Gå til innhold

Ungdom nu til dags, hvilke spill mimrer dere om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en drøss diskusjoner omkring emnet nostalgi innenfor spill, hvor mange av den eldre garde (25-30 og over) mener at alt var så meget bedre før. Denne rosenrøde mimringen blir fort skutt ned av folk som mener vi bare husker det beste og fortrenger de dårlige delene.

Selv vokste jeg opp med spill som Civilization, Indy 3/4, Police/Space/King's Quest, Larry, X-Wing/TIE fighter, Betrayal at Krondor, System shock, Doom, Duke 3d, UFO, Monkey Island og haugevis av andre spill, og mange av disse spiller jeg fortsatt (og da ikke bare i 5 minutter, men gjennom hele spillet). Dette er spill fra tidlig til midten av nittitallet.

Da lurer jeg på, hvilke spill er det dere småtroll (dvs. mellom 10-18 år) vokste opp med, og som husker som noe av det beste som noensinne er laget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lode Runner: The Legend Returns. Fatter'n hadde det på PC-en sin i det herrens år 1997. Det var min første opplevelse med et "ordentlig" dataspill. Ble hekta og har prøvd å få tak i det siden (uten å legge hele min sjel i letinga). Det er vel det jeg tenker på når du sier nostalgi.

Men som det beste som noensinne er laget? Nei, i Pokémon-perioden var jo Stadium og Snap! to geniale spill som jeg synes var fantastiske, og var det beste jeg hadde prøvd til da, men etter å ha prøvd dem i ettertid var det egentlig bare helt greie spill. Spesielt Snap! hadde blitt uhyre rævva i forhold til det jeg husker at det var.

Jeg klarer faktisk ikke å gjøre opp en mening om hva som er det beste spillet noensinne. Har prøvd mange gode spill, men når jeg kommer til en konklusjon finner jeg alltid ut at "nei, men det var jo kjempebra, det andre spillet også" også sitter jeg der med dilemmaet mitt. Men spillene jeg har brukt mest tid på er Heroes III, Championship Manager og TES IV: Oblivion. Har flere hundre timer med alle tre.

Er 16 år gammel, fyller 17 i år.

Skrevet

Spillte Curse of Monkey Island så alt for mange ganger som liten ^^ 1 og 2 er også bra, men står ved at 3ern er vinnern av serien.

Red alert 1 var jo også veldig moro ^^

Super Puzzle fighter 2 turbo, det første Zelda spillet til nes ( en kompis hadde det ^_^)

Duke Nukem, Wolfenstein, doom.

Ja også var det jo pokemon gul, rød, blå og det som måtte være på barneskolen i friminuttet. Supermario Land 1 og 2, Donkey kong osv. til N64 da den tid kom blei det mye Diddy kong racing, mario kart, golden eye, Rampage, Supermario 64... ja jeg kan jo holde på sånn i en god stund om jeg vil :p Tekken 1. (måtte ha med litt fra ps sin side )

Er 18.

Skrevet

The Curse of Monkey Island, Den Lengste Reisen og Age of Empires er nok de spillene jeg husker best, for de spilte jeg mest, men jeg husker også at jeg spilte et X-wing-spill og DOTT før vi selv fikk maskin i huset.

Gode tider. Må snart spille gjennom Drømmefall.

Skrevet

Som et lite småtroll (16, fyller 17 i år), må nok jeg også inrømme at det gikk med noen timer i pokèmon sin verden, selv om det ikke er først å fremst pokèmon jeg tenker på når jeg snakker om kvalitetsspill... Det spillet jeg ofte tenker på, og som jeg har tatt frem et par ganger også i senere tid (og spilt igjennom hele spillet) er jo (selvfølgelig) The curse of Monkey Island til pc og Zelda: ocarina of time til n64 :love: Tenker også mye på Super Mario 64, og Sonuc fra en eller annen sega storesøsteren min hadde :p Heroes of might and magic 2 gikk det også utallige timer med på, som etterhvert ble fulgt av HoMM 3 (Tør ikke tenke på hvor mange timer som har blitt brukt på den serien... Det er utallige.) Diablo 1 og 2 er også spill jeg husker VELDIG godt, og spesielt 2en har jeg tatt fram en del ganger :love:

Skrevet

Co-op på duke 3d med min søster, doom II, er de jeg husker best. Total Annihilation er vel det jeg spillte mest, ELSKET det spillet, husker jeg brukte å følge med på da min far spilte, ekstremt fasinerende.

Rollcage på PS1 var jo genialt. Det hadde jeg nesten glemt!

Skrevet (endret)

21 år (Går jeg under "ungdom nu til dags"?) :p

Før jeg begynte å spille selv så likte jeg å se på at andre spilte. Det var tiden med min onkels Amiga 500 og den gamle PCen hans. På amigaen husker jeg ikke navnet på alle spillene vi spilte, selv om de sitter klistret i minnet. Men på pcen gikk det i doom, wolfenstein og Myst

Jeg begynte først å spille da vi fikk playstation og pc. Da var jeg i 11-12 år. Og da falt jeg fulstendig for strategi og rollespillene.

Mine barndoms favorittspill og det beste som noensinne er laget:

Dark Reign

Red Alert

Command & Conquer

Transport Tycoon Deluxe

System Shock 2

GTA

Tiberian Sun

KKND (Krush Kill'n Destroy)

Baldurs Gate 1 og 2

Dune 2

Dune 2000

Action Quake 2 (mitt første lan spill)

The Sims

Dungeon Keeper 1 og 2

Sim City 3000

Carmageddon 2

StarCraft

Nox

WarCraft 2

Worms

Senere har jeg gått tilbake og spilt flere spill i samme sjangeren som jeg gikk glipp av.

Endret av Mr. Gnom
Skrevet

eg hukser godt Outlaw, førsteperson skyte spill...cowboy stil..

så var det to spill som heitte Urban runner som var eit filmspill der du spilte en kis som var sikta for mord, heile spillet var i video men du kunne gjere masse valg undervegs...

så var det Deadly Tide laga av microsoft, shoot'em up spill der du spiller en som skal redde verden under vann frå romvesen, veldig bra til å vere frå 1996.-.

osså perlene frå LucasArts, FullThrottle og Curse of monkey island..:)

eg er 21 btw..;)

Skrevet (endret)

Husker Outlaw demo jeg også.. fryktelig tøft!

De spillene som var blandt de første var:

Commander Keen husker ikke hvilke i serien, men var 2 stk..

Worms

Jazz Jackrabit (kun demo, men spilte den sikkert 50ganger..)

Tetris

Ett spill men en eller annen gul fyr med skyter, som jeg ikke husker navnet på.. :(

De jeg ikke skjønte noe av, men var tøffe siden storebror spilte de:

4D boxing

Monkey Island

Ellers husker jeg også noen NES spill

Super Mario 1,2 og 3 (selvfølgelig..)

Talespin

Chip&Dale

North&South

Senere ble det N64 spill som Zelda, Mario osv.. Samtidig som FFVII og Streetfighter på Ps1..

Mine klassikere gjennom min 20-års gaming periode

Måtte selvfølgelig legge til Xenon 2: Megablast!

Endret av Pebble
Skrevet

Jeg nærmer meg stygt 20, men jeg lister nå opp likevel.

- Outcast: Aldri mer så jeg slike grønne enger, snøkledde sletter og fjell og daler. Open-ended slik det skal være.

- Nox: Rett og slett et kanonspill på alle måter. Jeg hungrer fremdeles etter en verdig oppfølger.

- Worms 2: Selve definisjonen på hot-seat.

- Heroes 2/3: Beste turbaserte strategi noensinne. Punktum.

- Civilization 2: Så stor spennvidde at jeg ble helt forfjamset der jeg satt, i en alder av 8 år

- Command and Conquer, og C&C: Red Alert: Sjelden var vel krig så moro.

- Myth II: RTS ble aldri det samme igjen.

- Warcraft 2: Samme greien som C&C, men med sverd og sånt. Moro!

- Duke Nukem 3d: Pistoler, blod og pupper!

- Unreal: SYYK GRAFIKK

- Heart of Darkness: Skumle greier.

- Rayman: Spillet jeg elsket å hate.

- Diablo: Jeg fikk egentlig ikke lov til å spille det, men jeg måtte videre.

- Diablo 2: Jeg fikk lov til å spille det, og ville framdeles videre.

- Grand Theft Auto: Umoralsk og pikselert, men ubetalelig moro.

- Age of Empires: EPIC

- Phantasmagoria 1 og 2: Jeg ble ødelagt for livet.

- Lighthouse: Litt det samme som over.

- TLoZ: Ocarina of Time: Det går ikke an å bli lei av dette mesterverket.

- The Curse of Monkey Island: Lærte meg humor.

- Sonic the Hedgehog 1-3/Sonic & Knuckles (Mega Drive): Her hviler den hurtige 2d-platformeren, den eneste sanne av sitt slag.

- Ecco the Doplhin: Jeg skotter framdeles mot høyre hjørne med jevne mellomrom for å forsikre meg om at jeg har luft nok til å overleve fram til neste lomme.

- Baldur's Gate 1 & 2: Lærte meg hva D&D var.

- Soldier of Fortune: Blod og gørr.

- Half-Life: Jeg oppdaget at FPS-sjangeren var mer enn Duke 3d

- Rollcage

- Excessive Speed: Sammen med Rollcage til dags dato de to eneste bilspillene som har underholdt meg.

- Og til sist Morrowind, et RPG som gjorde sterkere inntrykk enn selv Baldur's Gate klarte. Etterpå var den glade ungdomstid forbi, spillenes gullalder over, og jeg ble gammel.

Kronologisk sett tror jeg spillenes releasedatoer spenner fra 1991 til 2002, men jeg er ikke helt sikker på det med 1991. Ikke orker jeg å sjekke alle sammen heller.

Morrowind er, så vidt jeg kan forstå, det nyeste jeg lister opp, og det kom i 2002.

Skrevet (endret)

kopierer listen til Mr. Gnom og legger til/fjerner litt da der var mye bra :)

PC:

Age of Empires

Command & Conquer

Diablo

Red Alert

Colonization

Transport Tycoon Deluxe

GTA I & II

KKND (Krush Kill'n Destroy)

Baldurs Gate II

Heroes of Might & Magic

Heroes of Might & Magic II

Age of Wonders

Age of Wonders II

Dune

Dune 2

Dune 2000

Doom

Duke Nukem 3D

Dungeon Keeper I

Dungeon Keeper II

Sim City

Sim Farm

Theme Park

Theme Hospital

Carmageddon I

Carmageddon II

StarCraft

Half-Life (1998)

Outlaw

Nox

Total Annihilation

X-Wing

X-Wing vs Tie Fighter

Warcraft I

Warcraft II

Worms+

Z (Steel Soldiers - tror det het bare Z)

The Settlers

The Settlers II

Privateer

Fragile Alliance

NES osv:

Kirby's Adventure

Super Mario

Duck Hunter

Duck Tales

River City Ransom

Nintendo World Cup

Teenage Mutant Ninja Turtles (husker ikke nummer i serien)

The Legend of Zelda Ocarina of Time

Ah! fikk så lyst til å spille alle disse gamle spillene nå! :dribble:

Skulle skrevet så mange flere, problemet er bare å huske navnene på alle.

Glemte å nevne at jeg er 22 år.

Endret av PantZman
Skrevet
Selv vokste jeg opp med spill som Civilization, Indy 3/4, Police/Space/King's Quest, Larry, X-Wing/TIE fighter, Betrayal at Krondor, System shock, Doom, Duke 3d, UFO, Monkey Island og haugevis av andre spill

Selv om det er OT og jeg egentlig er for gammel for tråden fikk jeg en liten tåre i øyekroken ved slike gode minner :)

Skrevet

har hold meg til Command & Counquer serien, etter min mining er det den beste strategi spillet som er laget, hvis du tenker på skyte spiller er medal of honor allied assault i mine øyner best, ikke bare skytingen men selve handlingen og historien bak spillet er bra laget, man trenger ikke super grafikk så lenge spillet har en god handling er grafikken ikke er dårligere en gta san andreas

Skrevet

Jeg er 16 og var selv heldig nok til å ha noen venner med NES og SNES.

Spillene jeg husker best og sansyneligvis fortsatt spiller er:

Baldur's gate 1&2

Grand theft auto serien

Heroes of Might and Magic I,II og III

Diablo I & II

Super mario World

Super Mario - Allstars

Dette er bare noen av de jeg kommer på nå

Skrevet
Little Big Adventure..det er det jeg virkelig husker den dag idag.. Et fantastisk eventyr å reise igjennom.. :)

Enig :)

Og Commander Keen, Monkey Island 3 og diablo osv... =P

Skrevet (endret)

Mimrer egentlig lite. Har en tendens til å se framover, på det som venter i horisonten, framfor å se tilbake på spill jeg har likt.

EDIT: Er 18 år og 11/12 (straks 19)

Når det er sagt har jeg mange gode minner fra:

PC

Curse of Monkey Island - Til dags dato det mest hysterisk morsomme spillet jeg har spilt

Age of Empires 2 - Dette spillet markerte mitt litt sene inntog på strategimarkedet.

Red Alert 2 - Gøy spill, jeg ble helt hekta på campaign storyen.

Ignition - Noen andre som har hørt om dette? Var et bilspill som ble sett ovenfra, med lyn og tornadoer i veiene, som kunne sette en ut av spill. Spilte det masse som 8-10 åring, tror jeg.

Theme Park/Rollercoaster Tycoon spilla - Disse var morsomme. Har spilt alle i seriene.

Star Wars Jedi Knight 2 - Var stor SW fan, så dette ble automatisk knallgøy med en gang lasersverdet ble tilgjengelig som våpen. Ikke at det betydde noe for meg da, men spillet var også veldig bra for sin tid.

N64

Zelda OOT - Er vel ikke nødvendig å forklare. Kanskje tidenes spill, spør du meg.

1080 Snowboarding - Kul snowboardkjøring, med fokus på race og fart, i stedet for konstant triksing. Måtte faktisk ha snowboardet i rett vinkel for å klare å lande på hopp. Nærmeste du kommer en snowboard sim.

Mario Kart/Diddy Kong racing - Begge var utrolig morsomme i multiplayer.

Smash Brothers - Samme her. Brukte MASSE tid på denne.

Goldeneye - Også en multiplayer hit :)

Playstation

FF8-9 - Digga begge disse. Kom først inn i serien et par år etter 7ern var utgitt. Når jeg prøvde å spille det senere, falt det ikke i smak.

MGS1 - Husker jeg spilte dette hos en kompis MASSE. Fikk ikke lov av foreldrene mine å kjøpe det, så da utnytta jeg en venn og to :whistle:

Legend of Dragoon ! - Glemte dette. Et herlig rollespill, historien var diggbar etter min mening, samt kampsystemet var veldig kult - du deltok aktivt med å trykke på rett knapper til rett tid. Savner dette spillet.

Utenom det må jeg vel nevne Pókemon, red/blue og gold/silver. Hadde aldri gameboy som liten, men fikk spilt det på andre vis. *host* Var, som de fleste barn på den tiden, helt lost i denne verdenen. Good times.

Endret av Jakoozie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...