Gå til innhold

Hvorfor er benkpress så populært?


3raz3r

Anbefalte innlegg

Er vel som OZ-Racing og Geir M sier.

 

Som blant annet Geir M sier så handler det ofte om store tall, altså for de fleste vil 150kg i benkpress høres mer imponerende enn 125kg i militærpress. Er vel ingen som klarer 125kg i militærpress, men som ikke klarer 150kg i benkpress.

 

Selv om man tar mer i både knebøy og markløft hvis man trener det like ofte som benkpress så er dette øvelser som du må presse deg selv mye mer. Dette er øvelser som du bruker mer av kroppen og oppfattes derfor for slitsomt for de fleste. Benkpress blir da en mer behagelig øvelse å utføre.

 

For veldig mange er det dødsviktig å vise seg fram på treningssenteret og de tror de får mer respekt og annerkjennelse om de jukser på 120kg i benk enn å kjøre 100kg riktig. Det er morsomt å se folk som hiver masse vekter på benkpressen og bruker lang tid både på å ta vekter på og fra de ligger på benken til de løfter av vektene. Vet det er viktig å psyke seg opp, men å først bruke 2-3 min på å hive av vektene, deretter 2-3 min på å sitte på benken og deretter 2-3 min å ligge og holde på stanga blir altfor teit.

 

Jeg har faktisk opplevd at det er noen som hiver på vekter, så sitter lenge ved benkpressen, ligger lenge og holder i stanga (4-5 min) og så reiser seg opp igjen UTEN å ha løftet stanga. Hvis man da trener i mellomtiden tror man faktisk at de har løftet det og bare ikke fått det med seg. Jeg lurer på om det er noe de gjør bevist eller om finner ut når de ligger der at de ikke orker det alikevel. Noen som har sett det samme?

 

Jeg har faktisk nå nettopp begynt å spørre folk om hvorfor de løfter med rompa 20-30cm over benken slik at løftebanen blir betraktelig kortere og med sprett i brystet. Ingen har gitt meg ett godt svar på det, men har ikke spurt så mange enda. Har tidligere ikke tørt å spørre siden da ville de bare dissa meg tilbake siden jeg var "liten pingle" og brukt størrelsen sin som argument for at de trener bedre. Har ikke opplevd det selv, men sett faktisk noen voksne (30-40år) som har sagt at noen unge da jukser i benken. Da har de svart tilbake med ting som "se på deg selv, du har ingenting du skulle sagt" eller andre ting som hinter til det. Derfor holder de fleste kjeft når noen jukser. Nå håper jeg på at noen jukser for å høre svaret dems når jeg spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har faktisk nå nettopp begynt å spørre folk om hvorfor de løfter med rompa 20-30cm over benken slik at løftebanen blir betraktelig kortere og med sprett i brystet. Ingen har gitt meg ett godt svar på det, men har ikke spurt så mange enda. Har tidligere ikke tørt å spørre siden da ville de bare dissa meg tilbake siden jeg var "liten pingle" og brukt størrelsen sin som argument for at de trener bedre. Har ikke opplevd det selv, men sett faktisk noen voksne (30-40år) som har sagt at noen unge da jukser i benken. Da har de svart tilbake med ting som "se på deg selv, du har ingenting du skulle sagt" eller andre ting som hinter til det. Derfor holder de fleste kjeft når noen jukser. Nå håper jeg på at noen jukser for å høre svaret dems når jeg spør.

Hehe, bra initiativ, du må ta deg en tur til gymmen der jeg trener! Av alle oss som kjører serier på over 100 kg så er det kun 3 av rundt 10 jeg har sett som ikke jukser med å sprette rumpa til himmels. Prøver å hinte frempå der jeg og trener, folk som kommenterer min teknikk negativt (sjelden nå i det siste) får ihvertfall svar på tiltale!

Lenke til kommentar

Mye juksing i benk, ja. Men den øvelsen er det faktisk veldig mange som kjører relativt riktig også (dvs. nivået er ikke bra, det er bare ikke så ille som enkelte andre øvelser). Teknikken er ikke alltid 100%, men der jeg trener gjør de fleste hovedprinsippene riktig (rompa og skulderbladene i benken, beina på bakken, presser hele bevegelsen). I knebøy derimot trener de fleste med 100 kg, selv om de ikke hadde klart 70 med full range of motion.

Lenke til kommentar

Opplever mye det samme der jeg trener. De færreste går ned til mer enn 90 graders bøy i knærne, noe som er latterlig sammenlignet med a2g som jeg mener alle som greier å gå så dypt burde kjøre :) Da jeg trente på ntnui var folk generelt flinkere i benken. Men der jeg trener nå er det tydeligvis "in" å løfte rumpa, svært få som får til benk og bøy ihvertfall.

Lenke til kommentar
Opplever mye det samme der jeg trener. De færreste går ned til mer enn 90 graders bøy i knærne, noe som er latterlig sammenlignet med a2g som jeg mener alle som greier å gå så dypt burde kjøre :) Da jeg trente på ntnui var folk generelt flinkere i benken. Men der jeg trener nå er det tydeligvis "in" å løfte rumpa, svært få som får til benk og bøy ihvertfall.

 

Nå er vel dette en større belastning på knærne, så er vel ikke å anbefale absolutt alle ?

Lenke til kommentar
Opplever mye det samme der jeg trener. De færreste går ned til mer enn 90 graders bøy i knærne, noe som er latterlig sammenlignet med a2g som jeg mener alle som greier å gå så dypt burde kjøre :) Da jeg trente på ntnui var folk generelt flinkere i benken. Men der jeg trener nå er det tydeligvis "in" å løfte rumpa, svært få som får til benk og bøy ihvertfall.

 

Nå er vel dette en større belastning på knærne, så er vel ikke å anbefale absolutt alle ?

Faktisk ikke: http://www.matoghelse.no/s-60-naturlig-vek...9801-48935.html

"Mange klager på at de har vondt i knærne og derfor ikke kan trene dype knebøy. Dette blir som å bite seg selv i halen, da dype knebøy faktisk hjelper til å styrke svake og skjøre knær. Men hvis du har skader i hoftene, knærne, korsryggen eller andre steder i beina, bør du ikke trene noen form for knebøy, verken grunne eller dype. Risikoen for at 90 graders knebøy er skadelig for knærne, er imidlertid større enn ved helt dype knebøy. Ved 90 graders knebøy må knærne absorbere mesteparten av nedbremsingen av vektstanga, mens knærne ved dype knebøy i mye større grad vil bli assistert av framsiden av lårene, setemusklene og «hamstrings»." Kan sikkert finne mer literatur på det om du ønsker :)

Lenke til kommentar
Aha, skjønner prinsippet. Er vel størst belastning å stoppe ved 90 grader, siden kneet må ta store deler av vekten (for å holde igjen). Men nå hva med f.eks. over 90 grader da, men ikke absolutt helt ned?

For at knebøy skal være godkjent må kneleddet være høyere oppe enn hofteleddet i nederste fase av løftet, oversiden av låret er da vanligvis minst vannrett med underlaget. Så dypt bør og kan de aller, aller fleste av oss kjøre knebøy. Om du vil kjøre helt ned er opp til deg, men du får trent en større del av muskelbanen\bevegelsesbanen om du går helt ned. Samtidig er det tyngre så du kan løfte med lettere vekter, noe som igjen reduserer skaderisiko :)

 

Fin artikkel om knebøy: http://www.stumptuous.com/cms/displayarticle.php?aid=52

 

Men nå begynner vell dette å bli litt OT siden det egentlig skal handle om benkpress :)

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Irriterer meg over dette, men det er bare fordi benkpress er den klart dårligste øvelsen min. Trener styrke to ganger i uka nå,, en dag armer og en dag bryst og skuldre. Har framgang i det meste, men benken har stagnert.

 

Hvor mange dager pause bør man ha mellom hver gang man trener benken? Vurderer å gå over til to økter i uka en stund for å få litt fart på sakene.

 

Jeg trener benk 1-2 ganger i uken. Det er viktig med minst 4 dagers pause, når du har trent i 3-4 måneder bør du gå opp til 5 dagers pause. Jeg trenger også bryst, skuldre og triceps en dag, og rygg og biceps en annen dag, kanskje du burde prøve det. Funker bra for meg.

Lenke til kommentar
Irriterer meg over dette, men det er bare fordi benkpress er den klart dårligste øvelsen min. Trener styrke to ganger i uka nå,, en dag armer og en dag bryst og skuldre. Har framgang i det meste, men benken har stagnert.

 

Hvor mange dager pause bør man ha mellom hver gang man trener benken? Vurderer å gå over til to økter i uka en stund for å få litt fart på sakene.

 

Jeg trener benk 1-2 ganger i uken. Det er viktig med minst 4 dagers pause, når du har trent i 3-4 måneder bør du gå opp til 5 dagers pause. Jeg trenger også bryst, skuldre og triceps en dag, og rygg og biceps en annen dag, kanskje du burde prøve det. Funker bra for meg.

 

5 dagers hvile? det er ihvertfall bare tull.. så da mener du at du kun skal trene hver muskel gruppe 1 gang i uken?

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden jeg trener på SATS, så er jeg omringet av folk som rett og slett har null peiling på trening, men oppfører seg som om de vet alt (Jeg sier ikke at jeg har så veldig stor peiling, men jeg prøver hvertfall å utføre øvelsene mine korrekt). En gjenganger hos de verste "feiltrenerne" er at de alle trener benkpress. Og det feil også. Det er ofte med så forferdelig utførelse at jeg får vondt i fremsiden av skuldrene av å se på.

Og noe av det mest hysteriske jeg ser, er veteraner i "kun benkpress"-klubben. Enorme brystmuskler, slapp mage som akkurat klarer å holde seg innenfor t-skjorten, og armene presset framover på grunn av liten eller ingen trening av ryggmuskulaturen. Og fyrstikkbein på de aller verste.

Lenke til kommentar

Vel, når vi er inne på de verste "cringe" øvelsene som man rett og slett får vondt av å se på, så er #1 på listen min alle de som skal trene shrugs og som på liv og død skal "rotere" skulderleddet frem og bak under løftet. Ser bare for meg at de kverner hele skulderen til pulver mens de holder på.

 

Er forsåvidt enig i at det ser helt latterlig ut med folk som har verdens største overkropp og verdens tynneste ben, de som har "jeg trener bena mens jeg trener kondis" som mentalitet, men samtidig er jeg litt glad for at de holder seg unna knebøystativet og. Men så kommer de jo bort og holder opp stativet uansett for å trene curl med EZ stang, WTF? De er vel for svake i ben/rygg til å løfte en 40kg stang opp fra gulvet mellom settene.

Lenke til kommentar

hagfors: Godt poeng det med shrugs. Shrugs har også blitt en øvelse der hvor mange tar altfor tunge vekter i forhold til det de klarer. Står der med 50kg hantler og rykker i hele kroppen når de skal løfte. Så tar de kanskje bare 20-25kg i skulderpress, da sier det seg selv at 50kg blir for tungt. Jeg tar maks 44kg i shrugs, men pleier ofte å ligge på ca 36kg. Starter tungt og jobber meg nedover til 28kg.

 

Tilbake til benkpress, hvorfor er det så mange som tar kun 1/2 rep i f.eks benkpress? Tar stang fort mot kroppen, men stopper halvveis. Tror de selv at de gjør det riktig? Ser det gjelder for alt mulig av pressøvelser. Jeg har alltid som regel at vektene skal være borti meg før jeg presser de opp igjen (ikke sprett). Det er veldig få som kjører vektene helt ned i hantler. Jeg tror jeg er omtrent den eneste som kjører at hantlene er borti meg på hver rep. Det er mange som kjører riktig også, men de kjører ikke de siste 2-3cm.

Lenke til kommentar
hvorfor er det så mange som tar kun 1/2 rep i f.eks benkpress? Tar stang fort mot kroppen, men stopper halvveis. Tror de selv at de gjør det riktig? Ser det gjelder for alt mulig av pressøvelser. Jeg har alltid som regel at vektene skal være borti meg før jeg presser de opp igjen (ikke sprett).

 

Tror mye kan ha med hva som er vanlig for det treningssenteret man trener på. Hvis det er en eller flere som trener på den måten, har gjerne folk som ikke vet 100% hvordan de skal kjøre øvelsen en tendens til å ta etter. På den måten forplander måten å kjøre feil på seg utover til treningssenterets populasjon.

Dette kan også forandre seg fort hvis det kommer noen som løfter tungt og riktig. ;)

Lenke til kommentar
Irriterer meg over dette, men det er bare fordi benkpress er den klart dårligste øvelsen min. Trener styrke to ganger i uka nå,, en dag armer og en dag bryst og skuldre. Har framgang i det meste, men benken har stagnert.

 

Hvor mange dager pause bør man ha mellom hver gang man trener benken? Vurderer å gå over til to økter i uka en stund for å få litt fart på sakene.

 

Jeg trener benk 1-2 ganger i uken. Det er viktig med minst 4 dagers pause, når du har trent i 3-4 måneder bør du gå opp til 5 dagers pause. Jeg trenger også bryst, skuldre og triceps en dag, og rygg og biceps en annen dag, kanskje du burde prøve det. Funker bra for meg.

 

 

Mnei, du tar feil. 2 dager så har kroppen superkompensert.

Lenke til kommentar

Så noe i dag som minte meg på denne tråden. Det er i grunn noe jeg ser ganske ofte. Folk som tar oppvarmingsett med kun stanga, og føler at de ikke kan føre sakte bevegelser med kun stanga når folk ser på, da folk kan tro de er svake. Derfor tar de stanga opp og ned i en usaklig høy fart. Jeg hører nesten skuldrene rope etter hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...