroes / Villains. Character Editoren er blandt den beste jeg har sett i hvilket som helst spill, både offline og online. I følge den teorien din skulle den tilsi at CoH/V er utrolig bra spill, men alt du gjør er å løpe rundt og banke opp identiske fiender. Et bra element gjør det ikke til et bra spill, akkurat som bra crafting ikke nødvendigvis betyr at resten av spillet er bra. ;)

Lenke til kommentar

Spilte Lineage II siden beta og kan bare si at det ikke er et spill for hvermansen. Det er stort fokus på PvP, noe som betyr at din character må være høy level og godt utstyrt dersom du ønsker å konkurrere. Levels og utstyr krever at du legger måneder, om ikke år inn i din character.

 

Alternativet er å bryte EULAen, noe mange gjør. Kjøp av spillets valuta "Adena" er utbredt. Mange av de største klanene bruker "bots", et program som spiller spillet for de mens de bruker fritiden til noe mer fornuftig.

 

"Farmere" (ofte asiatiske) hersker økonomien. Om du skal crafte noe, kan du banne på at farmere må involveres i en eller annen grad. Det er utbredt å kjøpe Adena fra farmere, for så å bruke den samme Adenaen til å kjøpe materialer fra farmerne, slik at du kan crafte utstyr.

 

Om du skal levele må du ofte konkurrere med farmere om mobs. Dersom du forstyrrer dem ved å "kill-steale" eller prøve å få de drept, logger de vanligvis inn en character som er så høy level at du bare kan drømme om å vinne. Da er det bare å bite i det sure eplet og finne et annet område å levele på. Farmerne eier på mange måter spillet. Raid-bosser blir jevnlig drept av farmere, som igjen seller alle drops til vanlige spillere til en høy pris. Dette medfører igjen at mange velger å kjøpe Adena.

 

Personlig er jeg glad at jeg sluttet. Dersom NCSoft velger å gjøre det lettere å gå opp i level og få utstyr skal jeg vurdere å returnere.

 

Når det er sagt, så finner du ikke PvP på et slikt nivå noe annet sted. Ingenting jeg har prøvd kommer i nærheten av den intensiteten Lineage II gir ifbm PvP. Om du dør mister du XP som du kanskje har brukt flere timer på å grinde. Naturligvis blir folk oftest sinte.

 

Det er ikke et spill for casual gamers.

 

Mvh,

Sitronkake

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at om jeg ikke liker craftingen kan dere jo ikke bruke crafting som et argument for å si at spillet er bra eller ikke. Det blir som å si at en film er bra fordi det er bra skuespillere eller bra historie. Det er nok mye mer enn det som kreves. Ringenes Herre filmene fra Peter Jackson har jo for eksempel bra effekter, bra historie og bra skuespillere, men personlig hatet jeg dem. ;)

 

Og tenk på City of Heroes / Villains. Character Editoren er blandt den beste jeg har sett i hvilket som helst spill, både offline og online. I følge den teorien din skulle den tilsi at CoH/V er utrolig bra spill, men alt du gjør er å løpe rundt og banke opp identiske fiender. Et bra element gjør det ikke til et bra spill, akkurat som bra crafting ikke nødvendigvis betyr at resten av spillet er bra. ;)

 

Vel , alle online rpg jeg har spilt som har hatt bra crafting m har resten også vært bra , period :D

Lenke til kommentar

Kain for life, bitches. :p Kisscool <3<3

 

Med andre ord, Lineage 2 er konge. Misliker levlingen, men det er vel derfor man har venner med kontoer som inneholder karakterer med legendariske navn.

 

Nei, Lineage 2 er kanskje ikke for alle, men de som er interessert i bare *PVP må komme seg til å skaffe dette, enten ved privat server eller offisielle. Ingen spill kommer i nærheten av L2 sin PVP.

 

Er glad jeg sluttet for en stund tilbake, ellers hadde jeg ikke lært meg å redigere spillets innhold og få etablert et kjent navn blant spillere og NCsofts egne ansatte.

 

Om du ikke liker Lineage 2, så ta en titt på Aion.

 

*Player vs. Player

Lenke til kommentar

For å kommentere dette med dverger (eng: dwarves), så er det ingen lore jeg vet om (har god kjennskap til «lore» Tolkiens-verden(LOTR osv.), D&D, Discworld mm.) som har dverger som bruker magi. Det finnes dog ofte andre kortvokste raser som er magikere (feks gnomes som tidligere har blitt nevnt) i forskjellige litteratur (og filmer/spill) sin lore. Klart at etthvert spill kan ha kortvokste magikere, men hvorfor kalle dem dwarves da?

 

Det at noen i denne tråden henger deg opp i at denne rasen ikke kan bli magikere, og Lineage derfor «tvinger» spillerne til å holde seg innenfor spillets regler for hvordan de forskjellige rasene oppfører seg, mener jeg er et dårlig argument for hvorfor spillet er dårlig. Det samme argumentet blir vel i stor grad brukt mot et spill der alle raser stiller likt, og derfor en opplever kombinasjoner av klasser og rase som totalt bryter med 90% (eller mere) av spillernes oppfatning av hva som «er vanlig» i den verdene de prøver å leve seg inn i.

 

Såklart må Lineage gjøre akkuratt hva de vil i forhold til klasser og raser, men at de har valgt å følge omtrent all tidligere lore fra andre kilder på dette punktet, er vel ikke akkuratt overraskende og kan vel heller ikke brukes som et negativt punkt mot dem (feks ville nok flertallet whinet om det kom en magikerdverg tassende da dette bryter med flertallets oppfatning).

Lenke til kommentar

Og for å kommentere craftingen en gang for alle. Jeg har begynt å spille LotRO igjen og elsker det. Grafikken er helt nydelig nå da vi har DX10, questene er ganske interessante, jeg har fått mitt eget hus og selve spillbarheten er utrolig morsomt. Spiller som Minstrel, så selv om dette er en ren healerklasse som i teorien burde ha slitt noe sinnsykt solo er den faktisk veldig bra både i solo og i grupper. Det eneste jeg ser som et stort minus er den enkle "bestill fra liste" craftingen. Har man ingrediensene trenger man bare velge hvor mange man vil lage og trykke Make. Noen matsorter kan til og med lages hvor som helst uten ovn eller bål. Hadde den "er craftingen bra er resten av spillet bra" teorien vært korrekt hadde LotRO vært et drittspill på linje med WoW. ;)

Lenke til kommentar
Og for å kommentere craftingen en gang for alle. Jeg har begynt å spille LotRO igjen og elsker det. Grafikken er helt nydelig nå da vi har DX10, questene er ganske interessante, jeg har fått mitt eget hus og selve spillbarheten er utrolig morsomt. Spiller som Minstrel, så selv om dette er en ren healerklasse som i teorien burde ha slitt noe sinnsykt solo er den faktisk veldig bra både i solo og i grupper. Det eneste jeg ser som et stort minus er den enkle "bestill fra liste" craftingen. Har man ingrediensene trenger man bare velge hvor mange man vil lage og trykke Make. Noen matsorter kan til og med lages hvor som helst uten ovn eller bål. Hadde den "er craftingen bra er resten av spillet bra" teorien vært korrekt hadde LotRO vært et drittspill på linje med WoW. ;)

 

Litt av et sammentreff, jeg har også nettopp begynt med LOTRO, og liker det. En slags frisk oppussing av WoW, mener nå jeg.

 

Eneste aberet måtte vel være at jeg tror muligens communityet er litt lite?? Veldig vanskelig å skaffe hjelp hvis man trenger det..

 

Navn: Grisebonde

Server: Evernight [EN]

Lenke til kommentar

Vanskelig å få hjelp? Har ikke akkurat hatt det problemet selv, men jeg spiller på Laurelin. Mulig det er annerledes der da det er en ren RP server. Jeg trengte litt hjelp med den A Gift For The North questen i går, og det tok ca et halvt minutt før jeg hadde en annen som kunne hjelpe meg på laget. Jeg tror det viktigste er å huske å hjelpe andre selv om du allerede har gjort questen, og ikke bare spørre etter hjelp. Om du hjelper andre vil nok andre være mer villige til å hjelpe deg. ;)

Lenke til kommentar
Tja, skal vi se...* Guild Wars = Tok mindre en fem minutter før jeg måtte tilkalle en GM for å få en idiot til å holde kjeft. Et kvarter senere hadde kommentarer angående den mannlige anatomien min selv om jeg spilte en dame.

Welcome to internets.

 

Man blir nødt til å laste inn hvert eneste område første gang man går dit (og vi snakker loadingskjerm) så det blir mye venting...

Dette er jo noe av det mest geniale med Guild Wars. Alt av patching og oppdatering går helt av seg selv. Litt loadingskjerm en gang i blant, eller stresse på internett og laste patcher i hytt og gevær?

og det er svært få områder hvor man faktisk kan møte andre spillere.

Competitive Online Role Playing Game, ikke Massive Multiplayer Online Role Playing Game.

...Hadde vi hatt Heroes systemet fra Nightfall fra starten og muligheten til å spille dette offline kunne det blitt bra, men slik det er nå gikk jeg fort lei.

I starten var det jo mulig å få med folk på absolutt alt. Største fordelen med Heroes er jo at de til en viss grad kan fylle rollen til levende mennsesker (i endel tilfeller være bedre), for jo lenger tid det gikk etter release, jo vanskeligere ble det å få med andre mennekser på quests og ting. Angående spille offline, O-en i CORPG ...

 

De første 100 timene i Guild Wars er noe av det aller beste jeg noen gang har opplevd innen gaming, og det er rett og slett deprimerende at jeg aldri kommer til å få den følelsen igjen.

 

 

 

Guild Wars 2 :D

 

 

 

Trådstarter, jeg må bare si at jeg synes du er ekstremt sær! Ja, riktig nok er det fordi du trosser nesten alle mine meninger, men men, sann kan skje!

 

Red faction var knallbra m.t.p frihet f.eks (skyte hull i veggene :) ).

Guild Wars er genialt med loadingen sin. Og hva gjør det om man ikke møter folk i instansene da?

 

Bare mer til deg da!

 

 

Durin, de 1500 (du leste riktig!) første timene mine av GW var de beste noensinne. Jeg kan ikke vente til GW2

Lenke til kommentar

Instancer kan være genialt om det gjøres "rett" (er ikke akkurat fanboy, men prøv LotRO), men i Guild Wars består størstedelen av spillet av instancer. Det gjør at du er alene store deler av tiden, så det føles som et singleplayer spill. Loadingen er bare irriterende da man går til et nytt område og må venter opp til flere minutter før patchen er lastet ned og installert. Hva er så genialt med det? Jeg foretrekker å laste ned hele patchen med en gang og vite at jeg kan spille i dagesvis mer eller mindre uten å loade noe som helst. ;)

 

Edit: Jeg vet man om den der -image tingen, men det er ikke poenget. Vil man laste ned hele patchen med en gang er man nødt til å gjøre det tungvindt og manuelt hver gang, og det er slettes ikke alle som vet om det i første omgang. ;)

 

Jeg vet hva O'en i CRPG og MMORPG står for, men bare fordi et spill er online betyr det ikke at det av tekniske grunner være det. AoC er jo for eksempel et singleplayer spill en god stund om man vil, så hvorfor må det være online? (rent hypotetisk, uten å nevne hacking av karakteren og slike åpenbare grunner). Dessuten har vi jo Guild Wars 2. Det er ingen grunn til hvorfor det være online. De kunne for eksempel ha gjort som i Diablo 2 og Hellgate: London og latt deg velge selv når du starter. Enten offline med helter på en lokal karakter, eller online med andre folk på en karakter som er lagret på den offisielle serveren. Hadde det vært slik ville jeg faktisk ha vurdert å kjøpe det. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Og for å kommentere craftingen en gang for alle. Jeg har begynt å spille LotRO igjen og elsker det. Grafikken er helt nydelig nå da vi har DX10, questene er ganske interessante, jeg har fått mitt eget hus og selve spillbarheten er utrolig morsomt. Spiller som Minstrel, så selv om dette er en ren healerklasse som i teorien burde ha slitt noe sinnsykt solo er den faktisk veldig bra både i solo og i grupper. Det eneste jeg ser som et stort minus er den enkle "bestill fra liste" craftingen. Har man ingrediensene trenger man bare velge hvor mange man vil lage og trykke Make. Noen matsorter kan til og med lages hvor som helst uten ovn eller bål. Hadde den "er craftingen bra er resten av spillet bra" teorien vært korrekt hadde LotRO vært et drittspill på linje med WoW. ;)

 

Nei her er jeg TOTALT uenig med deg gitt , LOTRO er på linje med WoW - faktisk synes jeg WoW gjør det bedre enn LOTRO på mange områder . LOTRO prøvde å kopiere nesten ALT WoW hadde , og det funker dårlig .

LOTRO er et elending spill her er noen av tingene som trekker VOLDSOMT NED :

1. Alle er grå og kjedlige , svært liten variasjon i armor og rustning.

2.Combat : den IRITERENDE delayen når man sloss , når man trykker på tastene , så reagerer liksom ikke abilitiene med en gang.Skal man kopiere combat fra WoW , så må det funke fort og konstant , eller blir det tragedie.

3.Så har vi mobs/monsters , å HERREGUUD så liten variasjon da ! Fra man er lvl 1-30 så bøter man omtrent bare på ulver og bjørner .

Jeg synes crafting teorien min passer PERFECT på Lotro også .DE har tross alt bare kopiert fra WoW , og gjort ting UTROLIG uinspirerende !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...